CVE 56 LISCOME BAY - historie bojové služby

Moderátor: jarl

Odpovědět
Uživatelský avatar
Ralph Kerr
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 215
Registrován: 28/11/2005, 18:51
Bydliště: Lubník

CVE 56 LISCOME BAY - historie bojové služby

Příspěvek od Ralph Kerr »

CVE 56 LISCOME BAY
Loď byla stavěna společností Kaiser Shipbuilding ve městě Vancouver [stát Washington] na řece Columbia.Práce začala 9. prosince 1942 a již 19.4. 1943 byl trup spuštěn na vodu.Později, 15.července byla loď pojmenována CVE 56 Liscome Bay podle zálivu na Aljašce.Hotovou eskortní letadlovou loď námořnictvo převzalo 7. srpna 1943.Prvním velitelem se stal Capt. Irving Day Wiltsie.

Po několika cvičných plavbách u pobřeží Kalifornie, loď 21.10. odplula ze San Diega na Havaj.Do Pearl Harboru dorazila 28. října, a posádku zde čekalo jen kratší doplňující cvičení.Na spadnutí byla útočná operace k ovládnutí Gilbertových ostrovů.

Silné uskupení TF 52 [kontradmirál R.K. Turner] opustilo havajskou základnu 10. listopadu a zamířilo na jihozápad.Liscome Bay byla součástí Severního útočného svazu [velel mu sám Turner] jež měl za úkol okupaci atolu Makin [ostrov Butaritari].Velitelem eskortních letadlových lodí byl kontradmirál Henry M. Mullinnix, který svou vlajku vztyčil právě na Liscome Bay.Během této akce měla loď po boku své družky CVE 57 Coral Sea a CVE 58 Corregidor.

Po devíti dnech plavby, 19. listopadu dorazil Severní útočný svaz do blízkosti Makinu.Příští den v 5.00 začalo vyloďování na ostrově Butaritari.Letouny z Liscome Bay a dalších letadlových lodí útočily na cíle na ostrově i na jiné japonské základny a letiště v okolí [Tarawa].V této činnosti Liscome Bay pokračovala i 21.,22. a 23. listopadu 1943.

Ráno 24. listopadu, když se skupina eskortních letadlových lodí nacházela zhruba 20 mil jihozápadně od Makinu, vypátrala ji japonská ponorka I-175 [korvetní kapitán Sunao Tabata] poslaná sem ze základny na atolu Truk.Tři eskortní letadlové lodě byly chráněny jen třemi torpédoborci.Svaz plul rychlostí 15 uzlů a tvořil poměrně dobrý cíl.

Na Liscome Bay začal po páté hodině ranní personál připravovat ke vzletu tři letadla.V 5.10 však letadlovou loď zasáhlo torpédo.Zasáhlo střední část trupu a téměř okamžitě iniciovalo skladiště bomb nedaleko od místa zásahu.Obrovský výbuch rozerval trup lodě,plamen vyšlehl do výšky několika set metrů.Letová paluba byla zcela zničena, třetina trupu byla rozdrcena explozí.Několik set námořníků při explozi zahynulo.Ihned bylo jasné že loď je ztracena.Ve skladišti bomb stále docházelo k explozím a Liscome Bay se začala pozvolna rozpadat a nořit do vln.Po 23 minutách agonie, v 5.33 se loď potopila.Na lodi navždy zůstal kontradmirál Mullinnix, kapitán Wiltsie, dalších 53 důstojníků a 591 námořníků.Celkem zahynulo 646 mužů.Torpédoborce DD 410 Hughes a DD 417 Morris zachránily z vody 272 členů posádky.

Za svou krátkou válečnou službu získala CVE 56 Liscome Bay jednu bojovou hvězdu.
Uživatelský avatar
Ralph Kerr
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 215
Registrován: 28/11/2005, 18:51
Bydliště: Lubník

Příspěvek od Ralph Kerr »

Tady je ta eskortka

Obrázek
CVE 56 Liscome Bay
Obrázek
Uživatelský avatar
Ralph Kerr
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 215
Registrován: 28/11/2005, 18:51
Bydliště: Lubník

Příspěvek od Ralph Kerr »

A tady je ta I-175

Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Ralph Kerr
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 215
Registrován: 28/11/2005, 18:51
Bydliště: Lubník

Příspěvek od Ralph Kerr »

Kontradmirál Henry Maston Mullinnix

Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4077
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: CVE 56 LISCOME BAY - historie bojové služby

