Zde viz foto ilustračního náčrtu čtyř map

, na kterých jsou, na prvé mapě, americké útoky po vylodění ve dnech 7. a 8. srpna 1942. Na dalším, druhém náčrtu, je ostrov Guadalcanal s místy, která jsou zmiňována také v textu. Třetí náčrt zachycuje japonský útok v září stejného roku a čtvrtý náčrt je pak o říjnovém japonském útoku. Náčrt, jakož i jednotlivé mapy, je, jsou, pak volně na několika webech a vše bylo pro Palbu zmenšeno (Zde pak, v dalších dvou odkazech, po přiblížení a nastavení velikosti kolečkem, a následně i vyhledáním, viz ostrov Florida, jehož nejnovější dnešní název je - Nggela Sule:
https://mapy.cz/zemepisna?x=158.0992790 ... z=7&lgnd=1
za což děkuji kolegovi Mrfelix, ještě také děkuji i kolegovi Zemaktovi, viz zde z Wikipedie:
https://en.wikipedia.org/wiki/Nggela_Islands
, a zde pak ještě viz samostatný náčrt

, pod kterým byl popisek _ostrovy_Guadalcanal, Tulagi, Gavutu a Florida /nově o Floridě, Nggela Sulu, viz výše/, náčrt je volně na několika webech a zde byl zmenšen. Po otevření náčrtu mapy, je vidět i místo, kde nad řekou Lungou západně, je řeka Matanikau a směrem
k moři i vesnička Matanikau. Patrná jsou i místa, která jsou pak v textu celého útoku, při výpadu k řece Matanikou. Jde o výpad, který byl úplně první, ale určitě nebyl poslední, v celém tomto tažení.).
I přes všechny ty popsané nesnáze (v Č 403), měli piloti americké námořní pěchoty, v době konce srpna a v prvých dnech měsíce září 1942, v letecké bitvě v oblasti Guadalcanalu rozhodnou převahu a Japonci se tím cítili zaskočeni a překvapeni. „Nepřítel, místo aby podlehl našim ustavičným leteckým útokům z pozemních základen, se pouští do prudkých leteckých soubojů“. Psalo se v leteckých hlášeních, stejně jako o tom, že se ukazuje, že to nebude stejné nebo podobné, jako se Japoncům dařilo v Číně, Malajsku a také (někdy) na Filipínách.
Nevyspalí američtí piloti námořní pěchoty (noční námořní ostřelování Guadalcanalu Japonci), se sice snažili, stále a stále se pouštěli do leteckých soubojů, ale projevovala se únava a nebylo vůbec jasné, jak dlouho můžou vše ještě vydržet. Nebylo zcela jasné, jak dlouho budou ještě moci, tehdejším japonským pilotům námořnictva, tehdejším „mořským orlům“, jak jim říkal a jak i psal, japonský válečný tisk, vzdorovat?
Na americké straně byl tehdy viceadmirál McCain (zde viz foto

