Pozorovací letouny s radiostanicí

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Pozorovací letouny s radiostanicí

Příspěvek od Rase »

Již v lednu roku 1915 byl Albatros B.I vybaven radiostanicí a navíjecí anténou o délce až 30m. Rodák ze Slaného u Kladna Oblt. Max Hesse a Oblt. L. Dumbacher řídili v kruté zimě střelbu těžkých moždířů ŠKODA, které ostřelovaly ruský zásobovací železniční uzel v Tarawě. Náhradně také používali i holuby.

Max_Hesse_a_Rudolf_Stanger.jpg
Oberleutnant Max Hesse (vpravo) a Leutnant Rudolf Stanger na letadle Albatros B.I v Durch v Brzesku v Haliči na podzim 1914. Za zmínku stojí jeho Hulánská čepice již má na hlavě jako standartní pokrývku hlavy. Příslušníci letectva totiž zůstávali příslušníci svého kmenového původního tělesa. V případě Max Hesse tedy Hulánský pluk.
Naposledy upravil(a) Rase dne 9/8/2022, 20:29, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Pozorovací letouny

Příspěvek od Rase »

387-Nadporucik-Max-Hesse.jpg

Maxmilian Hesse

Maxmilian Hesse se narodil 19. května 1887 ve městě Slaný ve středních Čechách, velkou část života však prožil na dohled od hřebenů Krkonoš na Trutnovsku. Vyrůstal v rodině podnikatelského klanu Etrichů (leteckých průkopníků), z níž pocházela jeho matka Marie Eugenie (1866-1943). Díky této výhodě mohl být jedním z prvních absolventů leteckého kurzu v Berlínské firmě Sport Flieger Geselschaft MBH. Rakouský pilotní diplom FAI číslo 31 mu byl vystaven 19. října 1911. Letecké působení vojenského pilota Maxe Hesse, rezervisty hulánského pluku č. 1, u vzdušných sil rakousko-uherské se zajímavě překrývá s působením, úspěšnějšího pilota, Otto Jindry (1886-1932). Spolu byli již 14. listopadu 1914 sestřeleni kulometnou palbou jízdního oddílu na ruské frontě v prostoru Królik Woloski (dnes Królik Polski) jihovýchodně od Dukly. Byť inkasovali 180 průstřelů, dokázal Max Hesse (v pozici pilota) s poškozeným Albatrosem B.I (číslo 14) obratně přistát a oba vyvázli pouze s lehkými škrábanci. Jelikož se nacházeli na nepřátelském území, demontovali nejdůležitější přístroje a havarovaný letoun zapálili, aby se nestal kořistí nepřítele. Po několika dnech na útěku náročným karpatským terénem se jim podařilo překročit linii fronty a vrátit se k vlastním jednotkám. Za tento husarský kousek byli oba vyznamenáni.
Brzy na to se pod Jindrovým velením u Flik 1 (Fliegerkompanie = letecká rota) zapsal Hesse do historie jako jeden z průkopníků používání radiového spojení k navádění dělostřelecké palby. První palubní radiostanici přivezl na polní letiště Flik 1 v Brzesku (dnes Jasień Brzeski) na haličské frontě sám velitel rakousko-uherského letectva, chorvatský důstojník Emil Uzelac (1867-1954), pozdější zakladatel vzdušných sil Jugoslávie a Svobodného Chorvatska. Poprvé ji v boji použili nadporučík Max Hesse a nadporučík Ludwig Dumbacher se strojem Albatros B.I číslo 07 nazvaným MUZZL v lednu 1915 při úspěšném dělostřeleckém ostřelování obrany železničního uzlu u Tarnówa baterií čtyř těžkých moždířů značky Škoda ráže 305 a 420 mm dislokovaných v prostoru Biadolin Radłowskich.
Po rozpadu ruské fronty byl Otto Jindra na počátku roku 1918 jmenován velitelem letecké skupiny Fliegergruppe G v Aviano u Prodenone na piavské frontě. Jedné z pěti jemu podřízených bombardovacích rot Flik 102 G Aviano velel v hodnosti kapitána Max Hesse, v té době již jeden ze služebně nejstarších důstojníků rakousko-uherského letectva. Po skončení války opouštěl armádu jako rytíř řádu Železné koruny 3. třídy s vojenskou dekorací, nositel vojenského záslužného kříže 3. třídy s vojenskou dekorací, stříbrné a bronzové vojenské záslužné medaile "Signum laudis", vojenského kříže císaře Karla I. a odznaku polního pilota. Není bez zajímavosti, že v letectvu rakousko-uherské armády sloužil jako letecký pozorovatel i jeho mladší bratr Karel (1892-1918), který však padl 4. května 1918. Poslední zjištěná trvalá adresa Maxe Hesse, v té době stále ještě svobodného, je z roku 1934 v rodinné vile napsané od roku 1900 na jeho ovdovělou matku v Trutnově na Horním Předměstí 117 v Rokytnické ulici číslo 16. Závěrečná životní kapitola Maxe Hesse je však zatím zastřena závojem tajemství.

http://www.freiheit.cz/11-krkonose--mes ... -syna.html

2009-10-31-19-10-07-1.jpg
skupina letců na ruské frontě u Brodů na podzim 1914. Max Hesse druhý zleva
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Pozorovací letouny

Příspěvek od Zemakt »

Dík Rase, bezesporu zajímavá osobnost. Rovněž neméně zajímavé je jeho působení pod Jindrou v rámci Flig G. Zřejmě i zde platí, že přátelství získaná v boji jsou trvalá. Abych jen neplácal, tak Jindra se stal v pořadí druhým nebo třetím velitelem Leteckého sboru RČS (1919), byť to mělo pouze epizodní roli. Zemřel jako čtyřicátník na začátku třicátých let. Zkrátka, jako na jednoho z mnoha ex-polních pilotů dolehly útrapy válečného létání v šále a kožichu. Sem tam nějaká kraksna, někdy i poměrně fatální. Viz Flig G.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Odpovědět

Zpět na „Letectvo Rakouska-Uherska“