Britské bojové vozidlo AJAX

Tanková a obrněná technika

Moderátor: Rase

Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Britské bojové vozidlo AJAX

Příspěvek od Skeptik »

Nejde o "článek".
Blbé je, že je to oficiální hodnotící zpráva, a z ní plynoucí dopad na přebírání nových vozidel.
A vzhledem k tomu, že ASCOD je nejpravděpodobnější vítěz našeho tendru ...
No, snad to u nás bude jiné.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Britské bojové vozidlo AJAX

Příspěvek od Rase »

Nemyslím, že by byl ASCOD nejpravděpodobnějším vítězem našeho tendru (spíš Lynx).
Ještě jsem postřehl, že Ajax nedokáže překonat kolmou překážku vyšší než 20 cm, přitom původně se tvrdilo že až do 75 cm (!) Někdy se zmiňuje, že oněch 20 cm platí v případě couvání. Osobně si neumím ani dost dobře představit ony velké vibrace a hluk, kvůli němuž je omezen pobyt posádky ve vozidle na necelé dvě hodiny. I přesto, že vojáci nosili během zkoušek sluchátka eliminující hluk, stěžovali si na zvonění v uších. Trápily je i bolesti kloubů.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Britské bojové vozidlo AJAX

Příspěvek od Rase »

Do května 2021 bylo vyrobeno 104 vozidel, které ale kvůli dříve uvedeným problémům zatím nebyly předány ministerstvu obrany. Celkově bylo již vyrobeno 263 koreb a 58 bojových modulů. Připomeňme, že roce 2014 britské ministerstvo obrany objednalo 589 vozidel rodiny AJAX, z toho 245 s bojovou věží a zbytek ve specializovaných variantách. Dodávky byly plánované na roky 2017 až 2024, ale armáda dosud získal jen 14 vozidel.

Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3507
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Britské bojové vozidlo AJAX

Příspěvek od seabee »

Debakl při pořizování BV Ajax britskou armádou bude podrobený nezávislému vyšetřování, které vyhlásil státní ministr pro vyzbrojování (u nás asi obdoba příslušného náměstka ministra obrany) Jeremy Quin. Vyšetřováním bude pověřený seniorní legislativec. Jeremy Quin odmítl uvést osoby odpovědné za nákup, ale sdělil, že pokud budou vyšetřováním označené, budou padat hlavy.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3507
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Britské bojové vozidlo AJAX

Příspěvek od seabee »

Britské MO považuje úpravy Ajaxu, které provedl výrobce General Dynamics za uspokojivé a udělilo Ajaxu statut Initial Operating Capability (IOC) - předběžnou operační schopnost a zároveň i naplánovalo Final Operating Capability (FOC) - finální operační schopnost, které má dosáhnout v letech 2028-29. K bojovým jednotkám bude ale Ajax přidělený až v roce 2025 - osm let po plánovaném termínu. Tři roky pak bude trvat osvojování nového vozidla. Nákupní úřad armády potvrdil, že na vozidle neproběhly žádné "fundamentální" změny.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3507
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Britské bojové vozidlo AJAX

Příspěvek od seabee »

Šéf nákupního úřadu britského MO, James Cartlidge informoval parlament, že pořizování obrněných vozidel Ajax bylo zamořené "strukturálními, k"lturními a institucionálními problémy" které vedly k jejich defektní konstrukci a nekvalitní výrobě. 15. 6 byla také zveřejněná nezávislá zpráva, kterou zadal MO Ben Wallace u nezávislého právníka Clive Sheldona. Materiály jsou obsáhlé, doporučuju překladač. Doufám, že jsou povinnou četbou pracovníků akvizičních odborů AČR.


https://assets.publishing.service.gov.u ... Review.pdf
https://www.gov.uk/government/speeches/ ... ned-review
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3893
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Britské bojové vozidlo AJAX

Příspěvek od HONZIK11 »

