V článku je uvedeno jméno Dan Grazier, mám dojem že tento pán jde hodně za senzacema.
Tady je článek kde je s ním rozhovor na téma provoz F-35 se jménem :
"Provozní náklady na F-35 jsou vysoké, protože jsou navrženy tak, aby byly - rozhovor s Danem Grazierem"
https://hushkit.net/2021/04/16/the-oper ... oversight/
Překlad z článku od Alibaba.
Vzdušné síly Korejské republiky (RoKAF), oficiální název jihokorejského letectva, se potýkají se značnými potížemi s dvěma novými letkami stíhaček Lockheed Martin F-35 stealth, z nichž 40 bylo dodáno na základě objednávky z roku 2014 a dalších 20 je v současné době objednáno pro vytvoření třetí letky.
Podle údajů letectva, které získal Shin Won-min, člen Výboru pro národní obranu jihokorejského Národního shromáždění, inspekce zjistily, že letouny F-35 trpěly během 18 měsíců od ledna 2021 do června 2022 234 závadami. Mezi nimi bylo 172 případů "neletového stavu" (G-NORS) a 62 případů "nemůže plnit specifické úkoly" (F-NORS). V roce 2021 bylo podle údajů zaznamenáno 117 neletových a 45 specifických poruch pro plnění úkolů a v první polovině roku 2022 došlo jen k malému zlepšení - za šest měsíců se vyskytlo 55 a 17 poruch těchto typů. Míra selhání specifických misí je pozoruhodně více než dvakrát vyšší než u jihokorejských stíhacích letounů F-4 a F-5 z doby vietnamské války, z nichž první je přímo nahrazován letounem F-35.
Pokud jde o důsledky těchto problémů, Shin varoval: "F-35A byl zaveden s velmi vysokým rozpočtem, aby vyřešil problém zastaralých stíhaček a posílil bojovou efektivitu proti Severní Koreji. V případě eskalace severokorejských jaderných a raketových hrozeb nelze připustit, aby tato základní bojová síla nemohla řádně fungovat."
Červnová inspekce, která odhalila problémy s avionikou a vynutila si okamžité zrušení letů, přišla měsíc poté, co byl jeden letoun F-35 poslán do údržby kvůli abnormalitám v jeho protipožárním řízení. To následovalo po lednovém "přistání na břiše" poté, co se podvozek stíhačky odmítl otevřít. To byly jen některé z několika nedávných případů. Tyto problémy vyřadily jihokorejské stíhačky F-35 z provozu na dobu od několika dnů až po několik měsíců a
přispěly k existujícím otázkám, jak životaschopné by letouny byly ve válečné situaci, kdy je vysoká spolehlivost životně důležitá.
Ačkoli se může jednat o abnormality v určitém modelu nebo o problém s komponenty, situace s letouny F-35A je obzvláště vážná," uvedl anonymně pro místní média jihokorejský vojenský představitel. Zdroj z letectva poznamenal, že "musí nějakou dobu trvat", než se proces provozu a oprav nové třídy stíhaček stane plynulejším.
F-35 je jediným západním stíhacím letounem páté generace, který se vyrábí. Byl vyvinut v rámci programu Joint Strike Fighter a je optimalizován pro úderné a potlačovací mise protivzdušné obrany, takže je potenciálně ideální pro boj s mimořádně hustou a rychle se modernizující sítí severokorejských raket země-vzduch. F-35 je pro Jižní Koreu v podstatě jedinou možností, jak zajistit technologickou paritu jak se sousedním Japonskem, které se má stát největším provozovatelem F-35 kromě americké armády, tak s Čínou, která vyvinula podobně vyspělý stíhací letoun páté generace v rámci programu J-20 a má brzy do služby uvést druhý, FC-31.
Vzhledem k tomu, že F-35 byl vyvinut v rámci největšího zbrojního programu v historii, jehož náklady se odhadují na více než 1,6 bilionu dolarů, je obecně označován za "příliš velký na to, aby selhal", a to navzdory značným problémům, které s jeho výkonem často vznášejí jak civilní, tak vojenští představitelé.
"Nestálo by to za to... každá stíhačka [F-35], která dnes sjede z výrobní linky, je stíhačka, kterou by jsme nenasadili do těchto (válečných) scénářů," poznamenal. Jeho hodnocení podpořilo hodnocení, které nedávno zaznělo v Jižní Koreji, a Hinote není jediný, kdo takové obavy vznáší i ve Spojených státech.
Kapitán americké námořní pěchoty Dan Grazier zdůraznil "řadu alarmujících problémů" a "nedostatečný pokrok F-35 v téměř každé zásadní oblasti", který by jej přiblížil stavu bojeschopnosti. Mezi tyto problémy patřily přetrvávající poruchy "většiny bojově důležitých počítačových systémů", závažné nedostatky v kybernetické bezpečnosti a "tolik trhlin", které vyžadují "tolik oprav a úprav", že provoz letounu je kvůli tomu zdaleka nepraktický.
