McDonnell Douglas F-15 Eagle
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Wasp
To bohužel nemám ... a ani jsem nikdy neslyšel, že by takový speciální výcvik probíhal (alespoň u ČSLA).
Pamatuji jen jeden příběh, který jsem osobně zažil na VS v roce 1992 !!!
"V rámci výcviku navedení stíhačů se na radaru objevilo cca 10 letadel přilétajících z Německa, zhruba od Karlových Var. Spolu d velitelem VS (plukovník) jsme se odebrali do mobilního naváděcího stanoviště (zaparkovaného za VS). Proti blížící se hrozbě 10-ti letadel (NATO ???) "zvedl" plukovník dvojici hotovostních stíhačů (MiG-21). Ti navázali kontakt (v prostoru boje) a stíhači za cca 10 minut hlásili zničení všech cílů a návrat na základnu."
Toliko k "výcviku" v rámci ČSLA (a následně AČR).
To bohužel nemám ... a ani jsem nikdy neslyšel, že by takový speciální výcvik probíhal (alespoň u ČSLA).
Pamatuji jen jeden příběh, který jsem osobně zažil na VS v roce 1992 !!!
"V rámci výcviku navedení stíhačů se na radaru objevilo cca 10 letadel přilétajících z Německa, zhruba od Karlových Var. Spolu d velitelem VS (plukovník) jsme se odebrali do mobilního naváděcího stanoviště (zaparkovaného za VS). Proti blížící se hrozbě 10-ti letadel (NATO ???) "zvedl" plukovník dvojici hotovostních stíhačů (MiG-21). Ti navázali kontakt (v prostoru boje) a stíhači za cca 10 minut hlásili zničení všech cílů a návrat na základnu."
Toliko k "výcviku" v rámci ČSLA (a následně AČR).


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Pavel 15
Je to jeden z názoru, který se dá najít z americké strany.
Aby se nakupovala nová technika, F-22 nebo F-35, je potřeba ukázat jak ta starší už dosluhuje.
Jsem neutrální v této věci, třeba na tom něco je a třeba ne.
Je to jeden z názoru, který se dá najít z americké strany.
Aby se nakupovala nová technika, F-22 nebo F-35, je potřeba ukázat jak ta starší už dosluhuje.
Jsem neutrální v této věci, třeba na tom něco je a třeba ne.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Skeptik, pěkný příběh.
Nevíme jestli měla "NATO" strana umřít.
Myslel jsem počty nalétaných letových hodin a onu, taktiku.
Tehdy byl Su-27 čistě stíhací, že ? Ptám se, jestli se čas třeba nedělil i na jiné věci.
Nevíme jestli měla "NATO" strana umřít.
Myslel jsem počty nalétaných letových hodin a onu, taktiku.
Tehdy byl Su-27 čistě stíhací, že ? Ptám se, jestli se čas třeba nedělil i na jiné věci.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Těm dvoum videím špatně rozumím, ale říká tam něco o tom jak F-15 "ničili" Su-30 díky tomu že v zatáčení za Su-30, přešli do stoupání.
Taky, pokud jsem dobře rozuměl, že naložený Eagle, dva baky + výzbroj dominoval ve cvičení India 2008 ?
Taky, pokud jsem dobře rozuměl, že naložený Eagle, dva baky + výzbroj dominoval ve cvičení India 2008 ?
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Pěkné blízké záběry na manévrování a k tomu povídání.
Cvičení
F-15 a F-18, Malajské letectvo, v podání kamery Go pro
https://www.youtube.com/watch?v=EFnDoRP ... eReadyRoom
Cvičení
F-15 a F-18, Malajské letectvo, v podání kamery Go pro
https://www.youtube.com/watch?v=EFnDoRP ... eReadyRoom
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Ze stejného zdroje, F-18 vs Su-30.
Tentokrát přímo od autora videa.
https://www.youtube.com/watch?v=rPWy-gY ... eReadyRoom
Tentokrát přímo od autora videa.
https://www.youtube.com/watch?v=rPWy-gY ... eReadyRoom
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Wasp
Jak tu diskuzi zda F-15 při zatížení více jak 9G by měla krátkodobě manévrovatelnost víc jak 27 st/s. Já ti odpověděl ,že ta fyzika
je přece stejná . Mnohem více je však důležité jaký ten letoun vytváří vztlak , a podle toho je zatížení G , tudiž co si může pilot dovolit.