, pod kterým byl popisek, viceadmirál_John_S_McCain, velitel jihopacifického letectva /ComAirSoPac/, foto je majetkem Wikipedie a zde bylo zvětšeno), kterého velice silně problém námořní piloti na Guadalcanalu trápil, a již den po přistání 23. letecké skupiny námořní pěchoty plukovníka Williama J. Wallaceho (tedy 31. srpna), hlásil CincPacovi (admirálu Nimitzovi), "že piloti na Guadalcanalu jsou velice unaveni, a že musejí být okamžitě posíleni dalšími letouny a posádkami“. Zároveň pak ve svém hlášení požadoval, „aby byli ihned na ostrov vyslány dvě úplné letky Lightingů nebo Wildcatů“. Podle jeho slov situace nesnesla žádné průtahy a pak ve svém hlášení dále napsal: „Dostaneme-li podstatnou část požadovaných posil, může se Guadalcanal stát propadlištěm pro nepřátelské letecké síly, může být konsolidován a využíván k nasazování ochromujících ran nepříteli. Jestliže Guadalcanal ztratíme, bude tomu naopak.“ Hlášení pak mělo ještě dodatek, ve kterém viceadmirál McCain napsal: „Jestliže nebudou poskytnuty požadované posily, nebude možno Guadalcanal zásobovat, a proto jej nebude možno udržet.“
V konci měsíce srpna a na začátku měsíce září 1942, se skutečně přibližovali dny, kdy měly začít mnohem těžší boje, což bylo patrné z aktivity Japonců, jakým množstvím lidí posilovaly své pozemní jednotky na Guadalcanalu. Stejně tak to bylo vidět i na námořním ostřelovaní ostrova takřka každou noc. A tak sice platilo, že za dne letci americké námořní pěchoty ovládali vzduch nad Hendersonovým letištěm a americkému námořnictvu se občas podařilo vyslat nějakou tu loď se zásobami na ostrov. „Ale noci patřily Japoncům a byly to noci dlouhé a trýznivé“. Totiž námořním pěšákům a i jejich pilotům, spánek zaháněly japonské hydroplány ze základny na ostrovech Faisy a na Shortlandech. Japonské hydroplány dostaly přezdívku „pračka Charlie“, kterým „všivý Lojza“ osvětlil scénu dlouho hořícími osvětlovacími pumami, které visely na padáčcích, a všivý Lojza pak shazoval pumy, které vybuchovaly až při dopadu. Již vzpomínané Tanakovy „Krysí akce“ znamenaly, že japonské torpédoborce chrlily skoro každou noc stovky a stovky granátů směrem na Hendersonovo letiště. Palba se sice zdála americkým vojákům, jako rušivá, naprosto nahodilá, ale plnila svůj hlavní účel.: „znemožnit námořním pěšákům jakýkoliv odpočinek, vyvést je z klidu, vyčerpat je“.
Palba japonských vetřelců neměla konkrétní cíle, ty mohly vzniknout náhodou; "jejich posláním bylo ochromit morálku. A na tom pracovali Japonci velice neúnavně“.
V této době (v konci srpna a na začátku září) přinášeli do Vandegriftova štábu Clemensovy pátrači denně zprávy, že na ostrově byli vyloděni zase další nový Japonci, kteří projevují činnost v okolí Kokumbony, na západě, a v okolí Taivu na východě ostrova. Admirál Turner (zde viz foto

, pod kterým byl popisek viceadmirál Richmond_Kelly_Turner, foto je volně na několika webech.), byl tehdy znepokojen a dne 1. září 1942 zaslal admirálu Ghormleymu radiogram, ze kterého je vybrán text: „Byl jsem vždy pro postup na Tulagi, ale jak si vzpomínáte, upozorňoval jsem, že taková akce, má-li mít trvalý úspěch, by vyžadovala stálou podporu silných námořních leteckých jednotek… okamžitá konsolidace našeho postavení Kaktus je nyní možná a účelná a naskýtá se jedinečná příležitost, kterou bychom neměli propást.“
Ve stejnou dobu v noci předtím, tedy 31. srpna, se generálmajor Kavaguči se svým štábem vylodil blízko výběžku Taivu, na východě ostrova, čili ve stejné oblasti, kde plukovník Ičiki, tehdy již nebožtík, strávil prvé hodiny svého pobytu na Guadalcanalu. Všechny zápisy hovoří o tom, že generál Kawaguči (zde viz foto

