Nejenom, upozorňuje na dalších asi deset věcí. Koaliční strany ve vládě (i opozice) kvůli tomu žádají odvolání ministryně obrany pro neschopnost. Viz Německá armádo.....
F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Game-changer pro české letectvo: Společné operace stíhaček F-35 a bombardérů B-21 Raider
https://www.armadninoviny.cz/ceske-f-35 ... aider.html
https://www.armadninoviny.cz/ceske-f-35 ... aider.html
Ano, stejně jako nyní české JAS-39 mohou doprovázet B-1 a B-52, budou potenciální české F-35 moci doprovázet budoucí americké bombardéry.Země NATO procvičují koncept společného nasazení stealth bombardérů B-2 Spirit a víceúčelových taktických stealth letounů páté generace F-35 Lightning II. Letouny F-35 mohou stealth bombardérům, v budoucnu zejména B-21 Raider, poskytnout stíhací krytí, potlačit nebo zničit protivzdušnou obranu (PVO) nepřítele, případně jen odvádět pozornost.
S taktickými letouny čtvrté generace (F-15, F-16, Gripen, Eurofighter atd.) létají formace jen americké strategické bombardéry B-1 Lancer a B-52 Stratofortress. Stealth B-2, s výjimkou leteckých tankerů, formace prakticky nelétají. Zpravidla jde jen o společné propagační fotolety.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Jednání o F-35 pokračují a přesné podmínky nákupu budou známé v říjnu 2023.
Ministerstvo v současné době vyjednává o několika významných modernizačních projektech armády. Černochová zopakovala, že v říjnu 2023 bude vládu informovat o výsledku jednání s USA o případném nákupu letounů F-35. Poznamenala, že ve hře jsou stále všechny možnosti modernizace letectva, obrana se ale snaží intenzivně jednat o nákupu ze Spojených států.
https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/obran ... vp/2301153
Ministerstvo v současné době vyjednává o několika významných modernizačních projektech armády. Černochová zopakovala, že v říjnu 2023 bude vládu informovat o výsledku jednání s USA o případném nákupu letounů F-35. Poznamenala, že ve hře jsou stále všechny možnosti modernizace letectva, obrana se ale snaží intenzivně jednat o nákupu ze Spojených států.
https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/obran ... vp/2301153

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Výborný článek na CzechAirForce k modernizaci JAS-39 a jeho další možné perspektivě v AČR.
http://czechairforce.com/news/novy-zivo ... e-gripeny/
http://czechairforce.com/news/novy-zivo ... e-gripeny/
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Z článku :
V souvislosti s Gripeny se bohužel v poslední době objevuje od některých českých politiků či dokonce armádních představitelů zajímavé slovní spojení, že letouny JAS-39C/D jsou „vhodné pouze pro období míru“, případně že se hodí „pouze pro mírové mise Air Policing“. Škoda, že podobné „názory a moudra“ dotyční nesdělili představitelům švédského letectva již v době, kdy vznikaly první definiční požadavky na konstrukci nového bojového letounu JAS-39. Ten byl pochopitelně od začátku projektován na válečný konflikt vysoké intenzity s tehdejším úhlavním nepřítelem Švédska v podobě Sovětského svazu. To že současná konfigurace českých Gripenů společně s množstvím a spektrem výzbroje stačí pouze na zabezpečení úkolů v mírové době tak opravdu není vina švédského výrobce, ale pouze a jen českého přístupu k obraně státu v posledních desetiletích. Provoz Gripenů v „českém minimalistickém stylu“ a absolutní neochota české politické reprezentace k jakýmkoliv investicím nad rámec smluvních podmínek pronájmu nakonec vedly k současnému nepříliš ideálnímu stavu. Nejde ze strany redakce czechairforce.com o bezdůvodnou kritiku za každou cenu, ale je skutečně s podivem, že ani po deseti měsících od vypuknutí brutálního konfliktu na Ukrajině české Ministerstvo obrany neřešilo alespoň urychlenou dodávku tolik potřebné moderní A2A výzbroje či dalšího vybavení, které by částečně navýšily bojové schopnosti Gripenů bránit vzdušný prostor České republiky v případě jakékoliv vážnější eskalace a navíc za situace, kdy je ČR odpovědná za ochranu vzdušného prostoru Slovenska. Je nasnadě, že by se nejednalo o nově vyrobenou výzbroj, ale o starší munici původem z Německa či Švédska, nebo jiného aliančního spojence, včetně USA.
Označuji tento styl provozu jako "Česká cesta", horší už je jenom vlastnit letadlo a dávat do něj ještě méně, příkladem je rakousko, a asi i ČR po roce 2030 s F-35. Je to dost reálné že ČR bude mít super -F-35 které nebudou moc efektivní. Pod tím se dá představit cokoliv co souvisí s neochotou dávat peníze od politiků na provoz, výcvik, nebo vybavení letadla.
Když toto pominu, velmi dobrá cesta by byl provoz Gripenu C s F-35. Spojení kombinace více levných kusů Gripenů - s méně letadly F-35 s vyšší cenou.