Příspěvek od jarl »

Ve velkém stavěné eskortní letadlové lodě se mezi americkými námořníky dočkaly řady nelichotivých označení. „Kaiserovy rakve" „Jednotorpédové lodě" a „Tomatové plechovky" byly narážky na jejich malou odolnost, zatímco přirovnání „Woolworthovy letadlové lodě" (podle sítě obchodních domů J. W. Woolworth) naráželo na jejich nízké pořizovací náklady. Služba na takových jednotkách samozřejmě nepatřila mezi prestižní zařazení a ve srovnání s běžnými letadlovými loděmi přinášela posádkám spoustu odříkání a nepohodlí.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Raiden
praporčík
praporčík
Příspěvky: 390
Registrován: 10/5/2023, 20:47
Bydliště: Praha

Re: CVE 56 LISCOME BAY - historie bojové služby

Příspěvek od Raiden »

To je pravda. Jejich typovou zkratku CVE (Carrier Vessel Escort) také vtipálci mezi americkými námořníky často interpretovali jako Combustible Vulnerable Expendable což lze přeložit jako hořlavé, zranitelné a postradatelné (nahraditelné).

Podobné přezdívky se dočkaly i výsadkové lodě pro tanky typu LST (Landing Ship, Tank), což bylo jejich posádkami často přejmenováváno na Large Slow Target (velký pomalý terč).
雷電
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4077
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: CVE 56 LISCOME BAY - historie bojové služby

Příspěvek od jarl »

Do těchto typů lodí se vtipálci mohli snadno trefovat, a také to s oblibou činili.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Raiden
praporčík
praporčík
Příspěvky: 390
Registrován: 10/5/2023, 20:47
Bydliště: Praha

Re: CVE 56 LISCOME BAY - historie bojové služby

Příspěvek od Raiden »

A nešlo jenom o lodě, obětí vtipálků se stávala i letadla:

Na počátku valky již zastaralý střemhlavý bombardér SB2U Vindicator si pro své vlastnosti u letců vysloužil přezdívky Wind Indicator a Vibrator.

Výkonný avšak na pilotáž velmi náročný střední bombardér B-26 Marauder si pro velké množství havárií v důsledku nezvládnuté pilotáže vysloužil mimořádně nelichotivou přezdívku Widowmaker ("výrobce vdov").

No a kontroverzní a u letců mimořádně neoblíbený střemhlavý bombardér SB2C Helldiver si nelichotivých přezdívek vysloužil celou řadu, např bestie či svérázný výklad jeho typového označení SB2C jako Son of a Bitch of 2nd Class.
雷電
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4077
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: CVE 56 LISCOME BAY - historie bojové služby

Příspěvek od jarl »

Tak to mě vážně pobavilo. Ty letecké přezdívky jsou opravdu nápadité.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: CVE 56 LISCOME BAY - historie bojové služby

Příspěvek od Zemakt »

Do těchto typů lodí se vtipálci mohli snadno trefovat, a také to s oblibou činili.
Zde se Japoncům podařilo poškodit tankovou výsadkovou loď – LST, aby poté v přicházejícím soumraku zamířili ke skupině eskortních letadlových lodí. Díky předcházejícímu útoku včas zalarmovaná obrana malých, cca 160 metrů dlouhých leteckých nosičů stačila do vzduchu vyslat 46 stíhacích Grummanů F4F Wildcat. Ovšem, i přes jeden zaznamenaný úspěch postarších amerických stíhaček se většině útočící skupiny podařilo k malým letadlovým lodím proniknout. Zpočátku se FANSHAW BAY a WHITE PLAINS dařilo obratným manévrováním shozeným pumám úspěšně vyhýbat, a to i díky vlastní protiletadlové palbě, která dokázala tři útočníky sestřelit a dva poškodit. Ovšem v 18:52 hod. se přesto jednomu ve 460 metrové výšce prolétajícímu japonskému bombardéru podařil zásah. Asi 250 librová puma poblíž zadního výtahu prorazila dřevěnou letovou palubu FANSHAW BAY, pronikla do hangáru a explodovala. V ten moment střepiny z vybuchující pumy usmrtily jedenáct mužů z opravárenské čety č. 3 a současně zasáhly tři uskladněná torpéda. Naštěstí ta neexplodovala. I tak došlo k vyřazení hlavního požárního systému, poruše elektroinstalace, a dokonce k uvolnění několika hlubinných bomb z pumovnic zaparkovaných Avangerů. Pomineme-li pár lokálních požárů, loď dále přišla o možnost manévrování a začala se naklánět na levobok. Ačkoliv s ohněm si protipožární čety do jedné hodiny poradily, obnovit kontrolu nad lodí se podařilo až ve 03:55 hod. ráno druhého dne. Mnohem větší problém pak představoval téměř 3 stupňový náklon. Prvotní podezření na proraženou obšívku se nepotvrdilo, nicméně zjistit příčinu si vyžádalo mnohem delší čas. Nakonec po několika nekonečných hodinách strávených po pás v ledové vodě však havarijní čety v podobě prasklé trubky požárního systému lokalizovaly místo průniku vody do trupu. V tu dobu se záď lodi nacházela už více jak 1,8 m pod vodoryskou (Raiden :wink: ). A až poté, co bylo potrubí improvizovaně uzavřeno se notně pochroumaná FANSHAW BAY mohla vydat na zpáteční cestu do Pearl Harbouru. V souhrnu činily celkové ztráty na posádce 14 mužů mrtvých a 23 raněných.

