Lockheed Martin F-35 Lightning II

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Lord »

Proč myslíš, pro základní orientaci dobrý, bude to více nebo ne ? Z hlediska paliva asi 2x více než Gripen, no a z hlediska náhradních dílů, techniků co se kolem budou motat, atd. a seš ve zbytku.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 633
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Shania »

Lord píše: 23/7/2022, 17:56 Proč myslíš, pro základní orientaci dobrý, bude to více nebo ne ? Z hlediska paliva asi 2x více než Gripen, no a z hlediska náhradních dílů, techniků co se kolem budou motat, atd. a seš ve zbytku.
opet jednoducha rada a v podstate uz pravidlo:
5k je z Janes, 35k u F-35 vzali bud tam a nebo jinde, to je jedno. Dulezite je, ze tam kde je to vic jak 30k a F-16 nestoji okolo 25k, tak nesrovnavas stejne veci. Tusim ze Janes meli F-16 za 8k.

cca 8k mas v tom grafu na minule strance u RCPFPH, tam je F-35A okolo 18-20k, presnejsi a novejsi cisla v tech lincich Sabura (dekuji)
Takze mnohem blizsi srovnani.

A ted dalsi kontext(tohle uz jsou starsi udaje jen pro hrube porovnani):
Jak je to s cenou za letovou hodinu?
F-35A létá 250 hodin (simulátory s vyšší schopností nahrazují některé letové hodiny) za rok za cenu 32,5 tisíce dolarů za hodinu, cena 8,1 milionu dolarů za rok. Aktivní F-16 létá 316 hodin za rok za cenu 8,2 milionu dolarů za rok a 26 tisíc za hodinu, F-16 neobsahuje gondoly (Palivo, ECM, Targeting) potřebné k dosažení podobné schopnosti jako F-35.
Stejne rocni naklady, ale mene hodin = drazsi letova hodina.

A ted aktualni data zde:
https://docs.house.gov/meetings/AS/AS03 ... 220428.pdf
AFFORDABILITA
Jak jsem již dříve dosvědčil, náklady jsou největší hrozbou pro program F-35. Můj tým se i nadále laserově soustředí na dostupnost Enterprise a já se i nadále osobně věnuji snižování nákladů v průběhu celého životního cyklu akvizice.

V loňském roce jsme programu zajistili významné vítězství v oblasti cenové dostupnosti díky dokončení smlouvy FY21-23 Annualized Air Vehicle Sustainment. Tato historická dohoda je první několikaletou smlouvou na podporu našeho programu a je kvantovým skokem vpřed směrem k zajištění cenově přijatelných nákladů na životní cyklus pro naše zákazníky.

Smlouva pohání zlepšení výkonnosti prostřednictvím motivační struktury zaměřené na meziroční zlepšení v míře plné schopnosti letů a v metrice dodávek. Podle této smlouvy se předpokládá, že naše průměrné náklady na letovou hodinu v CY23 – pro všechny varianty – budou sníženy o 7,5 procenta oproti stávajícím odhadům programu. Tato smlouva připravuje půdu pro další snižování nákladů a zlepšování výkonnosti a staví program dobře do pozice pro efektivní dodavatelskou podporu a smlouvu Logistika založená na snižování výkonnosti poptávky v následujících letech.

Chápu, že výbor se nadále zajímá zejména o iniciativy, které mají snížit udržovací náklady. Těším se, že se s vámi dnes podělím o náš pokrok a plány. 17 iniciativ, které mají snížit udržovací náklady Během dubna 2021 JPO zachytilo snížení udržovacích nákladů o 19,8B dolarů (CY12$) do ročního odhadu nákladů (2021v1.0). Tato snížení odrážejí soubor iniciativ, které jsou realizovány prostřednictvím ředitelství dostupnosti JPO a sestávají z různých projektů spolehlivosti a udržovací schopnosti, aktualizací schopností a dalších iniciativ na snižování nákladů.