Jako příklad manévrovatelnosti - F-4E Phantom , Izraelzské verze verzus MiG-23ML. Phantom lepší vztlak díky křídlu s lamelami .
Pilot stíhačky MiG-23ML má větší nálož G-stejnak nic platné....F-4E je hold lepší

Jak tu diskuzi zda F-15 při zatížení více jak 9G by měla krátkodobě manévrovatelnost víc jak 27 st/s. Já ti odpověděl ,že ta fyzika
je přece stejná . Mnohem více je však důležité jaký ten letoun vytváří vztlak , a podle toho je zatížení G , tudiž co si může pilot dovolit.
Jako příklad manévrovatelnosti - F-4E Phantom , Izraelzské verze verzus MiG-23ML. Phantom lepší vztlak díky křídlu s lamelami .
Pilot stíhačky MiG-23ML má větší nálož G-stejnak nic platné....F-4E je hold lepší

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Tedy ono to nepatří do tohoto vlákna, ale nemýlíš se?Pavel 15 píše:Jako příklad manévrovatelnosti - F-4E Phantom , Izraelzské verze verzus MiG-23ML. Phantom lepší vztlak díky křídlu s lamelami .
Pilot stíhačky MiG-23ML má větší nálož G-stejnak nic platné....F-4E je hold lepší
Dle toho grafu udělá MiG-23ML zatáčku o 180°za 14,4 sekundy tj. o 1 sekundu rychleji než F-4E (15,4 s) a její poloměr je cca 7.800 ft (2.377 metrů) oproti 8.300 ft (2.530 metrů) u F-4E
Současně ji MiG-23ML provádí na vyšší rychlosti než F-4E ... tzn. že mu v zatáčce buď uniká nebo F-4E naopak dohání.
Tj. ne F-4E, ale MiG-23ML je lepší, ne?


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Podle mě pokud je letadlo k tomu udělané, při 9g má letadlo okamžité zatáčení x, při vyšším přetížení může mít x+. Ale ztráta energie je ještě větší. Proč jinak by neměl Eagle elektronický G limit třeba jako Viper ?
Eagle dokáže vyvinout větší přetížení než je pevnost jeho konstrukce. Aby se tak nestalo, je A.- Eagle postaven tak, že jít výrazně přes 9G není tak úplně jednoduché, ale jde to.
B. - má aurální systém OWS, který pilotovi dává vědět kolik G tam zrovna má díky zvukovým tónům.
Rád o tom pokecám.
Eagle dokáže vyvinout větší přetížení než je pevnost jeho konstrukce. Aby se tak nestalo, je A.- Eagle postaven tak, že jít výrazně přes 9G není tak úplně jednoduché, ale jde to.
B. - má aurální systém OWS, který pilotovi dává vědět kolik G tam zrovna má díky zvukovým tónům.
Rád o tom pokecám.
Naposledy upravil(a) Wasp dne 12/1/2021, 22:23, celkem upraveno 1 x.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Tak podľa toho grafu by som tiež povedal že je Mig-23 na tom lepšie.Pavel 15 píše:Wasp
Jak tu diskuzi zda F-15 při zatížení více jak 9G by měla krátkodobě manévrovatelnost víc jak 27 st/s. Já ti odpověděl ,že ta fyzika
je přece stejná . Mnohem více je však důležité jaký ten letoun vytváří vztlak , a podle toho je zatížení G , tudiž co si může pilot dovolit.
Jako příklad manévrovatelnosti - F-4E Phantom , Izraelzské verze verzus MiG-23ML. Phantom lepší vztlak díky křídlu s lamelami .
Pilot stíhačky MiG-23ML má větší nálož G-stejnak nic platné....F-4E je hold lepší
...
