O to vůbec nejde, potíže je v myšlení a prostředcích současné armády. F-35 není letoun, nýbrž součást jednoho senzorového a vzájemně propojeného celku, který tvoří situační povědomí v daném prostoru v součinnosti s ostatními jednotkami. Nezměníme-li myšlení a tedy i vybavení AČR, nemá smysl pořizovat F-35, protože není klasickou stíhačkou, nebo jakýmkoliv letounem plnící "samostatné" mise. To je špatně, od pilota po velení. Interoperabilita (C4ISR) o ničem jiném není v rámci NATO a s tím se bude muset změnit celá naše armáda. V opačném případě budeme mít stroj, který je jako samostatná jednotka relativně dobrá (dobrý neznamená zázrak), přesto velice nákladná a ke které se budeme muset chovat v rukavičkách, protože si nebudeme schopni opravit ani malé poškození pláště letounu. FARP operace cvičí USAF i Marines hodně dlouho, jak pro F-35, tak i pro A-10, nebo F-22 o tom žádná, umí dopravit technický tým, palivo i munici v improvizovaných podmínkách prakticky kamkoliv na světě. Nemám nic proti F-35, ale nevidím smysl pořizovat si stroj, u kterého nebudeme schopni a ochotni využívat jeho základní vlastnosti. LINK16 mají dnes všechny moderní stroje, stejně jako senzory a schopnost komunikovat s ostatními stroji i velením a spolupracovat, jenže Interoperabilita a fúze dat je v F-35 tím nejlepším, co na světě je. Není lepší ve vzdušném boji než F-22 Raptor s APG-77, který pro vzdušný boj převyšuje schopnosti APG-81, stejně tak neunese tolik munice jako jiné stroje, ale dominuje právě v interoperabilitě a situačním povědomí. Když už, tak opravdu se vším všudy i s obřími náklady a prakticky postupného přebudování celé armády.
Mříže jsou součástí jak Su-25, Su-35, tak i Su-57 i když v případě Su-57 by sice mělo být primárním účelem zamezit elektromagnetickému vlnění odrazům od kompresoru, nicméně nedává mi to smysl, protože mříže mají tu vlastnost, že rozrušují proudění a způsobují problémy při vyšších rychlostech (rázové vlny). Mig-29/35 neměl mříže, ale klapky s horním přisáváním. Zase tak pasé to není a Rusko jde prostě jinou cestou, tedy hrubého výkonu, odolnosti a robustnosti. Na každém západním letišti jsem viděl "mravenčí hledání", kdežto v Rusku leží a reziví u dráhy cokoliv, co tam spadlo, nebo se zapomnělo. S jejich přístupem to asi jinak nejde. Libí, či nelibí nehraje v konstatování žádnou roli. I když je Rusko nesnáším, jsou věci které umí vyřešit po svém a vyrobit odolné stroje snášející hrubé zacházení. Některé jejich nápady jsou geniálně jednoduché např.: nacpat "molitan" do nádrží, který zabrání pohybu paliva v nádržích a změně těžiště. Ať jsou jací jsou, pořád umí přijít s jednoduchým a elegantním řešením. Nefandím jim, vlastně si nemyslím, že jejich cesta je nejlepší, ale nemohu uznat eleganci některých nápadů a také kvalit. To je konstatování, bez ohledu jak bych chtěl vidět Putina s celou jeho sebrankou u kůlu před Kremelskou zdí. Vytěsnit trapné politické vyhlašování, prohlašování, ... a dívat se na to čistě z neutrálního a nezaujatého technického hlediska.
Nemusím být fanouškem Ruska, USA, ... či kohokoliv jiného, abych dokázal uznat, že se jim něco povedlo, nebo naopak nepovedlo, tak mi nepodsouvej svoje vlastní pochody a závěry.
P.S.: Jsou tam...