...Rumunské kladivo...

Jedná se o tank kategorie MBT který vznikl dalším vývojem tanku TR-85. Předchozí typ TR-85 (zavedení do výzbroje zřejmě 1985 jde o TR-85) je modernizace tanků T-55, byl zde prodloužen podvozek o jedno pojezdové kolo a nově upraven. Jde o zlepšení torzních tyčí a tlumičů aby snesl tank snesl větší hmotnost která stoupla ze 36 000 kg na 43 300 kg.
U TR-85M1 byla použita původní vež z TR-85 a byla značně prodloužena o něco se zvětšila výška veže. Na čelním panciři přibily dva ocelové segmenty ,jejich složení zatím neznámé. Nejspíše se jedná o vrstvený kompozit z plastu či keramiky a zpevněn uhlíkovými vlákny nebo skelnými vlákny, je možné že byly použity vyspělejší kompozity než udávám. Na věži jsou zadýmovací granátomety ,je jich 20. Na každém boku věže po 10. Nejviditelnějším znakem M1 je termokamera která která se nachází na masce kanónu. Zasedání je zde obdobné jak u T-55. Kulomet ráže 12.7 mm zde má na starosti nabíječ. Nachází se na levé straně a po pravé straně je velitel a pod ním je střelec ,myšleno při čelním pohledu na tank. Dále na věži uvidíme prvky SŘP(systém řízení palby) a to jsou meteo senzor ze SŘP byly vyčleněny infrazaměřovače a zmizel též infrasvětlomet. Infrazaměřovače se dají odhalit pasivními zaměřovači který pracují na principu zesilování zbytkového světla a odhalí infrazaměřovač na vzdálenost 4000 až 5000 m. SŘP je původem francouzské od společnosti Matra.Střelec má po třech zaměřovačích a velitel po jednom obdoba jak u ruských tanků třeba T-80 příklad. Primarní výzbroj je kanón ráže 100 mm typu CD10-T2S upravený z TR-85 jedná se o kanón s drážkovým vývrtem o délce asi 53.5 ráží , může se s ním střílet na vzdálenost až 4000 m s novou municí APFSDS. Nová munice proráží homogenní pancíř o tloušťce 418 mm na vzdálenost 2000 m a při 3000 m je to 380 mm jedná se o typ BM412M. Munice kanónu je nejspíš HE , APFSDS, HEAT.

Soustava zaměřovačů střelce a velitele

Bok věže se zadýmovacími granátomety a munici pro kulomet ráže 12.7 mm

TR-85M1 starší série, ještě s BOBRAWOU
Podvozek je tvořen 6ti pojezdovými koly malého průměru a třemi kladkami. Podvozek je hnán hnacím kolem které je vzadu ,dále má napínací kolo v předu. Pás by měl být široký 580 mm. Zlepšení podvozku je ještě více upravené než u TR-85. Zavěšení pojezdových kol je zřejmě pomocí torzních tyčí.
TTD tanku TR-85M1
Osádka - 4
Hmotnost – 50 000 kg
celková délka - 9 000 nebo 9 960 mm
šířka - 3 300 nebo 3 435 mm
výška- 2 350 nebo 3 100 mm
Motor - 8VSA2T2 8-válcový přeplňovaný diesel o výkonu : 641 kW nebo 610,46 při otáčkách 2300 za minutu
Převodovka - mechanická hydropneumatická
Maximální rychlost - 60 km/h na silnici
Dálkoměr - laserový
Kulomety - spřažený ráže 7.62 typu PKT ?, plk ráže 12.7 zřejmě DŠKM uvádí se i NSVT
Zásoba munice - 41 kusů kanon, plk 12.7 - 750 kusů, spřažený 7.62 - 4500
Náměr kanonu - -5 - +17 stupńů
Kanon je stabilizovaný v obou rovinách
Typy zameřovačů - střelec termovizní a velitel pasivní
Zařízení řidiče - pasivní noktovizor
SDIO - u předchozích sérií BOBRAWA
Zásoba nafty - asi 1100 l
Dojezd - silnice 310 km
Zavedení do výzbroje - 1999
Prameny:
http://mainbattletanks.czweb.org/
http://www.military-today.com/tanks/tr85m1.htm
časopis ATM
Pokračování příště