F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Odpovědět
Uživatelský avatar
Xant
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 128
Registrován: 2/9/2021, 18:55

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Xant »

KOLT píše: 13/7/2022, 13:58 Komentáře, že F-35 nic nevidí bez RL ap. jsou pak úplně nejvíc nejlepčí :rotuj:
Tak na tohle si počkám, naposledy Shania přehlédl otázku a začal mi vysvětlovat "způsob šití potahu sedačky" ... tedy kličkovat z kouta ven a hlavně neodpovídat na otázky. Standardní odpovědí je AWACS, nebo ticho a úprk. Dokáže takový E3 Sentry vůbec včas zachytit cíl o velikosti Rafale s dvojicí dárečků Scalp (Stormshadow), které si to z výšky 16 km doplachtí na 500 km, nebo vyvíjené střely ASN4G s nukleární/konvenční hlavicí. Jen tak mimochodem, ve výšce 16 000 m má elektrooptika prakticky nerušený rozhled téměř na 500 km, tedy pasivně. Dále co když bude mít nepřítel ekvivalent F-111 Raven (EW) a posvítí si svou výkonnou aparaturou na AWACS, což se mimochodem při operaci Desert Strom několikrát stalo a oslepili si AWACS (čti jde to).

S celým orchestrem umí spolupracovat kde co, sice je v tom nejlepší, ale pořád je bez orchestru odkázána sama na sebe. Takže co vlastně má? Přirozeně radar, který generuje vyhledávací schéma náhodných pulzů v celém jeho rozsahu (8-12 GHz), je trochu problém rušit, tedy zpětně analyzovat opakovací pulzy střídajících se frekvencí a sekvencí, ale pořád vysílá do prostoru elektromagnetické vlnění, tedy svítí jak baterka ve tmě a všichni okolo vědí, že tady někde pracuje radar. Co tam máme dál? Tak přirozeně elektrooptiku, kterou má protivník přirozené také a dále varovné a výstražné přijímače pro rušení a vyhledávání zdroje. Nic co by protivník dávno neměl. Takže co tam teda má kromě očí a telepata nacpaného pod sedačkou? Nic, tedy vidí srovnatelně s protivníkem, ale rád si přečtu tvé vysvětlení.

Budu-li hnidopich, klidně dokážu schopnost F-16 nepozorovaně pronikat vyspělou aktivní PVO a s chirurgickou přesností zasahovat cíle nejvyšší priority v nepřátelském vzdušném prostoru. Z nejznámějších akcí elitní 69. perutě IAF patří zničení jaderného reaktoru - Orchad. Vlastně je to i zdokumentované a jediné o co se historie pře je, zda byli systémy S1E aktivním, nebo nikoliv. Dokáže to F-35? To zatím nevíme, ale jedno je celkem jisté a to, že munici do vnitřních pumovnic nedá. Stelth v elektromagnetickém spektru je obrovská výhoda, ale neznamená to, že se ti F-16 nemohou producírovat v nepřátelském protivzdušném prostoru a likvidovat PVO. Syřané cvičí, nakupují techniku i poradce a stejně si tam dělají co chtějí.

Operace Desert Shield a Desert Strorm se dlouho opakovat nebude, tedy si dělali ve vzdušném prostoru co chtěli. Na odpověď, co božšká F-35 vidí si opravdu počkám. Mimochodem je pravda, že na 2000 km najde i špendlík zakopaný 3 kilometry pod zemí?
Imperio absenti chaos regit.
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1393
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od KOLT »

Odpoutat se z WVR je s dnešními raketami poněkud obtížné. Stoupavost bude asi dost záležet na konfiguraci/nákladu, F-35 ji má mít lepší než F/A-18.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 19009
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od skelet »

trošku Vám do toho zase vstoupím:
U F-35 je maximálka i s výzbrojí (interně)
U F-16 je maximální rychlost bez podvěsů, s podvěsy bude cca na stejné úrovni jako u F-35
Stoupavost F-35A by měla být přes 230m/s
Stoupavost F-16 by měla být okolo 280m/s, ale v čisté konfiguraci
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Xant
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 128
Registrován: 2/9/2021, 18:55

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Xant »

KOLT píše: 13/7/2022, 14:56 Odpoutat se z WVR je s dnešními raketami poněkud obtížné. Stoupavost bude asi dost záležet na konfiguraci/nákladu, F-35 ji má mít lepší než F/A-18.
No já se vlastně ptal co vidí a jak koukám, odpovědi se opět nedočkám a plně chápu, že když to nevyšlo v původním znění F-35 vs F-16, je výhodné tam strčit F-18.

