
Sikorsky-Boeing SB-1 Defiant
V roce 2013 byl do druhé fáze amerického programu FVL (Future Vertical Lift) a JMR (Joint Multi-Role) vybrán konvertoplán V-280 Valor od společnosti Bell Helicopter a stroj SB>1 Defiant od Sikorsky-Boeing. Původními konkurenty byly rovněž společnosti AVX Aircraft a evropská EADS, avšak ty nebyly vybrány do dalšího kola. Nový letoun má nahradit stroje UH-60 Black Hawk a částečně také bitevní AH-64 Apache. Stroj má mít kolmý vzlet a cestovní rychlost 280 uzlů (518 km/h). Společnosti Boeing a Sikorsky společně vyvíjejí unikátní dvourotorovou konstrukci spojenou se zadní tlačnou vrtulí. Tento koncept se stane základem celé nové rodiny vrtulníků, přesněji řečeno letounů s kolmým startem a přistáním VTOL (Vertical Take-Off and Landing). Konstruktéři ze společnosti Sikorsky vycházejí ze zkušeností s prototypem X2, vrtulníku s kombinací dvou nosných protiběžných rotorů a tlačné vrtule na konci trupu. Vývoj prototypu X2 začal již v roce 2005 a od roku 2008 probíhaly letecké zkoušky. Z projektu následně vznikl stroj S-97 Raider, který je přímým předchůdcem mnohem většího stroje nazvaného SB-1 Defiant. Projekt prototypu SB-1 vzniká ve spolupráci se společností Boeing, která projekt zastřešuje. Vrtulník SB-1 Defiant je projektován na cestovní rychlost 463 km/h, což je o 166 km/h rychleji než UH-60. Vedle rychlosti naroste o 60 % i operační dolet a o polovinu se zlepší schopnosti visu. Dle zadání armády, bude Defiant plně multifunkční díky modulární konstrukci. Pozemní personál bude moci velmi snadno a rychle stroj připravit pro konkrétní operaci, ať již půjde o průzkum, údernou akci, pátrací a záchranou misi nebo přepravu osob či nákladu. Pokud se podíváme do historie, tak nad spolupráci společností Boeing a Sikorsky visí neblahá vzpomínka na projekt bitevního stealth vrtulníku RAH-66 Comanche. První let prototypu se uskutečnil roku 1996, ale kvůli zpožďování a neustálému navyšování nákladů, byl v roce 2004 program zastaven a zrušen. Tehdy již ale bylo proinvestováno sedm miliard dolarů z peněz daňových poplatníků. Zástupci Sikorského a Boeingu už prohlásili, že u SB-1 Defiant se katastrofa jako u helikoptéry Comanche nesmí opakovat. Zkušenosti z projektu by ale mohly být využity v případě bitevní verze nového stroje.
Už od začátku programu (JMR) velení armády požadovalo výkony a schopnosti za hranicemi současných konvenčních vrtulníků při mnohem nižších nákladech na provoz a údržbu. K posouzení obou konkurenčních demonstrátorů má dojít v letech 2017 a 2018, v rámci programu JMR. Po rozsáhlém testování bude následovat program FVL a vítězná společnost získá obří zakázku. Jejich stroje vycházející z vítězné konstrukce, budou vyráběny v několika velikostně a výkonově odlišných verzích využívající stejnou koncepci. Uvažuje se o čtyřech odlišných verzích, které mohou nahradit v americké armádě až 25 různých vrtulníků. V nejlehčí verzi nahradí průzkumné stroje OH-58, ve střední verzi UH-60 a AH-64, v těžké verzi CH-47 Chinook a v maximální velikosti pak doplní taktická dopravní letadla jako je C-130 Hercules. Poněkud překvapivé je, že Sikorsky počítá pouze s jednou rozměrovou variantou stroje Defiant. Lehčí stroje nahradí typ S-97 Raider a transportní stroj bude představovat připravovaný klasický vrtulník CH-53K. Pokud jde o program FVL, tak ten se bude realizovat v dlouhodobém horizontu, zhruba od konce 20.let (cca 2029) do druhé poloviny 21.století. Armáda si navíc vyhrazuje možnost program FVL zrušit, pokud budou výsledky testů neuspokojivé a spokojit se pouze s hloubkovou modernizací starších strojů kterou nabízí společnost AVX Aircraft. Rovněž armáda stále vede rozhovory se zmíněnou společností AVX a EADS, které v úvodním programu JMR neuspěly.
Zdroj:
http://www.avxaircraft.com/
http://www.armadninoviny.cz/sb-1-defian ... scenu.html
http://www.tyden.cz/rubriky/zahranici/a ... 15476.html
http://zoommagazin.iprima.cz/valky/budo ... e-nezvykle