Historicky JPO snížilo náklady CY12$k na letovou hodinu (USAF A-Variant: O&S méně indirects & mods, plus podpora výroby) z 87,3k v roce 2014 na 33,6k v roce 2020. Nedávno udělená zakázka Lockheed Martin FY21-23A představuje dodatečné snížení CPFH o 3,6 tis. USD pro letoun F-35A z 33,6 tis. USD v roce 2020 na 30,0 tis. USD v roce 2023.

I když vidíme snížení nákladů v souvislosti s letounem Air Vehicle, vidíme také krátkodobé riziko pro udržení pohonu, které by potenciálně mohlo vykompenzovat úspory. V rámci zakázky Lockheed Martin FY21-23A bude CPFH na úrovni platformy ve FY2023 sníženo o osm procent z původní prognózy nákladů JPO ve výši 36,1 tis. USD na 33,3 tis. USD (podle varianty: F35A 30,0 tis. USD, F-35B 41,7 tis. USD a F-35C 37,9 tis. USD) [Vše v CY12$]. CPTPY na úrovni platformy ve FY23 bude sníženo šest procent z původní prognózy nákladů JPO ve výši 6,7 mil. USD na 6,3 mil.

A konečně, můj F-35 Product Support Manager (PSM) vede dlouhodobé úsilí o zavedení úsporné konkurence do dodavatelského řetězce prostřednictvím iniciativy organického patového vyhledávače. Studujeme metodiky a příležitosti pro USAF, USN, DLA uzavřít smlouvu přímo s Original Equipment Manufacturers (OEM), spíše než s hlavním dodavatelem. To v konečném důsledku odemkne dveře konkurenci, jakmile bude produkt zralejší v rámci svého životního cyklu a budou získána technická data. Právě teď pracujeme na identifikaci kandidátských částí. Dále budeme rozvíjet základní pravidla a předpoklady a pracovat na procesech a vývoji požadavků pro služby v USA. Předpokládáme, že v rámci této iniciativy pokročíme s aktivacemi v FY23. 18 Závěr Děkuji vám za dnešní příležitost podělit se o celý příběh programu F-35 a zopakuji, že F-35 nepřichází jen tak – je tady.

Vzdusny systém, který dnes dodáváme, je skutečně pozoruhodný a jeho schopnosti jsou nesrovnatelné. Díky úsilí mužů a žen z F-35 Enterprise a v pokračující spolupráci s Kongresem, vedoucím DoD, GAO a dalšími zúčastněnými stranami se tento Vzdušný systém stává stále dostupnějším a dostupnějším. Provozní výkonnost platformy nadále hovoří sama za sebe a mezinárodní uživatelská komunita F-35 stále roste. V důsledku zvýšené agrese ze strany Ruska a Číny jsou tyto schopnosti dnes důležitější než kdy dříve. Jako každý program Major Defense Acquisition Program, i F-35 bude vždy čelit výzvám – ale žádná z těchto výzev není nepřekonatelná. Budeme i nadále požadovat nejvyšší kvalitu od našich průmyslových partnerů, protože budeme zlepšovat schopnosti a dostupnost našeho Vzdušného systému a zároveň agresivně snižovat náklady v celém životním cyklu Akvizice. Díky tomuto úsilí zůstane F-35 pro USA a jejich spojence v příštích letech premiérovým Vzdušným systémem 5. generace. Děkuji vám za váš dnešní čas; těším se na vaše dotazy.
CPTPY je cena za letoun - cost per tail, 6,3 milionu vypada ze je to prumer vsech typu a ne jen A, nebo apson nevidim, ze by to specifikovali.