A proto to Ascod prohucel i v nasi vyberovce,byt chtel predat i vykresovou dokumentaci k vyrobe. No nastesti to dopadlo jinak.
Nevim jak by jsme odstranovali vady v konstrukci zamořené "strukturálními, kulturními a institucionálními problémy. A to jsem technolog . :lej:
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4897
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Britské bojové vozidlo AJAX

Příspěvek od Juraj Tichý »

Vo vašom tendri nesplnil požiadavky nikto 😃
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Britské bojové vozidlo AJAX

Příspěvek od KOLT »

Přečetl si někdo tu zprávu? Že by z ní nvypsal aspoň pár klíčových bodů :)
Uživatelský avatar
vencour
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 517
Registrován: 1/6/2007, 00:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Britské bojové vozidlo AJAX

Příspěvek od vencour »

KOLT píše: 18/6/2023, 14:14 Přečetl si někdo tu zprávu? Že by z ní vypsal aspoň pár klíčových bodů :)
Něco sem dám, postupně překládám ...

1.10 Zjištění této recenze nemůžou být překvapením pro někoho kdo zná výsledky dalších státních programů. Mnoho takových událostí které zamořily sektor veřejné dopravy se zde také vyskytuje.
1.11 Jedno z klíčových zjištění je absence rozmanitých hodnocení projektu, takže došlo ke ztrátě odlišných hodnocení jiných než oficiálních.
1.12 Nebyly eskalovány informace ohledně hluku a vibrací. Uteklo dost času než došlo k uvědomění si, co to znamená pro celý projekt.
1.13 Zadání "červenec 2020" jako neměnný termín působilo kontraproduktivně.
1.14 Docházelo k napětí mezi dodavatelem i zadavatelem, pro to, jakou roli pro sebe viděli v projektu.
1.15 Vazba (spolupráce) DE&S a GDLS-UK nebyla bezproblémová. Docházelo ke sporům (disputes) o různých záležitostech.

2.2.3 Problémů identifikovaných v programu bylo mnoho ... plánovací, technické, bezpečnostní, implementační.
2.2.4.1 Přestože na odkazujeme jen zřídka, je důležité pochopit dopad pandemie COVID-19. Období od počátku roku 2020 do poloviny roku 2021 byly kritické pro program. Běžné procesy byly přerušeny, týmy přemístěny jako následek lockdownů. Toto přerušení vedlo i k obtížnějšímu chápání vedení, zda dochází ke zpoždění vlivem pandemie nebo něčeho jiného.
2.2.5.1 Smlouva na návrh a prototyp podepsán v roce 2010. V roce 2014, před dokončením testů, byla podepsána smlouva na 589 vozidel v 6 variantách. První operační kusy měly být hotové v červenci 2020,komplet v prosinci 2025.