Preťaženie G je funkciou rýchlosti a polomeru zatáčky a ten Mig točí rýchlejšie a pri vyššej rýchlosti takže či má alebo nemá krídla s lamelami mu asi nevadí, vztlak generujú dostatočný. Ak by išiel tou istou rýchlosťou ako F4 tak by asi urobil ešte menšiu zatáčku. A vyzerá že ani toľko nestrácal rýchlosť.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Jo..jo...to moje hodnocení je velmi špatné , totiž jsem se v Ruských grafech ztratil 

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
F-15 nepotřebuje sloty, nebo jinou mechanizaci náběžné hrany, protože má velikou nosnou plochu a generuje pořád hodně vztlaku. Není to úplně bez nevýhod, ale ty výhody převažují.
To jeho křídlo se mě prostě líbí.
To jeho křídlo se mě prostě líbí.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Netvrdím , že F-15 má špatný křídlo , ale ty vztlak klapky atd..mají něco do sebe . Tady graf ve výšce nad 7000 Metru.F-15 jen ve velké rychlostiWasp píše:F-15 nepotřebuje sloty, nebo jinou mechanizaci náběžné hrany, protože má velikou nosnou plochu a generuje pořád hodně vztlaku. Není to úplně bez nevýhod, ale ty výhody převažují.
To jeho křídlo se mě prostě líbí.
se vyrovná ostatním[je to trvalá manévrovatelnost]. Nebo si všimni F-4E , která sloty na křídle .. Kdyby F-15EX dostala křídla jako F-16


Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Ustálené zatáčení je jenom jeden z mnoha důležitých parametrů. Co sleduji F-15, získávám spíše dojem že okamžitá obratnost je to co dělá Orla orlem. Mimo dalších, pro Eagla typických věcí.
Taky jakákoliv tabulka sama o sobě nevyhrává, v praxi spíše Eagle poráží Viper. Díky pilotům.
Je to zajimavé porovnání. F-4, předchůdce Eagla a Eagle, jeho nástupce se zcela jinou úrovní otáčení.
Mladší Su-27, Mig-29 se dokázaly přiblížit Eaglu ve větších rychlostech a výškách.
Kouzlo křídla Eaglu je v tom, že nepotřebuje sklopnou náběžnou hranu nebo sloty aby dokázalo poskytovat vysokou manévrovatelnost, což graf ukazuje.
Jeho křídlo je provozně jednodušší a lehčí, a má nemalý podíl na tom že veliký Eagle má podobné ustálené otáčení jako malý a pro tento účel dělaný
dogfighter Viper.
Pokud by měl křídlo po vzoru F-16, ve své době by nebyl jako celek tak dobrým letadlem.
Taky jakákoliv tabulka sama o sobě nevyhrává, v praxi spíše Eagle poráží Viper. Díky pilotům.
Je to zajimavé porovnání. F-4, předchůdce Eagla a Eagle, jeho nástupce se zcela jinou úrovní otáčení.
Mladší Su-27, Mig-29 se dokázaly přiblížit Eaglu ve větších rychlostech a výškách.
Kouzlo křídla Eaglu je v tom, že nepotřebuje sklopnou náběžnou hranu nebo sloty aby dokázalo poskytovat vysokou manévrovatelnost, což graf ukazuje.
Jeho křídlo je provozně jednodušší a lehčí, a má nemalý podíl na tom že veliký Eagle má podobné ustálené otáčení jako malý a pro tento účel dělaný
dogfighter Viper.
Pokud by měl křídlo po vzoru F-16, ve své době by nebyl jako celek tak dobrým letadlem.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Jasně , v dnešní době je důležité na jakou vzdálenost detekuješ nepřátelé , na jakou vzdálenost on tebe , v jaké vzdálenosti si schopen ho zničit.Wasp píše:Ustálené zatáčení je jenom jeden z mnoha důležitých parametrů. Co sleduji F-15, získávám spíše dojem že okamžitá obratnost je to co dělá Orla orlem
Okamžitá manévrovatelnost je proti rusonským letadlům nižší , ale též proti F-16, Rafal, Typhoonu a Gripenu.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Můžeš sem dát grafy ? Já vycházím z manuálu pro F-16, a grafu pro F-15.
