CVE 56 LISCOME BAY - historie bojové služby

Moderátor: jarl

Odpovědět
Uživatelský avatar
Ralph Kerr
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 215
Registrován: 28/11/2005, 19:51
Bydliště: Lubník

CVE 56 LISCOME BAY - historie bojové služby

Příspěvek od Ralph Kerr »

CVE 56 LISCOME BAY
Loď byla stavěna společností Kaiser Shipbuilding ve městě Vancouver [stát Washington] na řece Columbia.Práce začala 9. prosince 1942 a již 19.4. 1943 byl trup spuštěn na vodu.Později, 15.července byla loď pojmenována CVE 56 Liscome Bay podle zálivu na Aljašce.Hotovou eskortní letadlovou loď námořnictvo převzalo 7. srpna 1943.Prvním velitelem se stal Capt. Irving Day Wiltsie.

Po několika cvičných plavbách u pobřeží Kalifornie, loď 21.10. odplula ze San Diega na Havaj.Do Pearl Harboru dorazila 28. října, a posádku zde čekalo jen kratší doplňující cvičení.Na spadnutí byla útočná operace k ovládnutí Gilbertových ostrovů.

Silné uskupení TF 52 [kontradmirál R.K. Turner] opustilo havajskou základnu 10. listopadu a zamířilo na jihozápad.Liscome Bay byla součástí Severního útočného svazu [velel mu sám Turner] jež měl za úkol okupaci atolu Makin [ostrov Butaritari].Velitelem eskortních letadlových lodí byl kontradmirál Henry M. Mullinnix, který svou vlajku vztyčil právě na Liscome Bay.Během této akce měla loď po boku své družky CVE 57 Coral Sea a CVE 58 Corregidor.

Po devíti dnech plavby, 19. listopadu dorazil Severní útočný svaz do blízkosti Makinu.Příští den v 5.00 začalo vyloďování na ostrově Butaritari.Letouny z Liscome Bay a dalších letadlových lodí útočily na cíle na ostrově i na jiné japonské základny a letiště v okolí [Tarawa].V této činnosti Liscome Bay pokračovala i 21.,22. a 23. listopadu 1943.

Ráno 24. listopadu, když se skupina eskortních letadlových lodí nacházela zhruba 20 mil jihozápadně od Makinu, vypátrala ji japonská ponorka I-175 [korvetní kapitán Sunao Tabata] poslaná sem ze základny na atolu Truk.Tři eskortní letadlové lodě byly chráněny jen třemi torpédoborci.Svaz plul rychlostí 15 uzlů a tvořil poměrně dobrý cíl.

Na Liscome Bay začal po páté hodině ranní personál připravovat ke vzletu tři letadla.V 5.10 však letadlovou loď zasáhlo torpédo.Zasáhlo střední část trupu a téměř okamžitě iniciovalo skladiště bomb nedaleko od místa zásahu.Obrovský výbuch rozerval trup lodě,plamen vyšlehl do výšky několika set metrů.Letová paluba byla zcela zničena, třetina trupu byla rozdrcena explozí.Několik set námořníků při explozi zahynulo.Ihned bylo jasné že loď je ztracena.Ve skladišti bomb stále docházelo k explozím a Liscome Bay se začala pozvolna rozpadat a nořit do vln.Po 23 minutách agonie, v 5.33 se loď potopila.Na lodi navždy zůstal kontradmirál Mullinnix, kapitán Wiltsie, dalších 53 důstojníků a 591 námořníků.Celkem zahynulo 646 mužů.Torpédoborce DD 410 Hughes a DD 417 Morris zachránily z vody 272 členů posádky.

Za svou krátkou válečnou službu získala CVE 56 Liscome Bay jednu bojovou hvězdu.
Uživatelský avatar
Ralph Kerr
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 215
Registrován: 28/11/2005, 19:51
Bydliště: Lubník

Příspěvek od Ralph Kerr »

Tady je ta eskortka

Obrázek
CVE 56 Liscome Bay
Obrázek
Uživatelský avatar
Ralph Kerr
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 215
Registrován: 28/11/2005, 19:51
Bydliště: Lubník

Příspěvek od Ralph Kerr »

A tady je ta I-175

Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Ralph Kerr
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 215
Registrován: 28/11/2005, 19:51
Bydliště: Lubník

Příspěvek od Ralph Kerr »

Kontradmirál Henry Maston Mullinnix

Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 3576
Registrován: 19/2/2009, 16:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: CVE 56 LISCOME BAY - historie bojové služby

Příspěvek od jarl »

Ve velkém stavěné eskortní letadlové lodě se mezi americkými námořníky dočkaly řady nelichotivých označení. „Kaiserovy rakve" „Jednotorpédové lodě" a „Tomatové plechovky" byly narážky na jejich malou odolnost, zatímco přirovnání „Woolworthovy letadlové lodě" (podle sítě obchodních domů J. W. Woolworth) naráželo na jejich nízké pořizovací náklady. Služba na takových jednotkách samozřejmě nepatřila mezi prestižní zařazení a ve srovnání s běžnými letadlovými loděmi přinášela posádkám spoustu odříkání a nepohodlí.
ObrázekObrázek

Quod licet Iovi, non licet bovi.

Karel Marx: „Ruská politika je nezaměnitelná. Měnit se mohou pouze metody, taktika, způsob manévrování, ale Polárkou ruské politiky zůstává podmanění světa. Ruský medvěd bude schopný všeho, dokud ví, že ostatní zvířata se mu nebudou bránit. Existuje jediný způsob, jak se chovat k mocnosti, jako je Rusko - neukázat strach."
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo (USN, USMC)“