Lockheed Martin F-35 Lightning II

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od skelet »

Problém je, že se o NGAD ví, že probíhá od roku 2014, ale víc se neví. Přibližně ve stejném roce byl ofiko zahájen vývoj B-21, který byl oficiálně představen letos.
Něco k NGAD odvozovat na vztahu F-35 a pokračování nového motoru nelze. Proč? Protože to může být ovlivněno mnoha neznámými:
1) jak velké konstrukční úpravy jsou třeba pro zástavbu motoru AETP?
(Historický příklad F-16 a použití motoru F101 z bombardéru B-1B; který byl podstatně silnější, než používané motory F100)
2) Jak je daleko motor AETP?
3) Jaká bude kapacita výrobní linky AETP, pokud se bude NGAD vyrábět v následujících sedmi letech? Bude výroba stačit pro NGAD a F-35?
(a NGAD bude mít díky soustředění USA na Pacific a stárnutí flotily F-15/F22 prioritu)
ObrázekObrázekObrázek
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3507
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od seabee »

Navíc se objevují názory, že NGAD nebude jeden letoun, ale systém různých prostředků, minimálně dvou - pilotovaných a UAS. Takže to mohou vyrábět různí výrobci. Nehledě na to, že v průměru třicet čtyři letounů ročně je bohatě překročeno už dneska u jediného - F-35. A to ještě běží výroba F-16, F-15 a F/A-18. Plus MQ-9.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3893
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od HONZIK11 »

Ano. Program zahrnuje bezpilotni i pilotni stroje. Komplikuje to jeste namornictvo,ktere stale vybira koncepci stroje ,tedy tvar kridla.
Nicmene pro fiskalni rok 2024 byla pro vyvoj F/A-XX vyclenena castka 1,5 miliardy dolarů, coz predstavuje pouze 5 % z celkového odhadovaneho nakladu na vyzkum a vyvoj v castce 26,9 miliardy dolarů .
A jestli si namornictvo prosadi svou koncepci ,tak to mohou byt i dva letouny a vice typu spolupracujicich dronu.
Proste ,dle me ,200 letounu do 2030 z linek nevyjede. A na teto informaci to vsechno zacalo.
Uživatelský avatar
Pavel 15
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 271
Registrován: 14/5/2019, 14:35

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Pavel 15 »

seabee píše: 16/3/2023, 13:06 Navíc se objevují názory, že NGAD nebude jeden letoun, ale systém různých prostředků, minimálně dvou - pilotovaných a UAS. Takže to mohou vyrábět různí výrobci. Nehledě na to, že v průměru třicet čtyři letounů ročně je bohatě překročeno už dneska u jediného - F-35. A to ještě běží výroba F-16, F-15 a F/A-18. Plus MQ-9.
ano v začatku program NGAD byl plan 2 stihačky,,taky psal tady a to pro Evropske a dalsi Asie bojište. Jen ty finance na to nestačily
Namořni NGAD jiste od Boeing [pomoh jim Buh..mizerna firma]..USAF- LockMart....bombarder B-21 Northrop-Grumman
Rus na zbrojeni ofical 8 bil rubl + 9 bil rubl tajnych vydaj... to je 12% HDP Ruska. Proto v USA dobri politici co požaduji
pro armadu 1,5 bil tedy 5% HDP..to je velmi..velmi dobre..Evropa by take o tom uvažovat
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3893
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od HONZIK11 »

Polaci uz k tomu nemaji daleko. 4procenta HDP.
U USA se z 5ti procent HDP vygeneruje silena castka.
U Ruska i s 12procenty pakatel.
To neni spravny argument neb
USA ma desetinasobny HDP.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3893
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od HONZIK11 »

Pavle odkud vlasne pises . Uteklo mi to.
Naposledy upravil(a) HONZIK11 dne 16/3/2023, 17:22, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Pavel 15
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 271
Registrován: 14/5/2019, 14:35

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Pavel 15 »

Ta mož na konfrontace ,,,USA potřeba zvýšit udernou silu na dlouhe vzdalenost,,
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti


snižit počet F-35 na 800 ks

zvyšit počet bombarder B-21 -300 ks

bombarder B-21 , schopnost vzduch-vzduch
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti


bombarder B-21 doprovod drony....jako ochrance

https://csbaonline.org/research/publica ... ernization
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3893
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od HONZIK11 »

Ty uvahy o moznem snizeni poctu F35 jsou zarazejici.
Pozn. Aspon jsme v tematu tohoto vlakna.
Proste to neni letoun pro vybojovani vzdusne nadvlady. Ale prunikovy bombarder.Nic jako F22.
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3507
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od seabee »

USAF má v příštím roce dostat 48 letounů F-35 a 24 F-15EX dohromady tedy 72 stíhaček.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Wolfhound
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 569
Registrován: 28/1/2022, 21:03

