Německé letectvo na podzim 1938

Organizace, letadla, Messerschmitt, Focke Wulf, Heinkel, apod.

Moderátor: Hans S.

Jiří Fidler
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 270
Registrován: 2/12/2016, 19:49

Re: Německé letectvo na podzim 1938

Příspěvek od Jiří Fidler »

Pro připravovaný Bruntál na počátku října 1938 mi to tedy vychází následovně:
- něco přes 100 Junkers Ju 52 k přepravě parajednotek
- necelých 70 Junkers Ju 52 k přepravě letecké pěchoty
- asi 100 Heinkel He 45 a Henschel Hs 123 k přímé bitevní podpoře
- asi 30 Ar 68E k přímému stíhacímu krytí (startovaly by z Nisy, což by umožňovalo mít nad Bruntálem neustále cca 10 stíhaček)
- asi 20 Bf 109D ke krytí letišť (umístěny v Lehnici)
Další letecké jednotky (III/234, 152, I/163) by se viděly. Ovšem kdo by to celé koordinoval, jasné není. Velitelství 1. letecké divize bylo v Berlíně, velitelství 2. letecké divize bylo v Drážďanech. Vytvoření nějakého operačního velitelství a jeho přesun by opět vyžadovalo nějaký čas.
Na naší straně měl sice plk. Plass minimum sil, ale oněch cca 30 Avií bylo organizačně ukotveno a operačně připraveno. A v případném střetu by proti sobě měly Arada.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Německé letectvo na podzim 1938

Příspěvek od Hans S. »

Zemakt píše: 1/6/2023, 21:17 Z uvedených údajů plynou opravdu velmi solidní počty. Z pohledu našincova snad jediné pozitivum, že se v podstatě jednalo o nepříliš výkonné prvotní verze. Ju 86 opomíjím. V podstatě pro B-534 by veškeré tyto typy neměly být problémem. Pokud se tedy oprostíme od nutnosti stíhání, respektive nahánění bombardovacích svazů.
Tak s tímhle bych příliš nesouhlasil. Oprostit se o takto zásadní bod je z mého pohledu poněkud nešťastné. Avie neměly mnoho šancí bombardéry operující standardně okolo 4 km výšky efektivně zachytit, pakliže by se nenacházely přímo v jejich trase. Tohle vážně nelze nahlížet perspektivou léta 1940, kdy všechny stroje RAF byly vybavené radiostanicemi (= bylo je možné navádět ze země) a kdy radary viděly poměrně hluboko do Francie. Od přeletu hranic k dosažení Prahy stačilo bombardérům Luftwaffe okolo 20 minut, Messerschmittům tak 15. Těch 20 minut je tak akorát, aby piloti Avií dohráli mariáš, nasadili padáky, nahodili motory, zahřáli je, vzlétli a nastoupali nad Hradčany třeba do 5 km výšky. Časová rezerva nula, ale zvládnout se to při dobrém výcviku dalo. Pokud by ovšem Heinkely pronikající přes Reichenberg nad Českou Lípou obrátily na Rakovník, kbelské Avie by už neměly nejmenší šanci zasáhnout a to ani ve chvíli, kdy by náhodou měly radiostanice. Prostě by to nestihly. A samozřejmě také by Luftwaffe mohla podobně jako později v Bitvě o Británii poslat Staffel Messerschmittů napřed, aby kluci modroocí houfující se Avie rozehnali.
Další věcí je samotná schopnost ty bombardéry sestřelit. Hurricany a Spitfiry to jakž takž zvládaly, ale nesly 2x těžší výzbroj a měly mnohem větší převahu rychlosti (což jim dovolovalo vůči bombardérům manévrovat). Nutno podotknout, že starší varianty He 111 a Do 17 nebyly významně pomalejší, než jejich pozdější varianty, ale B-534 byla MNOHEM pomalejší, než Hurricane.

Domnívám se, že B-534 mohly jakž takž efektivně zasahovat proti bitevním letadlům, proti Stukám a vlastně vést i rozumný stíhací boj proti Bf 109, Ar 68 a případně He 51. Především proto, že stíhací část Luftwaffe na tom ještě nebyla takticky nejlépe a neměla by vůči ČS. letectvu takový náskok, jako později proti Armée de l'Air a RAF. V tomto směru nelze Luftwaffe z roku 1938 (nebo i 1939) srovnávat s rokem 1940. Tedy do jisté míry analogie s polskou kampaní o rok později.