2.2.5.2 V roce 2017 vzrůstal rozdíl mezi testovací a produkční verzí a výrazně stoupalo zpoždění dodávek. V roce 2019 byl podepsán proto dodatek smlouvy.
2.2.5.6 V lednu 2020 projektový manažer DE&S (výrobce) informoval vedení, že 8 z 11 klíčových kroků není splněn
2.2.5.7 Následovalo období intenzivní práce, pro dodání tréninkových systémů a 13 vozidel bez věže s dodáním v lednu 2021 a 12 vozidel s věží s dodáním v červnu 2021.
2.2.6.7 Výrobce DE&S testuje úroveň hluku a vibrací. Úřad námořní medicíny (The Institute of Naval Medicine) provedl testy v srpnu 2020 a dodal měření. V srpnu a listopadu to bylo ověřeno Field Army Environmental Monitoring Team a 9. listopadu bylo zakázáno dynamické použití vozidla.
2.2.6.8 První zmínka o tom, že na podzim 2020 byla zraněna posádka při testech hlukem a vibracemi.
2.3.4 Vztah mezi jednotlivými částmi MOD (Ministerstva obrany) byl podrážděný.
2.3.5 Role SRO (Senior Responsible Owner) je klíčová, je to jeden kontakt pro všechny, přesto musí svou aktivitu tříštit mezi více činností, má velmi omezenou možnost ovlivňovat.
2.3.6 Některé role MOD se překrývaly nebo nebyly jasně vymezené. Projevilo se to hlavně u testování vozidel.
2.3.7 Došlo k potížím sdílet informace na horizontální úrovni u spolupracujících organizací.
2.3.9 Občas docházelo k tomu, že problém byl lokálně vyřešen, ale ne ve spolupráci a kontextu celého projektu.
2.3.10 Lidé z dílny občas měli lepší přehled o dění s projektem, nikdo jim ale nenaslouchal.
2.3.12 Seniorní vedení občas nekomunikovalo svoje kroky a to mělo neblahý vliv na morálku.
2.3.13 Identifikovaný nedostatek pracovních sil opakovaně vyhodnocený jako riziko pro projekt vedl k přepracovanosti a horšímu strategickému hodnocení. Docházelo ke změnám na klíčových pozicích a ty vedly ke ztrátě povědomí o projektu.
2.3.14 Hlášení o průběhu projektu pro MOD byla nezdravě optimistická.
2.3.15 Přestože byly prováděny kontroly a audity projektu, nebylo ověřováno, co se s jejich výsledky a doporučeními děje.
2.3.16 Důraz na dodržení časového plánu vedl k neuspokojivému chování a negativním efektům. Vedl k řešení okamžitých detailů a opomíjení celkového cíle projektu. Vedlo to též k pokračování v testech místo řešení bezpečnostních otázek.
2.4.2 Nalezli jsme celkem 24 doporučení, ponaučení. Nejsou jako kouzlo pro velké programy, nic není jako kouzelná kulka. Spíše představují zlepšení, aby se MOD příště vyhnulo takovýmto blamážím.