Rafale, Typhoon, ale i Gripen se dokáží z letové obálky AIM-9X dostat (25°/s 30 G), kdežto tu F-35 sejme IRS-T, nebo Mica IR, které shodně manévrují 60°/s 60 G. S HMD blembákem budou sundavat i přeborníky Su-37, nebo F-22. Mimochodem na Gripen C je integrovaná i V3E Darter, která zvládne 100 G a je kompletně LOAL 360°.

Typhoon s 4x Meteor + 2x IRS-T 298 m/s, čistý T3 AMPK 315 m/s, bez přídavného spalování dává Mach1.5 ....
Imperio absenti chaos regit.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4906
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Pokud bude Rafale, Typhoon nebo Gripen naložený jako soumar tak vymanévruje leda houby. Každý podvěs omezuje letovou obálku. A takový Gripen bez přídavné nádrže nedá ani ránu....
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1393
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od KOLT »

Skelete, F-16 v čisté konfiguraci se udává 254.

Xant – hele, sorry, ale já moc nemám tendenci se hádat s přesvědčenými. Fakt nevím, proč tu srovnáváš letadlo s modernějšími raketami a s relativně starými. My nemusíme na F-35 kupovat nutně AIM-9X (ačkoliv mám obavu, že to tak dopadne), k dispozici tou dobou bude ASRAAM, Phyton-5 (nebo novější), případně americká náhrada AIM-9. A jak ti tu psali – pořád srovnáváš manévrovací a výkonové schopnosti nenaložené a naložené stíhačky. F-35 měla mít kombinaci schopností F-16 a F/A-18. Piloti se obecně shodují, že to platí, byť za velmi specifických podmínek ji dokáže jedno či druhé letadlo lehce předčit, nicméně v reálném boji ty situace téměř nenastávají. K tomu má F-35 o poznání lepší avioniku, SA a rozhraní člověk/stroj, to prostě neokecáš. Tak co ještě víc chceš?
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 19009
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od skelet »

AIM-9X je nejpravděpodobnější, už i vzhledem k AH-1Z
ObrázekObrázekObrázek
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4906
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Nákup BVP není jediným velkým tendrem, kterým se v nejbližší době bude vláda zabývat. Během července by měla Černochová své vládní kolegy informovat i o dalším postupu v případě budoucnosti českého nadzvukového letectva. Podle spekulací jsou hlavním favoritem americké stíhací letouny F-35 Lightning, které by nahradily švédské gripeny. Ze Švédska by naopak Česko mohlo pořídit požadovaná BVP. Lidové noviny dnes uvedly, že podle jejich neoficiálních informací je už takto rozhodnuto. (ČTK)
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 14111
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Zemakt »

Takže se v podstatě shodneme, že porovnáváme schopnost vzdušného boje dvou Jabo. A co z toho plyne, vrátíme se opět na start. Že F35 je výborný stíhací bombardér, chcete-li, průnikový útočný letoun.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1393
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od KOLT »

Aktuálně ano, ale je otázka, zda má smysl se šest let před dodáním letounů vázat na konkrétní munici, která je na konci životnosti... Nehledě na to, že budeme stejně kupovat Phytony, bo SPYDER.
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1393
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od KOLT »

Zemakt, fakt nevím, proč to hrotíš. F-35 je oficiálně i reálně „multirole combat aircraft“. Pokud to chceš překládat jako stíhací bombardér, tak klidně, sice ten termín byl používán pro letadla vzniklá jinak a v jiných dobách, na druhou stranu proč ne, když husitské termíny píšťala, tarasnice a houfnice používáme dodnes ;) Nicméně ho v tom případě používej konzistentně a označuj jím i Rafale, F-16 a Gripen, protože ty všechny jsou tam řazené též :) Mmchd je na tom vidět, že jednoúčelové stroje si dneska už může dovolit málokdo. I ty „plnokrevné“ stíhače nakonec skoro všechny dostaly AG schopnosti. F-15 E/F byly přestavěné na stroje s vyloženě AG určením, i F-22 a Typhoon umí provádět omezené protipozemní akce, Su-35 tuším také.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 19009
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od skelet »

