Britský letoun nové generace Tempest (GCAP)

Letouny, vrtulníky a jiné létající stroje, výzbroj, rakety a bomby
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od Zemakt »

ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3501
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od seabee »

Další dohoda Velké británie a Japonska v programu Tempest. Po prosincové dohodě o společném vývoji motorů podepsali zástupci obou stran předběžnou dohodu ( Letter of Arrangement - LOA) o společném vývoji letadlových senzorů. Jedná se o systém detekce na rádiových frekvencích pod názvem Jaguar, který má zajistit včasné zjišťování hrozeb letounu a cílů na zemi i na moři.

Nejenom UK, jak uvedl Rase, ale i Japonsko kooperuje v programu F-35, takže nějaké "opylování" mozků se dá předpokládat.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Uživatelský avatar
Pavel 15
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 271
Registrován: 14/5/2019, 14:35

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od Pavel 15 »

V Británii byla zveřejněna zpráva Národního kontrolního úřadu :
na vývoj stíhačky Tempest do roku 2025- 1,2 miliardy liber,
celkem je uvolněno na vývoj jen 8,5 miliard liber+ 8,5 miliard
zaplatit parntneři..Itálie, Śvédsko.
Dle úřadu vývoj nové stíhačky 10-17 miliard liber+ stejná částka
patneři.

https://www.nao.org.uk/report/the-equip ... 1-to-2031/


Pro porovnání financování amerického programu NGAD
je plánováno do konce roku 2025 -11 miliard dolarů,
finančním roce 2021- začla výroba demonstrátorů
nových stíhaček.
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3501
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od seabee »

Podle zpráv agentury Reuters je Velká Británie a Japonsko krok od dohody o přistoupení Japonska do projektu Tempest, resp. sloučení projektů Tempest a F-X. Zpráva naásleduje po informaci, že Mitsubishi Heavy Industries, hlavní řešitel projektu F-X odstoupil od spolupráce s firmou Lockheed Martin, z důvodu omezení použitelnosti některých citlivých technologií z americké strany.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3501
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od seabee »

Podle vyjádření britského MO Bena Wallace má demonstrátor letounu FCAS Tempest vzlétnout v roce 2027. Sériové letouny pak 2035.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12966
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od Rase »

Turkish Minute spekuluje o zapojení Turecka do vývoje stíhacího letounu šesté generace Tempest. V tomto případě se zmiňuje zajímavý detail v podobě zrušení švédského zbrojního embarga vůči Turecku v souvislosti se zájmem Stockholmu o vstup do NATO. Tento krok může výrazně pomoci modernizaci tureckého letectva a dle Turkish Minute umožní švédsko-tureckou spolupráci na projektu TF-X nebo dokonce připojení Ankary k projektu Tempest. Právě spolupráce s Británií kolem projektu TF-X je již velmi dlouhá. Rolls-Royce v říjnu 2016 navrhoval součinnost na výrobě motorů nejen pro nový stíhač, ale i pro vrtulníky, tanky a rakety. V lednu 2017 britská společnost BAE Systems podepsala s Turky dohodu o podpoře vývoje TF-X v hodnotě 120 mil dolarů, včetně technologie stealth.

https://www.armadninoviny.cz/budoucnost ... mpest.html
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Pavel 15
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 271
Registrován: 14/5/2019, 14:35

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od Pavel 15 »

Nevěřil jsem v zapojení Turecka do programu Tempest- Turecko dost kamarád s Ruskem.
Nyní oznámeno zapojení USA do vyvíjené stíhačky, je potřeba ušetřit peníze a zbytečně
neduplikovat již objevené...odhad ceny Evropy na vývoj FCAS nebo Tempestu je totiž
100 miliard Euro ...my máme dát na vývoj 25 miliard...Spekulace , že vysoká inflace
donutí US.NAVY překonstruovat Super Hornet nebo upravený Tempest ve výzbroji námořnictva.

https://www.airforcemag.com/us-uk-will- ... velopment/
Uživatelský avatar
Xant
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 128
Registrován: 2/9/2021, 18:55

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od Xant »

Nemělo US NAVY získat letoun F/A-XX - 5.5 generaci (možná 6. generaci) stroje navrženého přímo pro jejich potřeby a jako náhradu Super Hornetů?

https://en.wikipedia.org/wiki/F/A-XX_program
https://www.navalnews.com/naval-news/20 ... pt-design/
Imperio absenti chaos regit.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12966
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od Rase »

Tak ani F/A-XX a ani Tempest není konkrétní letoun, ale spíš koncept stroje nové generace. Stejně tak jako US Navy tak i třeba Švédsko, jsou v programu angažovaní spíš kvůli technologiím, než nákupu již hotového stroje. Zkrátka dívejme se na tyhle projekty spíš z pohledu technologií než již hotových strojů. Pro Turky, Námořnictvo nebo Švédy není problém postavit stroj s tvary "5. nebo i 6. generace", ale každý kdo má rozum se zajímá o nové motory, inteligentní kokpit, rakety, inteligentní povrch atd. Samotný design letadla už nikoho nezajímá.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Xant
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 128
Registrován: 2/9/2021, 18:55