Typhoon má asi 35 st/sec, Gripen 30 st/sec, Su -27 asi 28-32 st/sec, Mig 29 asi 26 st/sec, F-15 asi 28-30 st/sec. U F-16 bych se musel podívat, ale asi 20,5 st/sec ( Block 50/52+) Mirage 2000 asi necelých 24 st/sec.
Vše nejvyšší hodnota.
Edituji.
F-16C Block 50 má okamžité zatáčení (nižší než Eagle i Gripen, což sedí) 24,2 deg/sec Sea level, drag index 0, gw 22 000 liber
ustálená ( PS 0 FPS) je necelých 16 deg/sec, stejné parametry.
V 10 000ft má okamžité zat. 20,4 deg/sec
Pro ustálené je to asi 20,5 st/sec u F-15, Gripen 20 st/sec, Typhon 25-30 st/sec, F-16, opět bych se měl povídat ale asi 23 st/sec.
Píši to tak z hlavy, tedy se můžu plést.
Vše v čisté konfiguraci v nízkých výškách.
Edituji, zaměňuji 10 000 ft za Sea level, tedy je potřeba to když tak dohledat.
Nemáš graf pro AoA ?
Typhoon má asi 35 st/sec, Gripen 30 st/sec, Su -27 asi 28-32 st/sec, Mig 29 asi 26 st/sec, F-15 asi 28-30 st/sec. U F-16 bych se musel podívat, ale asi 20,5 st/sec ( Block 50/52+) Mirage 2000 asi necelých 24 st/sec.
Vše nejvyšší hodnota.
Edituji.
F-16C Block 50 má okamžité zatáčení (nižší než Eagle i Gripen, což sedí) 24,2 deg/sec Sea level, drag index 0, gw 22 000 liber
ustálená ( PS 0 FPS) je necelých 16 deg/sec, stejné parametry.
V 10 000ft má okamžité zat. 20,4 deg/sec
Pro ustálené je to asi 20,5 st/sec u F-15, Gripen 20 st/sec, Typhon 25-30 st/sec, F-16, opět bych se měl povídat ale asi 23 st/sec.
Píši to tak z hlavy, tedy se můžu plést.
Vše v čisté konfiguraci v nízkých výškách.
Edituji, zaměňuji 10 000 ft za Sea level, tedy je potřeba to když tak dohledat.
Nemáš graf pro AoA ?
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Graf pro F-15 je přímo zde ve vláknu a trvalá je od 16-22 st/s, F-16 má maximal trvalou 19st/s.Wasp píše:Pro ustálené je to asi 20,5 st/sec u F-15, Gripen 20 st/sec, Typhon 25-30 st/sec, F-16, opět bych se měl povídat ale asi 23 st/sec.
Ten Typhoon -nevěř reklamám , graf asi nebude mít nikdo. Ćetl diskuzi pod videem s nejlepší ukázkou manévrovatelnosti Typhoonu.
Typhoon okamžitou manévrovatelnost vydržel necelé 3 sekundy.... 360° otočka mu trvala 16 sekund-to znamená asi 21st/s-trvalá.
F-15 má nejlepší videa , kde 360° otočka těch 18sekund-20st/sekundu. Francouzský stíhač Rafal předvedl 360° pod 15 sekund .
Jinam mám něco o Typhoonu/Rafale , kde jsou zobrazeny v super, super.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Typhoon je na okraji mého zájmu, viděl jsem těch cca 35 st/sec "někde".
Podle videí bych neposuzoval jak které letadlo zatáčí, protože jde o ukázku v nízké výšce.
Myslím si že mě to moc neřekne, třeba jak na tom bude to letadlo v bojové situaci v 5 km, při jiných rychlostech a hmotnosti.
Dívám se do manuálů ( ostatně, veškeré internetové grafy v nějakých tabulkách beru pouze orientačně(( pokud vůbec)) musím mít potvrzený zdroj který je validní), ALE, třeba se najde něco zajimavého i tam.
U F-15 je zajimavé že, co se teď dívám, zrovna na Sea level, vypadá to že má lepší ustálené otáčení.
Eagle maximálně 20,5 (7-9g) Viper cca 16 st/sec (6g), při 6g je Eagle pořád o něco lepší.
Což je pro mě překvapující. A raději se na to podívám blíž.
