Bell V-280 Valor

Vrtulníky všech typů a vzducholodě
Uživatelský avatar
kozlustechnykus
poručík
poručík
Příspěvky: 769
Registrován: 9/3/2014, 20:24

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od kozlustechnykus »

A taky by nebylo od veci, aby nakup Valoru nezruinoval rozpocet ACR.
„Je to skutečně tak, že Česká televize má určený úhel pohledu. Má ho určen na základě doporučení Evropské komise, která povoluje veřejnoprávním médiím fungovat z poplatků, nebo z daní jenom za předpokladu, že budou prosazovat, obhajovat a dívat se na všechno z úhlu pohledu tradic evropského humanismu a kritického myšlení."
Michal Jankovec clen rady CT
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od Rase »

Smlouva s Rolls-Royce na vylepšení motorů

Britský výrobce motorů Rolls-Royce a Bell Helicopter, který je součástí amerického konglomerátu Textron, aktuálně podepisují dohodu o spolupráci v oblasti výzkumu motorů s cílem zlepšit bezpečnost, výkon a dostupnost pro budoucí letouny, konkrétně V-280 Valor a bezpilotní V-247 Vigilant. Rolls-Royce je předním světovým výrobcem vyspělých motorů a pohonných systémů a nová smlouva jen upevňuje více než padesátiletou spolupráci mezi společnostmi Bell a Rolls-Royce. Nutno podotknout, že konvertoplány z programu FVL (Future Vertical Lift) obdrží zcela nové turbohřídelové motory General Electric T901-GE-900 (tovární označení GE3000). Nové motory řady T901 jsou rovněž určeny pro remotorizaci vrtulníků AH-64 a UH-60. Vývoj probíhá v rámci programu ITEP (Improved Turbine Engine Program) od roku 2006. Motor T901 má výkon 2200 kW, ale také o 25 % nižší spotřebu než současný T700-GE-701C. Ke snížení spotřeby patrně došlo přidáním jednoho turbínového stupně do volné turbíny. T901 tedy patrně využívá třístupňovou turbínu, podobně jako nejnovější turbovrtulový motor GE Catalyst vyvíjení v ČR firmou GE Aviation. T901 má navíc možnost dalšího růstu výkonu o 25 % a životnost činí 6000 letových hodin. Akviziční a provozní náklady jsou přitom o 20 až 35 % menší než v případě T700. Nižší náklady mají být dosaženy mimo jiné pomocí 3D tisku, který umožní snížit počet součástek motoru a tím mimo jiné i zjednodušit logistiku. Vývoj nového motoru má být dokončen v roce 2021 a zahájeno jeho ostré testování. V únoru 2019 společnost GE získala 517 mil dolarů na dokončení projektu s tím, že motory budou připraveny pro sériovou výrobu v srpnu 2024.

https://defence-blog.com/news/bell-roll ... forms.html
https://www.armadninoviny.cz/nove-motor ... -hawk.html
https://aviationweek.com/defense/anatom ... ne-program
https://www.milmag.pl/news/view?news_id=2764

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od Rase »