Typhoon už umí plnohodnotné protizemní akce
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1393
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od KOLT »

Taky už ho někteří řadí mezi multifunkční stroje :))
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 14111
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Zemakt »

Zemakt, fakt nevím, proč to hrotíš. F-35 je oficiálně i reálně „multirole combat aircraft“. Pokud to chceš překládat jako stíhací bombardér, tak klidně, sice ten termín byl používán pro letadla vzniklá jinak a v jiných dobách, na druhou stranu proč ne, když husitské termíny píšťala, tarasnice a houfnice používáme dodnes ;) Nicméně ho v tom případě používej konzistentně a označuj jím i Rafale, F-16 a Gripen, protože ty všechny jsou tam řazené též :) Mmchd je na tom vidět, že jednoúčelové stroje si dneska už může dovolit málokdo. I ty „plnokrevné“ stíhače nakonec skoro všechny dostaly AG schopnosti. F-15 E/F byly přestavěné na stroje s vyloženě AG určením, i F-22 a Typhoon umí provádět omezené protipozemní akce, Su-35 tuším také.
:rotuj: Ale já to přece nehrotím, diskutume... Myslím, že jsi to přesně shrnul. Rafale, F-22, Typhoon., byly vyvíjeny tak, aby uměly vybojovat. AG jako nezbytná ale sekundární role, nyní primární role přišla později, patamu nět soka. F-35 byl od počátku vyvíjen jako náhrada několika typů, od A10 po primární F16, ale F16 již v roli útočného letounu. Toť vše. Je to více taktický bombardér než stíhač. Jednoduché. Jestli si ji vyberem, proč ne. Ale kvůli tomu si není třeba matlat med kolem huby. A zdali využijem její potenciál úderného letounu v plné míře, a nebo ji budem používat jako doposud Gripen? Na úkor jiných armádních složek, je zcela relevatní otázka. Padni komu padni.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1393
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od KOLT »

Jenže Rafale byla vyvíjena od začátku jako víceúčelové letadlo, právě proto se Frantíci trhli z programu EF. Stejně tak byl vyvíjen Gripen. Typhoon a F-22 byly vyvíjeny jinak, víceúčelovost u nich přišla na pořad dne až později, když se ukázalo, že je neekonomické mít čisté stíhače. A F-22 v ní fakt nevyniká a asi nikdy nebude. Jinými slovy kupujeme víceúčelový letoun, stejně jako všichni, kdo nemají na pořizování dvou typů. Budeme ho provozovat podobně jako Gripeny, jen díky množství přidáme víc na A-G schopnostech. Čili to není tak, že jsme provozovali stíhací letouny a teď kupujeme stíhací bombardéry. Provozovali jsme víceúčelové stíhačky a koupíme opět víceúčelové stíhačky.

Mmchd, u všech nových „stíhaček“ se rovnou počítá s A-G schopnostmi. Protože a) ekonomika; b) dnešní zbraně a avionika smazávají rozdíl mezi stíhačkami a stíhacími bombardéry k nepoznání. Ono už se to stalo s příchodem 4. generace, jen některým armádám to trvalo dýl pochopit ;) A proto se přestal používat termín stíhací bombardér a používá se víceúčelový letoun, aby se nepletly přecijen odlišné kategorie.
Uživatelský avatar
Xant
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 128
Registrován: 2/9/2021, 18:55

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Xant »

KOLT píše: 13/7/2022, 16:46 Skelete, F-16 v čisté konfiguraci se udává 254.