Tady si na to GAO v 2021 reportu stezovalo na presne tuhle metriku a jsou tam typy rozepsane a vyrazne vyssi, takze uvidime, jestli nam za par let daji aktualizovany dokument.
Gao-costpertail.jpg
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od KOLT »

CPTPY je včetně pořízení? Resp. co všechno v ní je?
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 633
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Shania »

KOLT píše: 23/7/2022, 20:18 CPTPY je včetně pořízení? Resp. co všechno v ní je?
celkove rocni provozni naklady za jeden stroj, proste stejne veci co jsou CPFPH (te vysoke castce okolo 30k) jeste pozor v jakych FY dolarech se to uvadi, vetsinou v 2012.

But operational nebo CAPE, nebo total ownership, to nevim jiste.
Obrázek

Je tam tohle:
2021 SAR report
Odhad nákladů Úřadu pro program O&S (POE) odráží roční odhad nákladů (ACE) v rámci průběžného přezkumu programu do roku 2020.
613,5 miliardy dolarů BY 2012$ (1,182,4 miliardy TY$), které zahrnují aktualizace odrážející nejnovější technickou výchozí hodnotu pro
programu a revidovaných požadavků zúčastněných stran. Primární aktualizace IPR POE 2020 zahrnují: sladění s 2019 OSD
navádění k eskalaci, začleňování požadavků DoD CLS nad rámec FY 2022, revize Údržba pohonu tak, aby odrážela

nová definice specifických dílen F135, revidující údržbu vzduchových vozidel tak, aby odrážela skutečné ceny a spolehlivost,
začleněním vstupů IPT, úpravou podpory letových zkoušek tak, aby odrážela aktuální plány, začleněním nejnovějších ložních ploch, aktualizací
pracovní síly, odstranění Turecka, včetně skutečných hodnot z předchozího roku až do Února 2018, aktualizace míry spalování paliva, začlenění
předpokládané úspory nákladů v souvislosti s LCSP Prvky úspěchu a CRI a sladění s nejnovější úrovní DoD jednotek
dokumenty.
Program F-35 věří, že vnitřní rozdíly mezi odhady F-35 a F-16, jako je zahrnutí mise
náklady na plánování pro F-35, ale ne pro F-16 a skutečnost, že F-16 odráží vyspělý zbraňový systém se zlepšenou spolehlivostí
a náklady na údržbu, což vede k nadhodnocení rozdílů mezi CPFH. Bez ohledu na rozdíly je
Kancelář pro programy F-35 je nadále odhodlána a pokračuje v několikanásobném úsilí o snížení O&S nákladů.
Zde uvedené průměrné roční O&S náklady odrážejí průměrnou roční CPFH pro USAF F-35A v ustáleném stavu v roce 2036 až
2041, na základě přezkumu prozatímního programu (IPR) ACE v rámci JPO pro rok 2020 ke 4. únoru 2020.
SAR 2021.png
Naposledy upravil(a) Shania dne 24/7/2022, 10:40, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od KOLT »

OK, díky!

Jen prosím tě dávej odkazy na anglické originály, tyhle strojové překlady jsou mor. Musím odhadovat, co tam bylo v originálu a pak to převádět do srozumitelné češtiny :rotuj: Tohle je z překladače Googlu, ne? DeepL překládá líp :)
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Lord »

Shania DÍKY za rozbory. :up:
Opet jednoducha rada a v podstate uz pravidlo:
5k je z Janes, 35k u F-35 vzali bud tam a nebo jinde, to je jedno.
Dulezite je, ze tam kde je to vic jak 30k a F-16 nestoji okolo 25k, tak nesrovnavas stejne veci.
Tusim ze Janes meli F-16 za 8k.
Odkud to mají? To je dobrá otázka. V roce 2019 Reuters napsal:

Společnost Lockheed Martin Corp očekává, že bude trvat přibližně 15 až 20 let, než se náklady na letovou hodinu stíhacího letounu F-35 dostanou pod úroveň stíhaček čtvrté generace, jako je například F-16, uvedl ve středu vedoucí programu F-35.
Americké letectvo, největší světový zákazník letounů F-35, zahájilo snahu o snížení nákladů na provoz a servis letounů F-35 na stejnou úroveň, jakou mají současné stíhačky bez stealth schopností.

