Boeing B-17 Flying Fortress

Moderátor: Hans S.

Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4160
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Boeing B-17 Flying Fortress

Příspěvek od Alfik »

Honzíku, blábolíš.

HansS ti napsal definici. Je tatáž jakou jsem chtěl napsat já. Byl rychlejší :)
Pokud se tětiva profilu a jeho střední křivka překrývají, je profil souměrný či symetrický.
Jinak řečeno, pokud bys jej přestřihl po linii tětivy a otáčel tu půlku horem dolem, byly by stejné - totožné - zrcadlově otočené.
Není-li tomu tak, a na těch obrázcích to můžeš vidět nejsi-li slepý, tak symetrický aka souměrný prostě není.

Možná ovšem ani ty ani ten tvůj kámoš nevíte co si představit pod takovým pojmem "střední křivka" či "tětiva profilu" :twisted:
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3891
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Boeing B-17 Flying Fortress

Příspěvek od HONZIK11 »

Na posledni otazku odpovim obrazkem symetrickeho/soumerneho profilu křidla.
http://airfoiltools.com/airfoil/details ... n64012a-il

Paklize je aplikovan jako profil kridla generuje vztlak uhlem nabehu kridla , nebo jeho mechanizaci.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3891
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Boeing B-17 Flying Fortress

Příspěvek od HONZIK11 »

Alfik píše: 26/3/2023, 09:39 Honzíku, blábolíš.

HansS ti napsal definici. Je tatáž jakou jsem chtěl napsat já. Byl rychlejší :)
Pokud se tětiva profilu a jeho střední křivka překrývají, je profil souměrný či symetrický.
Jinak řečeno, pokud bys jej přestřihl po linii tětivy a otáčel tu půlku horem dolem, byly by stejné - totožné - zrcadlově otočené.
Není-li tomu tak, a na těch obrázcích to můžeš vidět nejsi-li slepý, tak symetrický aka souměrný prostě není.

Možná ovšem ani ty ani ten tvůj kámoš nevíte co si představit pod takovým pojmem "střední křivka" či "tětiva profilu" :twisted:
Alfiku , umis cist ? To co mi tady pises jsem pochopil nekdy v osmnacti letech. Ted mi je 60.
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4160
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Boeing B-17 Flying Fortress

Příspěvek od Alfik »

No tak proč píšeš blbost?
Nebo to fakt na těch profilech co jsem ti poslal nevidíš?
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3891
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Boeing B-17 Flying Fortress

Příspěvek od HONZIK11 »

Prosim te,precti si muj dotaz 1.prispevek.
Ja s nazorem o profilu kridla B17od zacatku nesouhlasim .
Citoval jsem prispevek a nazor NE MUJ!!!
...Tak zkroucení určitě zhoršuje kluz. Profil není ideálně nastaven.


Já překroucení beru tak, že je to snaha při "přetažení" nejprve odtrhnout střed křídla. Pokud by se jako první odtrhl konec křídla, tak se model nepropadne, ale začne vrtat.
A pak to dulezite:

Osobně jsem létal se samokřídlem, které mělo souměrný profil. Hodně dobré. Speciálně, když člověk nechce nejmenší opadání nebo klouzavost, ale letí pod motorem. Ostatně souměrný profil měla i B-17.

A tim to zacalo.
Utekly ti souvislosti. Nic vic nic min.

Jo a poslal jsi mi v pdf planek na cca 2,5metrovy model B17 letadla ?
Naposledy upravil(a) HONZIK11 dne 26/3/2023, 10:45, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4160
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Boeing B-17 Flying Fortress

Příspěvek od Alfik »

To bylo to nahoře co mi z Google vypadlo. Ovšem ty nákresy profilu tam jsou, nebo ne? :)
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3891
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Boeing B-17 Flying Fortress

Příspěvek od HONZIK11 »

To vis ,ze jsou. Ale u takoveho planku nikdy nevis jak si to modelar zmodifikoval. A podivej se naschval na zebra na konci kridla.
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4160
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Boeing B-17 Flying Fortress

Příspěvek od Alfik »

HONZIK11 píše: 26/3/2023, 10:33 To vis ,ze jsou. Ale u takoveho planku nikdy nevis jak si to modelar zmodifikoval. A podivej se naschval na zebra na konci kridla.
No, tak tím je řečeno vše podstatné.
Doporučuji si tuto diskusi přečíst každému kdo s tebou probírá např. válku na Ukrajině, a podívat se sám na ty profily. Na té stránce a na každé jiné (nejsou "modelářsky modifikované", ale přesvědčete se sami).
A podívejte se na ty jeho "zebra na konci kridla". A posuďte sami.
(-_Q)
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3891
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Boeing B-17 Flying Fortress

