Ki-61-II Kai (Tony) ze základny Fussa
Letoun Kawasaki Ki-61-II Hien (Vlaštovka), který vlastní Japonská letecká asociace, byl vyroben v roce 1944 v továrně Kawasaki Aircraft Co., Ltd. v Gifu. Když v roce 1945 skončila druhá světová válka, patřil leteckému vyhodnocovacímu oddělení japonské císařské armády, které se nacházelo na letecké základně Fussa v Tokiu. Přestože téměř všechny japonské letouny byly po válce sešrotovány, tato stíhačka nebyla z neznámého důvodu zlikvidována. Až do roku 1953 byla vystavena na americké letecké základně
Yokota. Tento Hien je nyní jediným letounem na světě vystaveným v muzeu. Výrobní číslo draku některé zdroje uvádí jako No. 6117.
Zdroj:
tobunken.go.jp
Pozdní sériový letoun však měl nový celoplošný výhledový kryt kabiny v "seříznuté" zadní části. V muzeu je dřívější sériový letoun s tradičním krytem, který splývá se zadní částí trupu.
Japonská armáda měla v posledních měsících války ve zkušebním středisku Fussa nejméně jeden další Ki-61-II Kai. Neznámý japonský fotograf někdy v průběhu roku 1945 před koncem bojů pořídil ve Fusse snímek druhého letounu v celém profilu. Druhý letoun byl ještě starším exemplářem, jak naznačuje jeho sériové číslo 5010. První letoun mohl být provozován u 56. Hikoh Sentai pod č. 5017 v roli protivzdušné obrany. Zdroje nejsou jednoznačné.
Fotografické důkazy také dokazují, že američtí vojáci z nevysvětlitelných důvodů přemístili
Ki-61-II Kai, označovaný jednoduše jako "Tony", na další místa na základně, než ji nadobro opustil. Jedním místem byl zatravněný dvůr před dvoupatrovou kasárenskou budovou. Tato stavba se nacházela dva bloky západně od staré budovy japonského velitelství.
Zdroj:
j-aircraft.com
Na japonské letecké základně Yokota se 26. září 2019 konala slavnostní ceremonie před demolicí hangáru z bezpečnostních důvodů. Jednalo se o jeden z historických hangárů, Bldg. 800, který byl postaven pro japonskou císařskou armádou na konci 30-tých let 20. století.
Video zobrazuje historii ... včetně záběrů letadla Ki-61.
Zdroj:
dod.defense.gov
Američané asi získali informace o korozi u systémů vstřikování z Fussy? Je pochopitelné, že když foukáte do válců vodu, ale taky jsem četl, že motor H-140 mohl jako jeden z mála dobře šlapat na alkohol, ale berte s rezervou

Pro zajímavost: Izraelci vyvinuli motor,
fungující na směsi vody a alkoholu, lze jej poměrně snadno implementovat do konstrukcí stávajících spalovacích motorů.
V posledním roce války měli Japonci značný úspěch s programem výroby alkoholu a využití alkoholických leteckých paliv. Dokázali například vyrobit jednu libru etylalkoholu z kvašení jedenácti liber sladkých brambor. To si zase vyžádalo zásadní rozhodnutí o tom, které odrůdy brambor jsou nejlepší pro potravinářské účely a které pro pohonné hmoty a jak je rozdělit, aby národ zůstal naživu a mohl bojovat.
Zdroj:
history.navy.mil
Jen pro rozšíření obzorů, samozřejmě to nic nemění na skutečnosti, že bych to viděl spíš jako nouzovku, pro výcvik třeba ještě dobrý, ale jen spekulace. Je možný zaměnit metanol a etanol (neboli ethylalkohol, obecně alkohol) ? Pro vstřik do motorů ano, pro chlast radši ne. No