Viceprezident a generální manažer programu F-35 společnosti Lockheed Martin Greg Ulmer uvedl, že existuje snaha snížit náklady na letovou hodinu na
25 000 dolarů do roku 2025, ale další úspory budou trvat déle.

"Dnes se to liší zákazník od zákazníka, ale myslím, že 35 000 dolarů za letovou hodinu je dobré číslo," řekl agentuře Reuters v rozhovoru na australském mezinárodním leteckém veletrhu.

"Pokud to promítneme do budoucna na základě iniciativ, které jsme zavedli, věříme, že jakmile se posuneme do časového rámce 2035-2040, můžeme tyto náklady snížit pod úroveň dnešní čtvrté generace," v rozmezí 20 000-25 000 dolarů za letovou hodinu.

https://www.reuters.com/article/us-aust ... SKCN1QG0D5

JEN dodám, že to jsou odhady, a dále všechno zdražuje i v Americe, takže ve svých kalkulacích možná s inflací příliš nepočítají.
Můžou mít snahy o racionalizaci procesů, více je zautomatizovat, rozprostřít jednotkovou cenu mezi větší počet letadel, zemí, tzv. úspory z rozsahu.
Ale v roce 2040 budou ceny za práci, suroviny zřejmě vyšší než nyní, takže se jakoby snížení konat nebude. Kdyby se to počítalo k dnešním cenám tak jo.

Celkove rocni provozni naklady za jeden stroj, proste stejne veci co jsou CPFPH (te vysoke castce okolo 30k) jeste pozor v jakych FY dolarech se to uvadi, vetsinou v 2012.
Asi překlep, máš tam mít CPFH, a pak to jsou ceny před 10 lety, tak snad díky inflaci můžou být dnes vyšší, nebo se jím to možná podařilo snížit.
No díky za obrázek a popis z kterého je zřejmé, co do zkratek patří za úkony.

Jen prosím tě dávej odkazy na anglické originály, tyhle strojové překlady jsou mor.
Nemusíš to tady úplně tapetovat, vím je to možná jednodušší, ale stačilo by v překladu z DeepL vypíchnout jen to podstatné a pod to dát odkaz.
Případně větší část textu skrýt do spoileru, kde se po rozkliknutí objeví vše.
Jsem proti, aby jsi dával jen odkazy, to je taky na prd. Jde o nějakou strukturu, aby se v tom vyznal laik, čtenář.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od KOLT »

Nemyslel jsem jen odkazy, nýbrž „i odkazy“, ale asi to z toho není jasné. Se spoilery máš pravdu.
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 633
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Shania »

ano udava se to vetsinou v 2012 dolarech, jinak porovnavas zase rozdilne veci.

link s radosti dam, kdyz mam (dam ti aspon text eng do spoileru). budu davat komplet clanky a ne zadny vypich, tohle tu delam roky a efekt 0. 90% veci tu musim repostovat furt dokola a zrovna tohle s cenou asi uz po ste:)

vycucy jsou nanic, dulezity je kompletni kontext.
zkousim nejaky cz prekladac, popravde chyby delaji vsechny
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Lord »

... jinak porovnavas zase rozdilne veci.
Záleží co srovnáváš, dal jsi sem tuto tabulku za letovou hodinu CPFH.
CPFH-table.png
Psal to i defens, že záleží jaká se používá metodika, a co vše se do letové hodiny počítá. Že různá letectva můžou mít trošku jiné kalkulace, někdo do toho bere celý servis, jiný jen palivo. Zelený rámeček JPO-managed CPFH, bere v úvahu software a podporu.

Pokud Martin Greg Ulmer řekl, že 35 000 dolarů za letovou hodinu je dobré číslo.
Tak do toho zřejmě počítal skoro vše - minimálně na úrovní Operational CPFH - červený rámeček - včetně výcvikové munice, ne-li CAPE less indirects CPFH (USAF ownership).

