Boeing B-17 Flying Fortress

Moderátor: Hans S.

Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Re: Boeing B-17 Flying Fortress

Příspěvek od jersey.se »

Hans: Osobně beru kroucení jako případ, kdy bude křídlo při nulovém vztlaku vyvozovat kladný moment u kořene a záporný u konce křídla, což povede k tomu zmíněnému zlepšení těch tvých pádových charakteristik (pokud použiju vhodný profil pochopitelně). A toho lze dosáhnout buď aerodynamickým, nebo geometrickým kroucením. Ale použití jen jiného symetrického profilu mi žádný moment při nulovém vztlaku nepřivodí.

K tomu geometrickému kroucení: já vím k čemu kroucení je, jenomže si nevybavuju jediné letadlo, které by mělo symetrický profil u kořene i na konci křídla a zkroucené křídlo. Symetrické profily ve spojení s lichoběžníkovým nebo obdélníkovým křídlem mají totiž už tak dobré pádové charakteristiky, že by jejich kroucení jen zbytečně zhoršovalo výkony a letové vlastnosti. Viz akrobati jako Extra. Výrazné aerodynamické kroucení mají obecně bezocasá letdala, třeba Me 163, že jo. Ale geometrickému kroucení se konstruktéři pokud možno vyhýbají z důvodu výrobní náročnosti. A připomínám, že volba použitých profilů u B-17 byla s velkou pravděpodobností učiněna i s ohledem na nenáročnost výroby.

HONZIK11: Tak jasný, profil je hodně důležitý. Jenže ne důležitější než ostatní aspekty letadla. Umění návrhu letadla spočívá právě ve volbě nejlepšího kompromisu, což je právě na tom to krásné. A právě proto není a nebylo až tak kritické, když se k nějaké části letadla dostane protivník. Ano, může to pomoct vylepšit vlastní konstrukce, ale nemyslím že to kdy přineslo vyložený zlom. Němci pochopitelně například zkoumali křídlo Mustangu. Mimo jiné správně upozornili, že laminární proudění jeho profil umožňuje jen ve velmi omezeném rozsahu a že protože se za všechno platí, trpí i některými nectnostmi. Ale zkrátka pro styl nasazení Mustangu bylo nejlepší.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3934
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Boeing B-17 Flying Fortress

Příspěvek od HONZIK11 »

Ja myslel spise do soucasnosti .Treba na Richarda Travise Whitcomba .
https://www.nasa.gov/topics/people/feat ... tcomb.html

A to si budu muset nekde zapsat.
,,Umění návrhu letadla spočívá právě ve volbě nejlepšího kompromisu, což je právě na tom to krásné.,,
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Boeing B-17 Flying Fortress

Příspěvek od Hans S. »

jersey.se píše: 28/3/2023, 15:27 Hans: Osobně beru kroucení jako případ, kdy bude křídlo při nulovém vztlaku vyvozovat kladný moment u kořene a záporný u konce křídla, což povede k tomu zmíněnému zlepšení těch tvých pádových charakteristik (pokud použiju vhodný profil pochopitelně). A toho lze dosáhnout buď aerodynamickým, nebo geometrickým kroucením. Ale použití jen jiného symetrického profilu mi žádný moment při nulovém vztlaku nepřivodí.
Jop, myslím, že si v obecné rovině rozumíme. Jen s tím doplněním, že nulový vztlak není úplně ten případ, který nastává v situaci odtrhávání proudění v různých místech délky křídla.
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Re: Boeing B-17 Flying Fortress

Příspěvek od jersey.se »

Jasně, rozumíme, jen se domlouváme na pojmenování. Tak při nulovém vztlaku jistě obvykle ke ztrátě vztlaku nedojde, protože je nulový. I když, pokud je křídlo hodně zkroucené, dovedu si při některých podmínkách představit odtržení proudění i při nulovém vztlaku. Ale pochopitelně chápu, co tím myslíš. Použitím jiného profilu na koncích křídla můžeš (ale u symetrického spíš ne), posunout odtržení na koncích k vyššímu úhlu náběhu. Jenže proti tomu působí půdorys křídla - u symetrického lichoběžníku dochází k odtržení právě spíš na konci. Není to sice nutně nijak dramatické, ale je to důvod, proč je třeba Extra divočejší než Edge s přímou náběžnou hranou. Proto bys teda asi musel ve tvém případě jako aerodynamické zkroucení brát i půdorysný tvar křídla.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13114
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Boeing B-17 Flying Fortress

Příspěvek od Rase »

Německý model pro výcvik letců, kterak útočit na B-17. Ony drátěné kužely zpodobňují pokrytí okolí jednotlivými kulomety.

412116919_312096788478320_6989431398804206040_n.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Bombardovací a bitevní letouny“