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Wolfhound »

Nizozemský F-35A nad Polskem “ukazuje zuby” v podobě dvou střel AIM-120C-7 AMRAAM. Jeden z osmi F-35A ze stavu 322. perutě, které nyní slouží v polském Malborku.
960ACB71-9859-432D-9D21-FAD9C25A71A5.jpeg
Zdroj:
https://scramble.nl/military-news/just- ... picture-85
Wolfhound
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 569
Registrován: 28/1/2022, 21:03

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Wolfhound »

Flotila F-35 USAF má podle generála M. J. Smithe nepřijatelně nízkou úroveň bojové připravenosti. Pouze asi polovina z 540 letounů F-35 USAF je nasaditelná k boji a plnou operační způsobilost ke všem typům misí má pouhých 29,3 %.
Důvod poklesu bojové připravenosti není jasně vysvětlen, ale předpokládá se, že různé díly a motor selhávají rychleji, než se očekávalo, což má vážný dopad na míru bojové připravenosti letounů F-35.
Navíc bylo zdůrazněno, že společnost Pratt & Whitney dodala téměř všechny motory pro letoun F-35 pozdě. Po vyšetřování bylo také zjištěno, že chladicí systémy motoru navržené společností Lockheed Martin fungovaly špatně, což výrazně zkracovalo jeho životnost.
Zdroje:
https://breakingdefense.com/2023/03/eng ... es-remain/
https://www.defenseromania.ro/general-a ... 21946.html
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Wasp »

Četl jsem že na vině je programová kancelář F-35. Ale také může jít o boj o motory, nebo si přehazují vinu jeden na druhého. O problému se ale ví od roku 2008.

WASHINGTON - V době, kdy se Pentagon a Kapitol připravují na boj o motory pro F-35, jeho představitelé tento týden uvedli, že starší motor F135 se opotřebovává a ničí rychleji než se očekávalo, což podle kongresových auditorů způsobuje dodatečné náklady na životní cyklus ve výši 38 miliard dolarů.

...F-35 se spoléhá na motor F135. Systém PTMS (Power and Thermal Management System) pak pomocí tlaku vzduchu odváděného z motoru chladí subsystémy letounu. V roce 2008 společnost Lockheed Martin zjistila že PTMS potřebuje větší tlak vzduchu z motoru než se původně předpokládalo a následně v roce 2013 byla zamítnuta změna konstrukce motoru. Pohonná jednotka je tedy nucena pracovat při vyšších teplotách a to snižuje její životnost a vyžaduje další údržbu. Řekl Jon Ludwigson, ředitel Úřadu pro vládní odpovědnost pro zadávání zakázek a akvizice v oblasti národní bezpečnosti.

Ludwigson ve své výpovědi dále uvedl, že úřad GAO při předběžném šetření plánu modernizace leteckého systému zjistil, že programová kancelář F-35 při sestavování analýzy jak nejlépe modernizovat motor a PTMS, nikdy nezformulovala nezávislý odhad nákladů ani schválenou akviziční strategii.
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4160
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Alfik »

Wasp píše: 2/4/2023, 22:56 Četl jsem že na vině je programová kancelář F-35. Ale také může jít o boj o motory, nebo si přehazují vinu jeden na druhého. O problému se ale ví od roku 2008.

WASHINGTON - V době, kdy se Pentagon a Kapitol připravují na boj o motory pro F-35, jeho představitelé tento týden uvedli, že starší motor F135 se opotřebovává a ničí rychleji než se očekávalo, což podle kongresových auditorů způsobuje dodatečné náklady na životní cyklus ve výši 38 miliard dolarů.

...F-35 se spoléhá na motor F135. Systém PTMS (Power and Thermal Management System) pak pomocí tlaku vzduchu odváděného z motoru chladí subsystémy letounu. V roce 2008 společnost Lockheed Martin zjistila že PTMS potřebuje větší tlak vzduchu z motoru než se původně předpokládalo a následně v roce 2013 byla zamítnuta změna konstrukce motoru. Pohonná jednotka je tedy nucena pracovat při vyšších teplotách a to snižuje její životnost a vyžaduje další údržbu. Řekl Jon Ludwigson, ředitel Úřadu pro vládní odpovědnost pro zadávání zakázek a akvizice v oblasti národní bezpečnosti.