Oranžový rámeček je Cost Assessment and Program Evaluation (CAPE) mínus nepřímé náklady.
CAPE poskytuje ministerstvu obrany zasvěcené a objektivní analýzy problémů alokace zdrojů a odhadu nákladů.

Pak existuje Životní cyklus produktu - kdy ve fázi růstu či zavádění F-35 se muselo více investovat. Ve fázi zralosti je u možné snižování ceny, atd.
https://www.cape.osd.mil/files/os_guide ... h_2014.pdf

Kdyby si to chtěl někdo víc studovat.

$30,000 per flight hour cost for F-35A by FY2023, tedy náklady na letovou hodinu v roce 2023 mají být 30 tisíc dolarů.
Snížení smluvních nákladů je součástí kontraktu na údržbu letounů.
Dohodnuté snížení přiblížilo Lockheed o krok blíže k jeho deklarovanému cíli snížit náklady na let F-35A na 25 000 USD za letovou hodinu do roku 2025.
Společnost tvrdí, že dosažení tohoto cíle, stejně jako související snížení nákladů na F-35B a F-35C, umožní, aby náklady na životní cyklus stíhacího letounu Joint Strike Fighter byly dostatečně přijatelné pro americké letectvo (USAF).
Provozní náklady jsou uvedeny v dolarech pro rok 2012 a nejsou upraveny o inflaci.

Společnost Lockheed uvádí, že dosáhla značného pokroku ve zlepšování letounu a v uplynulých pěti letech snížila náklady na letovou hodinu o 44 % a v příštích pěti letech předpokládá snížení o dalších 40 %. Rovněž poznamenává, že míra schopnosti stíhacího letounu plnit úkoly se zlepšila na přibližně 70 % v rámci celé flotily.

Takže to jen na doplnění. Kalkulace to jsou všelijaké, otázka je jak to napočítají vše nám, ale v USA to mají viz výše :rotuj:
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 633
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Shania »

Lord píše: 24/7/2022, 10:50
... jinak porovnavas zase rozdilne veci.
Záleží co srovnáváš, dal jsi sem tuto tabulku za letovou hodinu CPFH.
Timto myslim, ze musis davat pozor v jakych dolarech jsou ty castky. Dokumentace k F-35 je vetsinou z 2012, protoze se tehdy 'restartoval' program JSF
Jine vladni dokumenty muzou bt pocitany v jinych dolarech.
Uživatelský avatar
Saburo
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 213
Registrován: 12/8/2012, 19:31

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Saburo »

Tak podle dokumentu níže bude Finy stát jedna F-35 73,5M EUR.
Za úvodních pět let podpory mají platit necelé 3 miliardy EUR.
Očekávají, že provoz bude stát ročně 254M EUR, to asi až budou komplet zavedeny. To mi vychází při 200 letových hodinách na mašinu těsně pod 20000 EUR...

Jsem zvědav jak to bude s tím, že to vše mají byt Block-4, ty ale asi nebudou v 2025 kdy je mají Finové začít dostávat.

https://www.defmin.fi/en/topical/press_ ... s#455fda28
Obrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Lord »

Flying cost of the F-35A to $25,000 per flight hour by FY2025.
Letové náklady na F-35A na 25 000 USD za letovou hodinu do roku 2025 v USA.
Finové očekávají, že provoz bude stát ročně 254M EUR, to asi až budou komplet zavedeny.
To mi vychází při 200 letových hodinách na mašinu těsně pod 20000 EUR...
Jsem zvědav jak to bude s tím, že to vše mají byt Block-4, ty ale asi nebudou v 2025 kdy je mají Finové začít dostávat.
Díky to bylo ještě v době kdy kurz eura vůči dolaru byl lepší, než současná skoro parita. Ale je možné, že Block-4 bude o něco dražší, i když plán je snižování ceny.
Je možné brát např. 20 000 EUR za letovou hodinu F-35 v roce 2030 v České republice za bernou minci ?
Možná jo, podle odhadů, a i kvůli tomu, že máme nižší mzdy než na Západě.