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od Xant »

Přesně tak se na 6. generaci dívám, tedy jako na celý orchestr a právě proto mě zpráva trochu překvapila, protože na F/A-XX jsou vázané další systémy, respektive nazývají to Manned-Unmanned Teaming (MUM-T) v jejich novém systému flotily nazývaný Distributed Maritime Operations (DMO). Jak jsem pochopil záměry, tak každý svaz bude jeden organický celek a přímo s tím počítají v projektech FFG(X) a DDG(X) - tedy novými fregatami a torpédoborci, včetně projektů bezposádkových "sentinelů", které budou hlídkovat, vyhledávat cíle, útočit a také sbírat piloty z vody, tedy další generace Seahawk USV. To si představuji pod 6. generací F/A-XX - tedy kompletní orchestr strojů proti plně vyzbrojenému a ekonomicky silnému protivníkovi, v překladu Čína.


Jinak řečeno, nechtějí nic jiného, než si vypůjčit know-how pro vlastní a enormně drahé programy 6. generace, respektive pro celé orchestry budoucího bojiště.
Imperio absenti chaos regit.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12966
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od Rase »

Ještě se mi vybavuje, že námořnictvo nemá takové ambice s F/A-XX jako letectvo se svým NGAD. V podstatě to může být i "jen" generace 5+ a budou s tím v pohodě, jelikož jejich požadavky se od NGAD dost liší. Podle mě budou primárně klást důraz na dolet a skladnost (na letadlové lodi). Další věcí je, že nový stroj chtějí rychle (!)
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Xant
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 128
Registrován: 2/9/2021, 18:55

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od Xant »

Z toho mála "zaručených" informací o F/A-XX jsem zatím vyluštil nejen dlouhý dolet, ale také rychlost a prostorové pokrytí. To se dalo celkem čekat, ovšem největší důraz kladou na vysoké bojové zatížení (počet bojových misí) a tedy vysokou odolnosti/životnost stroje, snížené nároky na údržbu a rychlost údržby (motory do 30 minut). Logické, nikdo nemá bohatší a dlouhodobější zkušenosti z bojových operací palubního letectva. Přestavují své ozbrojené síly z hybridních/lokálních válek na střet s vyspělým a silným protivníkem (Čínou), dost dobře si umím představit, že zátěž omezeného palubního letectva bude mnohem vyšší a kritičtější, než tomu bylo v Iráku, Jugoslávii, nebo Afghánistánu. Dávalo by smysl mít i jednodušší, tedy "snadno" vyrobitelný stroj a rychle nahrazovat ztráty, které logicky budou mnohem, ale mnohem vyšší, než v předchozích válkách.

Podle mne mají vyšší nároky, než USAF, přestože NGAD/PCA/... bude jistě technologicky mnohem vyspělejší - náročnější, hlavní tíhu operací ponese US NAVY a skloubit technologickou vyspělost s odolností, životností, údržbou a nahraditelnosti mi přijde mnohem náročnější úkol.
Imperio absenti chaos regit.
Wolfhound
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 569
Registrován: 28/1/2022, 21:03

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od Wolfhound »

Do roku 2035 vznikne další stíhačka nové generace. Spolupracovat na ní budou Japonsko, Itálie a Británie.

Ve společném projektu nazvané Global Combat Air Programme (GCAP) se sloučí japonský program F-X s britským projektem Tempest.

Zdroj:
https://www.irozhlas.cz/veda-technologi ... 2090750_pj
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od Wasp »

Xant,
píšeš motory do 30 minut, myslíš výměnu motoru ? 30 minut se uváděl u některých letadel už v sedumdesátkách.
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3501
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od seabee »

Italské MO podepsalo kontrakty se čtyřmi domácími firmami - Leonardo, Elettronica, Avio Aero a MBDA Italia o podpoře výzkumných a vývojových prací na společném programu Global Combat Air Programme (GCAP) - budoucího víceúčelového letounu. Kontrakty umožní využívat výzkumných týmů univerzit, institucí a menších firem. Rozpočet na rok 2022 měl na program Tempest - po vstupu Japonska přeznačený na GCAP - vyhražených 220 mil. €.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3501
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Britský letoun nové generace Tempest (GCAP)

Příspěvek od seabee »

Britský MO Ben Wallace ve čtvrtek v Římě apeloval na účastníky programu GCAP aby nepolevovali v úsilí o další pokrok v projektu. Z projevu:

Z politického hlediska je tato spolupráce důležitá, protože se nemůžeme navzájem zklamat."
Dodal: "Všichni tři potřebujeme ke konci desetiletí nové stíhací schopnosti," a prohlásil: "Není možné vypadnout, protože bychom se navzájem zklamali. Potenciálně bychom mohli nadobro skoncovat s vlastními schopnostmi ve vlastních zemích. Takže kdybychom se v polovině cesty zastyděli a jedna země by odstoupila, pak by to bylo ze zahraničněpolitického, strategického a průmyslového hlediska pro nás všechny velmi špatné."
Dodal: "Jak říkáme my Britové: 'In for a penny, in for a pound'." (Nemůžeme zůstat na půl cesty.)