Ludwigson ve své výpovědi dále uvedl, že úřad GAO při předběžném šetření plánu modernizace leteckého systému zjistil, že programová kancelář F-35 při sestavování analýzy jak nejlépe modernizovat motor a PTMS, nikdy nezformulovala nezávislý odhad nákladů ani schválenou akviziční strategii.
No, u nás pro to máme odborný název: Šachy zmatky panika, to je naše taktika!
A náš stát tímto způsobem funguje už nejmíň šest set let.
A funguje to... jakž takž :twisted:
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Shania »

Nejdulezitejsi info ze slyseni je tohle:

https://armedservices.house.gov/sites/r ... timony.pdf

Počáteční provozní testování a hodnocení a společné simulační prostředí
Zatímco modernizované informační logistické systémy zůstávají klíčem k zajištění připravenosti letadel F-35 dnes, naše úsilí v oblasti tréninkových systémů a simulací (TSS) je klíčem k odemčení schopností letadel F-35 zítra. Společné simulační prostředí (JSE) je klíčové pro testování výkonu letadel F-35 v prostředí vysokého rizika, vysoké přesnosti a vysoké hustoty na základě fyzikálních zákonů a proti schopnostem soupeřících zemí, které nelze zobrazit během letů proti aggressorům a integrovaným protivzdušným obranám na testovacích poligonů. V posledních šesti měsících se JPO setkala s nevídanou spoluprací všech zúčastněných stran JSE, aby zajistila dokončení Počátečního provozního testování a hodnocení (IOT&E) do srpna 2023. Silná spolupráce od našich vývojářů, Ředitele operačního testování a hodnocení (DOT&E), týmu JSF operačního testování (JOTT), Leteckého operačního testovacího a hodnotícího střediska (AFOTEC), Námořního leteckého válečného centra pro letecké stroje (NAWCAD) a společnosti Lockheed Martin vedla k pozoruhodnému pokroku při zjednodušování sběru dat, analýze, procesů akreditace a příprav testů, přičemž zároveň zajišťovala dostatečnost testů pro akreditaci JSE.
Vývoj a integrační fáze JSE jsou téměř dokončeny. JSE provedla řadu testovacích akcí podpořených týmem JOTT v průběhu jara 2021 k posouzení simulačních schopností v podmínkách testů a s ohledem na hrozby reprezentativní pro IOT&E testování scénářů plné mise. JSE prokazuje potřebnou stabilitu k podpoře plánovaných provozních testů. Zbývající práce zahrnuje opravu pěti prioritních chyb IOT&E, ověření oprav tří předchozích chyb a dokončení ověřování a validace (V&V) pro podporu akreditace simulace.

Společný tým intenzivně pracuje na zajištění stopy dat ve všech datových balíčcích, aby bylo dosaženo příznivé akreditace. AFOTEC odhaduje dokončení shromažďování ověřovacích a validizačních dat a vývoje datových balíčků na konec května 2023. Po splnění kritérií akreditace a dokončení posledního hodnocení připravenosti k testům ze strany operačního testovacího společenství bude provedeno 64 operačních zkoušek IOT&E v rámci JSE. Běh pro skóre je plánován do 31. srpna 2023. Po dokončení těchto 64 zkoušek bude vydána zpráva o operačním testování, která identifikuje případné omezení. Zpráva podpoří rozhodnutí o plném provozu programu, které se očekává ke konci roku 2023, což odpovídá aktualizovanému programovému základu akvizic (APB) programu F-35.

Ačkoli byla JSE původně vyvinuta k splnění požadavků IOT&E pro testování F-35, ukázalo se, že poskytuje bezprecedentní vysoké úrovně bojového a výcviku zbraní s fidelitou a rychlostí, které nebyly dříve dostupné prostřednictvím předchozích metod. Během posledních dvanácti měsíců se deset různých škol zbraní a operačních perutí v JSE trénovalo a využívalo tuto schopnost k přípravám na nasazení při boji s vysokými hrozbami. Téměř jednohlasná zpětná vazba od těchto operačních perutí naznačuje, že JSE je nejrealističtějším a nejtěžším prostředím hrozeb, které kdy viděli při tréninku s F-35. JSE je nyní hlavní součástí kurikula na námořních a leteckých zbraních škol v USA a také zajišťuje mimořádný nárůst rychlosti tréninku a zvyšování pilotních schopností. Například během nedávného pětidenního pracovního období s TOPGUNem dokončil personál a studenti 118 nepřetržitých simulátorových období, generovali celkem 334 sortií a téměř 1000 použití AIM-120.

TOPGUN dokončil více tréninků za pět dní na JSE, než bylo dříve možné během normálního tréninku letky za období dvanácti až osmnácti měsíců.


