Obrněný automobil Sizaire-Berwick "Wind Wagon"

Moderátor: Rase

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Obrněný automobil Sizaire-Berwick "Wind Wagon"

Příspěvek od Rase »

sizaire-berwick-blindado-1915-worst-weapons-1.jpg

Sizaire-Berwick "Wind Wagon"

Prototyp obrněného vozu Sizaire-Berwick "Wind Wagon" vyrobený v roce 1915, poháněl letecký motor s tlačnou vrtulí. V té době panovaly obavy, že když armáda dorazí do Afriky a na Střední východ, obrněná auta uvíznou v měkkém písčitém terénu. Někteří konstruktéři tak došli k závěru, že obrněný automobil osazený vrtulí by je mohl snáze překonat.
Mladá francouzská automobilka Sizaire-Berwick si kolem roku 1913 vedla vskutku dobře. Společnost založená bratry Sizairovými ve spolupráci s londýnským importérem Frederickem Berwickem už měla na trhu vlastní luxusní model a byznys malé značky pomalu vzkvétal. Zanedlouho byl výrobce chválen pro svá kvalitní šasi a celkově rychlé, spolehlivé vozy. Byť zlí jazykové ji tehdy obviňovali z "nehorázného kopírování" tehdejšího Rolls-Royce, což ale nemuselo být vždy na škodu. Cestu na výsluní však přerušila první světová válka a když společnost převzala francouzská vláda, začaly na originálním šasi Sizaire-Berwick vznikat vozy pro vojenské účely. Na popud britské armády vznikl dosti bizarní prototyp, který se dostal i do seznamu "nejhorších zbraní světa". Původní myšlenka nebyla špatná, jelikož konvenčně poháněná úzká kola se velice rychle protáčením zahrabala do písku a právě tah rotující vrtule měl tento neduh obejít. Obrněné vozidlo bylo také určeno k jízdě na větší vzdálenosti a vyšší rychlostí, na rozdíl od prvních tanků. Kabina vozu byla dvoumístná a zahrnovala i střílnu pro vestavěný kulomet Vickers. Druhou polovinu asi 4,3 metru dlouhého obrněnce pak zaujímal letecký motor Sunbeam o výkonu asi 81 kW (110 koní) s vrtulí. Hmotnost vozidla se měla pohybovat okolo čtyř tun. Velice rychle mělo dojít k zjištění, že v písčitém terénu je velká rotující vrtule dosti nevhodným řešením. Letecký motor totiž sice zajistil dostatek hnací síly k poměrně svižné jízdě, rozvířená oblaka písku či okolního prachu ale nebyla pro životnost motoru ani pohodlí posádky zrovna ideální. Jediný vyrobený prototyp byl otestován v Británii a nikdy se na bitevní pole Afriky či Středního východu nepodíval. Automobilka Sizaire-Berwick období první světové války přežila, ačkoliv později ve 20. letech již ve vedení nestál nikdo z původních zakladatelů. Po přibližně desetiletí opět spuštěné malosériové výroby ale společnost v roce 1927 oficiálně ukončila činnost.

Zdroj:
https://www.autorevue.cz/obrneny-wind-w ... nec-dopadl
https://en.escuderia.com/sizaire-berwick-wind-wagon/
https://owlcation.com/humanities/The-St ... moured-Car
https://www.reddit.com/r/TankPorn/comme ... 1915_this/
https://en.wikipedia.org/wiki/Sizaire-Berwick

687474~1.JPG
345445648_194357216779051_891908731305893842_n.jpg
sizaire-berwick-blindado-1915-worst-weapons-7.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“