Pokračování...
předchozí příspěvek hlučnost F-35.
Do Čáslavi se 24 F-35 bez problému vejde. Navíc to prodává tak že přijedou buldozery a celou současnou základnu srovnají se zemí. To je pochopitelně nesmysl.
Pokud by chtěli budovat v Čáslavi
odolné větší železobetonové úly, tak současné úkryty jsou pro
F-35 malé, vzhledem k prostoru okolo, manipulaci s municí a předletovou přípravou. To by pak samozřejmě znamenalo, že tam přijedou buldozery a srovnají je se zemí.
VERNER také uvádí, že
vzletová a přistávací dráha vyžaduje pro těžší F-35 vyšší únosnost, což znamená, taky buldozery, navýšení makadamem a terénní úpravy.
Levněji pak vyjde vybudovat jen klimatizované hangáry jako ocelové haly, ale s malou odolností proti Kalibrům či jiným bombám.
Ale když budou finance, tak vše je řešitelné. Věřím, že letectvo by se k tomu postavilo čelem, nakonec jím stejně zřejmě nic jiného nezbyde, pokud do toho nehodí ještě někdy v budoucnu politici vidle.
Nejlépe odhlasovat ústavním zákonem.
Navíc mám pocit že celou dobu porovnává F-35 s Gripenem C. On ovšem nabízí Gripen E, který je provozními náklady také patrně jinde.
To asi jo, protože Gripen E je o něco výkonnější, a unese více výzbroje.
Z hlediska paliva bude už ten poměr třeba 1,5 vůči F-35, ale hlavně provozní, resp. servisní náklady budou u amerického stroje někde úplně jinde.
V porovnání se stávajícím Gripenem je verze JAS-39E zhruba o jeden metr delší a rozpětí je zvětšeno o 20 cm, na současných 8,6 m.
Gripen E má zároveň o 2500 kg vyšší maximální vzletovou hmotnost a větší palivové nádrže, základní aerodynamická koncepce celého letounu však zůstala zachována.
Nárůst paliva v interních nádržích je opravdu zásadní a jen pro zajímavost, předešla verze JAS-39C měla bojový rádius „pouze“ 800 km, s externími nádržemi více.
Díky zvýšené maximální vzletové hmotnosti až na hodnotu 16 500 kg lze na nový
Gripen E připevnit zbraně, externí palivové nádrže a zaměřovací či průzkumný kontejner o maximální hmotnosti
6000 kg.
Možná chtěl generál Jiří Verner naznačit, že jsme mohli využít výhodnou nabídku a ponechat si Gripeny zdarma, a další letku už třeba dokoupit E.
SAAB nedávno zesiloval svůj lobbing různými cestami, aby se informace dostaly také k veřejnosti a opozici, když začaly prosakovat zvěsti, že Fialova vláda de facto už rozhodla.
Podrobnosti ekonomicky výhodného kontraktu od SAAB by museli pochopitelně projednat, kdyby existoval zájem Černochové, ale ta švédského velvyslance Jörgensena odpálkovala, ale jak asi funguje diplomacie?
Ovšem už neříká že vyšší spotřeba je daná tím že je to letadlo mnohem výkonnější a má podstatně větší nosnost.
Určitě je F-35 větší a zhruba 2x těžší letoun, unese více výzbroje, tak má 1,7x větší spotřebu paliva a výkonnější motor než JAS-39 Gripen C/D.
F-35A má rozpětí 10,7 m. Celková nosnost výzbroje/výstroje je
8100 kg.
Všechno má svoje pro a proti. Ale Verner říká, využijeme to, chce to po nás vůbec NATO ? Změnilo se něco s invazí Ruska na Ukrajinu
Ale otázka je zda VzS AČR potřebují jakýsi stíhací bombardér?
Jako letci řeknou, že asi ano. Je to pro ně další hračka, mechanici už jejich nadšení tolik nesdílí. Pro Izrael, který bombarduje militanty v Sýrii či Palestině, taky výhoda.
Pro nás když budeme chtít útočit, tak dobrý, ale výhoda i ve spojitosti s dalšími americkými systémy, např. Himars, střelami PrSM lze ničit PVO, nebo raketami s velkým dosahem sklady a logistiku nepřítele.
V podstatě proti F-35 až tolik nebrojím, je to špičkový stroj, schopnosti našeho letectva, když na to budeme mít, by jsme si mohli posunout o level výš. Jako taky otázka, že tohle nám amíci nemusí vůbec dodat, ale v případě konfliktu možná jo.
ALE kolik se mu vejde výzbroje do pumovnic?
Omezené množství, když se raketami ověsí i křídla, tak ztratí svojí největší přednost stealth.
Někde jsem četl, že možná v roce 2028 dostaneme stroje, které budou mít o něco větší vnitřní pumovnice.
Pokud si chce F-35 zachovat stealth vlastnosti, může uvnitř nést jen omezené množství raket typu vzduch-vzduch a vzduch-země, nebo bombičky.
Letadlo je vybaveno dvěma vnitřními šachtami, z nichž každá disponuje dvěma závěsníky. Může tak nést jen 4 rakety vzduch-vzduch. Problém je taky chlazení šachet a s tím spojené limity. Řešení tedy asi bude je v budoucnu přepracovat a trošku zvětšit, což je ale už docela výrazný zásah do draku letounu. Integrace různé výzbroje do stíhačky je vždy "během na dlouhou trať" a potrvá ještě mnoho let. K tomu se musí ladit software, v kterém se vyskytují chyby.