JSE poskytuje prostředí s vysokou věrností, které, pokud by se měřítko zvětšilo, má potenciál poskytnout Flotile schopnost trénovat efektivně pomocí extrémně vysokých opakování, aby zajistila úspěch v boji na vysoké úrovni. Tyto tréninkové oddíly poskytly JSE cennou zpětnou vazbu od operačního společenství. I přes tyto úspěchy v tréninku JPO neupouští naši pozornost a prioritu od dokončení IOT&E, což je naprostou prioritou, stejně jako modernizace JSE pro operační testování a hodnocení schopností bloku 4. Některá modernizace prostředí JSE pro hrozby, zbraně a služby již probíhá. Vývoj Bloku 4 F-35 In-A-Box, který poskytuje přepracovaný software letadla F-35 pro simulátor JSE, je v současné době na smlouvě. Očekáváme dodání a integraci aktualizovaného operačního letového programu pro prostředí JSE nejpozději do června 2024. Zajištění toho, aby vydání softwaru JSE byla přijímána souběžně nebo před modernizací bloku letounu, je nezbytné pro udržení realistického tréninku v souladu s letovými schopnostmi. JSE nám umožňuje testovat nové a stávající schopnosti letadel digitálně v nejkonkurenceschopnějším prostředí hrozeb na světě, které se neustále vyvíjejí. Zrychlení modernizace po IOT&E tak, aby JSE sledoval nejnovější konfiguraci F-35, je nezbytné pro zrychlení objevování v rozvojovém potrubí pro dodávku schopností do Flotily.

obr jinych zdroju
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Screenshot 2023-04-03 102628.png
Screenshot 2023-04-03 102653.png
Wolfhound
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 569
Registrován: 28/1/2022, 21:03

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Wolfhound »

Hlavním úkolem amerických F-35A nasazených v Evropě od února do května 2022 byl průzkum. Stroje mapovaly ruskou protivzdušnou obranu i data vysílaná ruskými bojovymi letouny.

Podrobnosti viz:
https://www.airforcetimes.com/news/your ... t-learned/
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4160
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Alfik »

Shania píše: 3/4/2023, 10:21 Ačkoli byla JSE původně vyvinuta k splnění požadavků IOT&E pro testování F-35, ukázalo se, že poskytuje bezprecedentní vysoké úrovně bojového a výcviku zbraní s fidelitou a rychlostí, které nebyly dříve dostupné prostřednictvím předchozích metod.
Slovo "fidelis", počeštěle "fidelita", je z latiny, a znamená "přesnost". Srv. např. Hi-fi, zkr. z High Fidelity, tedy vysoká přesnost.
Mohl bys:
1) Vysvětlit nám obyčejným lidem, co touto blábolovětou máš na mysli, popř. co tím má na mysli ten pán?
2) Dávat sem raději něco technického místo politických sraček? Těch už je tu od r. 14 až až...
3) Vysvětlit, proč je tak důležité kupovat "budoucí letadlo" místo současného, létajícího, letadla??? Mi to totiž přichází jako koupit zítřejší chleba. Ale bez takovýchto politických blábolů, bych poprosil.

Začínám mít pocit, že toto letadlo je podvod. Na poplatnících našich, i těch ze zámoří. :mrgreen:
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Uživatelský avatar
t.hajek
7. Major
7. Major
Příspěvky: 442
Registrován: 26/2/2009, 12:03
Bydliště: Praha

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od t.hajek »

jazykovědné okénko:
fidelitas je latinsky věrnost, ve smyslu přesnost jsem ho nezaznamenal

nicméně anglické fidelity má význam věrnost i přesnost
ObrázekObrázekObrázek
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3893
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od HONZIK11 »

Nejdulezitejsi info ze slyseni bylo asi receno posledni vetou.
,,Zrychlení modernizace po IOT&E tak, aby JSE sledoval nejnovější konfiguraci F-35, je nezbytné pro zrychlení objevování v rozvojovém potrubí pro dodávku schopností do Flotily.,,

To je prece dulezite! A nerikejte ,ze to neni presne . :lol: :lol: :lol:
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Wasp »

Shrnu to tedy tak že kancelář projektu F-35 věděla o problému s chlazením v roce 2008, v roce 2013 problém " vymazala" aby následně v roce 2023 bylo řečeno že jenom necelých 30 % strojů je plně bojeschopných a že hlavním problém je chlazení které prodražuje provoz o XY bilionů dolarů ale že potřebují nové motory..
Ale to hlavní je to že nový software umožní střílet 10 000 AIM-120 za hodinu a je to to nejlepší co na světě je.
To půjde takto do nekonečna ?
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4160
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Alfik »

t.hajek píše: 4/4/2023, 13:44 jazykovědné okénko:
fidelitas je latinsky věrnost, ve smyslu přesnost jsem ho nezaznamenal

nicméně anglické fidelity má význam věrnost i přesnost
Pravda má obě tváře, fidelitas kontra fidelis :)
Ale máš recht, ovšem ten text je fakt blábol. Celý. To slovo to je jen třešnička na dortu :)
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Odpovědět

Zpět na „Letadla“