F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Odpovědět
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od KOLT »

Flogger G píše: 28/7/2022, 16:56
KOLT píše: 28/7/2022, 12:17 Flogger, a kolik z těch strojů bylo stealth? ;)
Ke kterému mému vyjádření směřuje tento dotaz?
S tím měli zamotanou hlavu hoši od USAF, když přes území bývalého Československa posílali dle dohody svoje B-52 a B-1B.
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Flogger G »

Zkus dočíst odstavec do konce.
Uživatelský avatar
alibaba
7. Major
7. Major
Příspěvky: 707
Registrován: 15/8/2007, 00:30
Bydliště: Cotswold

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od alibaba »

Flogger G píše: 28/7/2022, 10:57 Kolego alibaba, tu dobu pamatuji, když piloti začali dostávat opravdu perfektní info o situaci ve vzduchu. Také se začaly vyvíjet některé nové postupy zkrytého přiblížení k cíli a jeho přepadu. Na tohle byl MiG-23 dobrý díky tepelnému zaměřovači.
Vzpomínáš vyšší rozlišovací schopnost. S tím měli zamotanou hlavu hoši od USAF, když přes území bývalého Československa posílali dle dohody svoje B-52 a B-1B. Deklarovali vždy počet strojů X, ale posílali X + Y, což jim vždy přesně vypočetla česká i slovenská strana. Stroje létaly v těsných skupinách a US. předpoklad byl, že na to nepřijdeme.
Pro představu matematiků dodávám - čísla X a Y byla celá kladná, vždy větší než 1.
Presne. To mi pripomelo kdyz americani nabizeli f18-tky. Pri simulovanych soubojich Migy-23 meli lepsi skore nez americani.

Take nase radary meli/maji vynikajici obranu proti antiradarovym strelam. Co jsem slysel nekolik nasich specialistu pomahalo v Jugoslavii s upravami radaru.
Inteligence má své hranice,
ale blbost je nekonečná....
Uživatelský avatar
Pavel 15
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 273
Registrován: 14/5/2019, 14:35

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Pavel 15 »

alibaba píše: 29/7/2022, 00:54

Presne. To mi pripomelo kdyz americani nabizeli f18-tky. Pri simulovanych soubojich Migy-23 meli lepsi skore nez americani.

Take nase radary meli/maji vynikajici obranu proti antiradarovym strelam. Co jsem slysel nekolik nasich specialistu pomahalo v Jugoslavii s upravami radaru.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
hmm..to sis určitě spletl, já prohlížet časopis L+K, ATOM, ATM, nikde popis cvičných soubojů proti F-18, je to již víc jak 20 let,ale to
pamatoval.

Našel popis těch cvič. souboj mezi Mirage F1 verzus Mig-23- bylo více jak vyrovnané, spíž Mig lepší a pak souboj mezi Mig29 verzus Mirag 2000.
Mig29 jasně lepší, jak psal o korupci v prodeji letadel. Tak vzpomněl jak maršál Ustinov překazil Dassaultovi v roce 1982 dobře rozjetý byznys
v Indii- chtěl starý lišák prodat 150 stíhaček M2000. Rusové měli Mig-29 v roce 82 v testech a tak maršál Ustinov na prodejní návštěvě v Indii,
jím nakecal , že Mig hravě zvládne létat rychlosti M2,6. Indové strach s nové Čínské stíhačky F-12 o které se tvrdilo ,že měnitelná křídla
a dosahovat rychlost M2,4. Nakonec to dopadlo- žádná čínská stíhačka, Indie koupila něco kolem 50 stíhaček M2000 a Mig- 29 také.
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Flogger G »

Tehdy, v letech 1992 - 95 Jsme to s USAFE zkoušeli proti F-16 a F-15. Především chlapi od F-15 uznali, že to je smrtící taktika, praví stíhači prostě ocenili schopnost protivníka. Zato steroidi na F-16 se z toho chtěli vykecat. Stejně vždy koupili "mezi světla" pumelici. Tyhle postupy jsme chtěli zkusit proti stroji stealth, ale velitelství SC USAF k tomu účelu B-2 neposkytlo.
V r. 1994 byli Francouzi ze základny u Cambrais hosty 2. sl 1. slp, ta měla ve výzbroji MiGy-29 a MiGy-23MF. Cvičné boje probíhaly mezi Mirage 2 000C a MiG-29, druzí duelanti byly Mirage F-1C a MiG-23MF. Proti MiG-23ML tehdy Frantíci nebojovali. MiG-29 měl hodně navrch nejen díky aerodynamice a motorům, ale i tehdy super výzbroji. U druhé dvojice se jednoznačně projevila kvalitní mechanizace křídla F-1čky oproti MiGu-23 na krátkou vzdálenost, avšak akcelerace, stoupavost a schopnost útoku na střední dálku z čelních rakurzů zase zvýhodňovaly MF-ku na větší dálku. Francouzi byli příslušníky zkušebního střediska AdA, kde odlaďovali nové bojové postupy, každý s osobním náletem 3 600 hodin a víc na bojových strojích, kdežto naši patřili mezi řadové piloty s průměrným náletem od 800 do 1 100 hodin, několik jedinců mělo kolem 2 000 hodin - výjimky.
Naposledy upravil(a) Flogger G dne 31/7/2022, 12:45, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od kacermiroslav »