Ale chytat rychlé bombardéry? Takřka bez šance.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11468
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Německé letectvo na podzim 1938

Příspěvek od Zemakt »

Pokud se tedy oprostíme od nutnosti stíhání, respektive nahánění bombardovacích svazů.
Hansi, ale přesně v tomto kontextu jsem to psal. Tedy za předpokladu hlídkování, tj. že alespoň nějaká část letounů by byla ve vzduchu. Minimálně jako ochrana nějakých strategických cílů. Česká kotlina by byla pravděpodobě stejně letouny přeplněna. Takže jsem tím právě myslel to, že Avie by byly ve vzduchu, byť pouze jejich část. A v operační výšce. Nikoliv zakolíkované na letištích.

Kolik by činila rychlost svazu bombami ověšených He 111B (většina), Do 17E (většina) a Ju 86A/D (většina)? Cca 180 - 220 km/h? B-17/B-24 to valily 280-300 km/h pokud se nemýlim.

Jako netvrdím, že by se ta lavina dala zastavit, jen to že šance na bolestné ztráty ve světle těchto skutečností by byla mnohem vyšší než se doposud deklarovalo.

K výzbroji: jistě 4 vs 8. Ale myslím, že není od věci také přihlédnout k její instalaci, to jest křídla vs trup, kdy instalace trupová paradoxně umožňuje větší koncentraci olova na konkrétní místo. Tudíž větší demage (tohle nemám z vlastní hlavy, ale teď jak píši o Jamamotovi a P-38, tak tato přednost je zrovna u Blesků dost vyzdvihována).
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Německé letectvo na podzim 1938

Příspěvek od KOLT »

Instalace v trupu nebo poblíž něj samozřejmě výrazně zjednodušuje míření a zvyšuje množství olova nasypaného do jednoho místa, což je poměrně důležité (nejen celkové množství). V tom taky byly Hurricany lepší než Spirfiry. Je škoda, že jsme nestihli kanónovou versi.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11468
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Německé letectvo na podzim 1938

Příspěvek od Zemakt »

Hurri a Spit na tom byly plus minus stejně, ne?
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Německé letectvo na podzim 1938

Příspěvek od Hans S. »

Jenže očekávat nějaké dlouhodobé hlídkování je taky naprosto nerealistické. Máme v rámci této éry několik málo příkladů, kdy se touto nesmírně neefektivní cestou šlo. Ať už vylodění v Normandii, nebo třeba ještě lepší příklad představuje operace Donnerkeil z února 1942. Na té vidíme, jak velké síly byly vázány jen proto, aby nad svazem lodí (= jeden bodový cíl) po celý den byla k dispozici alespoň jedna Staffel. Aby tu jednu Staffel (12 - 16 letadel) nad svazem udržel skutečně od rozbřesku po soumrak, blokoval Adolf Galland prakticky jen pro tento účel obě dvě na západě přítomné stíhací eskadry, tedy více, než 200 strojů (!). Tzn. vezmeš polovinu ČS. stíhacího letectva, abys jeden den dokázal mít nad Prahou neustále připravených 16 letadel. Ovšem plánování by díky absenci radaru a radiostanic bylo ještě o dost náročnější, než plánování na počátku roku 1942. Z toho plyne: Absolutně nemůžeš počítat s tím, že cíle pokryješ stálými hlídkami v počtu jakkoliv významném.

Rychlost svazu létajících pevností byla omezena především velikostí samotného svazu. Nepřímá úměra vedla k tomu, že čím větší svaz byl, tím nižší cestovní rychlostí mohl letět (kvůli rezervě pro bezpečné udržení se ve formaci a schopnosti křídel formace provádět zatáčky). Cestovní rychlost mnohem menších svazů Luftwaffe činila v případě He 111 a Do 17 cca 300+ km/h (5+ km/1 minutu). U Junkersů 86 těžko říct, ty by létaly pomaleji, je ale otázka, jak by tyto už houfně vyřazované stroje byly nasazovány. Není ale vhodné zapomínat na fakt, že ani B-534 by nelétaly maximální rychlostí. I ony ve formaci musely zpomalovat. A ostatně i pokud ten stroj letěl samostatně, tak vysokou rychlost zpravidla udržel jen po dobu několika minut (déle hrozilo poškození motoru). Z toho plyne: Avia B-534 by modernější bombardéry (Do 17, He 111) nedostihla, pakliže by před bojem nebyla v optimální útočné pozici (= v trase) a nad svazem.

