Lockheed Martin F-35 Lightning II
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
seabee píše: ↑1/1/2023, 18:42 Flying High for More Than 500,000 Hours
Přes 800 "kšuntů" nalétalo 500 000 hodin, z toho část i v ostrých bojích, zaznamenané tak 3 - 4 nehody.
Krásné fotky pro fandy:
https://www.f35.com/f35/news-and-featur ... hours.html
Je to super výkaz, ale zajimalo by mě porovnání s letadly které nejsou od F-35 moc daleko, jako EF-2000, Gripen, F-22 a Su 35.
Nevím jestli je to zřejmé, ale nelze vzít F-5 a porovnávat s F-35, byla to jiná doba, jiné postupy, jiné technologie a jiný přístup k létání, provozu, úplně jiná filozofie.
Třeba by mě zajimalo jak na tom bude F-15EX až bude (jestli) zaveden do služby a projde si dětskými nemocemi ve výkazu spolehlivosti, bezpečnosti a dostupnosti v porovnání s F-35 té doby.
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Shania
Ono to ohledně nějaké politiky prodeje ale platí pro obě strany.
Nelze říci že F-35 je úžasný a kdo říká že ne tak je to jenom politika.
Stejně tak platí že F-35 není úžasný a kdo říká že je - tak je to politika ( protože se musí prodat - generovat zisk).
Pravda je uprostřed.
Ono to ohledně nějaké politiky prodeje ale platí pro obě strany.
Nelze říci že F-35 je úžasný a kdo říká že ne tak je to jenom politika.
Stejně tak platí že F-35 není úžasný a kdo říká že je - tak je to politika ( protože se musí prodat - generovat zisk).
Pravda je uprostřed.
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Mě zaujaly tyto odstavce :
Pozoruhodné je, že letouny F-35 použité během válečné hry (které se raději nepoužívali na průnik do prostoru protivníka) byly pokročilejší letouny F-35 Block 4 ve vývoji, které budou mít sadu nového výpočetního vybavení známého jako "Tech Refresh 3", vylepšení radaru a systémů elektronického boje a nové zbraně.
"Se současnou verzí F-35 (asi Block 3 ?) bychom si ani nezahráli," řekl Hinote. "Nestálo by to za to. ... Každá stíhačka, která dnes sjíždí z linky, je stíhačka, kterou bychom se do těchto scénářů ani neobtěžovali nasadit."
Pozoruhodné je, že letouny F-35 použité během válečné hry (které se raději nepoužívali na průnik do prostoru protivníka) byly pokročilejší letouny F-35 Block 4 ve vývoji, které budou mít sadu nového výpočetního vybavení známého jako "Tech Refresh 3", vylepšení radaru a systémů elektronického boje a nové zbraně.
"Se současnou verzí F-35 (asi Block 3 ?) bychom si ani nezahráli," řekl Hinote. "Nestálo by to za to. ... Každá stíhačka, která dnes sjíždí z linky, je stíhačka, kterou bychom se do těchto scénářů ani neobtěžovali nasadit."
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Nepsali tam, ze pouzivaji NGAD? pak je to scenar proti hrozbam za 15-20 let. Navic mimo akcni radius bez tankovani ve vzduchu.Wasp píše: ↑1/1/2023, 20:05 Mě zaujaly tyto odstavce :
Pozoruhodné je, že letouny F-35 použité během válečné hry (které se raději nepoužívali na průnik do prostoru protivníka) byly pokročilejší letouny F-35 Block 4 ve vývoji, které budou mít sadu nového výpočetního vybavení známého jako "Tech Refresh 3", vylepšení radaru a systémů elektronického boje a nové zbraně.
"Se současnou verzí F-35 (asi Block 3 ?) bychom si ani nezahráli," řekl Hinote. "Nestálo by to za to. ... Každá stíhačka, která dnes sjíždí z linky, je stíhačka, kterou bychom se do těchto scénářů ani neobtěžovali nasadit."
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Společná projektová kancelář - F-35 Joint Program Office - ministerstva obrany USA a firma Lockheed dokončili jednání o dalším kontraktu na dodávky strojů F-35 v hodnotě téměř 30 mld. USD. Kontrakt bude zahrnovat stroje Lot 15 a Lot 16 a opci na Lot 17. Představuje to 145 strojů z Lot 15, 127 z Lot 16, a do 126 strojů z Lot 17 a zahrnuje i dodávky pro Belgii, Polsko a Finsko.
