Zde viz náčrt

, pod kterým byl popisek, Guadalcanal mapa 7. a 8. srpna 1942 /v tabulce jsou směry vylodění námořní pěchoty, Guadalcanal, Tulagi a Gavutu/, náčrt byl několikrát zvětšen. Na náčrtu jsou ještě další japonské, zářijové i říjnové, ale i další útoky. Patrná jsou i místa vylodění Japonců na východě, poloostrůvek Taivu. Dobře je vidět základní zubatý obrys obranného perimetru americké námořní pěchoty, vybudovávaný po osmém srpnu 1942, a neustále v čase vylepšovaný. Jsou tam i další důležitá, místa, města, osady a body, které jsou pak vzpomenuty v textu.
Po špatné námořní bitvě u ostrova Savo, kterou zde popsal skvěle kolega Jarl, tedy v pondělí dne 10. srpna 1942, začaly dopravní a nákladní lodi admirála Turnera „svolávat mužstvo a zvedat čluny a k večeru zmizela poslední jeho loď Lunžským průlivem“ směrem na východ. Doprovod tomuto konvoji prováděly válečné lodi Australia, Hobart, San Juan a poškozená loď Chicago.
Americká 1. divize námořní pěchoty na Guadalcanalu, na Tulagi a Gavutu osaměla.
Záchytný bod v jižním Tichomoří, Guadalcanal, Tulagi a Gavutu.
Avšak ještě před noční bitvou u Sava, tedy dne 8. srpna, svolal generál Vandegrift (zde viz foto

, na kterém je generál Vandegrift, foto bylo několikrát zmenšeno a je majetkem US NAVY.), na neděli 9. srpna, a to na 9,00 hodin, konferenci štábu a velitelů pluků. Na konferenci generál nejprve zhodnotil, a to velice pesimisticky, noční námořní bitvu u Sava a následně nařídil, pro nejbližší budoucnost, velitelům, splnění následujících úkolů, které jsou zachyceny pro historii v zápisech:
„1/ další pozemní akce omezit na intenzivní hlídkování;
2/ okamžitě vybudovat obranu tak, aby mohly být odraženy útoky z moře;
3/ zásoby přemístit do rozptýlených skladišť;
4/ připravit letiště tak, aby byly co nejdříve umožněny letecké akce;“
Jednalo se o čtyři zásadní projekty, na kterých okamžitě začaly pracovat určené skupiny vojáků, a do večera stejného 9. srpna byla vybudována prozatímní pobřežní obranná linie, od řeky Ilu (nikoliv Tenaru, jak bylo omylem napsáno v mapě) na západ, kolem řeky Lungy a odtud k bodu asi 1 000 yardů na západ, jižně od Kukumi/na mapě je jen KUKUM/ (právě v těchto místech je poznámka, o opravě názvu řeky, která říká: ´Řeka na východním okraji /nově vzniklého, obranného/ perimetru byla Ilu, nikoli Tenaru, jak bylo uváděno na mapách námořní pěchoty. Vandegrift měl pět pěších praporů na obranu fronty dlouhé přes 10 000 yardů /vydání historického podkladu je - rok 2001/.
A nyní ještě má poznámka – Je patrné, že se opravy a úpravy chyb všeho druhu, ve vydání historických knih, prováděly i mnoho a mnoho desítek let po prvých vydáních, zde je to tedy nejméně více jak 15 let po vydání prvé knihy – Bitva o Guadalcanal, Samuel B. Griffith II. Čtenář zde u Guadalcanalu nalezne těchto důkazů o objevu chyb, či nalezení nového dokumentu a jejich nápravě, jakož techniky i místa, v dalších vydáních mnohem více. Doporučuji si dávat při čtení pozor.).
Předem určené skupiny námořních pěšáků tak, za jediný den, vybudovali, sice řídce obsazené, provizorní a postupně dobudované, a i obsazované, obranné pásmo, které bylo posíleno zakopanými protilodními děly ráže 37 mm a také kulomety ráže 0,5 palce (12,7 mm), které byly rozestaveny tak, aby mohly zmařit japonský výsadkový protiútok, který generál Vandegrift očekával každou chvíli.
“V průběhu dne umístil plukovník Robert H. Pepper, jenž velel 3. obrannému praporu, svá mobilní 90mm protiletadlová děla do blízkosti letiště (a zde je další oprava chyby vzniklé při prvém vydání, nakladatelství originálu druhého vydání po mnoha a mnoha dalších letech píše, že, cituji: Pepperova čtyři pětipalcová námořní děla /127mm/ byla dovezena na Guadalcanal teprve začátkem září /1942/). K nově vybudovanému obrannému perimetru na Guadalcanalu se pak vyjádřil, v pondělí večer, i velitel 1. divize námořní pěchoty generál Vandegrift slovy, parafrázuji, „obranná opatření pokročila natolik, že by útočníkům z moře mohlo být horko“.
Co vše se podařilo ukořistit od utíkajících Japonců, a co se přece jen podařilo z nákladních lodí vyložit a dopravit do rozptýlených skladišť, popsal z historických divizních zápisů, pozdější brigádní generál v. v. Samuel B. Griffith II., v knize – Bitva o Guadalcanal /z anglického originálu The Battle for Guadalcanal, vydaného nakladatelstvím University of Illinois Přes v Champaign v Illinoisu 1991, přeložil Robert Müller. Vydání druhé /v Pasece první/. Praha 2001/, str. 74., 75., stejné a podobné je u dalších historických autorů viz Použité podklady, cituji:
“Naneštěstí bylo vyloděno jen 18 kotoučů ostnatého drátu a v lodních prostorách plavidel vracejících se do Nouméje byly tisíce pytlů s pískem, jakož i všechno nářadí družstev, čet i rot: sekery, pily, sochory, lopaty, rýče, mačety, krumpáče. Nebyly ani protitankové, ani protipěchotní miny a nebylo možno je ničím nahradit. Naproti tomu pytle z rýžové slámy, které tu zanechali Japonci, se ukázaly více než přijatelnou náhražkou za pytle na písek, které byly na cestě z Nové Kaledonie.“
Co vše se pak podařilo od Japonců ukořistit? Jednalo se o předměty, které mohli určitě námořní pěšáci využít i k dennímu používání, mohli jimi plně nahradit to, co si na ostrovy vezli, ale mnohé se nestačilo vůbec vyložit.
Vše co bylo ukořistěno, se ocitlo v soupise kořisti, soupise, který je dosti detailně vypsán z pořízeného zápisu, cituji:
„Soupis ukořistěného nářadí“ ukázal, že kořist byla bohatá, a do jisté míry nahradila nedostatek ženijního nářadí, potřebného k dokončení letiště. Čtyři těžké traktory, šest silničních válců, dvě naftové lokomotivy, vozíky a tucet nákladních chevroletek, neporušených pumami a námořními granáty, byly rychle dány do provozu. Ženisté se však museli vypořádat s obtížným problémem. Japonci totiž budovali letiště z obou krajů do středu, a tak po nich byla prohlubeň dlouhá téměř 200 stop, k jejímuž naplnění bylo podle odhadů zapotřebí přibližně 7 000 kubických yardů zeminy. Mechanické lopaty, dampry, pěchovadla, grejdry zůstaly v lodních prostorách. Jeden cenný kus ženijního nářadí byl však přeci jen vyloděn v dřívější fázi: byl to „střední buldozer, který obsluhován zkušeným řidičem, měl za daných okolností mnohem větší cenu, než by mělo zlato o téže váze“.
Zde viz foto,