Odhad není pevně stanoven a může se zvýšit či snížit. Záleží na inflaci a dalších vlivech. Historický precedens je pravděpodobnější zvýšení.
Něco zase počítají v CPTPY - Cost Per Tail Per Year - roční náklady na letadlo.

F-35-Maintence.jpg
Sustainment costs are typically the most significant cost category in a defense program.
Náklady na udržování jsou obvykle nejvýznamnější kategorií nákladů v projektu.

https://www.gao.gov/assets/720/715944.pdf
https://www.sandboxx.us/blog/us-may-nee ... h-fighter/
Timto myslim, ze musis davat pozor v jakych dolarech jsou ty castky. Dokumentace k F-35 je vetsinou z 2012, protoze se tehdy 'restartoval' program JSF.
Jine vladni dokumenty muzou byt pocitany v jinych dolarech.
Ano, na to si je potřeba dávat pozor. Amíci rozlišují asi kvůli tomu, že to vztahovali k začátku programu, aby byly vidět případná zlepšení, relativní úspory. Ale náklady je možné přepočítat na inflační cenovou hladinu třeba letošního roku.

Uváděné - Flying cost - myslím to že mají být přímo ty dolary třeba v roce 2025.

Operating costs are priced in FY2012 dollars and not adjusted for inflation.
Provozní náklady - jsou uvedeny v dolarech pro rok 2012 a nejsou upraveny o inflaci.

CAPE poskytl aktualizace odhadů nákladů na F-35 několikrát, od roku 2012, naposledy asi v roce 2020.

Významné problémy jsou: dodavatelský řetězec; údržba; autonomní logistický systém ALIS.

ALIS a ODIN rozebíráme ve speciálním vláknu.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 633
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Shania »

"Dánská společnost Terma představila 20. července na leteckém veletrhu ve Farnborough nový víceúčelový pod (MMP) pro letouny F-35.

pod MMP, který vychází z F-35 Gun Pod společnosti Terma, umožňuje integraci dalšího užitečného zatížení, díky čemuž lze letoun přizpůsobit specifickým požadavkům mise. Toto užitečné zatížení zahrnuje mimo jiné rušičku elektronického boje (EW), užitečné zatížení pro zpravodajství, sledování a průzkum (ISR), zbraň se směrovanou energií, radar se syntetickou aperturou a generátor energie, uvedl Steen Lynenskjold, obchodní ředitel společnosti Terma, v rozhovoru s Janesem.

MMP si zachovává stejnou vnější linii formy jako Gun Pod - jediný certifikovaný pod pro stíhací letoun F-35. To minimalizuje požadavky na letovou certifikaci užitečného zatížení a umožňuje rychlou a levnou integraci dalších schopností do letounu, uvedla společnost.

Ačkoli je platforma stále ve vývoji, společnost doufá, že se začne vyrábět do začátku roku 2023, uvedl Lynenskjold. Ačkoli se o koncepci MMP hovořilo již dříve, Lynenskjold uvedl, že MMP je platforma, která je po značném zájmu ve výrobě, a nikoli pouze koncepční nápad na vysoké úrovni....".
Obrázek

A novy travel pod do pumovnice

Uživatelský avatar
Pavel 15
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 273
Registrován: 14/5/2019, 14:35

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Pavel 15 »

Flogger G píše: 20/7/2022, 17:49 Mne nezajímaly provozní průšvihy, ale úplatky.