V roce 2022 bylo dodaných 141 letounů, dalších sedm nebylo dodaných kvůli přerušení dodávek v důsledku havárie F-35B dne 16.12. na základně ve Fort Worth. Havarovaný stroj byl tovární letoun fy Lockheed.
Stroje Lot 15 až 17 budou dodané včetně modernizačního balíčku Technical Refresh-3 (TR-3), který mj. obsahuje nový integrovaný jádrový procesor s vyšším výkonem, panoramatický displej a rozšířenou paměťovou jednotku.
V roce 2022 bylo dodaných 141 letounů, dalších sedm nebylo dodaných kvůli přerušení dodávek v důsledku havárie F-35B dne 16.12. na základně ve Fort Worth. Havarovaný stroj byl tovární letoun fy Lockheed.
Stroje Lot 15 až 17 budou dodané včetně modernizačního balíčku Technical Refresh-3 (TR-3), který mj. obsahuje nový integrovaný jádrový procesor s vyšším výkonem, panoramatický displej a rozšířenou paměťovou jednotku.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Shania píše: ↑1/1/2023, 17:28 Jo je videt, ze jsi se o F-35 zacal zajimat 'vcera', ti znas kteri to delaji uz par let a nezapominaji, tak maji podstatne jinou predstavu o tom jake potize se resili v 2014-16 a ve srovnanim s tim je seznam problemu F-35 a zejmena tech co se tykaji pouze A naleko kratsi....
V tom reportu nic podstaneho neni, schvalne si projdi DOT&E reporty od 2020 zpet a pak uvidis
.......
No reagoval jsme na Opravdu si myslíš, že by se veřejně vyjádřili že utratili několik miliard za kšunt ?
V tom reportu se píše o více než osmistovce problémů a taky o F15XE jako vhodné náhradě části f35 flotily.V kazde vlade a organizaci, kteri naschvál leaknou cokoliv, co jim politicky pomuze a u JSF se tak deje pravidelne kazdy rok. Leakne se zprava pro kongres, pak se udela kolecko v mediich a nasledne divadlo od politkiku co maji na program dohlizet.
Stejny v tom korejskem pripade, info jim poskytl nejmenovany insider...
Ty problémy jsou reálné takže je jedno kdo o nich píše. Problém je když se o problémech nepíše aby to neuškodilo prodeji. To je zatajovaní skutečnosti že se utrácejí peníze za kšunty.
Jen tak pro zajímavost, čím se živíš ty? Ja dělám v letectví 16 let a 6 let z toho se věnuji řešení problémů při výrobě nebo inspekci a s tim související práci kde například musím připravit obhajobu změny dokumentace.
S našimi systémy nebyl nikdy problém ale více kontraktorů si stěžují na přehřívání které zatěžuje systém natolik že zkracuje MTBF. I po upgradech ten problém stále je a značně ovlivňuje životnost.nepovidej, to je fakt novinka. Dost pochybuju ze tvoje firma ma pristup k necemu vic nez potrebuje a tak to rozhodne nebudou vsichni konktraktori...
Predpokladam, ze zrovna tvoje firma dodava system, co spolehlive funguje a problem delaji jini dodavatele, coz byla naprosta vetsina vetsich pruseru v poslednich letech.
Realita je taková že HMS Queen Elizabeth a i druhá loď bude standardně operovat s 24 f35b. V případě nutnosti může akceptovat 36 f35b to jen ve výjimečné situaci.24 na letadlovku? A neni to malo?
https://ukdefencejournal.org.uk/britain ... f-35-jets/
Takze realita je takova, ze je samozdrejme potreba daleko vic stroju, nez 24 pro jedu letadlovku, idealne dvojnasobek. Coz ted resi ze jedna lod bude v udrzbe a druha nasazena.
Pokud by nastala krizova situace a obe lode by se museli nasadit, tak jen min 48 stroju bude na lodich + zaloha. A taky se v pripade potreby muzou rozhodnout mit jak 24 stroju na palube. Nemluve o nasazeni mimo letadlove lode.
Proto jich chteji vic.
I když to tak momentálně nevypadá, tak většinu časy budou obě aktivní. Samozřejmě že údržba se plánuje tak aby byla jedna loď vždy aktivní ale po většinu masu budou aktivní obě. V době když je loď v suchém doku v údržbě také je letecké křídlo dislokováno na základně popřípadě pokryje potřeby druhého plavidla.
Co se týče nákupu dalších 26 strojů tak ve zprávě z května bylo uvedeno že se počítá s 20% strojů v údržbě.