Okamžité u Viperu je o něco menší než u Eagla, u ustáleného je o něco lepší Viper, ale v dogfightu se nejede pouze podle tabulek.
Vrátím se ještě ke křídlu.
Jediná změna křídla byla u návrhu F-15, který měl být vyráběn místo F-22/23. Ale zústal na papíře. Ten měl sklopnou náběžnou hranu a rakety na koncích křídel.
Jinak všechny ostatní projekty měli původní křídlo.
Včetně F-15SE který byl asi taková protiváha Su-35s+.
Někdy v osumdesátých letech byl na živu projekt kdy se měl změnit materiál křídel z titanu a leteckých slitin hliníku na Boron.
Toto křídlo bylo pro finanční věci zrušeno.
Bylo by úplně stejné jako "legacy" křídlo, ale lehčí.
A to je i jeden z důvodů proč nemá mechanizaci náb, hrany.
Druhý je v požadavku na manévrovatelnost ve velikých výškách nad 30 000 ft - kde to má Eagle rád.
Podle videí bych neposuzoval jak které letadlo zatáčí, protože jde o ukázku v nízké výšce.
Myslím si že mě to moc neřekne, třeba jak na tom bude to letadlo v bojové situaci v 5 km, při jiných rychlostech a hmotnosti.
Dívám se do manuálů ( ostatně, veškeré internetové grafy v nějakých tabulkách beru pouze orientačně(( pokud vůbec)) musím mít potvrzený zdroj který je validní), ALE, třeba se najde něco zajimavého i tam.
U F-15 je zajimavé že, co se teď dívám, zrovna na Sea level, vypadá to že má lepší ustálené otáčení.
Eagle maximálně 20,5 (7-9g) Viper cca 16 st/sec (6g), při 6g je Eagle pořád o něco lepší.
Což je pro mě překvapující. A raději se na to podívám blíž.
Okamžité u Viperu je o něco menší než u Eagla, u ustáleného je o něco lepší Viper, ale v dogfightu se nejede pouze podle tabulek.
Vrátím se ještě ke křídlu.
Jediná změna křídla byla u návrhu F-15, který měl být vyráběn místo F-22/23. Ale zústal na papíře. Ten měl sklopnou náběžnou hranu a rakety na koncích křídel.
Jinak všechny ostatní projekty měli původní křídlo.
Včetně F-15SE který byl asi taková protiváha Su-35s+.
Někdy v osumdesátých letech byl na živu projekt kdy se měl změnit materiál křídel z titanu a leteckých slitin hliníku na Boron.
Toto křídlo bylo pro finanční věci zrušeno.
Bylo by úplně stejné jako "legacy" křídlo, ale lehčí.
A to je i jeden z důvodů proč nemá mechanizaci náb, hrany.
Druhý je v požadavku na manévrovatelnost ve velikých výškách nad 30 000 ft - kde to má Eagle rád.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Porovnával jsem grafy. Podle mě má F-15 spíše o něco horší ustálené zatáčení, ve větších výškách se situace vyrovává. Ovšem, netrávil jsem tím tolik času abych kontroloval všechny výšky a rychlosti. A vím že v některých výškách a rychlosech bude Eagle o chlup lepší.
V situaci kolem okamžité obratnosti je naopak Eagle lepší.
Je zajimavé jak jsou si blízko.
V situaci kolem okamžité obratnosti je naopak Eagle lepší.
Je zajimavé jak jsou si blízko.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Jiné křídlo měla mít údajně i specializovaná "protizemní" verze F-15U (pochází také, myslím, někdy z přelomu osmdesátých a devadesátých let).Wasp píše:Jediná změna křídla byla u návrhu F-15, který měl být vyráběn místo F-22/23. Ale zústal na papíře. Ten měl sklopnou náběžnou hranu a rakety na koncích křídel.
https://twitter.com/54_98554/status/1109345783654961153
Diskusní fórum o různých nerelizovaných variantách F-15: https://www.secretprojects.co.uk/thread ... rojects.2/
A jiné křídlo by měla mít - pokud je to pravda, jde pouze o zmínku v komentářích na AN před dvěma roky (viz), i dosud nepředstavená verze.