Německé vzducholodě 1914-1916

karaya1
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 488
Registrován: 1/1/2005, 12:57
Bydliště: Brno

Re: Německé vzducholodě 1914-1916

Příspěvek od karaya1 »

A v čem tedy není Brisfit zavěšený pod Sea Scoutem parazitní letoun? Když se v definici nepíše nic o tom, že mateřské letadlo musí být těžší než vzduch (a současně se nejspíš shodneme v tom, že zmíněné USS Akron a Macon na palubě nesly parazitní stíhačky). A je parazitní Short Mayo Composite? Mistel? SPB?
vodouch píše:částečně i dostup
Hlavně dostup. Schválně si najdi, jak dlouho stoupal B.E.2c do operační výšky Zeppelinů (nehledě na to, že pak ještě musel nastoupat o něco výš, aby mohl na vzducholoď svrhnout pumy).

Mimochodem, v oficiálních záznamech není o oddělení Scoutu od Porte Baby ani slovo, Cdr. Porte jej v denním hlášení zapřel.
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Německé vzducholodě 1914-1916

Příspěvek od vodouch »

karaya1 píše:A v čem tedy není Brisfit zavěšený pod Sea Scoutem parazitní letoun?
Nebyla Brisfit přezdívka pro Bristol Fighter?
"Názvem parazitní letoun označujeme ... takový stroj, který je vynášen do vzduchu jiným, větším letadlem ... a teprve pro nějakou zvláštní akci je vypouštěn." (již uvedená citace z Němečka)
"Letadlo-zařízení, způsobilé létat v atmosféře ... (které) je alespoň částečně řiditelné." (citace z wikipedie (?!?))
Balón kombinace A. P. 1 byl samostatně neřiditelný, po odpojení B. E. 2c byl nepochybně ztracen (stoupání, únik části nosného plynu plynovým ventilem, drift ... ). Kromě osádky B. E. 2c neměl další obsluhu. Z toho důvodu nepovažuji A. P. 1 za sestavu s parazitním letounem.
Obrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Německé vzducholodě 1914-1916

Příspěvek od kacermiroslav »

Vzhledem ke krátkodobému používání "parazitních letounů" na vzducholodích bych prostě speciální název pro tuto kombinaci nehledal a držel se toho parazitního. Podle mě není potřebné, aby parazitní letoun byl vynášen jiným letounem a nikoliv vzducholodí. Co to vlastně parazitní je? "parazitický, cizopasný, příživnický, který se živí na úkor jiného"......Vhodnější slovo pro tento typ spojení letadla / vzducholo'd, mě prostě nenapadá.
ObrázekObrázekObrázek
karaya1
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 488
Registrován: 1/1/2005, 12:57
Bydliště: Brno

Re: Německé vzducholodě 1914-1916

Příspěvek od karaya1 »

Jo, to je, to mi ujelo.

Nechal bych to být, stejně to tu je více či méně OT.
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Německé vzducholodě 1914-1916

Příspěvek od vodouch »

Zeppelin LZ 54

Popis
Námořní Zeppelin L19, továrního označení LZ 54, byl jedním z dvaceti dvou Zeppelinů třídy P. Plynové těleso mělo délku 163,5 m, průměr 18,7 m a objem 31900 m3. Vzducholoď byla vybavena čtyřmi zbrusu novými motory Maybach HSLu, každý měl výkon 240 koňských sil (179 kW). Jeden byl namontován v přední gondole a poháněl tlačnou vrtuli. Zbývající tři motory byly namontovány v zadní gondole, jeden poháněl tlačnou vrtuli a další dva vrtule na výložnících na bocích plynového tělesa. Vzducholoď dosahovala rychlosti 98 km/h, měla dostup 3900 m.
Útočnou výzbrojí bylo 1600 kg bomb, obrannou 8 kulometů; byly to zpravidla vodou chlazené MG 08. Tři kulomety byly namontovány na hřbetní kulometné plošině na horní části obalu, v každé gondole byly dva kulomety a poslední byl na střeleckém stanovišti za ocasními plochami. Běžný stav posádky vzducholodě byl 18 lidí.