Výzbroj soustředěná v trupu byla určitě efektivnější, zvláště pro piloty, kteří se skutečně dokázali trefit. Přesto se bavíme o rozdílu 4 kulomety vs 8 kulometů včetně značně snížené kadence vlivem synchronizace s vrtulí. Odolnost bombardéru z roku 1938 a z roku 1940 byla celkem podobná.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11468
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Německé letectvo na podzim 1938

Příspěvek od Zemakt »

Jenže očekávat nějaké dlouhodobé hlídkování je taky naprosto nerealistické. Máme v rámci této éry několik málo příkladů, .....
Ovšem z tohoto pohledu musíš brát v potaz velikost bráněného území, tj. velmi malé, doletovou vzdálenost, velmi malou. Hustotu polních letišť, naopak velmi velkou. Subjektivně bych řekl, že nasycení vzdušného prostoru na kotlinou by bylo v průběhu prvních dní extrémní. Po té samozřejmě v důsledku narůstajících ztrát, evakuace polních letišť, apod. by klesalo.

S tou rychlostí bych u He a Do asi souhlasil. Dle výše uvedených počtů bylo He 111 B po Tužkách E nejvíc. U Ju 86 bych to viděl plus minus kolem 250, D-1 má cestovku 285 km/h.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Německé letectvo na podzim 1938

Příspěvek od Hans S. »

Ono to území zase tak malé také nebylo. Musíš vzít v úvahu, že velký nepřátelský svaz byl za optimálních světelných podmínek vidět na vzdálenost nízkých desítek km. Dejme tomu do 50 km (maximálně). Samostatně letící stíhačku i člověk s ostřížím zrakem mohl spatřit třeba na 10 km - pokud to nebylo proti zemi, nebo třeba proti temnému nebi, či slunci, opět za optimálních podmínek.

Průšvih je, že obránce do poslední chvíle neví, kam přesně svaz letí a pokud jeho stíhačky nejsou významně rychlejší, tak i odklon o pouhých 50 km znamená, že je nejen neuvidí, ale ani nedoletí. Když nemáš radiostanice, tak hlídkující stíhače neupozorníš, že se svaz odklonil. Když už je máš a nemáš radar, tak získáváš i v optimálním případě zpoždění X minut oproti reálnému stavu. Pokud máš řekněme 300 operačních stíhaček, tak ve vzduchu jich bude v jednu chvíli třeba 50 (viz počty strojů, které bylo možné vysílat při obraně Říše, nebo bitvě o Británii). Ty bys potřeboval alespoň trohu koncentrovat, protože trojice Avií by moc parády neudělala. A znovu narazíš na to, že byly prostě pomalé, neměly radiostanice a nebyl radar.

Ale znovu zdůrazním: Mohly celkem efektivně sloužit při podpoře a ochraně fronty, resp. pozemních vojsk, mohly tedy válčit s bitevníky, se Stukami a do jisté omezené míry svádět boje s Arady a Messerschmitty (pokud Messerschmitty přijaly boj). Jen ty bombardéry byly dle mého názoru prostě pro tehdejší československé letectvo prakticky nedosažitelné.
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Německé letectvo na podzim 1938

Příspěvek od KOLT »

Zemakt píše: 6/6/2023, 12:00 Hurri a Spit na tom byly plus minus stejně, ne?
Jo, jenže Hurricany měly všechny kulomety v křídle hned u sebe, zatímco Spity v konfiguraci 1+2+1. Takže když přišla dávka z Hurricana, byla koncentrovanější než u Spitfiru, což bylo docela znát na schopnosti poškodit zasažený stroj, zvláště u pevnějších typů.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11468
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Německé letectvo na podzim 1938

Příspěvek od Zemakt »

Aha, dík.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11468
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Německé letectvo na podzim 1938

Příspěvek od Zemakt »

V podstatě souhlas. Ostatně nepsal jsem nic o zastavení, ale o bolestném kousnutí, větším než se dosud deklarovalo. Ale to se již opakuji.