Xant – hele, sorry, ale já moc nemám tendenci se hádat s přesvědčenými. Fakt nevím, proč tu srovnáváš letadlo s modernějšími raketami a s relativně starými. My nemusíme na F-35 kupovat nutně AIM-9X (ačkoliv mám obavu, že to tak dopadne), k dispozici tou dobou bude ASRAAM, Phyton-5 (nebo novější), případně americká náhrada AIM-9. A jak ti tu psali – pořád srovnáváš manévrovací a výkonové schopnosti nenaložené a naložené stíhačky. F-35 měla mít kombinaci schopností F-16 a F/A-18. Piloti se obecně shodují, že to platí, byť za velmi specifických podmínek ji dokáže jedno či druhé letadlo lehce předčit, nicméně v reálném boji ty situace téměř nenastávají. K tomu má F-35 o poznání lepší avioniku, SA a rozhraní člověk/stroj, to prostě neokecáš. Tak co ještě víc chceš?
Jediný přesvědčený jsi tu Ty ... jakmile se něco nehodí do krámu božské dokonalosti, nebo nepříjemná otázka, okamžitě nastává rychlé odvedení pozornosti jinam. Tomu se říká slepá víra a přesvědčení, což jsi opět dokázal v případu střel. F-35 nese jak block2 (2008), tak i block3 (2012) a tedy nejde o relativně starší střelu. Mně F-35 nevadí, ale vadí ta fanatická aura božskosti a nedotknutelnosti.

Rozhodně jsem nepsal nic o F-16/F-18, ale chápu že se chytáš stébla i když už jsi se utopil. Tvůj trapný pokus o odvedení pozornost odstřelí trupový závěsník, který má tu výhodu, že .... ano správně, jde o silové zatížení a aerodynamiku. Jinak řečeno, posílám k ochraně/útoku stíhač v AA konfiguraci, což šmudlo znamená, že mu nebudu pod křídla věšet těžké střely a nádrže. Tohle ti moc nevyšlo. Pokud bys ses obtěžoval se podívat na Typhoon a Rafale v AA konfiguraci, možná by ti to došlo. Typhoon šel ještě dál, protože ten byl od počátku plnokrevný super obratný stíhač, který měl smést z oblohy vše a doménou byl i manévrový boj. Tedy ano, Typhoon to zvládne v plné AA konfiguraci, o čemž se mj. přesvědčili i F22 v simulovaném cvičení Red Flag. Stejně tak se ukázalo, že ani ty nejmodernější střely s nejmodernějšími letouny na krátkou vzdálenost (tedy střela má dost energie) nemusí trefit na poprvé a ani na podruhé. Prostě je ta 29 vymanévrovala (mluvím o tom proto, že jde o zdokumentovaný a obecně známý kousek pilota, na kterého museli poslat 3 AIM120C) a měli veškerou převahu. Piloti se také v té době obecně shodovali ... I když vím, že ty osobně jsi nepsal "plnohodnotně plnit stíhací roli", ale hezky jsi se toho chytil a teď nevíš jak z toho ven.

A mimochodem stále neodpověděl na otázku.
Imperio absenti chaos regit.
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10909
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Lord »

Expert: Nové stíhačky? Česko má větší problém, proti raketám „jsme v háji“
Nemáme tanky, bojová vozidla pěchoty, dodnes potkáš u útvarů V3S a dodnes po letištích rozvážejí kyslík na podvozcích automobilů Ural – a my řešíme hvězdné války.

Mikulecký by doporučoval počkat, protože i vybavení a zajištění základny pro F-35 potrvá léta.

Mezitím by se měla využít nabídka Švédska a rozšířit počet gripenů na úkor podzvukových L-159 Alca :roll:

Na druhou stranu dodává, že „Do budoucna F-35 potřebujeme, jiné řešení není. A to, že jsou obtížně zachytitelné radarem, bude standardem u strojů nové generace. F-35 je navíc takový mini AWACS, tedy stroj schopný vyhledávat cíle, předávat souřadnice jiným zbraním, které je zničí.“

https://www.novinky.cz/domaci/clanek/ex ... e-40402781
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4906
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Lord píše: 14/7/2022, 16:54
Mikulecký by doporučoval počkat, protože i vybavení a zajištění základny pro F-35 potrvá léta.
Dodání F-35 potrvá také léta.
Mezitím by se měla využít nabídka Švédska a rozšířit počet gripenů na úkor podzvukových L-159 Alca :roll:
Švédská nabídka se týká pouze současných 14 kusů. Další by se musely platit a je značně pravděpodobné že by se nám pokusili vnutit Éčka.
Na druhou stranu dodává, že „Do budoucna F-35 potřebujeme, jiné řešení není. A to, že jsou obtížně zachytitelné radarem, bude standardem u strojů nové generace. F-35 je navíc takový mini AWACS, tedy stroj schopný vyhledávat cíle, předávat souřadnice jiným zbraním, které je zničí.“
Co lze udělat dnes neodkládej na zítra (protože už na to pravděpodobně nikdy nedojde).
Uživatelský avatar
Xant
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 128
Registrován: 2/9/2021, 18:55