Útok 31. ledna/ 1. února
L19 pod velením Kapitänleutnanta Oda Löweho se zúčastnil náletu devíti námořních Zeppelinů na Anglii v noci z 31. ledna na 1. února 1916. Od začátku byl let provázen potížemi s motory - Maybachy HSLu byly zpočátku velmi nespolehlivé; jak Löwe později hlásil, vysadily dokonce tři motory najednou. Po odhození bomb na cíle ve střední Anglii nastoupil L19 "pomalou a bludnou zpáteční cestu; opakovaná plavba v kruzích a nepochopitelné změny kurzu vedly k úsudku o poruchách kompasu a výpadcích motorů". Poruchami motorů bylo zřejmě postiženo i rádiové zařízení, protože poprvé požádal Löwe o zaměření 1. února ve čtyři hodiny ráno. Když nebyla vzducholoď ve dvě hodiny odpoledne ještě zpět na základně v Tondern, žádalo vedení základny o pomoc námořnictvo.
Ve čtyři hodiny odpoledne bylo s L19 opět navázáno rádiové spojení. Podle zaměření byla vzducholoď asi 22 námořní míle severně od holandského ostrova Ameland. Když ale do půlnoci nepřišla od L19 další zpráva, bylo znovu požádáno o pomoc námořnictvo. Pátrací lodě našly 2. února ráno pouze benzínovou nádrž L19.
Téhož dne se velitelství dozvědělo, že se L19 dostal nad Amelandem do divoké střelby, která musela vážně poškodit plynové oddíly vzducholodě. Sílící vítr odnesl L19 zpět nad moře.

Případ King Stephen
Příští ráno byl plovoucí vrak vzducholodě objeven britským parním rybářským traulerem King Stephen o výtlaku 162 tuny, kterému velel William Martin. Na vraku bylo 16 členů posádky. Kapitänleutnant Löwe, který mluvil dobře anglicky, požádal o pomoc. Martin odmítl; ignoroval prosby Němců o pomoc, sliby dobrého chování a dokonce i nabídky peněz a odplul. V pozdějším novinovém rozhovoru uvedl, že devítičlenná posádka lodě King Stephen byla neozbrojená a silně v menšině a byla by měla malou šanci na odpor německým letcům, kdyby poté, co byli zachráněni, unesli jeho loď, aby pluli do Německa. Řekl také, že zamýšlel najít loď Královského námořnictva a ohlásit svůj objev. Nicméně nikoho nepotkal a setkání s L 19 bylo pouze oznámeno britským úřadům po jeho návratu do domovského přístavu lodě King Stephen, do Grimsby.
Posádka L19 vhodila do moře láhev s poslední Löweho zprávou a posledními pozdravy členů posádky jejich příbuzným; ta byla o šest měsíců později nalezena u švédského pobřeží. Posádka se utopila po několika hodinách při potopení vraku vzducholodě.
Incident získal celosvětovou publicitu a rozdělil britské veřejné mínění. Kapitán Martin byl mnohými odsuzován za to, že nechal německé letce zemřít. Posádka L19 musela být v tomto případě považována za námořníky v nouzi, zde byla mezinárodní povinnost poskytnout pomoc.
Jiní, včetně londýnského biskupa, oceňovali Martinovo rozhodnutí především ochránit svou posádku a nedůvěřovat slibům Němců. Některé články spojeneckého tisku chápaly smrt Němců jako "odplatu" za jejich bombardování civilních cílů. Posádky německých vzducholodí, někdy kvůli němu označované jako "zabijáci dětí" nebo "piráti", byly předmětem intenzivní spojenecké propagandy a veřejné nenávisti.
King Stephen již nikdy nevyplul jako rybářské plavidlo. Po svém návratu byl převzat královským námořnictvem pro použití jako Q-loď. Byl potopen o 12 týdnů později dne 25. dubna 1916 torpédovým člunem SMS G41 a jeho posádka byla zajata.
William Martin sám zemřel na srdeční selhání v Grimsby dne 24. února 1917, o něco více než rok poté, co se setkal s L 19. Dostal velké množství dopisů, včetně jak dopisů podpory, tak, údajně, nenávistných zásilek a vyhrožování smrtí.
Náhradní vysvětlení jeho činu, navržené v dokumentu BBC o incidentu v roce 2005, je, že King Stephen byl v zóně, ve které byl rybolov zakázán britskými úřady a Martin se bál, že kdyby se vrátil do britského přístavu s velkým počtem německých zajatců, mohla by tomu být věnována pozornost a byl by mu zakázán rybolov.
V roce 1964 novinář zkoumající incident kontroloval archivy Admirality a hovořil se dvěma přeživšími členy posádky lodě King Stephen. To odhalilo, že Martin skutečně lovil v zakázané zóně a zpočátku dal námořním orgánům falešnou pozici Zeppelinu s cílem to zakrýt, takže Royal Navy hledala vzducholoď marně.
Obrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Německé vzducholodě 1914-1916