Radiostanice samozřejmě byly (vz.35) ale byl to v podstatě průměr doby, nevýkonné, pozemní navádění telegrafním klíčem, radiofonní upotřebitelné tak maximálně v roji. A samozřejmě jich byl nedostatek. Ale lepší něco než nic.
Ale znovu zdůrazním: Mohly celkem efektivně sloužit při podpoře a ochraně fronty, resp. pozemních vojsk, mohly tedy válčit s bitevníky, se Stukami a do jisté omezené míry svádět boje s Arady a Messerschmitty (pokud Messerschmitty přijaly boj). Jen ty bombardéry byly dle mého názoru prostě pro tehdejší československé letectvo prakticky nedosažitelné.
Pokud by ty bombardéry nebyly upotřebeny rovněž jak podpora pozemních vojsk, což samozřejmě nejde vyloučit.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11468
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Německé letectvo na podzim 1938

Příspěvek od Zemakt »

Musíš vzít v úvahu, že velký nepřátelský svaz byl za optimálních světelných podmínek vidět na vzdálenost nízkých desítek km. Dejme tomu do 50 km (maximálně). Samostatně letící stíhačku i člověk s ostřížím zrakem mohl spatřit třeba na 10 km - pokud to nebylo proti zemi, nebo třeba proti temnému nebi, či slunci, opět za optimálních podmínek.
A snad závěrem, je to již fakt má spekulace. A za současného vědění to tak asi i zůstane.

Je otázkou, jak by se vlastně celá tahle bombardovací masa (nemasa, jak již víme), respektive, jakým směrem by se ubírala. Jestli by to bylo něco alá Rotterdam, Varšava. A nebo opravdu, by se jednalo o spíše taktické nasazení na podporu vlastních útočných směrů (bombardování linií LO, apod.) Respektive kombinace obého.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Německé letectvo na podzim 1938

Příspěvek od Hans S. »

Zemakt píše: 6/6/2023, 17:38 Radiostanice samozřejmě byly (vz.35) ale byl to v podstatě průměr doby, nevýkonné, pozemní navádění telegrafním klíčem, radiofonní upotřebitelné tak maximálně v roji. A samozřejmě jich byl nedostatek. Ale lepší něco než nic.
Jop, o vz. 35 vím, ale předpokládal jsem, že radiostanice na 534 nebyly standardem.
Pokud by ty bombardéry nebyly upotřebeny rovněž jak podpora pozemních vojsk, což samozřejmě nejde vyloučit.
Tohle bych v roce 1938 skoro vyloučil. K podpoře pozemních vojsk se bombardéry používaly spíše jako znouzecnost a snad jen na východě.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Německé letectvo na podzim 1938

Příspěvek od Hans S. »

Zemakt píše: 6/6/2023, 19:17 Je otázkou, jak by se vlastně celá tahle bombardovací masa (nemasa, jak již víme), respektive, jakým směrem by se ubírala. Jestli by to bylo něco alá Rotterdam, Varšava. A nebo opravdu, by se jednalo o spíše taktické nasazení na podporu vlastních útočných směrů (bombardování linií LO, apod.) Respektive kombinace obého.
Přesně :). Jsme hodně ve "What if..." vodách. Já se hodně snažím zdůrazňovat třeba to, že Luftwaffe takticky v roce 1938 ještě nebyla tím letectvem o dva roky později. Její technika v téhle době spíše předběhla taktiku, která byla aplikována tak trochu zpětně. Obrovskou školou sice bylo Španělsko, jenže zkušenosti z něj měl jen naprostý zlomek pilotů a jen zlomek z toho zlomku dokázal zkušenosti skutečně efektivně aplikovat a tvořit z něj tehdy nové taktické postupy, viz Werner Mölders, ale samozřejmě nejen on. Myšlenka na využívání energie letounu se sice v menší míře objevovala na konci WWI, ale do počátku WWII stihla být z velké části zapomenuta. Do toho přišla myšlenka toho, že vlastně není takový problém stvořit bombardér, který bude tak rychlý, že si z obratných (a pomalých) stíhaček bude dělat tak akorát dobrej den. Jenže do toho už zase začaly vznikat i rychlé stíhačky, které ale nijak nevynikaly v tradičně vedeném horizontálním manévrovém boji v utažených zatáčkách - a největší extrém představoval Bf 109.
Jako jednoznačný vítěz všeho tohohle myšlení vyšla právě Luftwaffe. Z mého pohledu velkým paradoxem doby byla situace kolem Bf 109 a He 112, protože dost možná v případě vítězství mnohem konvenčnější Heinkelovy stíhačky by nebyl tlak na aplikaci nových taktik tak silný a Luftwaffe by do WWII nutně nevstupovala tak moderně koncipovaná. Jednoduše proto, že He 112 byl schopen se zastaralým myšlením fungovat lépe, než Bf 109. Vlastně by se do určité míry dalo říci, že to myšlení se stalo zastaralým právě díky Bf 109.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11468
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Německé letectvo na podzim 1938