Zeptám se laicky, bude mít ještě v našem letectvu nějaký smysl používat stroje Alca L-159? Osobně si myslím, že pořád svůj smysl mají, minimálně pro pokročilý výcvik pilotů a také i díky levnějšímu provozu. Na druhou stranu si říkám, co v této turbolentní době dělat s modely L-159A, kterých bychom pořád měli mít ve skladu 36 ks. Nebylo by vhodné je zkusit nabídnout na Ukrajinu? Přeci jenom, pokud bude pravda, že na Ukrajinu směřují F-15 a F-16, tak avionika L-159 je prý dosti podobná F-16.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17911
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od skelet »

Ve skladu není nic. Pokud se koupí dvě letky nadzvuku, tak bude L-159A vyřazen nebo přestavěn na L-159T
ObrázekObrázekObrázek
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Shania »

kacermiroslav píše: 29/7/2022, 22:52 Zeptám se laicky, bude mít ještě v našem letectvu nějaký smysl používat stroje Alca L-159? Osobně si myslím, že pořád svůj smysl mají, minimálně pro pokročilý výcvik pilotů a také i díky levnějšímu provozu. Na druhou stranu si říkám, co v této turbolentní době dělat s modely L-159A, kterých bychom pořád měli mít ve skladu 36 ks. Nebylo by vhodné je zkusit nabídnout na Ukrajinu? Přeci jenom, pokud bude pravda, že na Ukrajinu směřují F-15 a F-16, tak avionika L-159 je prý dosti podobná F-16.
Vycvik lze udelat jen na necem jako T-4 a piloti pak muzou rovnou na F-35, takze pokud by to znamenalo vic letovych hodin, nez platit pokrocly cvicny stroj, tak by penize meli radeji jit do F-35.
Matesaax
vojín
vojín
Příspěvky: 17
Registrován: 18/10/2019, 11:08

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Matesaax »

V novém Letectví je článek o modernizaci Gripenů a je tam zmínka o madarském zájmu o další Gripeny verze C,které je schopný výrobce dodat v krátkém čase.Udajně mají asi 14 nově vyrobených Gripenů C,které vyrobili jaksi nad plán.Pokud to tak opravdu je,tak se divím,že tyhle letadla Švédové nenabídli nám.Našich 14 letadel zdarma a k nim dalších 10-14 nových mašin,které budou oproti novému Gripenu E výrazně levnější by byla hodně dobrá nabídka.
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2627
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Lynx »

MO ČR sa odmietlo bavit so SAAB.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17911
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od skelet »

To máš odkud?
ObrázekObrázekObrázek
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Flogger G »

Scotty87 píše: 27/7/2022, 09:08
Flogger G píše: 26/7/2022, 13:55 Jak jsem zde již smolil dříve, detekovat stroje stealth uměla ČSLA a byla schopna pasivními prostředky RTZ navádět stíhací letouny na cíle tvářící se neviditelně.
ČSLA se mohla navádět maximálně na Blackbird a to stealth letadlo nebylo. Takže ne ta technologie překonaná není a stále neexistuje způsob jak tuhle výhodu eliminovat.

Naši RTZ-ťáci věděli o B-2 Spirit ještě před Šumavou a trasu tohoto bombardéru vždy pečlivě sledovali. A to byla polovina 90. let.
Pasivní detekci je nějaká ektivní odrazová plocha k ničemu. Tu zajímá elektromagnetické pole pohybujícího se tělesa. Už to bylo probíráno v nějakém tématu.
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2627
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Lynx »

skelet píše: 30/7/2022, 11:36 To máš odkud?
Z jej oficiálnych vyjadrení, že neplánujú žiadne rokovania so SAAB, ale len s LM.
Uživatelský avatar
Xant
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 128
Registrován: 2/9/2021, 18:55

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Xant »

Lynx píše: 28/7/2022, 17:03 F35 bolo od začiatku zamýšľane ako lietadlo, ktoré bude pôsobiť v A2/D2 zónach a likvidovať prostriedky ako S400 (kým nevyprchala ich aureola).
Tak ci inak, najväčší vplyv na radarov obraz lietadla majú vstupné kanály k motorom a najmä rotujuce lopatky kompresoru,preto sa zavádzajú rôzne S shape vzduchovody a podobne. V tomto je zaujimave, že nové F15EX nebudú mať vychytavky predstavené na SilentEagle. Ale mozno už vo vzdušnom boji ten stealth nie je až taký podstatný a je potrebný len low observability tak do 30km - teda do dosahu IR rakiet.
Spíš od samotného počátku kočkopes, který měl zastat vše a neuměl pořádně nic (dokonale). Od Block3F má být F-35 schopná CAS s kanonem v podvěsu. Úsměvná představa, už jen proto, že to pevné křídlo, respektive prkno A-10 s přebytkem vztlaku dává letounu schopnost otáčet se na místě i v nízkých rychlostech a tedy schopnost proplétat se terénem. Ve srovnání s GAU-8 tomu podvěsí leda tak "flusbrok" o něco více účinnější než PL-20 Plamen a pořád postrádá odolnost a schopnost přežít.