, pod kterým byl popisek znějící v překladu – Letecký pohled na Hendersonovo letiště v konci srpna 1942. Foto je majetkem Wikipedie a bylo zde zvětšeno.
Jiné nedostatky byly však skutečně kritické: „Pátrací radary, rádiové přístroje země-vzduch, sirény k ohlašování protivzdušného poplachu, topografické, mapovací, reprodukční zařízení – to vše cestovalo k jihu. Ale Japonci předvídavě instalovali účinný protivzdušný poplachový systém a zanechali mezi kořistí skvělý sortiment kvalitního rýsovacího náčiní“.
Nyní si ještě popišme neděli dne 9. srpna 1942, den, u kterého jsme již některé detaily i popsali. Chybí však přibližující se bojová činnost.
Dne 9. srpna, jak bylo již napsáno, se většina námořních pěšáků na ostrově Guadalcanal zabývala kopáním okopů, pastí a krytů pro obranu z moře. Další z námořních pěšáků byli vysláni jako hlídky, když jedna z těchto průzkumných hlídek, která se skládal z 12ti mužů, se vydala k těžko přístupné a většinou nepřebroditelné řece Matanikau. Řeka Matanikau protéká asi tak půldruhé pěší míle na západ od osady Kukumi (na mapě KUKUM). Až k východnímu břehu řeky to celkem šlo a hlídka nebyla ničím rušena, jen však do doby, kdy vkročila do vody, „které tu nad písečným dnem u ústí řeky do moře, bylo jen po kotníky. Ihned se dostala se pod palbu. Jeden důstojník byl zabit a několik mužů zraněno.“ Smutné pokračování načatého příběhu průzkumné hlídky, je pak v divizním zápise popsáno následovně, cituji slova a věty, celé parafráze tohoto příběhu, kterou o události napsal autor: „Příštího dne se bojová hlídka v síle jedné čety pokoušela vynutit si násilný přechod, ale i ona byla zahnána zpět na východní břeh. Jelikož při pronikání na východ a proti proudu řeky Lungy se nepřítel neukázal, byly v podstatě potvrzeny dohady, že Japonci utekli na západ. Korejští nádeníci - ´termiti´ , jak se jim říkalo – vypovídali v témže smyslu“. Dne 12. srpna byl zajat japonský námořník, „sveřepý chlapík v bílém stejnokroji s modrým límcem a manžetami!“ Po zdlouhavém výslechu, prokládaném několika doušky brandy ze zdravotních zásob, zdráhavě doznal, že několik set jeho kamarádů hladovějících v džungli, by se rádo vzdalo.“ A jednou, určitě ne naposledy, skočili divizní zpravodajci „na lep“ řeči japonského námořníka…!