Anglická karaka Great Harry

Moderátoři: Pátrač, Tkuh, kacermiroslav

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Anglická karaka Great Harry

Příspěvek od Rase »

AnthonyRoll-1_Great_Harry.jpg

Anglická karaka Great Harry

Impozantní čtyřstěžnová karaka Henry Grace à Dieu (Jindřich, z milosti Boží), známá též jako Great Harry (Velký Harry), byla postavena ve Woolwichském doku, mezi roky 1512 a 1514, za vlády anglického krále Jindřicha VIII. Šlo o přímou odpověď na novou skotskou válečnou loď Great Michael, z roku 1512 a měla nahradit starší loď Grace Dieu. Byť šlo o neskutečně mocné plavidlo, zůstala po většinu kariéry ladem a do bojů se prakticky nezapojila.
Velký Harry byl jednou z prvních lodí vybavených dělovými střílnami, v nichž měla 20 kanónů na kolové lafetě, umožňujících boční palbu. Na palubě nesla dohromady 43 těžkých a 141 lehkých děl. Stala se první anglickou lodí s dvěma dělovými palubami (tzv. dvojpalubník). Měla čtyři paluby na přídi a dvě na zádi, výtlak 1 000 - 1 500 tun, měřila kolem 50 m a pojala až 1 000 členů posádky. V době, kdy byla spuštěna na vodu, byla také největší a nejsilnější válečnou lodí v celé Evropě. V té době ještě nebylo dostatek zkušeností se stavbou takovýchto lodí, a proto se potýkala s řadou potíží. Zvláště pak trpěla svojí velkou výškou, která způsobovala těžké ovládání a nestabilitu na širém moři. Byla dvakrát přestavěna, ale ani tak se nepodařilo odstranit všechny nedostatky. I přes to však byla mezníkem ve stavbě plachetnic.
Úctyhodných třicet let trvalo, než poprvé vystřelila z děl, většinu kariéry strávila zakonzervována a čekala na vhodnou příležitost. Byla navržena spíše pro prestiž a rozměry jí neumožňovaly vplout do jakéhokoliv přístavu. V roce 1520 doprovodila Jindřicha VIII. z Doveru do Calais na jeho setkání s Františkem I. Byť byl její vzhled působivý, náklady na její provoz v době míru byly považovány za výrazné a začala být vnímána jako něco jako bílý slon. Bílý slon je výraz pro vlastnictví něčeho, čeho se vlastník nemůže vzdát, i když cena (cena za vydržování) převyšuje užitečnost této věci. Přestavěna byla poprvé roku 1539. O šest let později se účastnila bitvy u Portsmouthu (Battle of the Solent), kdy se potopila slavná Mary Rose a došlo k odražení francouzské invazní flotily čítající 200 lodí a 30 000 vojáků (tedy větší síly než měla slavná španělská Armada o 43 let později. Roku 1547 ji po sobě přejmenoval král Edward VI. a jen o šest let později ji zničil náhodný požár.

Zdroj:
https://en.wikipedia.org/wiki/Henry_Grace_%C3%A0_Dieu
https://www.facebook.com/7188464611/pho ... 638439612/

Cowdray_Engaving-detail_of_sinking.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Anglická karaka Great Harry

Příspěvek od Rase »

Čtyřstěžňový regent, největší plavidlo Tudorovského námořnictva (před Henri Grâce à Dieu), byl plovoucím symbolem královské moci, bohatě zdobený a vyzbrojený ne méně než 225 děly, ačkoli téměř všechny byly ručními otočnými kusy. Když s ní Sir Thomas Knyvet (1485-1512) dne 10. srpna 1512 vyplul do boje proti Francouzům u Brestu, chlubila se další baterií těžkých děl. Během bitvy se mocná Marie la Cordelière dostala daleko od zbytku francouzské flotily a byla obklíčena anglickými válečnými loděmi. Na obrázku tak můžeme vidět právě střet mezi oběma loděmi. Autorem ilustrace Tony Bryan.

Výstřižekrert.JPG
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Výzbroj, technika, taktika, armády“