Říká se tomu Low cost - High cost mix. Třeba společný provoz F-16, F-15, nebo MiG 29 a Su 27 je příkladem této funkční filozofie.
Ale v ČR se nejspíše bude provozovoat pouze F-35, protože " Co je české, to je dobré" , samozřejmě psáno s velkým sarkazmem.
V souvislosti s Gripeny se bohužel v poslední době objevuje od některých českých politiků či dokonce armádních představitelů zajímavé slovní spojení, že letouny JAS-39C/D jsou „vhodné pouze pro období míru“, případně že se hodí „pouze pro mírové mise Air Policing“. Škoda, že podobné „názory a moudra“ dotyční nesdělili představitelům švédského letectva již v době, kdy vznikaly první definiční požadavky na konstrukci nového bojového letounu JAS-39. Ten byl pochopitelně od začátku projektován na válečný konflikt vysoké intenzity s tehdejším úhlavním nepřítelem Švédska v podobě Sovětského svazu. To že současná konfigurace českých Gripenů společně s množstvím a spektrem výzbroje stačí pouze na zabezpečení úkolů v mírové době tak opravdu není vina švédského výrobce, ale pouze a jen českého přístupu k obraně státu v posledních desetiletích. Provoz Gripenů v „českém minimalistickém stylu“ a absolutní neochota české politické reprezentace k jakýmkoliv investicím nad rámec smluvních podmínek pronájmu nakonec vedly k současnému nepříliš ideálnímu stavu. Nejde ze strany redakce czechairforce.com o bezdůvodnou kritiku za každou cenu, ale je skutečně s podivem, že ani po deseti měsících od vypuknutí brutálního konfliktu na Ukrajině české Ministerstvo obrany neřešilo alespoň urychlenou dodávku tolik potřebné moderní A2A výzbroje či dalšího vybavení, které by částečně navýšily bojové schopnosti Gripenů bránit vzdušný prostor České republiky v případě jakékoliv vážnější eskalace a navíc za situace, kdy je ČR odpovědná za ochranu vzdušného prostoru Slovenska. Je nasnadě, že by se nejednalo o nově vyrobenou výzbroj, ale o starší munici původem z Německa či Švédska, nebo jiného aliančního spojence, včetně USA.
Označuji tento styl provozu jako "Česká cesta", horší už je jenom vlastnit letadlo a dávat do něj ještě méně, příkladem je rakousko, a asi i ČR po roce 2030 s F-35. Je to dost reálné že ČR bude mít super -F-35 které nebudou moc efektivní. Pod tím se dá představit cokoliv co souvisí s neochotou dávat peníze od politiků na provoz, výcvik, nebo vybavení letadla.
Když toto pominu, velmi dobrá cesta by byl provoz Gripenu C s F-35. Spojení kombinace více levných kusů Gripenů - s méně letadly F-35 s vyšší cenou.
Říká se tomu Low cost - High cost mix. Třeba společný provoz F-16, F-15, nebo MiG 29 a Su 27 je příkladem této funkční filozofie.
Ale v ČR se nejspíše bude provozovoat pouze F-35, protože " Co je české, to je dobré" , samozřejmě psáno s velkým sarkazmem.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Autor článku by si měl uvědomit kolik Gripenů provozuje ČR a kolik Švédsko. Ve 12 nejlépe 14 kusech ke to opravdu použitelné jen pro Air policing.V souvislosti s Gripeny se bohužel v poslední době objevuje od některých českých politiků či dokonce armádních představitelů zajímavé slovní spojení, že letouny JAS-39C/D jsou „vhodné pouze pro období míru“, případně že se hodí „pouze pro mírové mise Air Policing“. Škoda, že podobné „názory a moudra“ dotyční nesdělili představitelům švédského letectva již v době, kdy vznikaly první definiční požadavky na konstrukci nového bojového letounu JAS-39.
Je někdo za současné situace ochotný rozdávat svoji výzbroj? Dost pochybuji. No a AIM-120C8/D nebo AIM-9X minimálně zatím Gripen integrované nemá.Je nasnadě, že by se nejednalo o nově vyrobenou výzbroj, ale o starší munici původem z Německa či Švédska, nebo jiného aliančního spojence, včetně USA.
Naposledy upravil(a) Scotty87 dne 24/12/2022, 08:35, celkem upraveno 1 x.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Aby stál provoz ještě mnohem víc?Wasp píše: ↑24/12/2022, 07:14 Když toto pominu, velmi dobrá cesta by byl provoz Gripenu C s F-35. Spojení kombinace více levných kusů Gripenů - s méně letadly F-35 s vyšší cenou.