Z toho postu je vidět že to máš jako koníčka protože to má nulovou hodnotu. Potřebuješ tam trošku víc proměnných. Ale je to hezké pro sociální média.seabee píše: ↑1/1/2023, 18:42 Flying High for More Than 500,000 Hours
Přes 800 "kšuntů" nalétalo 500 000 hodin, z toho část i v ostrých bojích, zaznamenané tak 3 - 4 nehody.
Krásné fotky pro fandy:
https://www.f35.com/f35/news-and-featur ... hours.html
Inteligence má své hranice,
ale blbost je nekonečná....
ale blbost je nekonečná....
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Spatne to chapes, pocty problemu u F-35 rozhodne netajim, v posledni reportu pisou, ze se jim nedari tohle cislo vyrazne snizit, protoze s testovanim blocku 4 se objevuji nove problemy.V tom reportu se píše o více než osmistovce problémů a taky o F15XE jako vhodné náhradě části f35 flotily.
Ty problémy jsou reálné takže je jedno kdo o nich píše. Problém je když se o problémech nepíše aby to neuškodilo prodeji. To je zatajovaní skutečnosti že se utrácejí peníze za kšunty.
Jen tak pro zajímavost, čím se živíš ty? Ja dělám v letectví 16 let a 6 let z toho se věnuji řešení problémů při výrobě nebo inspekci a s tim související práci kde například musím připravit obhajobu změny dokumentace.
Ty jsi ale psal:
takze ocividne jsi nedaval pred par lety pozor, tech problemu byli tisice a tech v kritickych a co se musi vresit desitky/stovky.Počet problémů se za těch 16 let až tak nezměnil.
O tech +800 problemech ale uz toho moc nevime a jde o banality jako spatny symbol az po neco co ma dopady na efektivitu a jde vetsinou o software...
Z toho dokumentu, co jsi linknul, ponekud stara informace z 2018...
Z tech 13 v cat1 must fix bylo jen par co se tykalo F-35A.Ředitel operačního testování a hodnocení (DOT&E) schválil vstup do formálního IOT&E dne 3. prosince 2018. DOT&E konstatuje, že F-35 vstupuje do IOT&E s 873 nevyřešenými nedostatky, 13 z nich je klasifikováno jako "položky kategorie 1 'must-fix', které mají vliv na bezpečnost nebo bojové vlastnosti".
schopnost." 52 Vysoká souběžnost programu znamená, že mohou vzniknout značné náklady na zapracování poznatků z testování: "IOT&E, který poskytuje nejvěrohodnější prostředky k předvídání, je velmi důležitý. bojové výkony, pravděpodobně nebude dokončeno, dokud ... více než 600 letounů již bude mít
vyrobeno."
Tady je pro ukazku report k block 1 Superhornetu s 29 zavaznymi problemy jen tak pro porovnani..
https://media.defense.gov/1999/Jul/07/2 ... 99-205.pdf
Ne, slo spis o to, jestli F-35 nenahradi i F-15C.. EX je reseni jak nahradit cas F-15C.F15XE jako vhodné náhradě části f35 flotily.
Nic co se tyka letadel - automatizace prevazne pres powershell, IT ifrastruktura a reportovani.Jen tak pro zajímavost, čím se živíš ty?
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Novinky v programu F-35. Mj. USAF v posledních letech objednává méně strojů kvůli čekání na Block 4, aby se v budoucnu vyhnulo nutnosti modernizovat nynější verze F-35.
Zdroj:
https://www.airandspaceforces.com/30-bi ... eries-dip/
Zdroj:
https://www.airandspaceforces.com/30-bi ... eries-dip/
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
A taky je tam odpověď na ty nesmysly, co tu proběhly ohledně nárůstu ceny 

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Mmchd, tady je něco o schopnostech Block 4, kupříkladu nový radar (možná i s GaN technologií). Včetně toho, že se jeho plné zavedení opět posouvá, tentokrát na 2029. Docela by mě zajímalo, jaká letadla nakonec pořídíme my. Abychom neměli jednu letku Block 3 a druhou Block 4 

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Ano, už tu někdo psal že Gripen s AESA radarem na bázi této technologie je dál než klasické dosavadní AESA radary a byl tady za to málem ukřižován. Byl to asi Alibaba ?
Tedy měl pravdu a chytne se za nos ten kdo mu říkal že je to placený agent SAABu.
Tedy měl pravdu a chytne se za nos ten kdo mu říkal že je to placený agent SAABu.
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
nebyla to spis reakce na ten clanek z defens a radarem hornetu.