Příspěvek od HONZIK11 »

Dals tady coby dukaz ,,argumentacne ,, planek na balzovy a preklizkovy 2,5m rozpetim model B17 a nic jineho,ktery jsi navic povazoval za rozkres zkutecneho B17.
Neprectes si ani par prispevku do zadu.
Za me problematice vubec nerozumis.
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Re: Boeing B-17 Flying Fortress

Příspěvek od jersey.se »

Z cesty mluvíte oba dva. P-51 používal modifikovaný profil NACA 2415. Není ani zdaleka symetrický. Ale má posunutou největší tloušťku daleko za 1/4 hloubky, proto se mu říká "laminární", i když z dnešního pohledu laminární není. Spíš se blíží tomu, co nazýváme superkritický. B-17 měl profil NACA0018. Ten je symetrický. Proč? Nevím na 100%, ale jeho návrháři pravděpodobně chtěli zajistit dobré letové vlastnosti a výkony ve velmi širokém rozmezí rychlosti. Ono se jim to vzhledem k velké ploše křídla a tedy malému plošnému zatížení asi i docela povedlo. NACA0018 je také poměrně výhodný z ekonomického hlediska. Jeho stavba není až tak náročná, protože nevyžaduje až tak velkou přesnost a má dobré vlastnosti z hlediska přetažení, proto asi křídlo B-17 ani není zkroucené. Další výhoda je pochopitelně schopnost i křídla s poškozeným potahem generovat vztlak.

Tedy: B-17 má symetrický profil křídla, Mustang ani omylem.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3891
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Boeing B-17 Flying Fortress

Příspěvek od HONZIK11 »

Moc diky za odpoved.
Paklize se bavime o profilu ,ktery jsi uvedl
http://airfoiltools.com/airfoil/details ... aca0018-il
...
Tak mel kolega pravdu alespon co se B17 tyka. . Prakticky jsem nemel info o pouzitem profilu. Ted uz je to jasne.
Tedy jeste jednou diky.
Naposledy upravil(a) HONZIK11 dne 27/3/2023, 13:42, celkem upraveno 1 x.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3891
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Boeing B-17 Flying Fortress

Příspěvek od HONZIK11 »

Hans S. píše: 26/3/2023, 01:22 Honzik11: Nerozumím. Symetrický (= souměrný) profil je takový, kde se tětiva a střední křivka překrývají. Za druhé světové se symetrické profily myslím nepoužívaly vůbec (nebo si aspoň nevzpomenu na jediné letadlo, které by je symetrické mělo). Další věc je tzv. kroucení, aerodynamické, geometrické, nebo obojí. Aerodynamické spočívá v různé tloušťce profilů po délce křídla, geometrické pak v různých úhlech náběhu. Tak jestli to ten tvůj kamarád nemyslel spíš takhle? I když i tohle bylo naprosto běžné a najít nějaké nekroucené křídlo by asi bylo celkem složité.

A z jakého důvodu by souměrný profil měla mít zrovna B17...to mi tedy vysvětli, co si pod tou souměrností s kamarádem vlastně představujete :)
Clovek nemusi proste vedet vsechno . Ja na tu informaci o symetricnosti profilu B17 narazil poprve ,kolegovi tak mohu napsat ,ze mel pravdu. A tak jsem se ptal.
Prirovnani k Mustangovi byla volovina.
Uz to taky vidim.
http://airfoiltools.com/airfoil/details ... l=n2415-il
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Re: Boeing B-17 Flying Fortress

Příspěvek od jersey.se »

HONZIK11 píše: 27/3/2023, 13:30 Moc diky za odpoved.
Paklize se bavime o profilu ,ktery jsi uvedl
http://airfoiltools.com/airfoil/details ... aca0018-il
...
Tak mel kolega pravdu alespon co se B17 tyka. . Prakticky jsem nemel info o pouzitem profilu. Ted uz je to jasne.
Tedy jeste jednou diky.
Ano, to je profil B-17. :up:
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4160
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Boeing B-17 Flying Fortress

Příspěvek od Alfik »

Ano, mýlil jsem se a omlouvám se. Opravdu to byl NACA 0018.
Mea culpa. Měl jsem se na tom Googlu podívat na víc výsledků.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Boeing B-17 Flying Fortress

Příspěvek od Hans S. »

HONZIK11 píše: 26/3/2023, 10:10 ...Tak zkroucení určitě zhoršuje kluz. Profil není ideálně nastaven.