Říká se tomu Low cost - High cost mix. Třeba společný provoz F-16, F-15, nebo MiG 29 a Su 27 je příkladem této funkční filozofie.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Aby to stálo za to, tak se investovat musí. Ostatní je přežívání.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
I bez Gripenů to bude stát za to.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
To se ostatně uvidí, ale, byla by to škoda. Spoléhat na jeden drahý typ je pro mírové období ok, ale v době kdy se má tedy válčit, je jak počet tak koncepce slabá. Uvidí se co ČR vymyslí, tipuji že klasickou past. Pokud by se zůstalo pouze u F-35, tak to chce více letadel a základen a létat a létat a létat.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
To ze se sluzba Gripenu a F35 u nas bude leta prekryvat je dnes jiz jistym faktem.Muzeme si vyhodnotit co za co stoji. Na jake urovni budou pak nase Gripeny a Svedske modernizovane, muzeme pak taky hodnotit nakladovost obou. Ty provozni uz zname u F35 je znat budeme.
Infrastruktura stát u Gripenu nebude nic,servisni zazemi je vybudovane,piloti snad budou jeste v aktivnim veku. Takze proc by nemohly tyto dva typy koexistovat ,souhra obou v nasemu letectvu muze byt jen k prospechu.
Infrastruktura stát u Gripenu nebude nic,servisni zazemi je vybudovane,piloti snad budou jeste v aktivnim veku. Takze proc by nemohly tyto dva typy koexistovat ,souhra obou v nasemu letectvu muze byt jen k prospechu.
Naposledy upravil(a) HONZIK11 dne 26/12/2022, 10:24, celkem upraveno 1 x.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Jistým faktem není zatím nic. To jak věci budou nebo nebudou se dozvíme příští rok na podzim.
CO se infrastruktury týče ta se bude přestavovat na podporu F-35 a je velká otázka jestli Čáslav může zajistit současně provoz čtyř letek a tří typů letadel. Myslím že ne.
CO se infrastruktury týče ta se bude přestavovat na podporu F-35 a je velká otázka jestli Čáslav může zajistit současně provoz čtyř letek a tří typů letadel. Myslím že ne.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Pro jako ne zrovna velký stát je tříštění prostředků pro provoz dvou typů stíhaček neefektivní a příliš nákladné. Lepší je provoz stíhačky a lehkého podpůrného typu ala L-159. Na druhou stranu sdílím obavy vyjádřené v článku ohledně schopností a ochoty českých politiků vydávat dostatečné částky na armádu. Současný jev je zatím v novém století spíše ojedinělý a není jisté, že se udrží dlouhodobě.

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
ČR není malý stát, je dostatečně veliký na větší počet letadel než 24 ks, a dostatečně bohatý. To že politici neumí, nechtějí, nemají zájem a nebo mají právě moc veliký zájem ( na odklon peněz daňových poplatníků "jinam") je věc druhá.
Je lepší když se občan ČR začne ptát proč je ČR tam kde je ( více méně v prdeli) , místo toho aby si říkal, že jsme malá a chudá země - což není pravda ale hodí se to - ovce se lépe vedou.
Je lepší když se občan ČR začne ptát proč je ČR tam kde je ( více méně v prdeli) , místo toho aby si říkal, že jsme malá a chudá země - což není pravda ale hodí se to - ovce se lépe vedou.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Nez L-159 ktery je ve valce uplne k nicemu uz by bylo lepsi mit JAS-39C.Dzin píše: ↑25/12/2022, 09:37 Pro jako ne zrovna velký stát je tříštění prostředků pro provoz dvou typů stíhaček neefektivní a příliš nákladné. Lepší je provoz stíhačky a lehkého podpůrného typu ala L-159. Na druhou stranu sdílím obavy vyjádřené v článku ohledně schopností a ochoty českých politiků vydávat dostatečné částky na armádu. Současný jev je zatím v novém století spíše ojedinělý a není jisté, že se udrží dlouhodobě.
---
I kdyby doslo na nejhorsi a financovani u F-35 slo na minimum, tak piloti porad budou schopni mit velmi dobry vycvik diky simulatorum a naprosta vetsina pokrocilych scenaru u nas s F-35 ve vzduchu stejne trenovat nepujde.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Piloti musí létat, ne simulovat na zemi.
Dnes je hodně módní myšlenka že pilot nemusí létat, stačí využívat simulátory. Může za to čistě touha šetřit - letová hodina je drahá, a tedy armáda šetří.
Simulátor je dobrá věc, ale výcvik ve vzduchu je to co dělá pilota.
Dnes je hodně módní myšlenka že pilot nemusí létat, stačí využívat simulátory. Může za to čistě touha šetřit - letová hodina je drahá, a tedy armáda šetří.
Simulátor je dobrá věc, ale výcvik ve vzduchu je to co dělá pilota.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Však také nepíši L-159, ale letoun jeho typu. Lehký výcvikově-bitevní letoun.
Ano, proto píši, ne zrovna velký.


Člen palby bez super hlášky pod čarou
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Počet se odvíjí od toho co ČR chce, polsku by stačilo také 24 ks, ale polsko chce být v evropě na špici. A pokud se něco pokazí, silná armáda může být základ stability státu ve válečném prostředí. . Slabá armáda, slabá politika - stát v době krize přestává existovat.