Příspěvek od Rase »

Pěkná fotografie horního střeliště na německém Zeppelinu L30. Fotografii koloroval Leonard Royston z Británie

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Německé vzducholodě 1914-1916

Příspěvek od vodouch »

Určitě jste si všimli na dolním okraji obrázku průlezu - ústí šachty, kterou vystupovali střelci na své stanoviště a plachtáři (Segelmacher, Takler, riggers) na hřbet vzducholodě při své službě.

Přidám čerstvě získaný úryvek, vztahující se ke zmíněné šachtě (L 11 se probíjí bouří při své cestě z náletu na Anglii):
... "Pronikavě zazní pískání z hlásné trubky, je to strážný nahoře na kulometné plošině na lodi. Hlásí, že kulomety hoří. Protože se příčina nedá vysvětlit a jeho hlášení může vyvolat dohady v posádce, byl nahoru poslán dozorčí důstojník, aby ohlásil přesněji, co se děje. Nahoru se jde úzkou šachtou, v tlustém teplém oblečení a při silném zmítání lodě nic jednoduchého; když důstojník dorazil nahoru, nabídl se mu obraz, který však již mohl vyvolat značný údiv. Strážný, který se postavil, aby pomohl důstojníkovi při výstupu na plošinu, má na hlavě opravdovou svatozář a oba kulomety vyzařují ze svých šikmo vzhůru zaměřených ústí dlouhé modré plameny, ale po několika sekundách tento jev již opět mizí. Právě tak potichu, jako zmizel, je zase brzy zpátky a nyní také můžete vidět, jak se zadní ostré hrany stabilizační plochy také vystřelí dlouhý, modrý plamen. Je to tajemný Eliášův oheň, ale zcela neškodný, jak se lidé přesvědčili, když zvedli ruku do výše a nyní se rozsvítilo také z každého prstu." ...
Obrázek
Uživatelský avatar
Franz Trubka
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1815
Registrován: 14/10/2010, 04:16

Re: Německé vzducholodě 1914-1916

Příspěvek od Franz Trubka »

Nechci nijak znevazovat Vodouchuv prispevek,ale ti strazni byli zrejme barbari nesetcteli,
Eliasuv ohen popsal uz Karel May v knize Duch Llana Estacada... :D
:razz:
ObrázekObrázek

Pink Floyd-On The Turning Away
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4160
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Německé vzducholodě 1914-1916

Příspěvek od Alfik »

Franz Trubka píše:Nechci nijak znevazovat Vodouchuv prispevek,ale ti strazni byli zrejme barbari nesetcteli,
Eliasuv ohen popsal uz Karel May v knize Duch Llana Estacada... :D
:razz:
A v Bílé velrybě... a v tuctu jiných knih vč. německých. Asi to byly suchozemské, a nadto nížinné krysy...
:razz:
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Německé vzducholodě 1914-1916

Příspěvek od Mirek58 »

Nějak vám ušlo, že ti chlapi byli na obrovské jitrnici naládované superhořlavým vodíkem.
A vsadím boty, že hlásili "něco jako plameny", jiskření, velice ochotně a dobrovolně i kdyby to neměli nařízeno.
Ne každý chce se stát budhistickým mnichem.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Německé vzducholodě 1914-1916

Příspěvek od Zemakt »

:D :up:
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Německé vzducholodě 1914-1916

