F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Stačí se podívat do USA - dodnes problémy se spolehlivostí ve smyslu náročnosti a pod. Stejně tak má dodnes nevyřešené dětské nemoci. F-35 ještě není "dodělaný".
Stačí pro představu výměna motoru cca 8-36 hodin F-35 a 2 F-16 ?
RAM materiál a jeho údržba tak aby fungoval - což je kritické ke stealth je náročný na údržbu, už jenom tím, že pokud ho nemáš tak to neřešíš.
Stačí pro představu výměna motoru cca 8-36 hodin F-35 a 2 F-16 ?
RAM materiál a jeho údržba tak aby fungoval - což je kritické ke stealth je náročný na údržbu, už jenom tím, že pokud ho nemáš tak to neřešíš.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Skelet
"Frontová" ve smyslu že dokáže fungovat s dostupnímy přípravky typu běžný vozík na motor, schopnost fungovat bez pozemních zdrojů, schopnost být připraven po přistání na vzlet v čase blížící se Gripenu. Tedy jednoduchost a snadnost provozu ve ztížených podmínkách.
"Frontová" ve smyslu že dokáže fungovat s dostupnímy přípravky typu běžný vozík na motor, schopnost fungovat bez pozemních zdrojů, schopnost být připraven po přistání na vzlet v čase blížící se Gripenu. Tedy jednoduchost a snadnost provozu ve ztížených podmínkách.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
frontová v jakémkoliv smyslu.. americká efka nejsou dělaná na působení v těsné blízkosti fronty. Proto mají dolet jako kráva.



Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Právě USA není zcela vypovídající případ. Oni provozují F-35 prvních sérií které trápí dětské nemoci stroje. Logicky tedy jsou servisně náročné. Vypovídající pro nás jsou pouze evropští uživatelé kteří dostali F-35 novějších sérií. V tomhle by byli extrémně zajímavé statistiky třeba Nizozemců, Norů nebo dalších menších uživatelů.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Na tom něco být může, ale US nemají jenom starší verze, ale mix a navíc - problémy se týkají i nových strojů a na jejich řešení se dnes vynakládají další miliony dolarů, tedy nejde o zcela odladěný stroj který už je "hotový".
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Myslím že je to jedno, podstata sdělení je že i US mají stroje které byly od začátku dělané k tomu aby pracovali v omezených podmínkách a vcelku uspokojivě.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Co mají v arsenálu Amíci se nás moc nedotýká, protože my máme zájem o poslední výrobní variantu.
A ani Amíci mají letoun, který se dá označovat jako frontový. Tím je A-10. F-16 to fakt není.
A ani Amíci mají letoun, který se dá označovat jako frontový. Tím je A-10. F-16 to fakt není.



Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
F-16 sice dokáže operovat nějak z horší infrastruktury, ale tuším že potřebuje externí zdroj napájení systémů letadla.
F-15, naproti tomu se obejde bez externího zdroje a také dokáže operovat v horších podmínkách a oba jsou na tom lépe než F-35. To je pointa.
A jak píši, i poslední varianta F-35 má problémy..
Zajimavé je že v US nemá F-35 tak pevné postavení jak se mu přičítá v evropě, že by LM měl na zdejším trhu tak dobrý marketing ( podobný jako své doby Su 27?) ?
https://www.airforcemag.com/house-armed ... -and-ngad/
F-15, naproti tomu se obejde bez externího zdroje a také dokáže operovat v horších podmínkách a oba jsou na tom lépe než F-35. To je pointa.
A jak píši, i poslední varianta F-35 má problémy..
Zajimavé je že v US nemá F-35 tak pevné postavení jak se mu přičítá v evropě, že by LM měl na zdejším trhu tak dobrý marketing ( podobný jako své doby Su 27?) ?
https://www.airforcemag.com/house-armed ... -and-ngad/
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Starší článek ( konec 2021), pro představu kritiky F-35" doma".
https://www.airforcemag.com/f-35-not-as ... hair-says/
Pro představu jak je výcvik pilota F-35 levný :
https://imageio.forbes.com/blogs-images ... fit=bounds
https://www.airforcemag.com/f-35-not-as ... hair-says/
Pro představu jak je výcvik pilota F-35 levný :
https://imageio.forbes.com/blogs-images ... fit=bounds
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
V čem nemá pevné postavení? Objednávají se snad nové série F-16? Nevšiml jsem si. Maximálně se objednávají modernizace.



Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Asi před hoďkou jsem někde koukal na něco ruského. Jsou vycukaní z Indů. Indové přestali mít zájem o MiG-35 ať už za jakoukoliv cenu. Začali se silně zaobírat strojem F-21 (nové provedení F-16). Tím ovšem nenaznačuji, že my bychom měli usilovat zrovna o tento stroj.
Naposledy upravil(a) Flogger G dne 27/6/2022, 20:14, celkem upraveno 1 x.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Skelet
Modernizace F-16 jsou - protože F-35 už dávno není to co měl původně být - náhrada za F-16 a není to jednoduchý a levný letoun a proto má problémy s lidma z US, kteří se dívají na alternativy, nebo na ponížení nákupu F-35, viz odkazy.
Starší článek o ceně :
https://www.statista.com/chart/23618/op ... -aircraft/
Ta cenovka se ani náhodou neblíží ideji o levném nebo snadno obsluhovatelném letadle.
Scotty asi namítne že ale novější Blocky jsou na tom lépe.
A asi to tak i bude, ale i tak je to pořád strašně drahé - viz opět odkazy co jsem poslal.
Modernizace F-16 jsou - protože F-35 už dávno není to co měl původně být - náhrada za F-16 a není to jednoduchý a levný letoun a proto má problémy s lidma z US, kteří se dívají na alternativy, nebo na ponížení nákupu F-35, viz odkazy.
Starší článek o ceně :
https://www.statista.com/chart/23618/op ... -aircraft/
Ta cenovka se ani náhodou neblíží ideji o levném nebo snadno obsluhovatelném letadle.
Scotty asi namítne že ale novější Blocky jsou na tom lépe.
A asi to tak i bude, ale i tak je to pořád strašně drahé - viz opět odkazy co jsem poslal.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Nákupní cena je stejná jako u Gripen E.
Modernizace F-16 je dána tím, že jich je obrovské množství.
AČR má zkrátka na výběr dvě možnosti - missile truck nebo 5g. Cokoliv jiného je vyhazováním peněz.
Modernizace F-16 je dána tím, že jich je obrovské množství.
AČR má zkrátka na výběr dvě možnosti - missile truck nebo 5g. Cokoliv jiného je vyhazováním peněz.



Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Tento příspěvek se spíš hodí do vlákna o Šachpatu, zajímavé je to "za každou cenu". Máš zdroj?asi před hoďkou jsem někde koukal na něco ruského. Jsou vycukaní z Indů. Indové přestali mít zájem o MiG-35 ať už za jakoukoliv cenu. Začali se silně zaobírat strojem F-21 (nové provedení F-16). Tím ovšem nenaznačuji, že my bychom měli usilovat zrovna o tento stroj.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
V tom případě bych volil truck Skelete.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Skelet
Nákupka je v ceně letadel to poslední.
ČR má možností kolik chce. Na trhu je spousta možností.
Modernizace F-16 je dána tím že F-35 není co měl být- levný a jednoduchý univerzál.
Nákupka je v ceně letadel to poslední.
ČR má možností kolik chce. Na trhu je spousta možností.
Modernizace F-16 je dána tím že F-35 není co měl být- levný a jednoduchý univerzál.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
F-35 má zaryté odpůrce od doby kdy opustil rýsovací prkna. V Americe je v tom spíš politika než technické nebo cenové otázky.
Zatím ve výběrových řízeních v Evropě F-35 porazili jak nejnovější F-16 tak Gripen E. Takže stroje 4++ generace zase tak výhodné na pořízení zjevně nejsou.
Zatím ve výběrových řízeních v Evropě F-35 porazili jak nejnovější F-16 tak Gripen E. Takže stroje 4++ generace zase tak výhodné na pořízení zjevně nejsou.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Ne, nemá víc možností. Úkolem našeho letectva je podporovat spojence. Nákup F-16 a Gripen E je zabetonování současného stavu.
Já F-35 nemám rád, ale prostě je to tak.
Já F-35 nemám rád, ale prostě je to tak.



Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Snem společnosti LM je cena těsně nad 80 mil. USD za kus, ovšem za podmíky, že se těchto aparátů vyrobí několik tisíc. Cena letové hodiny se má časem dostat pod 30 000 USD - přání. Vzhledem k naší politické reprezentaci předpokládám, že ty naše, pokud je vláda a parlament schválí, budou v cenovém rozpětí 117 - 120 mil. USD za kus.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Každý program má nebo měl své odpůrce a na jejich kritice i něco bylo, evropa je dlouhodobě pod LM finančním oddělením, nebo jak to napsatScotty87 píše: ↑27/6/2022, 20:25 F-35 má zaryté odpůrce od doby kdy opustil rýsovací prkna. V Americe je v tom spíš politika než technické nebo cenové otázky.
Zatím ve výběrových řízeních v Evropě F-35 porazili jak nejnovější F-16 tak Gripen E. Takže stroje 4++ generace zase tak výhodné na pořízení zjevně nejsou.