, pod kterým je popisek generálmajor Kawaguchi Kiyotake. Foto zde bylo zvětšeno a je volně na několika webech.), si s ničím hlavu nelámal a nechal zřídit zásobovací základnu. Další nařízení říkalo skupině ženistů, že mají prosekat v džungli stezku, která měla být vedena oklikou od plantáže Tetere směrem na jih k Hendersonovu letišti. Již tento směr vedení stezky ukazoval, že si generál Kawaguči nevzal vůbec žádné poučení z chyb, které udělal plukovník Ičiki v plánu svého útoku. Při pozdějším zkoumání tras útoku generála Kavagučiho je dokonce napsáno, že generálmajor se dokonce chystal, "doplnit Ičikiho plán ještě některými originálními variacemi špatného posouzení situace při útoku". Generálmajor Kawaguči totiž neměl žádné informace o terénu, po kterém chtěl své jednotky dostat do místa útoku. Neměl také žádné přesné mapy a ani vyhovující letecké snímky. Horší bylo, že ani neměl v úmyslu provést „nějaký průzkum“, ještě dřív, než vyšle „čtyři své prapory na pochod neznámou džunglí, do míst soustředění před útokem“. K tomu na str. 104., pozdější generálmajor v. v. Samuel B. Griffith II., (II. vydání z roku 2001) použil čínského filozofa Sün c‘, který napsal: „Ten, kdo nezná povahu pohoří a lesů, zrádných strží, močálů a bažin, nemůže vést pochodující armádu. Ten, kdo neužívá domorodých průvodců, nemůže využít územních výhod.“
Již několikrát zde bylo řečeno, že Japonci žádné domorodé průvodce neměli, že domorodí průvodci, do jednoho, byli na straně Spojenců. Vesnice v oblasti, kterou chtěl Kawaguči vést své jednotky do místa nástupiště k útoku, a byly jimi Taivu, Tasimboko a Tetere, byly v této době již dávno opuštěny. Dalším neméně závažným problémem generála Kawagučiho bylo, že jeho zpravodajské informace byly zcela chybné. I Kawaguči se domníval, že bránící se Američané jsou nejen početně slabší, ale že ani zdaleka nemají na duchovní převahu japonských mečů a bodáků. I proto si generálmajor vyložil správné instrukce velitele 17. armády generála Hjakutaka (zde viz foto

, pod kterým byl popisek_Hyakutake_Haruyoshi, velitel 17. armády, foto bylo několikrát zvětšeno, a je majetkem Encyklopedie) špatně. Generál mu totiž nařídil, aby prozkoumal nepřítelovu sílu, postavení i terén. Teprve potom měl zvážit, zda může dosáhnout rychlého úspěchu útokem na letiště se svým počtem jednotek. Kawaguči však neposlechl, neboť prý nechtěl „mařit čas zkoumáním nepřátelské síly, postavení a terénu“.
Zde je ukázka, jaký plán si japonský generálmajor Kawaguči, ještě než odplul ze Shortlandů, sestavil, když chtěl dobýt Hendersonovo letiště již 13. září trojsměrným útokem:
„a) Hlavní úder, překvapivý útok jedním praporem; 124. pěší pluk a dva zbývající prapory Ičikiho pluku povede on sám na jih letiště.
b) Jeden prapor 124. pluku udeří současně přímo na západ džunglí proti Tenaru.
c) Plukovník Oka se dvěma zesílenými prapory bude postupovat od Matanikaou k výběžku Longa, překročí řeku Lungu a udeří na letiště od severozápadu.
d) Hlavní nápor bude podporován palbou námořních děl a leteckými útoky.“
Později, když tento plán viděli vojáci, myšleno vojenští odborníci, vyjadřovali svůj názor tak, že se jednalo o neuvěřitelný taktický výplod. Navíc k tomu dodávali, že zřejmě generál Kawaguči trávil více času biflováním z učebnic, než nějakými polními cvičeními. Musel si tímto plánem vytvořit nesnáze ještě dřív, než se vůbec na ostrov dostal. K jeho špatně sestavenému plánu přispěl i závěrečný spor japonského nadřízeného generála Kawagučiho, generála Hjakutaka, s admirálem Tanakou. Admirál Tanaka (zde viz foto

, pod kterým je popisek_admiral Raizo_Tanaka, foto je volně na několika webech), se nejprve ostře vymezoval proti tomu, aby zbylých tisíc mužů Kawagučiho brigády bylo přepraveno na Guadalcanal ve člunech. Ale pak přišel z Rabaulu rozkaz pro Tanaku, aby se v zájmu těžce narušovaného souladu mezi pozemním vojskem a námořnictvem podřídil. Z rozkazu pak vyplynulo:
„Zbytek Kawagučiho odřadu o počtu tisíc mužů se nalodil na 48 velkých a malých vyloďovacích člunů a odplul 2. září ze severní části ostrova Isabel. Výprava se měla za dne skrývat a v noci postupovat, od jižního cípu ostrova Isabel odplout v noci 4. září a přistát u severozápadního cípu Guadalcanalu 5. září za svítání.“
O chvíli bude popsána situace těchto 48 velkých a malých člunů, jejich osud. My si však řekněme, že admirál Tanaka ponechal, přikázanou člunovou výpravu, svému osudu. Sám pak 4. září 1942 provedl další úspěšnou noční výpravu. Jeho „Krysí výsadek“ se úspěšně vylodil a nebyl nikým obtěžován. Vše také pokračovalo dál a divize torpédoborců, když vojáky vylodila, se přiblížila k americkým kotvištím, kde zaútočila na nepřátelský křižník a potopila jej. Poté japonské torpédoborce, ostřelovaly z děl Hendersonovo letiště, kde bylo zaznamenáno několik požárů, které trvaly přibližně hodinu. Pak se torpédoborce, bez jediného škrábnutí, vrátily zpět do svých kotvišť.
Stejné noci opustila japonská skupina obojživelných člunů jihozápadní pobřeží ostrova Isabel, a to v doprovodu křižníku Sendai a tří torpédoborců: „Obojživelná skupina se rozdělila na místě 21 námořních mil severně od plánovaného vyloďovacího bodu za svítání 5. září a dále postupovala rozděleně.“
Osud se čtyřiceti osmi velkým a malým vyloďovacím člunům, jejich osazenstvu, začal přibližovat. To, když se dostaly do neklidných vod a byly zpozorovány ranní průzkumnou leteckou hlídkou z Hendersonova letiště. Již za několik dalších hodin byly, v neklidných vodách zmítající se čluny a jejich zcela bezmocné posádky, vydány neustálému americkému bombardování a ostřelování: „Skupina byla na cestě postižena nepříznivým počasím, byla obtěžována nepřátelskými letouny, utrpěla těžké ztráty a nakonec byla roztříštěna.“ Přibližně 300 mužů se dostalo na ostrov Savo, a o něco větší počet, ve kterém byl i plukovník Oka, přistálo blízko mysu Esperence. Skupina, která přistála, na ostrově Savo, se příští noci ještě dostala na Kamimbo. Na moři zahynulo celkem 400 japonských důstojníků a mužů.
Stejné, nebo podobné, s několka obměnami a doplněním, lze vyčíst i od PhDr. Dalibor Vácha, Ph.D. (*1980), který ve své knize, skládající se z výběru historické literatury a článků o Guadalcanalu, Kapitola – Vlastní letecké síly a boje s japonskými posilami, jeho kniha má název – Krvavý ostrov Guadalcanal 1942-1943, na str. 58., Vydává společně Nakladatelství Epocha, s. r. o., Na Poříčí 12, 110 00Praha 1., a Pražská vydavatelská společnost, s. r. o., Na Poříčí 1048/28-30, 110 00 Praha 1, v roce 2018., píše následující: „U Kawagučiho transportu se ukázalo, jak je přesun čerstvých sil obtížný a bolestivý. Část člunů s jeho jednotkami šla ke dnu i s tak potřebnými těžkými zbraněmi a američtí piloti z Hendersonova letiště pobili ze vzduchu na čtyři stovky císařských vojáků. Nálet střemhlavých bombardérů s bílými hvězdami na křídlech musel být pro Japonce na lehkých, většinou neozbrojených a rozhodně nepancéřovaných člunech děsivý. Po shození pum bombardéry nalétávaly a postřelovaly prostor z kulometů. K náletům se používalo stíhačů P-400, vyzbrojených šesti kulomety a 37 mm kanónem.“.
Někteří autoři článků o Guadalcanalu, vesměs piloti, kteří tam byli a bojovali tam, píší o těchto letadlech jako P 39D/P-400 s 37 mm kanonem a šesti kulomety, a jejich boje blízké podpory řadí do konce srpna a začátku září 1942, a až poté přišla P- 400, verze exportní, verze s 20mm kanonem a šesti kulomety - viz i Použité podklady.