F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Což není žádná výhoda. Spíš naopak.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Ovšem už neříká že vyšší spotřeba je daná tím že je to letadlo mnohem výkonnější a má podstatně větší nosnost. Což se pochopitelně odráží i v hlučnosti (s čímž ovšem všichni uživatelé bez problému fungují). Do Čáslavi se 24 F-35 bez problému vejde. Navíc to prodává tak že přijedou buldozery a celou současnou základnu srovnají se zemí. To je pochopitelně nesmysl. F-35 byli už několikrát dočasně nasazeny mimo své "domovské" základny. Není tedy důvod proč by nemohli dočasně operovat s Pardubic.
Navíc mám pocit že celou dobu porovnává F-35 s Gripenem C. On ovšem nabízí Gripen E, který je provozními náklady také patrně jinde.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
zde je lehký rozdíl. My žádné stíhačky nemáme.. máme je v pronájmu. Tedy nestojíme před volbou Gripen C si necháme a L-159 nahradíme letouny F-35. Na rozdíl od Poláků začínáme v podstatě s čistým štítem.



Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Nicméně zázemí máme postavené na Gripeny, čili jejich koupě by pochopitelně vyžadovala méně dalších nákladů.
A to má být argument pro to, abychom si my koupili Gripeny? Protože pokud chceme silnou armádu a máme reálně pouze na jeden typ, nemá význam kupovat ten slabší nýbrž naopak.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Co sa týka taktickej letky, ja realisticky predpokladám na počet 18ks, čo spĺňa navýšenie bojových strojov oproti 12ks v súčasnosti - JAS39D ma výrazne obmedzené schopnosti oproti verzii C. Co je vlastne zvýšenie bojových strojov o 1/3.
Co sa týka L159 - stalo by za uvahu - prestavba L159A na dvojmiestnu verziu, ktorá by plnila uderne a výcvikové účely. Gro udernych strojov vo svete sú dvojmiestne.
Netreba zabúdať, že časti ako mokré krídlo sú už vyvinuté a odskúšané, aj zaplatené z rôznych grantov a vlastne jedine na co čakajú, že výroba a zastavba. To,ze si niekto za takéto diely chce účtovať milióny Eur - to nemá nič spoločne so skutočnou cenou daného výrobku.
Tiež modernizovaný AESA radar Grifo je predpokladám plug&play náhrada pôvodného radaru Grifo.
Co sa týka L159 - stalo by za uvahu - prestavba L159A na dvojmiestnu verziu, ktorá by plnila uderne a výcvikové účely. Gro udernych strojov vo svete sú dvojmiestne.
Netreba zabúdať, že časti ako mokré krídlo sú už vyvinuté a odskúšané, aj zaplatené z rôznych grantov a vlastne jedine na co čakajú, že výroba a zastavba. To,ze si niekto za takéto diely chce účtovať milióny Eur - to nemá nič spoločne so skutočnou cenou daného výrobku.
Tiež modernizovaný AESA radar Grifo je predpokladám plug&play náhrada pôvodného radaru Grifo.
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
OK, tak si slovo výrazne skrtnite. Okrem kanonu nemá ešte jednu nádrž.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
takže nám z toho zůstalo, že nemá prakticky žádné omezení schopností.



Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Ale zaoberáte sa absolútne marginalnym informáciou z celého príspevku.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
To jen tak pro pořádek.. stále všichni mluví o dvou letkách bojových letadel. Navíc bude dávat smysl (a také se o tom mluví stále více), že jako první bude přezbrojována 212 letka, která létá právě na L-159A. Opět to dává smysl, protože právě zde se rekrutují piloti pro 211.letku. Následně se pak přezbrojí 212.letka. Tím by mělo dojít ke kontinuitě.
Dá se předpokládat, že L-159A budou nabídnuty k odprodeji, respektive část z nich bude přestavěna na L-159T(x) a zařazena k 213.letce. Ta má v současnosti osm letounů L-159A/T1/T2.
Nedá se předpokládat hloubková modernizace L-159A, které jsou v půlce životního cyklu.
Dá se předpokládat, že L-159A budou nabídnuty k odprodeji, respektive část z nich bude přestavěna na L-159T(x) a zařazena k 213.letce. Ta má v současnosti osm letounů L-159A/T1/T2.
Nedá se předpokládat hloubková modernizace L-159A, které jsou v půlce životního cyklu.



Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Pri prestavbe L159A na T(x) by išlo o prakticky nové lietadlo, vid nové krídlo, "polka" nového trupu a podobne. 16ks L159T(x) by acr kľudne zniesla, najma pri uvážení, že F35 vôbec nemá 2 miestnu verziu.
Najma pri použití v noci (NVG) a letoch v nízkych letových hladinach možnosti prezitia L159 nemusia byť márne. Strelecky kontajner+presna munícia sú ale nutnosť.
Najma pri použití v noci (NVG) a letoch v nízkych letových hladinach možnosti prezitia L159 nemusia byť márne. Strelecky kontajner+presna munícia sú ale nutnosť.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Skelete, ale pokud bychom nejdřív přezbrojili 212., znamenalo by to, že musíme do roku 2029 stihnout přezbrojit obě (včetně IOC), aby měl kdo hlídat nebe, ne? Nebo se airpolicingem do budoucna bude zabývat i 212.?
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Juraj. Bavíme se trošku seriózně. Letadla nejsou jen na airpolicing. Takže je sice smutné, že nemají kanón a proto se nepoužívají na airpolicing, nicméně do reálného boje je můžeš použít. Zkrátka nemají žádné zásadní omezení, nejsou to spárky od MiGů, kterým chyběl radar.



Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Citace od Scottyho na zdánlivou kritiku Jiřího Vernera, poradce náčelníka Generálního štábu Armády České republiky a bývalého velitele Vzdušných sil Armády České republiky. V současné době Country Director společnosti SAAB pro Českou republiku a Slovensko, který má na starosti veškeré obchodní aktivity regionu. Před rokem se ještě zdálo, že nový Gripen E je horkým favoritem.
https://www.palba.cz/viewtopic.php?p=371775#p371775
Bez problémů to určitě není a nebude! Vyjádřím se k tomu samostatně, protože to je trošku složitější.
V Pardubicích mají civilové baráky blízko letiště, budou nadávat na hluk při startu. Navíc se zde mísí civilní provoz s vojenským, amíci vyžadují utajení a hlídání, ale zase tam jsou větší úly pro hrábě.
V jiných zemích mají někde základny mimo města, a cvičí případně nad mořem - Holandsko, Norsko, Dánsko. V budoucnu i Polsko - baltské moře.
ALE například obyvatelé poblíž letecké základny Leeuwarden jsou stále více frustrováni hřmotem stíhaček F-35 nad jejich domovy.
Většina domů v této oblasti je dobře izolována, aby se zvuk leteckého provozu neprojevil, avšak rušení způsobené letouny F-35 proniká zdmi.
Gerard Veldman z Jelsumu doufal, že se zvuku F-35 přizpůsobí stejně jako stíhačkám F-16. "Člověk si na to nemůže zvyknout. Zvuk F-35 je hlasitější a hřmí mnohem déle," řekl.
Místní obyvatelé zřídili webovou stránku monitorující decibely, které zvuk stíhaček F-35 vydává. Na webové stránce se ukázalo, že F-35 vydává v maximu 109 decibelů. To podle webové stránky odpovídá zvuku patnácti přistávajících stíhaček F-16.
Nesouhlas se stíhačkami vyjádřili i další obyvatelé z okolí. Jeden z obyvatel Marssumu uvedl, že když nad jeho domem přeletěla stíhačka F-35, spadl ze stropu kus omítky.
Rodiče dětí z nedalekého regionu uvedli, že jejich děti při zvuku stíhaček "úplně zpanikařily". Některé děti dokonce v důsledku úzkosti způsobené zvukem zvracely.
