Lockheed Martin F-35 Lightning II
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Neustále se tu omílá jak je F-35 strašně servisně náročná a má tím pádem nízkou nasaditelnost. Tak se podíváme jak je to doopravdy. Tady je graf porovnávající availability rates strojů používaných v USA. Připomínám že tyhle čísla ještě táhnou dolů stroje vyrobené v prvních sériích F-35.
https://www.cbo.gov/publication/57966
https://www.cbo.gov/publication/57966
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 5057
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Kto by to bol čakal, že úplne nové stroje budú mať lepšiu nasaditeľnosť ako 25 ročné, že?
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Zavadeni noveho stroje nese take nemale problemy, proto je idealni obdobi k dobe, kdy uz je stoj zavedeny a na zacatku a konci jsou naklady vetsi. F-35 se tam dostane az okolo 2030.Juraj Tichý píše: ↑29/7/2022, 09:35 Kto by to bol čakal, že úplne nové stroje budú mať lepšiu nasaditeľnosť ako 25 ročné, že?
F-35A flotila ma velke mnozstvi stroju z prvnich LRIP dodavek, ktere slouzi pro vycvik, ale dokud se nezmodernizuji, tak budou tahnout dostupnost dolu.
Prezbrojuji se nove letky a skoli velke mnozstvi personalu na F-35, takze tyhle jednotky maji dalko vice personalu.
Nasazene stroje maji dostupnost pres 90%, stejne tak podobne vysokou maji i nasazene 4gen stroje, protoze maji prioritu ve vsem. To co je na zakladnach doma a nebo pro vycvik ma prioritu nizsi.
Ukazka stoju na hranici zivotnosti je Hornet, ktery je fakt tezke udrzet ve vzduchu a USN se jich kompletne zbavila a presli na SH.
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Zajimava rozhodne neni, prakticky v tom clanku je jen velmi malo presnych informaci, takze pro nekoho, kdo si mysli, ze je to "zajimave" to nic neprinese.
Na provoz je tam jen jeden dobry link pro RCPFH, ktery odpalkoval jako (smesne nizke ceny, diskutovano par stran zpet) a pak GAO porovnani vsech stroju, ale to ma data do 2018.
https://www.gao.gov/assets/gao-21-101sp.pdf
To co te ma zajimat je rocni provoz za stroj. Tam ma jeste 8,4mil ale letosni zprava pro kongres mluvi o 6,6/6,3 mil
Pak tu mame tento zdroj:
https://www.nku.gov.sk/documents/10157/ ... za_NKU.pdf
NKÚ SR tiež požiadal švédsku (JAS-39) aj americkú (F-16) stranu o informácie o
prevádzkových nákladoch.60 Švédska strana (SAAB) uviedla v súčasnosti priemerné operačné náklady na
letovú hodinu JAS-39 vo výške 175 000 SEK (17 328 EUR), americká strana (veľvyslanectvo USA v BA) 25
000 USD (20 641 EUR).
Takze opet jasne pravidlo, tam kde se z cenou za provoz mluvi o 30k nahoru u F-35A a F-16 nestoji 25k, neporovnavaji se stejne veci. A ja kto ted vypada. U Grypenu je treba pocitat aspon se 17k (kde se stale nepocitaji stejne veci), ale je to stale lepsi jak 5k...
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Problém je, že ta statistika počítá i letadla v uložence. Jak podotknul kolega Juraj Tichý, tak starší stroje budou automaticky znevýhodněné a nezobrazí to skutečnost. Například A10 je jedno s nejspolehlivějších letadel USAF a k údržbě potřebuje nejmíň speciálního vybavení. Taky je potřeba zvýraznit fakt že f35 se bude upřednostňovat kvůli tomu že je to nový stroj.Scotty87 píše: ↑29/7/2022, 09:09 Neustále se tu omílá jak je F-35 strašně servisně náročná a má tím pádem nízkou nasaditelnost. Tak se podíváme jak je to doopravdy. Tady je graf porovnávající availability rates strojů používaných v USA. Připomínám že tyhle čísla ještě táhnou dolů stroje vyrobené v prvních sériích F-35.
https://www.cbo.gov/publication/57966
Citace z linku….
CBO calculates aircraft availability rates by dividing the number of hours that aircraft are both mission capable and in the possession of operational squadrons by the total number of aircraft hours for the entire fleet, including aircraft undergoing depot-level maintenance or in storage. (A mission-capable aircraft can perform at least one of its primary missions but may not be able to perform all of them.)3
CBO vypočítává míry dostupnosti letadel vydělením počtu hodin, po které jsou letadla schopna mise a jsou v držení operačních letek, celkovým počtem hodin letadel pro celou flotilu, včetně letadel procházejících údržbou na úrovni depa nebo ve skladu. (Letadlo schopné plnit úkoly může vykonávat alespoň jednu ze svých primárních misí, ale nemusí být schopno splnit všechny.
Inteligence má své hranice,
ale blbost je nekonečná....
ale blbost je nekonečná....