Samotný F-104G neodsuzuji. Třeba ve Španělsku nehapal ani jeden a Norové přišli pouze o 6 strojů. Vždy záleží na podmínkách, za jakých letadlo provozuji. Hodně velkou roli hraje i tlak velení na bezpečnost provozu.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
to je pravda...hmm ta bezpečnost, když my cvičili proti agresivnimu Varšava paktu tak velká nehodovost letadel, například rok 1988 v Německu
spadlo 19 bojových letadel https://www.stripes.com/dozens-die-in-c ... w-1.544701

ta korupce byla a bude, Dassault 7 milión Euro - úředníkům v Indii-nikdo nevyšetřil nic. Zmínka o F-104, Mirage padali stejně ochotně z nebe,
Belgie svého času velký skandal..pády Mirage https://no.frwiki.wiki/wiki/Dassault_Mirage_5

před více jak 25 let přistěhoval v tuto zem, zajímalo jak vedlo vaše letectvo, obrana lidu v v bazaru našel článek z vyšetřovateli leteckých
nehod- uvedli zhruba toto- každý rok 4 až 5 leteckých nehod- slušné. Přirovnali spolehlivost ruských letadel k francouzským letadlům což
je o něco horší jak americké. Uvedli případ jaký stres pilot při katapultáži, pilot přežil a vysvlékl oblek, který úhledně složil a zemřel na
podchlazení- Bože to je hrozné, přežít katapultáž a takto zahynout
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Wasp »

Něco o ceně provozu, nějaký DFens.
https://dfens-cz.com/ceny-stihacich-let ... 35-pro-cr/
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Flogger G »

Provoz F-35 bude enormě drahý a zatím nic nenasvědčuje nějaké příjemné změně. PR vyjádření spol. LM jsou přáním. Ale, třeba nás překvapí a kápnou božskou.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11572
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Zemakt »

Ten link už je rozporován výše v diskuzi, nemá cenu to opětovně omýlat. Kdo chce, načte si to.

Flogger: na druhou stranu zas nemůžeš přehlížet, že provozní náklady stále klesají a asi klesat ještě budou. V jaké výši v roce 30 je otázkou, ale určitě ne v té dnešní.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Flogger G »

Jistě kolego, něco s těmi náklady na letovou hodinu udělat musí. Zřejmě na tom musí dost intenzivně makat, protože přes letecké složky US. ozbrojených sil jim kongresmani přiložíli pověstný nůž ke krku. Mne dost překvapuje, jak se s tímto problémem potýká USAF již nějaký pátek. Zase je pravdou, že tam se právě odlaďují logistické postupy a né vždy je to úspěch. Zatím to vypadá, že budou naši daňoví poplatníci dělat do kalhot, pokud jim někdo odvážný prozradí skutečnou cenu pořízení F-35 a náklady spojené s provozem typu, při porovnání s jiným křápem.
Co mi vždy v paměti vyplave na povrch, jsou nářky Nizozemců a Belgičanů na přístup LM k jejich požadavkům na zabezpečení letecké logistiky. A to šlo o F-16. Rozhodně se nejednalo o zkazky ovčí babičky.
Uživatelský avatar
alibaba
7. Major
7. Major
Příspěvky: 707
Registrován: 15/8/2007, 00:30
Bydliště: Cotswold

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od alibaba »

No to je prave ten problem. I americani mai problemy s dodavkami nahradnich dilu. Uprednostnovani jsou jednotky na prvni linii a ty jsou aspon schopni udrzet pocet bojeschopnych stroju na pozadovane urovni takze vytahuji celkovy prumer. Jina situace je napriklad se stroji namornictva ktere se vraci s misi. Momentalne leta ( kdyz maji nahradni dily ) neco pres 800 kusu. Jen USA planuje kolem 2300 kusu a s jinymi zememi to bude kolem 3000 kusu. Takze v budoucnosti bude potreba udrzovat v letovem provozu vice stroju.
Kdokoliv sedi americkem prezidentskem kresle bude vzdy uprednostnovat dodavky pro americke jednotky.
Inteligence má své hranice,
ale blbost je nekonečná....
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Wasp »

Zemakt,
zajimavá je tabulka kde jsou uvedeny nálety letadel, F-35 je poslední, cenou je F-35 druhá za F-22.
A také korupční prostředí koncernu Lockheed Martin s odkazy na zdroje.
Odpovědět

Zpět na „Letadla“