-----
Také zvukový třesk může rozbít skla budov, pro obyvatele je to ohlušující rána. Proto se cvičně nadzvukem létá ve výškách nad 11 kilometrů nebo nad mořem či neobydlenými místy. Gripeny cvičí nadzvukovou rychlost nad Doupovskými horami.
V Česku se může obnovit třeba letecká základna Hradčany, která je trošku mimo civilizaci.
V USA se z toho taky můžou někde zmrdnout.
No F-35 Fighter Jets in Madison
https://www.facebook.com/nof35sinMadison/
https://www.palba.cz/viewtopic.php?p=371775#p371775
Což se pochopitelně odráží i v hlučnosti (s čímž ovšem všichni uživatelé bez problému fungují).
F-35 byli už několikrát dočasně nasazeny mimo své "domovské" základny. Není tedy důvod proč by nemohli dočasně operovat s Pardubic.
Bez problémů to určitě není a nebude! Vyjádřím se k tomu samostatně, protože to je trošku složitější.
V Pardubicích mají civilové baráky blízko letiště, budou nadávat na hluk při startu. Navíc se zde mísí civilní provoz s vojenským, amíci vyžadují utajení a hlídání, ale zase tam jsou větší úly pro hrábě.
V jiných zemích mají někde základny mimo města, a cvičí případně nad mořem - Holandsko, Norsko, Dánsko. V budoucnu i Polsko - baltské moře.
ALE například obyvatelé poblíž letecké základny Leeuwarden jsou stále více frustrováni hřmotem stíhaček F-35 nad jejich domovy.
Většina domů v této oblasti je dobře izolována, aby se zvuk leteckého provozu neprojevil, avšak rušení způsobené letouny F-35 proniká zdmi.
Gerard Veldman z Jelsumu doufal, že se zvuku F-35 přizpůsobí stejně jako stíhačkám F-16. "Člověk si na to nemůže zvyknout. Zvuk F-35 je hlasitější a hřmí mnohem déle," řekl.
Místní obyvatelé zřídili webovou stránku monitorující decibely, které zvuk stíhaček F-35 vydává. Na webové stránce se ukázalo, že F-35 vydává v maximu 109 decibelů. To podle webové stránky odpovídá zvuku patnácti přistávajících stíhaček F-16.
Nesouhlas se stíhačkami vyjádřili i další obyvatelé z okolí. Jeden z obyvatel Marssumu uvedl, že když nad jeho domem přeletěla stíhačka F-35, spadl ze stropu kus omítky.
Rodiče dětí z nedalekého regionu uvedli, že jejich děti při zvuku stíhaček "úplně zpanikařily". Některé děti dokonce v důsledku úzkosti způsobené zvukem zvracely.
-----
Také zvukový třesk může rozbít skla budov, pro obyvatele je to ohlušující rána. Proto se cvičně nadzvukem létá ve výškách nad 11 kilometrů nebo nad mořem či neobydlenými místy. Gripeny cvičí nadzvukovou rychlost nad Doupovskými horami.
V Česku se může obnovit třeba letecká základna Hradčany, která je trošku mimo civilizaci.
V USA se z toho taky můžou někde zmrdnout.
No F-35 Fighter Jets in Madison
https://www.facebook.com/nof35sinMadison/





Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Já právě nevím, jestli obě letky budou dělat stejnou práci. Je k tomu oficiální stanovisko? Protože pokud ne, klidně může být, že jedna bude primárně určená na AA a druhá na AG. Jasně, obě *pravděpodobně* budou cvičit obojí, takže hlídat letový prostor asi zvládnou obě. Nicméně pokud bychom nestihli do 2029 přezbrojit obě, nemá logiku přezbrojovat tu, pro kterou budeme mít po 2029 pořád letadla.