S přihlédnutím k výše uvedenému to bohužel nebyli jen vtipálci. Ale i vysocí velitelé. V důsledku poškození FANSHAW BAY se totiž musel velitel skupiny kontradmirál Gerald F. Bogan přesunout na torpédoborec. Musel z toho mít asi slušný mindrák, neboť ještě v roce 1969 v rámci jím poskytovaného rozhovoru na posádku lodi neotřele "schitoval", když loď označil jako vůbec nejhorší, jakou kdy viděl a že její posádka je zcela neschopná. Vzhledem ke ztrátám, které v důsledku explodující pumy posádka utrpěla a i vzhledem k dalšímu jejímu působení ve válce bych řekl, že kolikrát je lepší mlčet.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4077
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: CVE 56 LISCOME BAY - historie bojové služby

Příspěvek od jarl »

Tak jsem se dozvěděl, že na účet posádek eskortních letadlových lodí se vtipkovalo i těsně před bitvou u ostrova Samar, když člen štábu Kinkaidova 7. loďstva (Paulus Powell) o kontradmirálovi Spragueovi hovořil jako o „Dopeym" (Natvrdlém). Zajímalo by mě co si myslel o pár hodin později, když se Spragueovy eskortní letadlové lodě kvůli natvrdlosti velitelů 7. a 3. loďstva ocitly v kritické situaci.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Raiden
praporčík
praporčík
Příspěvky: 390
Registrován: 10/5/2023, 20:47
Bydliště: Praha

Re: CVE 56 LISCOME BAY - historie bojové služby

Příspěvek od Raiden »

O tomhle jsem také pár let zpět dozvěděl v jedné knize (tuším že Hřmící moře od E. Thomase). Jinak na účet eskortních letadlových lodí a jejich posádek se až do bitvy u Samaru vtipkovalo prakticky neustále.
雷電
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4077
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: CVE 56 LISCOME BAY - historie bojové služby

Příspěvek od jarl »

Ano je to v Hřmícím moři. Právě píši článek o bitvě u Samaru, tak jsem si to znovu přečetl. Thomas tam uvádí i citát od Samuela Morisona, který nejspíš dobře vystihuje dobový podled na eskortní letadlové lodě: „byly mnohými starými námořníky považovány za vetřelce v námořnictvu - asi jako záložníci. Stejně jako oni byly tolerovány, ale nebrány vážně."
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Raiden
praporčík
praporčík
Příspěvky: 390
Registrován: 10/5/2023, 20:47
Bydliště: Praha

Re: CVE 56 LISCOME BAY - historie bojové služby

Příspěvek od Raiden »

Na článek o bitvě u Samaru v tvém podání se těším. Tahle bitva mě fascinuje již dlouho a četl jsem toho o ní už hodně.

Jinak k bitvě u Samaru mohu také doporučit velmi dobrou knihu Last Stand of the Tin Can Sailors od James D. Hornfischera.
雷電
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4077
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: CVE 56 LISCOME BAY - historie bojové služby

Příspěvek od jarl »

Tak Sibuyanské moře a úžinu Surigao už mám hotovou a teď ještě zbývá Samar a mys Engaňo. Ale už mě tlačí čas, takže nevím jestli to stihnu dodělat v plánovaném termínu.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo (USN, USMC)“