Já překroucení beru tak, že je to snaha při "přetažení" nejprve odtrhnout střed křídla. Pokud by se jako první odtrhl konec křídla, tak se model nepropadne, ale začne vrtat.
Jop, tak nějak. Kroucení v obecné rovině aerodynamické vlastnosti křídla zhoršuje, ale zlepšuje letové charakteristiky letounu v mezních režimech. Tím, že se proudění utrhne nejdříve u trupu, získáme dva pozitivní efekty. Utržené ("rozbité") proudění naráží do výškového kormidla a způsobuje na něm vibrace (ty pilotovi naznačují, že se blíží k přetažení). No a druhý pozitivní efekt spočívá v samotném oddálení utržení konců křídla a tedy křidélek - letadlo sice ztrácí vztlak, ale delší dobu si udrží řiditelnost v příčném směru.

Jinak dle TOHOTO zdroje B17 má u kořene profily NACA 0018 a na konci NACA 0010, tzn. je aerodynamicky krouceno. Jestli i geometricky tak to by chtělo nějaký kvalitní výkres.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3891
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Boeing B-17 Flying Fortress

Příspěvek od HONZIK11 »

V tomto pripade se jedna o klasicke aerodynamicke krizeni. Proste pouziji interpelaci profilu jen dle hloubky kridla a na jeho pevnostni/konstrukcni tloustku .
Jediná křídla, která se staví bez jakéhokoli křížení, jsou téměř bez výjimky přímá křídla obdélníkového půdorysu.Takze tady to mame jasne.
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Re: Boeing B-17 Flying Fortress

Příspěvek od jersey.se »

Hans S. píše: 28/3/2023, 10:19

Jinak dle TOHOTO zdroje B17 má u kořene profily NACA 0018 a na konci NACA 0010, tzn. je aerodynamicky krouceno. Jestli i geometricky tak to by chtělo nějaký kvalitní výkres.
Hansi, NACA 0010 je taky symetrický, jen je užší, takže aerodynamicky kroucené není. Jestli je křídlo krouceno geometricky, to z hlavy nevím, ale řekl bych že ne, Jaký by to mělo u symetrických profilů smysl?
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3891
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Boeing B-17 Flying Fortress

Příspěvek od HONZIK11 »

Aerodynamicky zkroucené je křídlo, jehož okrajové profily se liší tvarem a samozřejmě aerodynamickými charakteristikami.

Tady to je jen zmenseny profil tech samych charakteristik ale lisici se tvarem. S mensi tloustkou a mensi hloubkou dle pudorysu kridla.
Takze to definici naplnuje jen napul.
Plnou definici kridla bez aerodynamickeho zkrouceni by splnovalo jen obdelnikove kridlo ,kde by bylo korenove a koncove zebro stejne.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Boeing B-17 Flying Fortress

Příspěvek od Hans S. »

Jersey, právě proto, že je ten koncový profil užší, tak je kroucené aerodynamicky. Nebylo by, pokud by u kořene i na konci byl použit profil 0018, nebo třeba na obou místech 0010. ZDE. 0018 není jen větší, ale hlavně tlustější a jeho aerodynamické charakteristiky jsou prostě jiné.

0010
0018

Trošku přemýšlím nad tím, jestli při použití stejného typu profilu, ale jiné velikosti (lichoběžníkové křídlo) bychom to označili za aerodynamické kroucení či nikoliv, ale to je asi to, na co naráží Honzík :).
jersey.se píše: 28/3/2023, 12:45 Jestli je křídlo krouceno geometricky, to z hlavy nevím, ale řekl bych že ne, Jaký by to mělo u symetrických profilů smysl?
Ten smysl spočívá v tom, že na konci křídla snížíš úhel náběhu - bez ohledu na (a)symetrii. Tzn. konec křídla nabíhá pod nižším AoA a při zvyšování AoA celého křídla na něm dojde k utržení proudnic později => jak jsem psal výše, udržíš alespoň nějaký vztlak a ovladatelnost křidélek, místo aby se to trhlo celé najednou.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3891
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Boeing B-17 Flying Fortress

Příspěvek od HONZIK11 »

Ja jen podotknu pro odlehceni. Kdyz tady desetileti probirame ruzne charakteristiky letounu. Rozpeti,vaha ,nosna plocha a jeji tvar ,vykon motoru,vytrvalost,nosnost obratnost dostup a buhvi co jeste.
Ale na pocatku musi byt vzdy ten profil .
Takovy skryty detajlik ,ze jo? A kdyz ho spatne zvolis tak ani fly-by-wire nepomuze. :D
Nekdy si rikam,ze staci kus kridla ke kteremu se dostane protivnik a posune ho to daleko.
Vic nez materialy a buhvi co jeste.

Ja kdyz mam cas ,tak ctu a koukam na praci s profily Marka Drely. Co ten s nima za poslednich par desitek let proved je neskutecne.
Odpovědět

Zpět na „Bombardovací a bitevní letouny“