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Xant »

Nemáme nic, což je výsledek práce naši politiků a jejich přístupu k armádě. Není tajemství, že nám chybí od ponožek po baterie SAMP-T. Podobný článek se vynoří pokaždé, když se má něco koupit a dopadne to tak, že se nekoupí nic (zase) což je nejhorší možná varianta.

Můžeme pořídit místo F-35 podstatně levnější Gripen E (v naší situaci), ušetříme dost peněz na provozu a výstavbě kompletního zázemí. Možná trochu na jednotkové ceně, ale ta je v tomto směru "nepodstatná". Tak či onak, jednou (brzy) budeme muset zázemí přebudovat a hlavně nesmíme stavět sami. Respektive stavět můžeme, ale dozor a rozhodování musí přijít ze zahraničí. Pokud ne, dojde k tradiční disciplíně přesměrování finanční toků, tedy naše oblíbené porcování zlaté krávy a 60% ušetřených prostředků skončí někde mezi posudky, architektonickými studiemi a stavět budeme 20 let za 10 násobek reálné ceny. Jako když se za komunistů stavěli kasárny, kdy na jednu postavenou budovy připadlo 20-30 baráků. To bych možná byl pro F-35 pod dohledem USA. Stálo by to možná ve finále méně a bylo by to rychlejší.

Otázkou je kolik ušetříme a co za to dokážeme koupit. Autoři vznešených úvah nikdy neodpovídají a nevysvětlují, co dokážeme pořídit za danou ceny, tedy lepší cestu, stručně a jasně vydlážděnou, ve které získáme více. Úvahy o tom, že by nám Izrael prodal David´s Sling, Drone Dome, SkySpoter, nebo Iron Beam si můžeme nechat zdát. To neprodají nikomu a když už máme jejich radary, pravděpodobně bychom měli jít cestou baterií Spyder a Iron Dome, které také nejspíš neprodají. Takže budeme muset hledat (zase) na západě, tedy zase dokupovat další radary, nebo integraci a také si moc nevybereme . SAMP-T, MEADS, ... o tom, že by s vysokou poptávkou šli ceny dolů si můžeme nechat zdát a proto podobné články "lepší cesty" beru jen jako plácnutí do vody.

Zcela zbytečné jako úvahy o tom, že bychom měli nejlepší armádu, pokud bychom na 5 let přestali dotovat roumídky a místo toho jim rozdali lopaty. To se nestane, už jen proto, že by ušetřené peníze skončili v rozvětvených bočních ramenech penězovodu (ČR).
Imperio absenti chaos regit.
Uživatelský avatar
Xant
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 128
Registrován: 2/9/2021, 18:55

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Xant »

Scotty87 píše: 14/7/2022, 18:56 Mikulecký by doporučoval počkat, protože i vybavení a zajištění základny pro F-35 potrvá léta.
Dodání F-35 potrvá také léta.
Získat potřebná razítka stavebního úřadu zabere roky, k tomu rovnou počítej sdružení proti hluku, spolek na ochranu krtečků, děti země a určitě se jich tam pár přilepí se soudním štemplem ihned. Po prvním hrábnutí se najde kousek keramiky a vlítnou na to ještě archeologové. Než to vyřídíme, zabere minimálně 10 let a o dodání F-35 bych se nebál. Budou tu dřív, než stihneme kopnout do země a něco postavit. Spousta efektivní činnosti, mezirezortní koordinace, rozkrádání a ani náznak výsledku.
Naposledy upravil(a) Xant dne 14/7/2022, 19:55, celkem upraveno 1 x.
Imperio absenti chaos regit.
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“