
Jak se již dříve uvedl, první leteckou dílnou byl Letecký arsenál na Starém výstavišti v Holešovicích. Tam pod vedením kapitána Klementa Adamce pracovalo postupně několik budoucích konstruktérů jako technici – jména jako František Novotný, Karel Tomáš, Jaroslav Šlechta a Alois Šmolík snad nejsou neznámá. Alois Šmolík působil za války ve Fliegerarsenalu a již tehdy tam pracoval na svém projektu dvoumístného pozorovacího dvouplošníku. Na tento projektu se tajně pracovalo od června 1919 právě v Leteckém arsenálu. Prototyp měl označení Š.A..
V té době sílil tlak na vyzbrojení čs. letectva francouzskou technikou, tábor příznivců argumentoval tím, že se u nepodaří vyvinout a vyrobit letoun schopný konkurence tehdejší světové velmoci. Proto po „legalizaci“ projektu si dalo MNO podmínku, že letoun musí dosahovat výkonů jako tehdejší obdobné francouzské typy. Na jaře 1920 byl letoun hotový a 8.5.1920 s ním Adamec poprvé vzlétl. Letoun obstál i v dalších zkouškách a MNO si objednalo jeho sériovou výrobu v počtu 50 ks. Tovární označení letounu bylo Šm-1. Problémem se však by motor Hiero L firmy Breitfeld & Daněk, těch bylo k dispozici jen pro 28 strojů. Proto byl zbytek draků osazen motorem Maybach Mb-IVa, který byl vyvinut pro německé vzducholodě. Byl těžší než motor Hiero, díky reparací jich však byl dostatek. Vojenské letectvo zavedlo letouny vybavené motorem Hiero jako Š-H-1, stroje vybavené motory Maybach byly označeny Š-M-1. V roce 1923 bylo označení změněno na Š-1 (Hiero) a Š-2 (Maybach). Továrna Aero vyrobila v licenci 40 ks Š-2.
Šm-1 byl celodřevěný dvoumístný dvouplošník s trupem oválného průřezu, ten byl konstruován jako překližková poloskořepina. Osádku tvořil pilot a pozorovatel, vyzbrojen byl pevným synchonizovaným kulometem Vickers, pozorovatel měl k dispozici dvoujkulomet Lewis umístěný na oběžném kruhu. Stroj měl být schopen provádět letecké pozorování a bombardování – mohl nést dvě pumy po 50 kg nebo 12 pum po 10 kg.
technická data Š-1 (Š-2):
délka – 8,31(8,52) m
rozpětí – 13,23 (13,02) m
hmotnost – 1375 (1492) kg
max. dolet – 715 (667)km
výkon motoru – 230 (260) HP
maximální rychlost – 194 (190) km/h
cestovní rychlost – 168 (165) km/h
dostup - 6000 m
osádka- 2
Tolik k našemu prvnímu letounu, jen upřesním název továrny. Letecký arsenál byl v roce 1920 přejmenován na Hlavní letecké dílny a přestěhoval se do Kbel. V roce 1922 byly dílny přejmenovány na Vojenskou továrnu na letadla, od roku 1926 se používal obchodní název Letov.
Použité zdroje:
J. Rajlich, J. Sehnal – Vzduch je naše moře
V. Němeček – Československá letadla - díl 1