Při projevu na konferenci pořádané britským velvyslanectvím v Itálii během jeho návštěvy Říma se k Wallaceovi na pódiu připojil Crosetto, který program GCAP označil za "odvážný" a řekl, že pro Japonsko představuje nový směr.
"Ukazuje to, že svět se mění. Pokud se Japonsko mění, znamená to, že se mění svět," řekl.
Vytvoření obranného spojenectví s Japonskem prostřednictvím tohoto programu bylo pro Itálii rovněž prozíravé, prohlásil. "Bude stále důležitější spojovat se se zeměmi, s nimiž sdílíme hrozby. Hlavní hrozbou nemusí být Rusko, ale Čína," řekl.

Wallace dodal, že Japonsko vyváží vlaky a automobily, ale ne obranné výrobky.
"Kvůli jejich ústavě a politickému postoji jim to nevyhovovalo," řekl. "Itálie a Británie vyvážely Tornáda a Tajfuny a my to musíme udělat, abychom vytvořili dostatečnou masu, která si bude moci dovolit naše vlastní schopnosti," řekl a dodal: "Myslím, že je opravdu vzrušující, že máme Japonsko po boku."

Podle něj by trojčlenný tým nebyl pro příznivce automobilových závodů formule 1 překvapením. "Nejlepšími přispěvateli do Formule 1 jsou Japonsko, Itálie a Británie. Ve vyspělé technice nám nikdo z nás není cizí," řekl.
S výhledem na březnové setkání v Japonsku Wallace uvedl, že je klíčové, aby politici, generálové a šéfové průmyslu spolupracovali.
"Nejdůležitější věcí, jak se dostaneme k dalším krokům, je přivést je všechny společně, při každé příležitosti, do jedné místnosti. Jediný způsob, jak překonat byrokracii a problémy, které se začnou objevovat, je, když budete v jedné místnosti," řekl.

Crosetto uvedl, že Japonsko má nejnaléhavější požadavek na nový letoun. "Musí mít první letoun do roku 2035. Jsem přesvědčen, že tento termín můžeme dodržet," řekl.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3501
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Britský letoun nové generace Tempest (GCAP)

Příspěvek od seabee »

Ředitel britské divize programu GCAP společnosti Leonardo, Andrew Howard informoval, že Švédsko není v tuto chvíli plně integrovaným partnerem programu. Dál ale probíhá ale blíže nespecifikovanáspolupráce a sdílení informací a vstup Švédska do programu není vyloučený.

Nová britsko-japonsko-italská stíhačka získává podobu a objevují se podrobnosti o elektronice
Na veletrhu obranných technologií DSEI Japan 2023 (15.-17.3.2023) kromě opakovaných proklamací ministrů obrany Itálie, Japonska a Velké británie zazněly i opatrné informace o postupující integraci prací Rolls-Royce, IHI a Avio Aero při konstrukci motorů a Mitsubishi Electric, Leonardo UK, Leonardo a ELT při konstrukci EW systému Integrated Sensing and Non Kinetic Effects (ISANKE) a komunikačního ICS.
MBDA také vystavoval zbraňové systémy Meteor a Spear EW určené pro integraci na GCAP.
GCAP_Waveform_PRESS_15_Mar_2023-e1679330014270-1536x863.jpg
GCAP v představě výtvarníka Elletronica Italia (ELT)
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3501
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Britský letoun nové generace Tempest (GCAP)

Příspěvek od seabee »

BAE Systems, jako vedoucí partner Teamu Tempest dostal od britského MO grant ve výši 656 mil. Lstg - 17,25 mld. Kč na pokračování ve vývoji systémů GCAP Tempest, tak, aby mohl demonstrátor vzlétnout v roce 2027. Grant je částí investičního limitu ve výši 5 mld. Lstg, který je určený na vývojové náklady do roku 2025.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3501
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Britský letoun nové generace Tempest (GCAP)

Příspěvek od seabee »

RAF poskytla prostředky ve výši 150 mil. USD na pořízení a přestavbu už druhého letounu Boeing B-757 pro přestavbu na létající zkušebnu systémů budoucího letounu 6. generace Excalibur. První letoun byl pořízený v roce 2021. Oba letouny FTA - Flight Test Aircraft nazvané Excalibur budou provozovat firmy Leonardo a 2Excel. Stroje mají být uvedené do podoby "digitálních dvojčat" a podporovat vývoj pokročilých systémů.
230717_excalibur_RIAT_White-e1689618408503-1536x864.jpg
Autor: Andrew White / Breaking Defense
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3501
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Britský letoun nové generace Tempest (GCAP)

Příspěvek od seabee »

Účastníci sdružení pro vývoj letounu 6. generace GCAP - Itálie, Japonsko a Velká Británie podepsali včera v Tokyu další dohodu, specifikující další detaily spolupráce včetně formálních náležitostí, například sídla vedení projektu ve Velké Británii a jmenování japonských zástupců výkonnými šéfy současné fáze spolupráce.
GCAP-e1670593157888.jpg
Umělecká představa GCAP - zdroj: BAE Systems
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“