4.1.2 Celkem mělo (má) být dodáno 589 vozidel v 6 variantách.
  • AJAX - 245 vozidel - věžová verze s 40 mm kanónem
    APOLLO - 50 vozidel - opravářská verze (odtahová?)
    ARES - 93 vozidel - základní verze, transportér
    ARGUS - 51 vozidel - pro inženýrský průzkum
    ATHENA - 112 vozidel - velitelské určení
    ATLAS - 38 vozidel - záchranné určení
4.2.2.3 V reportu za březen 2022 zaznělo i:
  • 9. Ministerstvo a GDLS-UK neporozumělo rozsahu prací a technických výzev, což vedlo k nedostatečné _ v rozvrhu programu. Tak jako kolikrát jsme v případě jiných státních zakázek viděli, MOD a GDLS-UK podcenilo objem prací, takže jejich rozvrh plánovaných prací byl přehnaně optimistický. A tak byl rozdíl mezi demonstrační a produkční fází mnohem větší než se předpokládalo.
    10. MOD neřídilo program efektivně. Nenastavilo efektivní způsob řízení a potřebné zdroje pro řízení programu. Byly mnohačetné cesty hlášení a ujednání pojistek, nedostatek času seniorského (vysokého) managementu, vysoká fluktuace seniorského vedení, poddimenzování managementu, neefektivní vedení programu (programme board).MOD prioritizovalo čas a náklady nad způsobilostí výsledného kusu.
    11. MOD a GDLS-UK restartovaly smlouvu v roce 2018, to ale nevyřešilo zásadní nedostatky. Práce na programu zpomalila během domlouvání nové smlouvy, upravující rozvrh programu, restart programu přidal komplexnost, bylo notné upravit parametry všech již existujících vozidel. Program nadále narážel na technické a bezpečnostní problémy a revidovaný harmonogram byl založen na příliš optimistických předpokladech. V důsledku toho GDLS-UK nedodrželo prvních 11 revidovaných milníků a do prosince 2021 18 z 36 kritických milníků nebylo splněno, 10 z nich mělo zpoždění o šest měsíců nebo déle.
4.2.3.1 Problémy Ajaxu byly zhoršeny neadekvátním řízením a selhání správy programu. Současný hlavní odpovědný vlastník, jmenován v říjnu 2021, je první na plný úvazek, ale i on má další firemní role a odpovědnosti. V roce 2018 reset programu přinesl větší složitost a revidovaný harmonogram programu byl nereálný. Zatímco profil počátečních investic před velkovýrobou není překvapivý, zvýšené překrývání demonstrační a výrobní fáze znamená že během výroby zůstaly nevyřešené technické a bezpečnostní problémy
4.2.3.2 Neschopnost včas eskalovat a řešit problémy s hlukem a vibracemi způsob ukazuje, že MOD musí zjednodušit své příliš složité bezpečnostní procesy a změnit chování. . . . Pomalu se eskalovaly záležitosti ohledně hluku a vibrací, protože procesy byly příliš komplikované, a část ministerstva postrádalo pravomoc zajistit, aby byly otázky bezpečnosti řešeny dříve než začnou testy
4.2.4.2 Zpráva vyvozuje:
  • 101 Hlavní příčina, která umožnila vozidlu způsobit potenciální škodu personálu armády vlivem hluku a vibrací během zkušebního procesu nebyla porucha jednoho jednotlivce nebo části MOD. Byla to složitá kombinace vztahu ozbrojených sil ke škodám a slabiny při akvizici MOD. Dopad COVIDu byl také poznat, docházelo ke zpoždění zkoušek a váznutí komunikace.
    102 Z kulturního hlediska armáda nevěřila, že je to možné způsobovat újmu lidem, zejména vibracemi, jak se mlčky očekávalo. Vojáci mohou a měli by snášet takové problémy.
    103 V rámci akvizičního systému není bezpečnost vnímána jako rovnocenné kritérium ve srovnání s náklady, harmonogramem a vojenskými schopnostmi. Kultura v MOD v současnosti nezajišťuje, aby při strategickém rozhodování byla zvážena i bezpečnost.
4.2.4.3
  • Nález 5: Řízení, hlášení a eskalace bezpečnostních rizik je roztříštěné napříč programem Ajax. Celkový registr rizik projektu je spravovaný DE&S, armáda spravuje podmnožinu programových rizik a [Joint Panel pro bezpečnost a životní prostředí] je zodpovědný za přezkoumání konkrétních
    bezpečnostních rizik a nebezpečí. To brání efektivnímu řízení, podávání zpráv a eskalaci rizik.
    Nález 7: DE&S v radách, které poskytovali armádě, přesně neodráželo odborný názor Dstla a dalších na riziko pro posádky Ajaxu z hluku a vibrací. To umožnilo pokračovat v činnosti, když měla být zastavena nebo pozastavena, dokud nebudou zavedeny silnější kontroly
    Nález 9: Rozhodnutí spustit souběžné demonstrační a výrobní fáze přidalo značnou složitost tím, že vyžadovalo, aby všechny strany řídily demonstraci, výrobu, nasazení a podporu šesti různých vozidel při nakonec čtyřech konstrukčních normách/poklesu schopností. To není to, co jsou týmy zvyklé řídit, a kontrolnímu týmu bylo jasně dokázáno, že rozhodnutí odklonit se od známého životního cyklu schopností proces vedl ke zmatku, neshodám, frustraci a v některých případech paralýze rozhodování v rámci programu Ajax. . .
...