Příspěvek od Rase »

Obrázek

Trenažer pro budoucí osádky Zeppelinů na cvičišti "Hanse"
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Německé vzducholodě 1914-1916

Příspěvek od vodouch »

Rase píše:Trenažer pro budoucí osádky Zeppelinů na cvičišti "Hanse"
Přesněji "Školení posádky Zeppelinu na školní lodi Hansa"

Hansa - Zeppelin LZ 13 - byla německá civilní ztužená vzducholoď, která poprvé vzlétla v roce 1912. Byla postavena pro DELAG pro přepravu pasažérů a pošty a vykonala první mezinárodní let s pasažéry, v září 1912 navštívila Dánsko a Švédsko. V roce 1913 byla pronajata císařskému německému námořnictvu jako výcvikové plavidlo a při vypuknutí první světové války byla zabavena německou armádou, která ji využívala k bombardování, průzkumu a nakonec jako výcvikovou vzducholoď.

Zobrazena je zadní motorová gondola; z otvoru v boku člunové gondoly vychází hřídel pohonu vrtule. Zařízení vlevo od hřídele je pravděpodobně chladič. Vpravo od hřídele je vidět žebřík a průlez do kýlu.
Obrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Německé vzducholodě 1914-1916

Příspěvek od Rase »

Ha, díky moc za upřesnění :)
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Ataman
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 866
Registrován: 1/4/2008, 20:31

Re: Německé vzducholodě 1914-1916

Příspěvek od Ataman »

Jenom bych si dovolil upřesnit, že jde o gondolu přední(podle tvaru kýlu za gondolou), zařízení vlevo je opravdu chladič.
Cerkev je blízko, ale je ledovice. Krčma je daleko, ale půjdem opatrně.
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Německé vzducholodě 1914-1916

Příspěvek od vodouch »

Ataman píše:Jenom bych si dovolil upřesnit, že jde o gondolu přední(podle tvaru kýlu za gondolou), zařízení vlevo je opravdu chladič.
Po prostudování dalšího materiálu dávám kolegovi Atamanovi za pravdu a opravuji si své záznamy.
Obrázek
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Německé vzducholodě 1914-1916

Příspěvek od vodouch »

Dne 2. srpna 1916 v podvečer se odehrál boj, ve kterém se účastnily technologie moderní, perspektivní, i zastaralé, určené k zániku.

2. srpna 1916 vzlétlo z německých základen 6 vzducholodí k náletu na Anglii. Proti nim odstartoval také letoun z paluby lodě.
HMS Vindex, nosič hydroplánů, byl od konce roku 1915 součástí námořních sil v Harwichi. Byl vybaven 19,5 m dlouhou odletovou palubou na přídi a v malém předním hangáru nesl dva demontované letouny Bristol Scout.
Bristol Scout vykonal první vzlet z lodě 3. listopadu 1915; loď přitom plula rychlostí 12 uzlů. Letoun použil pouze 14 m odletové paluby a byl to první vzlet pozemního letounu z lodě Royal Navy.

Letouny Vindexu byly vyzbrojeny šipkami Ranken. Každý nesl dva kontejnery po 24 šipkách.
Našel jsem pouze dva (různé) popisy funkce šipky. Tento na mě působí sympatičtěji:
Šipka Ranken se skládala z 23 cm dlouhé plechové trubky s litinovým hrotem na jednom konci a třemi odpruženými rameny udržovanými ve sklopeném stavu objímkou na konci druhém. V trubce byl černý prach s fosforem. Po odhození z kontejneru se ramena rozevřela. Když hrot šipky prorazil vnější obal vzducholodě, ramena se na něm zachytila; přední část šipky se odtrhla a tření oddělované části zapálilo černý prach. Šipka bylo nevýbušné zařízení, vytvořilo pouze spršku jisker, které měly zapálit unikající vodík.
Minimální výška pádu pro správnou funkci byla zřejmě 60 stop (18,3 m). Doporučená výška pádu byla 150 až 750 stop (45,7 - 228,6 m).