Příspěvek od Zemakt »

Standardem určitě nebyla, vz.35. Bf 109 vs He 112, no nevím. Možná by jim to trvalo déle, ale Němci byli už od Boelckeho dob ve vzdušném boji progresivnější, a vydrželo jim to až do konce.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Jiří Fidler
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 270
Registrován: 2/12/2016, 19:49

Re: Německé letectvo na podzim 1938

Příspěvek od Jiří Fidler »

Ohledně bombardovacích útoků na města bych si dovolil vsunout jeden, podle mne důležitý, prvek. Velká města v českých zemích měla dosti početnou německou menšinu (údaje podle sčítání lidu 1930, města nad 30 000 obyvatel):
Praha - 849 000 obyvatel, 42 000 Němců
Brno - 265 000 obyvatel, 52 000 Němců
Moravská Ostrava - 125 000 obyvatel, 22 000 Němců
dokonce i Bratislava - 124 000 obyvatel, 33 000 Němců a 19 000 Maďarů
Plzeň - 115 000 obyvatel, 7 000 Němců
Olomouc - 66 000 obyvatel, 15 000 Němců
Ústí nad Labem - 44 000 obyvatel, 33 000 Němců
Liberec - 39 000 obyvatel, 30 000 Němců
České Budějovice - 36 000 obyvatel, 7 000 Němců
Opava - 36 000 obyvatel, 22 000 Němců
Jihlava - 31 000 obyvatel, 12 000 Němců
Vzhledem k tehdejší německé rétorice o nutnosti ochrany soukmenovců by bombardování velkých měst bylo kontraproduktivní, snad s výjimkou Plzně. Na tu by však samozřejmě nálety směřovaly kvůli průmyslovým kapacitám. Obrana proti letadlům měla v Československu vysloveně pasivní charakter, lidé byli připravováni na letecké útoky i na hrozící ztráty. Něco ve stylu masivní obrany bodových cílů nebylo vůbec plánováno, míst, chráněných více než jedním oddílem PL děl bylo jen několik.
Naposledy upravil(a) Jiří Fidler dne 8/6/2023, 10:16, celkem upraveno 1 x.
Jiří Fidler
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 270
Registrován: 2/12/2016, 19:49

Re: Německé letectvo na podzim 1938

Příspěvek od Jiří Fidler »

Jde sice o záležitosti v kategorii Psy War, ale masivní ničení velkých měst ve stylu Varšavy či Rotterdamu asi v plánu vůbec nebylo (ostatně v letech 1939 a zvláště 1940 také ne, obojí bylo náhlým nápadem).
Je totiž zajímavé, že se zatím podařilo najít drobné změny dislokace německého letectva oproti mírové sestavě pouze u letectva stíhacího a bitevního. Jak jsem již uváděl, jedinou změna místa u bombardérů mám zachycenu u KG 152 v souvislosti s akcí Bruntál. Německé bombardovací jednotky se sice v počtech vcelku dostatečných nacházely na letištích s operačním doletem pro akci nad Československem, ale až do konce září 1938 pravděpodobně nedošlo k žádné koncentraci sil, vše zůstávalo v mírových podmínkách.
Jak by řekl major Terazky: Všetko je to dajaké čudné, Kefalín ...
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Re: Německé letectvo na podzim 1938

Příspěvek od Farky »

Spíš tak nějak zkratkovitě a pravděpodobně trochu chaoticky napíšu pár věcí které jsem v posledních týdnech zjistil z německých archivních dokumentů -

1. - Luftwaffe v podstatě nelze navázat na pozemní složku německých ozbrojených sil (Heer). Teoreticky lze odhadnout jakou armádu ta která jednotka podporovala (nebo např. kryla ze vzduchu), nicméně jednotky Luftwaffe měly přiděleny vlastní operační prostory ve kterých měly působit nezávisle na Heeru. Jsou tu výjímky a pochopitelně tu také byly průzkumné jednotky a jednotky flaku přidělené přímo Heeru.

2. - rozmístění jednotek uvedené v těch týdenních přehledech je rozmístění mírové a neodpovídá situaci na konci září. To skutečné rozmístění je nutné hledat v jiných dokumentech.

3. - Luftwaffe vyčlenila na útok proti Československu větší síly než o rok později na útok proti Polsku. A to včetně počtu stíhacích letadel.