7.2 Akviziční strategie
7.2.1 Není v pravomoci recenze hodnotit původní záměr. Přesto počet souvisejících problémů má původ v sepsané smlouvě. Část potíží byla způsobena pobídkami a přesunem výroby na místo bez zkušenosti s takovým projektem.
7.2.2 Recenze konstatuje, že potíže byly zvýšeny odchýlením od schváleného projektu.
7.3.5 Recenze identifikuje komunikační (reporting) systém dodavatele jako neefektivní a funkce klíčových členů managementu měla škodlivý vliv na celkovou schopnost dodat projekt.
7.3.8 Zmatek uvnitř programu byl evidentní při odchodu projektového manažera v červenci 2019. Začátkem roku 2020 byl vyměněn team leader VDM. Podle svědků docházelo k chronické absenci kontinuity vedení.
Naposledy upravil(a) vencour dne 19/6/2023, 21:56, celkem upraveno 25 x.
Obrázek
Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny. (Jonathan Archer, Enterprise)
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11468
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Britské bojové vozidlo AJAX

Příspěvek od Zemakt »

Něčím to smrdí. Známe, že?
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Britské bojové vozidlo AJAX

Příspěvek od KOLT »

vencour: díky!

Zemak: Trochu doufám, že CV90 u nás dopadne líp. Čistě díky zkušenosti Švédů, ne naší zásluhou.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11468
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Britské bojové vozidlo AJAX

Příspěvek od Zemakt »

Ano, je to v podstatě hotový a odladěný stroj.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Britské bojové vozidlo AJAX

Příspěvek od Rase »

Britské průzkumné obrněné vozidlo Ajax mělo svou světovou premiéru na Blízkém východě. Konkrétně bylo poprvé představeno na World Defence Show 2024, která se konala v Rijádu v Saúdské Arábii od 4. do 8. února 2024. Přitahoval zde zaslouženou pozornost jak svým pokročilým designem tak i schopnostmi. Pozoruhodné je, že vozidlo bylo předvedeno s pouštním maskovacím vzorem, který jej plně pokrýval a podtrhoval jeho vhodnost pro operace v pouštních prostředích.

https://www.armyrecognition.com/defense ... _east.html

Výstřižekdfgh.JPG
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Britské bojové vozidlo AJAX

Příspěvek od Rase »

"Kromě problémů s hlukem a vibracemi byly identifikovány i další problémy, včetně problémů s trupy Ajaxu následné šarže," napsal Dr Watling. "Problémy zahrnovaly úseky s nekonzistentními délkami, strany trupu nebyly rovnoběžné a nestandardní svařování."

https://www.defenceprocurementinternati ... ned-a-page
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Britské bojové vozidlo AJAX

Příspěvek od KOLT »

Boha jeho :rotuj: Zajímalo by mě, jestli je to problém specificky britský nebo už od výrobce. Neboli co je chyba konstrukce a co výroby. Vzato kolem a kolem, britská kvalita výroby v takovém automotive byla hodně špecifická :lol: Až tak moc, že Britové prakticky žádné automotive nemají...
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Britské bojové vozidlo AJAX

Příspěvek od Rase »

Co jsem tak pochytil, tak to má být obecně problém u vozidel ASCOD 2. Zmiňovali to prý i naši vojáci při testech nového BVP. Bohužel nemáme informace o tom, jak se těmto vozidlům daří v samotném Španělsku, které je rovněž pořizuje (myslím v ženijní verzi). Jinak s hlukem měl mít problém i Lynx FK41, konkrétně v Austrálii, kde se to pak trochu zlepšilo použitím gumových pásů.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11468
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Britské bojové vozidlo AJAX

Příspěvek od Zemakt »

No, myslím, že Kolt narážel zejména na problémy se svárem, a jestli jsem to dobře pochopil, s geometrií trupu. Což jako sorry, ale .....
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Britské bojové vozidlo AJAX

Příspěvek od Rase »

Prý ty španělské vozidla ASCOD 2 jsou v pohodě, tak nevím kde je ten problém. První várka vozidel Ajax má být ze Španělska, tak nevím na čí straně konkrétně ten problém je. Jop, je to vlastně docela děsivý průšvih. V práci dělám s polygrafickými stroji z Anglie a je to dost úlet. :???:
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Britské bojové vozidlo AJAX

Příspěvek od KOLT »

Aha, ony jsou španělské a řídí to Britové... no, tak to se asi podobné věci daly předpokládat :razz:
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“