Pepsi jako námořní velmoc

Námořní technika všech typů a použití
Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Pepsi jako námořní velmoc

Příspěvek od Rase »

pepsi-soviet-navy-ussr-nicolas-ortega-illustration-FF_01.jpg

Pepsi jako námořní velmoc

Kterak se společnost Pepsi stala vlastníkem jednoho z nejsilnějších námořnictev na světě.
V roce 1959 uspořádali Američané v SSSR výstavu "American National Exhibition", která měla obyčejným lidem přiblížit, jak se žije v USA. K vidění byla americká auta, "typická" americká domácnost, oblečení a další produkty. Sovětský vůdce Nikita Chruščov zde byl pohoštěn Pepsi Colou a byť ji považoval za přeslazenou, mezi ostatními návštěvníky si získala značnou popularitu. Po složitých jednání byla nakonec podepsána dodávka Pepsi do SSSR, ale byly zde problémy s platbou. Sovětský svaz tehdy neměl přístup k cizí měně a na mezinárodním trhu nemohl být Rubl směněn, jelikož o něj nebyl zájem. Nakonec se dohodli na směně za dodávky vodky Stoličnaja do USA. Pepsi se tak stala prvním "západním produktem", který se v Sovětském Svazu oficiálně prodával v běžných obchodech. V SSSR se Pepsi stala obrovsky úspěšným drinkem a do roku 1989 zde vzniklo 21 továren na výrobu tohoto šumivého nápoje. V roce 1989 měla být podepsána nová dohoda v hodnotě 3 miliard dolarů, což ale SSSR nedokázal zaplatit. Nakonec se rozhodli pro kompenzaci v podobě zbraní. Sovětský svaz za dodávky Pepsi zaplatil 17 ponorkami, jedním křižníkem, jednou fregatou a jedním torpédoborcem. Jako bonus získali též několik tankerů plných nafty. Díky tomu získala společnost Pepsi jedno z nejsilnějších námořnictev na světě! Má to však malé "ale".
Paradoxem je, že základem dohody byly právě ony dva sovětské ropné tankery o kapacitě 28 000 tun, které Pepsi koupila ve společné dohodě s norskou přepravní společností. V dubnu 1989 se Pepsi připojila k podobné, větší dohodě se sovětskou obchodní organizací a dvěma norskými firmami v hodnotě téměř 2,6 miliardy dolarů, aby během deseti let dodaly až 85 sovětských lodí. Pepsi oznámila, že dohoda během deseti let zdvojnásobí její prodej v Sovětském svazu a přinese další investice. Norští partneři by se postarali o marketing sovětských lodí (nesli též rizika spojená s prodejem plavidel) a investovali do oprav loděnic.
Pokud jde o ony válečné lodě a ponorky, tak Pepsi byla pouze prostředníkem obchodu a plavidla obratem zamířila do vrakoviště v Norsku. Vlastně by na tom nebylo ani nic pozoruhodného, pokud by nešlo právě o Pepsi. Sovětské námořnictvo začalo koncem 80. let prodávat svá zastaralá a k plavbě neschopná plavidla do šrotu. The Economist v roce 1990 uvedl, že přebytek zbraní z východního bloku přispěl k poklesu cen železného šrotu ze 70 britských liber (v té době přes 100 dolarů) za tunu na méně než 40 liber za tunu, a to během pouhých několika měsíců. V té době už bylo možné pořídit sovětskou ponorku třídy Whisky za 50 000 dolarů nebo torpédoborec za 400 000 dolarů. I za tyto ceny sotva stály za náklady na jejich rozebrání, v neposlední řadě proto, že sovětské lodě mohly obsahovat spoustu azbestu. Zastánci tvrdé linie na Západě varovali že takové dohody by mohly jednoduše pomoci financovat modernizaci sovětského námořnictva, čímž by se sovětské námořnictvo 90. let stalo mnohem hrozivějším nepřítelem. Prodej plavidel Pepsi do šrotu mohl mít hodnotu jen několika milionů dolarů, což přineslo sovětskému námořnictvu tolik potřebnou tvrdou měnu. Kola dějin se ale točila nezadržitelně dál a Svaz sovětských socialistických republik zanikl dne 26. prosince 1991.

Zdroj:
https://foreignpolicy.com/2021/11/27/pe ... viet-ussr/
https://lethbridgenewsnow.com/2022/02/0 ... val-fleet/
https://www.historyextra.com/period/20t ... -warships/
https://www.businessinsider.com/how-pep ... rld-2018-7

main-qimg-d279f25e53f939ed7e2f7ab2bf52435c-lq.jpg
Picture1-1.png
soviet-pepsi.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo“