Armádní stíhací letouny typ 3 (Ki-61) Hien a typ 5 (Ki-100)

Moderátor: Hans S.

Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Armádní stíhací letouny typ 3 (Ki-61) Hien a typ 5 (Ki-1

Příspěvek od Skeptik »

Lord píše:Nevím Hansi naše zdroje se rozcházejí, jako taky mně zarazilo, že byl Ki-61-II výrazně těžší než Ki-61, ale pokud pro něj dělali i jiné křídlo, jak píše Skeptik ?
Jiné křídlo, o větší ploše, pro něj dělali, ale dle všeho ho nezvládli a sériové Ki-61-II měly mít stejné křídlo jako Ki-61-I

Jinak Ki-61-II-KAI-a/b nebyl zásadně těžší než Ki-61-I-KAI-c ... standardní vzletovka 3.780 kg vs. 3.470 kg ... 310 kg není zas tak moc (vzhledem k výkonnějšímu motoru, zesílenému trupu a dalším úpravám).
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Armádní stíhací letouny typ 3 (Ki-61) Hien a typ 5 (Ki-1

Příspěvek od Hans S. »

Skeptik píše:
Hans S. píše:Ki-61-II měl cca o 25% vyšší plochu křídla ...
Podle dvou monografií, které mám (jedná anglická a jedna ruská) bylo větší křídlo namontováno pouze na 4 prototypy Ki-61-II. Konstrukce křídla (a ani trupu) však nebyla dostatečně pevná a docházelo k deformacím. Tak byl trup přepracován a zesílen, a křídlo nahrazeno křídlem z Ki-61-I-KAI-c.
Sériové Ki-61-II-KAI tak měly mít křídla o stejném rozpětí (12 m) i ploše (20m2) jako Ki-61-I.
Ano, o 25% větší, než Bf 109(!) :). O Ki-61-I jsme se tady už nějaký čas nebavili. Vycházím z tohoto amerického datasheetu: http://www.wwiiaircraftperformance.org/ ... 1-154B.pdf
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Armádní stíhací letouny typ 3 (Ki-61) Hien a typ 5 (Ki-1

Příspěvek od Skeptik »

Aha :lol: Nepochopil jsem. Myslel jsem, že máš na mysli to původní nové křídlo pro Ki-61-II.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Armádní stíhací letouny typ 3 (Ki-61) Hien a typ 5 (Ki-1

Příspěvek od Lord »

Ki-61-II Kai (Tony) ze základny Fussa

Letoun Kawasaki Ki-61-II Hien (Vlaštovka), který vlastní Japonská letecká asociace, byl vyroben v roce 1944 v továrně Kawasaki Aircraft Co., Ltd. v Gifu. Když v roce 1945 skončila druhá světová válka, patřil leteckému vyhodnocovacímu oddělení japonské císařské armády, které se nacházelo na letecké základně Fussa v Tokiu. Přestože téměř všechny japonské letouny byly po válce sešrotovány, tato stíhačka nebyla z neznámého důvodu zlikvidována. Až do roku 1953 byla vystavena na americké letecké základně Yokota. Tento Hien je nyní jediným letounem na světě vystaveným v muzeu. Výrobní číslo draku některé zdroje uvádí jako No. 6117.
Zdroj: tobunken.go.jp

Obrázek

Pozdní sériový letoun však měl nový celoplošný výhledový kryt kabiny v "seříznuté" zadní části. V muzeu je dřívější sériový letoun s tradičním krytem, který splývá se zadní částí trupu.

Japonská armáda měla v posledních měsících války ve zkušebním středisku Fussa nejméně jeden další Ki-61-II Kai. Neznámý japonský fotograf někdy v průběhu roku 1945 před koncem bojů pořídil ve Fusse snímek druhého letounu v celém profilu. Druhý letoun byl ještě starším exemplářem, jak naznačuje jeho sériové číslo 5010. První letoun mohl být provozován u 56. Hikoh Sentai pod č. 5017 v roli protivzdušné obrany. Zdroje nejsou jednoznačné.

Obrázek

Fotografické důkazy také dokazují, že američtí vojáci z nevysvětlitelných důvodů přemístili Ki-61-II Kai, označovaný jednoduše jako "Tony", na další místa na základně, než ji nadobro opustil. Jedním místem byl zatravněný dvůr před dvoupatrovou kasárenskou budovou. Tato stavba se nacházela dva bloky západně od staré budovy japonského velitelství.
Zdroj: j-aircraft.com

Obrázek

Na japonské letecké základně Yokota se 26. září 2019 konala slavnostní ceremonie před demolicí hangáru z bezpečnostních důvodů. Jednalo se o jeden z historických hangárů, Bldg. 800, který byl postaven pro japonskou císařskou armádou na konci 30-tých let 20. století.
Video zobrazuje historii ... včetně záběrů letadla Ki-61.
Zdroj: dod.defense.gov


Američané asi získali informace o korozi u systémů vstřikování z Fussy? Je pochopitelné, že když foukáte do válců vodu, ale taky jsem četl, že motor H-140 mohl jako jeden z mála dobře šlapat na alkohol, ale berte s rezervou :)
Pro zajímavost: Izraelci vyvinuli motor, fungující na směsi vody a alkoholu, lze jej poměrně snadno implementovat do konstrukcí stávajících spalovacích motorů.

V posledním roce války měli Japonci značný úspěch s programem výroby alkoholu a využití alkoholických leteckých paliv. Dokázali například vyrobit jednu libru etylalkoholu z kvašení jedenácti liber sladkých brambor. To si zase vyžádalo zásadní rozhodnutí o tom, které odrůdy brambor jsou nejlepší pro potravinářské účely a které pro pohonné hmoty a jak je rozdělit, aby národ zůstal naživu a mohl bojovat.
Zdroj: history.navy.mil

Jen pro rozšíření obzorů, samozřejmě to nic nemění na skutečnosti, že bych to viděl spíš jako nouzovku, pro výcvik třeba ještě dobrý, ale jen spekulace. Je možný zaměnit metanol a etanol (neboli ethylalkohol, obecně alkohol) ? Pro vstřik do motorů ano, pro chlast radši ne. No :razz:
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Armádní stíhací letouny typ 3 (Ki-61) Hien a typ 5 (Ki-1

Příspěvek od Tempik »

Závodní speciály od ranných dob motorismu dodnes používají "alkohol" místo benzínu. Použití v leteckých motorech bylo vcelku "běžné". Například známá Schneider trophy létala na alkoholu. Československé meziválečné letectvo létalo na směsi s velkým podílem alkoholu. Ruku do ohně 6za to nedám, ale i závody pístových letadel v Renu v USA se též létají na alkoholu.
Odpovědět

Zpět na „Stíhací letouny“