Program FLRAA - Future Long-Range Assault Aircraft

Jak známo, americká armáda hledá stroje s kolmým startem a přistáním v rámci programu FVL (Future Vertical Lift). Náhrada OH-58 v podobě lehkého průzkumně-útočného stroje, je řešena v rámci podprogramu FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft). Náhrada UH-60 Black Hawk je řešena v rámci podprogramu FLRAA (Future Long-Range Assault Aircraft). Vítězná konstrukce bude zvolena během roku 2022 a první jednotka získá nové stroje na přelomu let 2029 a 2030. Počet poptávaných strojů není znám, ale americká armáda, včetně zálohy a Národní gardy, provozuje více než 2000 těchto vrtulníků. Dle RFI musí nový stroj stát maximálně 43 mil dolarů, pro představu, tak poslední verze UH-60M stojí 15,5 mil dolarů, oproti tomu konvertoplán MV-22 Osprey 76 mil dolarů. Mezi další požadavky můžeme uvést cestovní rychlost s plným zatížením 463-519 km/h (hodnota vždy minimální-ideální). Dolet 370-554 km s dobou působení v oblasti 30 min. Přeletová vzdálenost 3194-4518 km bez doplňování paliva a bez nákladu. Schopnost pojmout 12 vojáků v protinárazových sedačkách nebo přes 1800 kg nákladu. V podvěsu přeprava nákladu o hmotnosti 4513-5942 kg (tedy houfnice M777A2). Důležité jsou požadavky na dostup a operace v horkém prostředí, tedy v prostředí s nižším atmosférickým tlakem. Armáda požaduje rovněž vysokou nasaditelnost a nízké nároky na údržbu – 200 letových hodin během 60 dní, při provozu v polních podmínkách. Nový stroj z rogramu FLRAA by rovněž mohl nahradit MH-60M, které provozuje velitelství pro speciální operace (SOCOM). Zájem má rovněž námořní pěchota (USMC), která hledá náhradu za AH-1Z Viper, UH-1Y Venom a část MV-22 Osprey, zde je ale nutné počítat s vyššími nároky ohledně provozu na moři (vyšší odolnost vůči prostředí, dolet, nosnost a podobně). V-280 Valor plní požadavky jak armády tak i námořní pěchoty, konkurenční SB-1 by patrně musel být ještě upraven pro potřeby USMC, především pokud jde o dolet, výhodou jsou ale menší rozměry. Musíme ale rovněž zmínit, že o účast v programu FLRAA mají zájem také firmy Karem Aircraft a AVX. Zmíněné požadavky v rámci RFI jsou rovněž jen předběžné a závazné bude až vypsání "realistických" požadavků v rámci finální žádosti o nabídku RFP (Request for Proposal).

https://www.armadninoviny.cz/flraa-zakl ... -hawk.html
https://breakingdefense.com/2018/08/arm ... aders-say/
https://breakingdefense.com/tag/flraa/
https://www.defensenews.com/land/2019/0 ... r-by-2030/

Obrázek

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od Rase »

Námořní pěchota hledá univerzální konvertoplán

V rámci programu AURA (Attack Utility Replacement Aircraft), hledá americká námořní pěchota (USMC) nový stroj s kolmým startem a přistáním, kategorie VTOL (Vertical Take-Off and Landing), které nahradí vrtulníky UH-1Y (160 ks) a AH-1Z (214 ks). V podstatě jde o obdobu armádního programu FVL (Future Vertical Lift), leč námořní pěchota požaduje především stroj s mnohem větším doletem a cestovní rychlostí, vhodný pro mise nad vodami Tichého oceánu, kdy budou nasazeny z výsadkových lodí třídy Wasp a America. USMC požaduje stroj s bojovým doletem 833 km bez doplňování paliva, s rezervou pro 30 minut působení v cílové zóně. Letoun musí mít udržitelnou rychlost 546 km/h s motory běžícími trvale maximálně na 90 % výkonu. na plný výkon má rychlost dosáhnout minimálně 611 km/h. Posádku musí tvořit dva piloti a dva členové posádky + přepravit osm mariňáků. Kromě toho je požadována schopnost tankování ve vzduchu a také integrované zbraňové systémy, ať už jde o automatické kanóny nebo řízené střely. Prvním krokem v programu AURA je zaslání žádosti o informace RfI (Request for Information) s cílem získat přehled o možnostech průmyslu. USMC bude zřejmě koordinovat postup s výsledky programu FLRAA (Future Long Range Assault Aircraft) americké armády. Ten je podprogramem FVL a má nahradit víceúčelové vrtulníky UH-60 Black Hawk. Do roku 2023 námořní pěchota finančně podpoří rozvoj konceptů strojů AURA od různých firem, aby mohla porovnat různé koncepce a přístupy. Po roce 2023 zřejmě vybere jednoho nebo dva výrobce, kterým poskytne finance na stavbu letuschopných prototypů. Ačkoliv USMC v případě AURA nezveřejnila výkonnostní požadavky, svou představu již přiložila k RfI americké armády pro program FLRAA. První stroje americká armáda získá v roce 2030, USMC počítá nejdříve s rokem 2032 a počátečních operačních schopností (IOC) dosáhnou stroje za další rok nebo dva. Nutno podotknout, že v tomto tendru má velkou výhodu právě V-280 Valor, který nabízí vyšší dolet i rychlost, oproti konkurenci.

