Artene, letecká výroba je hodně specifická. Ty můžeš sice říct, že výroba něčeho probíhá sice ve Francii, ale 99% její přidané hodnoty (bez přehánění) může být třeba v ČR. Ale ono to nebývá v letecké výrobě ani takhle jednoduché. Kvůli potřebě speciálních postupů, zvláště pak specifických obráběcích postupů (hlubokovrty - protahovačky), povrchových ochran (pískování, otryskání), povrchových ochran (chemie všeho druhu, spousta toho není povoleného v určitých zemích, např. v EU), stále ještě složité a velmi drahé kompozitní výroby... To všechno leteckou výrobu drobí třeba i do desítek zemí.arten píše:Môžeš dať nejaký link na tie čísla? Narýchlo to neviem nájsť a úprimne - nezdá sa mi to - už len motory sú určite viac ako "4% zostav a komponentov."klingy píše:Nehovoriac o tom, ze z 2600 zostav a komponentov je 92% vyrobenych v Rusku, 4% na Ukrajine, a zvysok inde avionika pouziva u civilnej verzie z USA atd...
Uvedu příklad: Takový Embraer 170 je naprosto běžné, relativně velkosériově vyráběné letadlo. V jeho dveřích je jedna páka, kterou stejně jako celé dveře dělá koncern Latecoere. Pomineme-li čas, který zabere samotné slévání vysoce tvrdé oceli (v Rusku) a její doprava do továrny, tak následně tato páka procestuje ČR - Německo - ČR - Francii - ČR - Velkou Británii - ČR - ČR - (Francii) - Brazílii. Trvá asi 16 měsíců, než je páka dokončena a je možné ji (jakožto elementární díl) namontovat do dveří. Montáž dveří zabere dalších cca 14 dní a jejich namontování do letadla v Brazílii zabere půl hodiny. Ty se na to díváš z pohledu Brazílie (...Ukrajiny) a té půl hodiny, která se stejně ztratí v jiných paralelně běžících časech. Reálný stav je ale takový, že se na výrobě tak blbé věci, jako je jedna obyčejná ocelová páka podílelo 5 továren v 5 zemích. A to ne proto, že by to byla sranda, ale prostě proto, že tak složitý výrobek, jako je blbá páka do dveří, tak žádná továrna na světě nedokáže sama o sobě vyrábět v požadované letecké kvalitě. Takže se subkontraktuje všechno možné. Jasně, tenhle příklad je extrémní, je i řada dílů, které vznikají jen na jednom místě. Ale chci tím ukázat, že tvůj pohled na problematiku je trochu zjednodušený. A rozhodně ten, kdo provádí finální montáž, nemusí mít největší výrobní know how. Prostě má know how týkající se finální montáže. Toť vše.
Zkus do svých úvah zahrnout fakt, že výroba letadla je o něco složitější, než pečení rohlíků

Dobrá spekulace.(Ináč - nič to nemení na tom, čo som postol - Rusi si bez Ukrajiny v tomto neporadia, Ukrajina s EU áno... )