Mýtické vlastnosti a další "důkazy" o božské F-35 doslova lezou krkem, ovšem asi tak úžasná nebude, protože když opravdu někde teče do bot, okamžitě USA vysílají k ochraně vzdušného prostoru F-22 Raptor, které musí přelétat velké vzdálenosti a provoz je mnohem dražší. Ostatně 12 jich bude operovat ze základny Łask v Polsku. Proč tedy nevyšlou ve všech směrech tak dokonalou F-35?
Imperio absenti chaos regit.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13675
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Rase »

Raptorů se rusové bojí a navíc jde o stíhač k vybudování vzdušné nadvlády. Navíc F-35 je v Evropě dost, už hlídají pohraničí, ty vozit nemusí.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3813
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od seabee »

Xant píše: 30/7/2022, 12:25 Mýtické vlastnosti a další "důkazy" o božské F-35 doslova lezou krkem
To jsou emoce, my se tady snažíme bavit o faktech.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17911
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od skelet »

Lynx: jistěže už se Saabem nebudou oficiálně bavit. Proč taky. Porovnali nabídky a vybrali si LM. Zoufalá křeč švédského velvyslance s mediální nabídkou "darování" Gripenu C na tom už logicky nemohla nic změnit.

Xant: F-35A má flusbrok ráže 25mm. Navíc na kanónovou steč v konfliktu jaký se odehrává na Ukrajině pošle pilota jen debil.
ObrázekObrázekObrázek
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2627
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Lynx »

Len aby najväčšia výhoda F35 - mozog bojiska, vsevediaca platforma - nebola zároveň aj najväčšia slabina. Predpokladám, že F35 musí vysielať a prijmat kvantá dat v elektromag spektre - vtedy by mala byť ale veľmi dobre viditeľna pasívnymi systémami ako napr Tamara, Vera, a aj Rusi ich pár majú.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od kacermiroslav »

Matesaax píše: 30/7/2022, 11:30 V novém Letectví je článek o modernizaci Gripenů a je tam zmínka o madarském zájmu o další Gripeny verze C,které je schopný výrobce dodat v krátkém čase.Udajně mají asi 14 nově vyrobených Gripenů C,které vyrobili jaksi nad plán.Pokud to tak opravdu je,tak se divím,že tyhle letadla Švédové nenabídli nám.Našich 14 letadel zdarma a k nim dalších 10-14 nových mašin,které budou oproti novému Gripenu E výrazně levnější by byla hodně dobrá nabídka.
Také jsem spíše zastáncem podržet si Gripeny. Je mi jasné, že F-35 je stroj minimálně o generaci dále, ale na druhou stranu výrazně dražší a s vyššími provozními náklady. V rámci NATO si myslím má smysl používat i jiná letadla, než jen F-35, právě díky nižším provozním nákladům. A po této stránce se Jas-39 ukázal jako vhodný letoun. Počet současných 14 ks by šel doplnit o nové stroje zmiňované verze C a ty stávající případně modernizovat. Přeci jenom jsou Gripeny ve výzbroji nejen Švédska a Česka, ale také Maďarska. Gripeny tak mohou vhodně doplňovat letky s F-35 dalších států NATO.

Stejně tak si myslím, že v rámci NATO mají své opodstatnění i letouny typu L-159 a FA-50. Po vybudování vzdušné nadvlády se tyto letouny dají použít k lokálním útokům na další cíle a zbytečně nad ně nevysílat drahé stroje F-35. Přeci jenom i válka je o penězích a tak není potřeba posílat kanón na mouchu. Někdy stačí jen plácačka na mouchy a výsledek je stejný.
ObrázekObrázekObrázek
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3939
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Xant píše: 30/7/2022, 12:25 Mýtické vlastnosti a další "důkazy" o božské F-35 doslova lezou krkem, ovšem asi tak úžasná nebude, protože když opravdu někde teče do bot, okamžitě USA vysílají k ochraně vzdušného prostoru F-22 Raptor, které musí přelétat velké vzdálenosti a provoz je mnohem dražší. Ostatně 12 jich bude operovat ze základny Łask v Polsku. Proč tedy nevyšlou ve všech směrech tak dokonalou F-35?
F-35 je v Evropě nasazená už dávno. :roll:
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“