Prameny uvádějí o střetnutí toto:
"Když byly obdrženy zprávy, že útok byl očekáván 2. srpna, Vindex vyplul z Harwiche. Zeppelin byl spatřen a těsně před 19:00 Flight Lieutenant C. T. Freeman odstartoval z Vindexu v Bristolu Scout. Při hledání své kořisti viděl další dva Zeppeliny, jeden deset mil a druhý dvacet mil daleko. Letěl k bližšímu, uspěl v zaujetí pozice 500 stop (152,4 m) nad vzducholodí a vyprázdnil na ní kontejner se šipkami Ranken. Šipky minuly. Freeman znovu zaútočil a svrhl polovinu kontejneru se šipkami, kterým se Zeppelin úspěšně vyhnul. Ačkoli byl pod palbou kulometu na vrcholu vzducholodě, Freeman zaútočil po třetí se zbývajícími šipkami Ranken. Nejméně jeden svržený projektil zasáhl Zeppelin, který vypustil obláček kouře, klesl o 3000 stop (914 m), ale nevzplanul. Vyrazil na východ a Freeman zamířil k Vindexu. Motor Bristolu odmítl zabrat (pick up) a Freeman byl nucen spustit se na moře poblíž majákové lodě North Hinder. Jeho Scout byl vybaven vzduchovými vaky, které ho udržely na hladině, ale hmotnost motoru postupně stáhla nos dolů a Freeman měl štěstí, že ho zachránila belgická loď. Předpokládá se, že jeho vynucený sestup byl způsoben ztrátou paliva. Freemanova zkušenost neudělala cokoli pro podpoření důvěry v účinnost šipky Ranken jako zbraně proti vzducholodi. Bezprostředním důsledkem jeho činnosti bylo to, že všechny letouny, které nesla H.M.S. Vindex, byly okamžitě vybaveny kulomety. Většího významu však byl Freemanův důkaz potenciální užitečnosti palubního letounu jako zbraně proti Zeppelinu. Nebylo by příliš mnoho říct, že jeho neúspěšný boj zpečetil osudy Zeppelinů L.23 a L.53, sestřelených 21. srpna 1917 a 11. srpna 1918 letouny, které vzlétaly z plošin, dopravených po moři."
Freemanova zpráva o letu, zachovaná v archivu, dodává následující podrobnosti:
Při jeho posledním útočném náletu se zbývajícími dvanácti šipkami "shodil zbytek mých šipek. Jedna z nich zřejmě zasáhla, protože jsem viděl malý obláček kouře a Zeppelin téměř okamžitě klesl do 5000 stop (1520 m). Sledoval jsem jej dolů do 5000 stop ve strmém klesání s úmyslem vyhnat jej z jeho západního kurzu a nakonec se obrátil na východ."
Protože se L17 vrátil z letu nad Velkou Británii později večer, byly Rankenovy šipky očividně neúčinné. Ačkoli se L17 vrátil do Nordholzu se 127 otvory v plynových oddílech, byly domněnky, že jsou od protiletadlové střelby, zatímco byl nad Spojeným královstvím. Ale možná některé díry byly kvůli Rankenovým šipkám, které selhaly.
Obrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Německé vzducholodě 1914-1916

Příspěvek od Rase »