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Asi to s A-10 taková sláva není jako se traduje...alibaba píše: ↑29/7/2022, 12:00 Problém je, že ta statistika počítá i letadla v uložence. Jak podotknul kolega Juraj Tichý, tak starší stroje budou automaticky znevýhodněné a nezobrazí to skutečnost. Například A10 je jedno s nejspolehlivějších letadel USAF a k údržbě potřebuje nejmíň speciálního vybavení. Taky je potřeba zvýraznit fakt že f35 se bude upřednostňovat kvůli tomu že je to nový stroj.
Tohle je ovšem graf DoD. Tam jsou započítaná len letadla u aktivních jednotek.
Jak se míra dostupnosti letadel CBO liší od míry DoD
Míra dostupnosti letadel CBO počítá všechna letadla, včetně těch, která procházejí údržbou na úrovni depa (tj. hloubkovou údržbou nad rámec schopností personálu, kde letadlo provozuje). Naproti tomu DoD měří pouze dostupnost letadel v držení provozních jednotek a vylučuje tak z úvahy letadla procházející údržbou na úrovni depa nebo dlouhodobě skladovaná. Míra dostupnosti ministerstva dopravy není nepříznivě ovlivněna, když neobvykle velký počet letadel prochází údržbou na úrovni depa, zatímco měření CBO ukazuje menší dostupnost letadel.
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Bejvavalo, dnes udrzovat A-10 neni zadna sranda.
https://www.aviationpros.com/aircraft/d ... ments-show
USAF se snazi A-10 odstavit uz dekady a konkres jim v tom porad brani. Tolik k tem financnim potizim, kdyz si politici muzou udrzovat stroj, ktery provozovatel nechce...
Detaily v tom GAO reportu, rocni provoz 6mil
https://www.aviationpros.com/aircraft/d ... ments-show
USAF se snazi A-10 odstavit uz dekady a konkres jim v tom porad brani. Tolik k tem financnim potizim, kdyz si politici muzou udrzovat stroj, ktery provozovatel nechce...
Detaily v tom GAO reportu, rocni provoz 6mil
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Německo kupuje 35 stíhaček F-35 za sumu 8,4 miliard dolarů
https://www.airrecognition.com/index.ph ... tions.html
https://www.airrecognition.com/index.ph ... tions.html
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 5057
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Čiže cenovka ak sa nakupuje po nemecky "v plnej vybave" je 240 mil € za kus.
Pekne!
Pekne!
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Kupují drahé JASSM-ER.
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 5057
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Pravdu máš, 75 kusov za asi 130mil dolarov.
Nakoniec ak chceš F-35 využiť, nekúpiš k nemu 24 Amraam-ov...
Nakoniec ak chceš F-35 využiť, nekúpiš k nemu 24 Amraam-ov...
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Ta částka je finanční rámec, stanovený na povolení k vývozu letounů a výzbroje ze strany State Departmentu. Ke kontraktu a finální ceně je ještě daleko. I tohle schválení musí ještě kontrasignovat Kongres.Pavel 15 píše: ↑29/7/2022, 14:38 Německo kupuje 35 stíhaček F-35 za sumu 8,4 miliard dolarů
https://www.airrecognition.com/index.ph ... tions.html
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Pyropatrony bez složí:
https://www.novinky.cz/zahranicni/ameri ... .seznam.cz
https://www.novinky.cz/zahranicni/ameri ... .seznam.cz
"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Na problem se prislo v dubnu. Meli 90 dni na to udelat inspekci vsech sedacek. Doted bylo zkontrolovano 70% stroju. Takze tento stand down je o to zrychlit inspekce.Zemakt píše: ↑31/7/2022, 13:41 Pyropatrony bez složí:
https://www.novinky.cz/zahranicni/ameri ... .seznam.cz
Po kontrole stroje muzou letat.
https://breakingdefense.com/2022/07/nav ... spections/
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Za tohle nemohou letadla, ale dodavatel pyroprostředků do sedaček. A tupoun, který jen mechanicky montuje pyropatrony a není mu nic divné.
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
To jako u Martinů a Bakerů v té sqělé a báječné zemi za kanálem nemají nic takového jako výrobní kontrolu???
To existovalo i u nás za socíku...
To existovalo i u nás za socíku...
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Ohledně nákladů na jednotlivá americká letadla. V listopadu 2020 Úřad pro vládní odpovědnost USA (U.S. Government Accountability Office), což je nejvyšší kontrolní instituce pro potřeby Kongresu, vydal zprávu (GAO-21-101SP) pokrývající období 2011 - 2019 u vybrané letecké techniky. Rozebírají se v ní dostupnost letadel (aircraft availability) a operační schopnost (mission capability). Jsou v ní i uvedené náklady jednotlivých typů letadel. Je to poměrně rozsáhlé, má to 228 stránek, pokud si to někdo chce projít.
Člen palby bez super hlášky pod čarou
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
To je správná připomínka. Takže je to tak jak to říkal můj dědeček - socialismus, kapitalismus, oboje stojí za *** protože oboje je -mus. A co je z musu, to je špatné!
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
No včíl pak už jen -ství a nebo -chie.
"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"