Koncem roku 2020 označil úřadující ministr obrany USA Christopher Miller letoun F-35 za "kus.. ( exkrementu) ." a program za "monstrum" vytvořené Pentagonem. Nedávno, po několika neutěšených zprávách Úřadu pro vládní odpovědnost (Government Accountability Office) o výkonnosti stíhačky, se během téměř dvouhodinového slyšení na Kapitolu zdůraznily jako obzvláště problematické problémy s motory.
"Dáte nám motor a on nefunguje, no, chvíli fungoval, dokud se kolem něj neprášilo, a pak nefunguje. Co to sakra je? Co se to tu děje?" prohlásil předseda podvýboru pro připravenost Sněmovny reprezentantů pro ozbrojené síly kongresman John Garamendi na slyšení, které zjistilo, že problémy s motory způsobují míru nedostupnosti na úrovni 600 procent standardní úrovně pro letectvo.
Takto ostrá kritika se datuje již od dob, kdy byl zesnulý senátor John McCain předsedou senátního výboru pro ozbrojené síly, kdy mezi četnými výtkami zdůraznil, že "výsledky programu F-35 jsou skandálem a tragédií, pokud jde o náklady, harmonogram a výkon".
Šestnáct let po prvním letu zůstává počet hlášených továrních závad poměrně stálý, přičemž nové závady jsou stále objevovány, zatímco staré jsou pomalu odstraňovány, takže na konci roku 2022 se počet pohybuje kolem 800.
Ačkoli existuje naděje, že se F-35 časem zlepší, tempo, jakým byly nedostatky odstraňovány, znamená, že pravděpodobně potrvá ještě mnoho let, než bude připraven na operace vysoké intenzity proti téměř rovnocennému protivníkovi. Americké letectvo mezitím naznačilo, že zvažuje jednodušší alternativy, které by mu umožnily výrazně snížit plánované akvizice.
Stíhačka je nicméně na exportních trzích stále oblíbená, a to z řady důvodů, včetně jedinečných informací, které může poskytnout zapojení do sítě F-35, protože všechny stíhačky stealth na světě jsou vzájemně propojeny. Atraktivní je také potenciál stíhačky v případě, že se ji podaří zprovoznit, její relativně nízká cena a neexistence žádné jiné stíhačky kompatibilní s NATO z její generace.
Jižní Koreji, na rozdíl od ostatních klientů F-35, poskytuje vývoj vlastního stíhacího letounu páté generace v rámci programu KF-21 více možností, jak diverzifikovat svůj letecký park, aniž by se musela vracet k objednávkám letounů čtvrté generace. Očekává se, že KF-21, který poprvé vzlétl v červenci a vstoupí do služby před rokem 2030, bude pořízen ve více než dvojnásobném počtu než F-35 a vytvoří nejméně šest letek.
To kontrastuje s americkým letectvem, které se z řady důvodů, včetně odmítnutí monopolu společnosti Lockheed Martin, vrátilo k pořizování stíhaček čtvrté generace v roce 2020. Americké letectvo objednalo stíhačky F-15EX, které jsou sice dražší a méně stealth než F-35, ale přinejmenším mnohem spolehlivější a plně připravené na boj vysoké intenzity.
Translated with
www.DeepL.com/Translator (free version)
Černě jsem zvýraznil body které mě dlouhodobě zajimají, Shania má jiný názor, napíše nejspíše že kritika F-35 vlastně není a všichni v USA -"společně tahají za provaz " a tento opravdu zajimavý letoun chtějí.
Se závěrem ohledně F-15EX bych nemohl souhlasit. Jde o nová letadla, nejen systém EPAWSS není ještě připraven, letadel je pár a testují se. Tedy pro nějaký konflikt nejsou letadla F-15EX připravena. To chce svůj čas. Jestli ovšem program přežije.
Kdyby někdo chtěl, jeden z článků z uvedeného odkazu od Alibaba je zde :
韩半岛
价值1000亿韩元的F-35A隐形飞机1年半里出了234次故障
Letoun F-35A stealth v hodnotě 100 miliard wonů se za 1,5 roku 234krát porouchal
Autor: Roh Seok-jo Chosun Ilbo
http://cnnews.chosun.com/client/news/vi ... cate=M1001
Přeloženo :
Letos v červnu muselo letectvo urychleně zrušit letový plán poté, co byla při kontrole nejnovějšího stíhacího letounu F-35A odhalena závada na avionickém systému. Do společného jihokorejsko-amerického leteckého cvičení, které se konalo po pětileté přestávce, zbýval v té době necelý měsíc. V květnu letošního roku byl letoun F-35A po návratu z letu odeslán do opravny kvůli zjištěným anomáliím v systému řízení palby, včetně střelby. Během letu v lednu letošního roku došlo u letounu F-35A, který dokončil výcvik, k děsivému přistání na trup, když se mu neotevřel podvozek.
3. od zahájení běžného provozu v loňském roce do první poloviny letošního roku obdržel hlavní bojový letoun letectva, F-35A, 234 posudků "G-NORS" a "F-NORS". Analýza naznačuje, že hlavním důvodem je zavádění nejnovějších technologií. Za hlavní příčinu se považuje nedostatek potřebných oprav, náhradních dílů a řízení nejnovějších stíhacích letounů na počátku jejich zavádění. Je známo, že tyto nedostatky vedly k tomu, že stíhací letouny nebyly schopny létat nebo plnit konkrétní úkoly po dobu několika dnů, ale i čtyř měsíců nebo déle, a byly umístěny v údržbářském zařízení. Letoun F-35A, který je základním bojovým prostředkem "smrtícího řetězce" (preventivního úderu), jedné ze tří os jihokorejské armády v reakci na severokorejskou jadernou a raketovou hrozbu, není kvůli špatnému řízení připraven reagovat.
Letouny F-35A jsou jedinými stealth letouny, které vlastní letectvo Korejské republiky, a každý z nich stojí 100 miliard wonů (asi 490 milionů dolarů). V roce 2014 bylo rozhodnuto o nákupu 40 letounů F-35A od USA za účelem posílení odstrašení proti Severní Koreji a čtyřletý proces jejich zavádění byl ukončen od března 2018 do ledna letošního roku. Probíhá také druhé kolo zavádění zhruba 20 nových stíhacích letounů F-X (nové generace) od příštího roku do roku 2028.
Podle údajů letectva, které má k dispozici člen Výboru pro národní obranu Národního shromáždění Shin Won Chik, bylo od loňského roku do letošního června zjištěno 172 případů, kdy stíhací letouny F-35A nebyly schopny letu, a v 62 případech bylo při inspekcích zjištěno, že nejsou schopny plnit konkrétní úkoly. V loňském roce bylo zaznamenáno 117 případů neschopnosti létat a 45 případů neschopnosti plnit konkrétní úkoly, zatímco v první polovině letošního roku to bylo 55 a 17 případů. F-35A je stíhací letoun páté generace s integrovaným systémem bojových protiopatření, který zahrnuje schopnosti stealth a elektronického boje. Jeho maximální rychlost je 1,6 Machu a poloměr bojové aktivity 1 093 kilometrů.
Celkový počet výskytů letových a specifických poruchových stavů u 40 letounů F-35A je více než dvojnásobný oproti starším stíhačkám F-4E a F-5, u nichž je počet vyšší. V současné době je k dispozici asi 80 stíhaček řady F-5 a asi 20 F-4. Neschopnost letounu F-5 loni činila 20 a v první polovině letošního roku 8 případů a neschopnost plnit konkrétní úkoly 38 případů loni a 4 případy v první polovině letošního roku. Jihokorejské vojenské zdroje uvedly: "Ačkoli se u některých modelů mohou vyskytnout anomálie nebo problémy s díly, situace je obzvláště vážná u F-35A.
Hlavním důvodem této situace je, že při počátečním zavádění F-35 nebyly předem zajištěny potřebné opravy a náhradní díly. Zdroje z letectva uvedly: "Samotný F-35 je nejnovější model, který se používá teprve několik let, takže se často objevují velké i malé problémy, které je třeba zdokonalit. Proto pochopení příslušných oprav a dílů, podání žádostí a proces pořízení jistě zabere nějaký čas."
Letectvo i další subjekty upozornily, že F-35A je základním bojovým prostředkem v řetězci sestřelů, a proto je nutné zvláštní řízení, aby se zabránilo poklesu rychlosti provádění letů. Kvůli výše zmíněnému abnormálnímu určení totiž stíhačky F-35 mohou být neschopné létat nebo provádět střemhlavé bombardovací mise, cvičné střelby a další specifické mise po dobu několika málo dní nebo i více než 120 dní. Kvůli rozhodnutí, že stíhačky nemohou létat, nemohla každá z nich loni létat v průměru 12 dní. To znamená, že normalizace výměnou dílů atd. trvala v průměru 12 dní. Proces návratu k normálnímu životu poté, co byl diagnostikován jako neschopný vykonávat určitou misi, trval v loňském roce v průměru 129 dní. Z analýzy vyplývá, že v první polovině letošního roku bylo na konkrétní mise vyhrazeno v průměru 24 dní.
Shin Won Chik, člen Výboru pro národní obranu Národního shromáždění při Národním shromáždění. / Tisková agentura Yonhap
F-35A byl pořízen s obrovským rozpočtem, aby vyřešil problém zastaralých stíhaček a posílil bojovou sílu proti Severní Koreji," řekl Shin Won Chik, člen Národního shromáždění. Vzhledem k rostoucí hrozbě severokorejských jaderných zbraní a raket se nemůže stát, že by hlavní bojové síly nemohly řádně fungovat kvůli špatnému řízení.