kolega pro Kabinet Kuriozit píše:Po sto letech se to už asi vytratilo z vaší rodinné historie: Za první světové války byla v celém Německu, Rakousko-Uhersku a všech okupovaných územích zakázána výroba veškerých salámů, klobás i jitrnic. Dalo se to v posledních letech války přičítat nedostatku masa. Skutečný důvod byl ale veskrze strategický a přísně tajný: bez hovězích střev totiž nešly stavět zepelíny. Bez Obrovského Množství hovězích střev. Ta totiž obsahují tzv. zlatotepeckou blánu. Své jméno získala opravdu díky tepání zlata. Dají se z něj vyklepat lístky o tloušťce pouhých pár atomů. Ne však na tvrdém povrchu. Přímé údery kladívka o kovadlinku by zlatou fólii potrhaly. Mezi dvěma blánami z hovězích střev to ale jde. Což hodně napovídá o jejich mechanické odolnosti. Vodík, který nadnášel první vzducholodě, je potvora. Je to nejmenší atom našeho vesmíru. A tak má tendenci utíkat téměř přes cokoliv - i většinu moderních materiálů. Jenom si vzpomeňte na pomalu splaskávající pouťové balónky - aťsi z pokoveného plastu. To není jejich špatným uzavřením. To vám jenom o málo větší atomy hélia předvádějí, že se také nedají jen tak uvěznit. No a výrobní tajemství hraběte Zeppelina bylo, že zlatotepecká blána si s vodíkem poradit umí. Navíc, jde lehce spojovat. Po navlhčení stačí dva kusy přimáčknout okraji k sobě, nechat vyschnout a výsledný spoj jakoby zmizí. Je přitom stejně pevný, jako blána samotná. Odsud byl už jenom krůček k výrobě vzducholodí. Co na zepelínech vidíte zvenčí, je vlastně jenom kovová klec potažená plátnem. Jejich schopnost létat ale ve skutečnosti stojí na obrovských plynových vacích naplněných vodíkem uvnitř té klece. No a právě ty se vyráběly - ze zlatotepeckých blan. Na jediný zepelín bylo proto potřebné nashromáždit střeva ze čtvrt miliónu kusů hovězího skotu. Jelikož víme, že zepelínů Německo za války vyrobilo 140, prostou násobilkou se dostaneme k číslu 35 miliónů kraviček, které se za Velké války takříkajíc "vznášely v luftě". Což bylo tak ohromné číslo, že si i Němci raději odepřeli všechny své oblíbené Würsty. Jistě: ne všechny uzeniny se dělaly z hovězích střev. Ale kontrola zákazu byla jednodušší, když to potkalo i všechny vepřové či skopové klobásy a jitrnice. Holt, vedlejší ztráty. S odolností těch blan se Britové dost natrápili. Když Němci začali s nálety na Londýn, snažili se zepelíny sestřelovat stíhačkami. Logicky si přitom nabíjeli do kulometů zápalné střelivo. A - nic. Vzducholodě si v klidu letěly dál. Hoření totiž potřebuje kyslík. Když později nabili střídavě zápalné a explozivní náboje, a ještě později speciální kombinované, brzy bylo po náletech. Až výbušné střely totiž dokázaly udělat do blán větší díry, a přes ně se do plynových vaků dostal vzduch a s ním i kyslík. Zápalné střely pak už jenom dokonaly dílo zkázy. Slávu vodíkových vzducholodí těsně před Druhou světovou válkou (1937) definitivně ukončila slavná katastrofa Hindenburgu. Ale to už je jiný příběh.
Obrázek
Plynový vak (balonet) uvnitř německé vzducholodi
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Německé vzducholodě 1914-1916

Příspěvek od vodouch »

Rase píše:
kolega pro Kabinet Kuriozit píše:Až výbušné střely totiž dokázaly udělat do blán větší díry, a přes ně se do plynových vaků dostal vzduch a s ním i kyslík. Zápalné střely pak už jenom dokonaly dílo zkázy.
Domnívám se, že otvory do plynových oddílů, utvořenými výbušnými střelami, se spíš dostal vodík ven z těchto oddílů než vzduch do nich. V plynových oddílech byl vždy jistý parciální přetlak, který by zamezil vniknutí vzduchu. Navíc horní mez zapálení směsi vodík-vzduch je 74%, tedy (pokud si to správně vykládám) 3 díly vodíku na 1 díl kyslíku.
Je pravda, že v plynových oddílech nebyl čistý vodík; do vodíku difundoval kyslík. Proto Němci jednou za 5-7 týdnů obsah plynových oddílů kompletně měnili.
Obrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Německé vzducholodě 1914-1916

Příspěvek od Rase »

Autorem prvních dvou obrazů s tematikou Zeppelinu LZ38 (řídící místnost a pozice palubních střelců) je armádní malíř Felix Schwormstädt. Třetí obrázek (prostě se mi líbí ten odlišný styl) pochází z ruských novin a představuje vzdušný střet mezi letouny a vzducholodí.

298120442_5675423862467966_4713408910862836548_n.jpg
4235666335_8cd82e9f0a_b.jpg
Russian airship fight.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Letectvo Německa“