4. - jen tak pro zajímavost sem dám mě známé (a dokumenty podpořené) složení 7. Flieger-Division z konce září 1938 -

7. Flieger-Division (Cosel)
Rota spojařů a půl sanitní roty, několik letadel pro potřeby štábu včetně dvou sanitních Ju 52.
1. (Lehr. u. Vers.) Lehrgr. (pozn. - průzkumná staffel)

Stab/172
Kampfgruppe z. b. V. 1
Kampfgruppe z. b. V. 2
Kampfgruppe z. b. V. 4
Kampfgruppe z. b. V. 5
Kampfgruppe z. b. V. 6
I./186
I./172
II./172
III./172
10./172

Stab/Geschwader 100
Fliegergruppe 10
Fliegergruppe 20
Fliegergruppe 50

Stab/JG 333
IV./JG 134
III./JG 234
II./JG 132

Fallschirm Infanterie Bataillon des Heeres (3x Kompanie)
I./Fallschirm Jäger Regiment 1 (5x Kompanie)
Luftlande Bataillon (4x Kompanie)
Infanterie Regiment 16 (3x Bataillon)
Regiment Feldherrnhalle (3x Bataillon)


5. - Luftwaffe nebyla na konci září v mírovém stavu, naopak byla ve stavu který by se dal s klidným svědomím označit jako plně mobilizovaná (alespoň když se budeme bavit o její letecké složce). Jinými slovy, v okamžiku podpisu Mnichovské dohody bylo německé letectvo plně připraveno jít okamžitě do války (v rámci svých momentálních možností). A mírová organizace Luftwaffe se pochopitelně dost podstatně lišila od té mobilizační (válečné).

6. - v dostupných operačních plánech Luftwaffe se nic o masivních útocích na města nepíše (tj. nejsou na seznamu cílů) a výslovně je tam napsáno že se nemá pokud možno atakovat průmysl. Jsou tam cíle ve městech, ale konkrétní a jaksi bodové (např. kasárna, vysílače nebo nádraží).

--------------------

Je to jako vždy mnohem složitější a to i ty zkratky co jsem napsal. Hodlám se dokopat k napsání článku o Luftwaffe sem na Palbu ale momentálně na to nemám ani čas ani moc chuť. Budu upřímný, konkrétní data bych si chtěl schovat do toho článku i když se v žádném případě nebráním diskuzi, ta je vždycky užitečná.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11468
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Německé letectvo na podzim 1938

Příspěvek od Zemakt »

Budu upřímný, konkrétní data bych si chtěl schovat do toho článku i když se v žádném případě nebráním diskuzi, ta je vždycky užitečná.
Což je vcelku pochopitelné. Nicméně jako nestranný čtenář hledající pravdu. Zde, na základě v několika málo předchozích týdnech zaznělých (ne nutně protichůdných) informací, musím být poněkud zmaten. Viz třeba Jiří Fidler výše o počtech/typovém složení. A třeba zde https://www.fronta.cz/strucne-shrnuti-n ... -zari-1939
Samotný problém pak tedy lze logicky spatřit v relevanci použitých zdrojů, ať z té či oné strany. Respektive jejich interpretace. Ale do té doby než se odkopou, je to ...... , pouze zajímavé téma.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Re: Německé letectvo na podzim 1938

Příspěvek od Farky »

Naprosto rozumím tomu že je těžké o něčem diskutovat když nejsem konkrétní. Asi takhle - můžu sem začít házet konkrétní a detailní data včetně zdrojů, není problém. Jenže jednak to nemám ještě celé zpracované tak jak bych si představoval a za druhé si myslím že by byla škoda aby to tu zapadlo. Chtěl bych to udělat pořádně a pokud možno bez chyb, nehodlám stvořit nějaké další mýty, těch je myslím kolem Luftwaffe v době Mnichova až až.

Jinak na počtech a typech letadel celkově u Luftwaffe se samozřejmě s Jiřím Fidlerem budeme shodovat, používáme stejný zdroj. Nicméně se určitě nebudeme shodovat na tom co bylo v plánu použít proti Československu. Jak už jsem psal, nedělá mi problém se pustit do debaty o tom proč jsem např. napsal že Luftwaffe by proti nám použila větší síly než proti Polsku. Obávám se ale že se mi pak do napsání toho článku bude chtít ještě míň když už to napíšu sem. Ale možná si to rozmyslím a zítra sem napíšu nějaký seznam toho co se podle mých zdrojů Luftwaffe chystala použít v případě útoku na Československo.
ObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Luftwaffe“