Ano Gripen s GaN bude mit lepsi vykon, nez GaAs. Neplati to ale pak pri porovnani s jinym typem radaru, obzvlast s vetsi antenou.
Jo a chlubit se enajkou techologii a vlastnostmi nez je to plne zavedene ve vyzbroji je takova ta ruska skola, vime kam to vede...
Je rozdil dat tu technologii do par prototypu a mit to v seriove vyrobe a udelat retrofit do zavedenych stroju. Existujici eurocanardy js tim bojuji dlouhodobe...
Vypada to ze 150h je ted novy standart...Podle náčelníka generálního štábu letectva bude rok 2023 pro francouzské stíhací letectvo "velmi složitý".
http://www.opex360.com/2022/12/31/pour- ... e-de-lair/
znovu potvrdil, že opětovné vyčlenění schopnosti potlačování protivzdušné obrany [SEAD - Suppression of Enemy Air Defences], opuštěné na konci 90. let 20. století, je pro letectvo v současnosti
"činnost stíhacích pilotů by měla být snížena na 150 hodin na pilota".
"Pro nedostatek dostatečného počtu letounů Rafale nemohli piloti na 2000 C přejít na Rafale."
"20 % letounů je nyní vybaveno radary AESA. Dodávky budeme mít v roce 2023, přičemž cílem je zvýšit počet na 50 % do konce roku 2023."
btw to ze F-35 bude mit novy radar s GaN zatim potvrzene neni, jen to ze radar skutecne existuje.
Dost pochybuju, ze stihneme tyhle tri serie.Mmchd, tady je něco o schopnostech Block 4, kupříkladu nový radar (možná i s GaN technologií). Včetně toho, že se jeho plné zavedení opět posouvá, tentokrát na 2029. Docela by mě zajímalo, jaká letadla nakonec pořídíme my. Abychom neměli jednu letku Block 3 a druhou Block 4
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Bol to Alibaba a opäť, nie to sa v tom článku nepisalo. A to som celý čas rozporoval. Pan z Raytheonu netvrdil, ze radar Gripenu/Saabu je 5x výkonnejší ako ich AESA radar .
Hovoril o tom, ze ich GaN technológia je 5x účinnejšia ako ich doterajšia technológia. A to je zásadne niečo iné.
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Však ano.
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Doslova nikdo tu nezpochybňoval, že je GaN technologie pokročilejší než GaAs. Jak píše Juraj, šlo o něco jiného. Alibaba si prostě jen musel najít důvod, proč je F-35 odpad a máme si pořídit Gripen ;)
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Shania, já úplně nerozumím tomu, kdy tedy má přijít plnohodnotný Block 4. Jestli jsem to dobře pochopil, teď přichází jen TR-3, což je částečný upgrade Block 3 (možná udělaný tak, aby stroje mohly být upgradovány technologiemi z Block 4?). Plný Block 4 má přijít ale asi až v roce 2029, ne? Má mít, krom jiného, nový radar (jestli s GaN technologií není jisté), komplet nový výpočetní systém, nové integrované zbraně atd. Takže bych to chápal, že pokud stihneme pořídit stroje před 2029 (což asi alespoň část ano), nebudou vyrobené podle specifikací Block 4. A pak je tu ještě otázka nového motoru...
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Jo, a tady je k tomu článek.
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Budem muset pockat jestli zverejni jaky presne hardware se bude menit a kdy ho uvolni do vyroby. A co bude pouze otazka softwaru.KOLT píše: ↑4/1/2023, 21:32 Shania, já úplně nerozumím tomu, kdy tedy má přijít plnohodnotný Block 4. Jestli jsem to dobře pochopil, teď přichází jen TR-3, což je částečný upgrade Block 3 (možná udělaný tak, aby stroje mohly být upgradovány technologiemi z Block 4?). Plný Block 4 má přijít ale asi až v roce 2029, ne? Má mít, krom jiného, nový radar (jestli s GaN technologií není jisté), komplet nový výpočetní systém, nové integrované zbraně atd. Takže bych to chápal, že pokud stihneme pořídit stroje před 2029 (což asi alespoň část ano), nebudou vyrobené podle specifikací Block 4. A pak je tu ještě otázka nového motoru...
Schopnosti se budou uvolnovat postupne, ale nevim jaky presne plan na to maji. Az bude slyseni v senatu, tak by mohlo byt lepsi info.
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Díky, jestli se v tom nevyznáš ty, tak chápu, proč to mate mě ;))