https://www.armadninoviny.cz/namorni-pe ... viper.html
https://www.flightglobal.com/news/artic ... -a-460970/
https://theaviationgeekclub.com/with-au ... licopters/
https://www.defensedaily.com/marines-re ... navy-usmc/
https://www.helis.com/database/news/aura-marines/

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od Rase »

Postup do závěrečného výběru

Americká armáda zvolila dva finalisty programu FLRAA, dle očekávání se jedná o Valor a Defiant. Tým Sikorsky-Boeing pro další vývoj získá 97 mil dolarů a konkurenční Bell 84 mil. Momentálně jsou k vidění technologické demonstrátory, nyní bude zahájena fáze konkurenční demonstrace a snížení rizika CD&RR (Competitive Demonstration and Risk Reduction). CD&RR je v podstatě přechodová vývojová etapa vedoucí od demonstrátorů k prototypům, které již budou mít blíže k sériovým strojům. Během této fáze se budou testovat avionické schopnosti, ale i software a hardware. Armáda provede analýzu pro upřesnění požadavků, koncepčních návrhů a akvizičního přístupu. V konečném důsledku jsou tyto informace a zpětná vazba průmyslu životně důležité pro pochopení výkonů, nákladů, cenové dostupnosti, plánovaných rizik a dohod potřebných k úspěšnému provedení programu FLRAA. Podle současných plánů armáda vybere vítěznou konstrukci ve fiskálním roce 2022, který začíná v říjnu 2021. První jednotky dostanou nové stroje v roce 2030 a s dosažením počátečních operačních schopností se počítá o čtyři roky později. V této době se počítá s vývojem bojové verze, která nahradí vrtulníky AH-64. V podstatě tak půjde o většího kolegu k menším bitevním vrtulníkům z programu FARA.

https://www.armadninoviny.cz/armada-zvo ... valor.html
https://www.defensenews.com/land/2020/0 ... mpetition/
https://breakingdefense.com/2020/03/fvl ... a-designs/

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17688
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od skelet »

Bell V-280 byl vybrán US Army jako základ nové generace "vrtulníků"
https://www.businesswire.com/news/home/ ... t-Aircraft
ObrázekObrázekObrázek
Flader
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1438
Registrován: 25/4/2017, 13:58
Bydliště: Trnava

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od Flader »

Za mňa trochu prekvapenie.
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11457
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od Dzin »

Za mě ani ne. Říkal jsem si už v době, kdy vyšlo srovnání v ATM, že Valor má daleko lepší pozici než Defiant, hlavně co se týká prověřenosti použitých řešení a rychlosti zavádění do výzbroje. Defiant byl méně zalétaný a jeho vývoj byl přeci jen trochu opožděný. To se ale nejspíše změní v případě Rideru a tam bude nejspíše zase vítězem on, oproti Invictusu.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3437
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od seabee »

Sikorsky a Boeing dnes formálně napadli rozhodnutí US Army o výběru vrtulníku Bell V-280 Valor a žádají Nejvyšší kontrolní úřad - Government Accountability Office (GAO) o revizi rozhodnutí.

A pak, že jenom my (a Němci) neumíme soutěžit nákup vrtulníků :D :D :D
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11457
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od Dzin »

U takhle velké zakázky mi to přijde jako logický postup poražených.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1386
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od KOLT »

Je to tak u skoro každé podobné zakázky. Ostatně, Boeing relativně nedavno i uspěl u tankerů.
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3437
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od seabee »

Tak Národní rozpočtový úřad USA - Government Accountability Office zamítl odvolání společnosti Sikorsky proti výběru vrtulníku v programu FLRAA a potvrdil vítězství Bellu V-280 Valor.

Pro Sikorskyho je to dost rána, po omezení programu HH-60W Combat Rescue Helicopter "JOLLY GREEN II" ze strany USAF o cca 30 strojů. Na rozdíl od Bellu nemá Sikorsky široký civilní program a závisí na vojenských zakázkách.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od Rase »

Tak to doufám že se bude společnosti Sikorsky víc dařit třeba u námořnictva nebo mariňáků, byť i tam má spíš větší šance Valor s větším doletem.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Vrtulníky“