Plavidla nejsou konstrukční novinkou, je to vlastně modifikace raketových torpédoborců třídy Spruance. Tyto dvě třídy mají mnoho společných parametrů, stejný pohon, kevlarový pancíř, odlišují se ale použitou výzbrojí a elektronickým vybavením. I Ticonderoga byla původně označována jako torpédoborec, později byla překlasifikována na raketový křižník.
Hlavním bojovým prostředkem lodi je komplet AEGIS (tímto pojmem je často označována celá třída). Systém se skládá z radiolokačních soustav SPY-1A nebo 1B, SPS-49, SPS-55, SPQ-9 a TACTAS-19 a dalších. Dále je zde systém řízení palby Mk-7 vybavený počítačem Univac UYK-7, družicová navigace QE-82, systémy řízení dělostřelecké a protiponorkové palby Mk-116 a Mk 86 a sonar AN/SQS-23 nebo 53.
Všechno toto má na starosti vyhledávání, vyhodnocování a sledování cílů a navádění vlastních raket.
Výzbroj plavidel je dosti rozmanitá. Prvních pět lodí bylo ještě vybaveno dvěma plně automatickými odpalovacími komplety pro PLŘS Standart SM-2 ER a protiponorkové rakety ASROC a dvěma osmihlavňovými vrhači protilodních střel AGM-84 Harpoon. U dalších je pro tyto typy raket do trupu na přídi a na zádi zapuštěno osm osminásobných kontejnerů VLS. Rakety se již na loď nenakládají jednotlivě ale do sila se vkládá již nabitý kontejner. U některých pozdějších lodí se nepoužívají střely ASROC.
Dále jsou ve výzbroji dva automatické kanóny Mk 45 ráže 127 mm, dvě salutní děla 40 mm, dva tříhlavňové protiponorkové torpédomety ráže 324 mm. Blízkou obranu lodi zajišťují dva komplety Mk-16 CIWS Vulcan Phalanx ráže 20 mm.
Na zádi je letová paluba a v hangáru v nástavbě se nacházejí dva vrtulníky SH-60 Black Hawk.
Délka lodi je 173 a šířka 16,8 metrů, ponor má hodnotu 10,1 metru. Standartní výtlak je 6700 tun a výtlak plně naloženého plavidla dosahuje 9600 tun.
O pohon křižníku se starají čtyři plynové turbíny GE LM-2500 s celkovým výkonem 80000 koní a umožňují rychlost až 30 uzlů (asi 56 km/h).
Předáním v pořadí sedmadvacátého křižníku v červenci 1994 byla celá třída završena. Nyní se jedná o tom zda bude pokračovat stavba dalších jednotek tohoto typu, nebo jestli bude zahájen vývoj nového plavidla.
Většina lodí třídy Ticonderoga operuje ve svazech letadlových lodí, někdy jsou plavidla s doprovodem vysílána na samostatné hlídkové plavby do různých oblastí. Při jedné takové akci byly dopoledne 3.7.1988 křižník Vincenes a fregata Elmer Montgomery v oblasti Hormuského průlivu napadeny několika rychlými iránskými dělovými čluny. Útok byl bez problémů odražen ale v 10.50 místního času zachytil AEGIS letadlo které nebyl schopen identifikovat. Protože letoun směřoval k plavidlům byla proti němu po sedmi minutách výzev k identifikaci vypálena střela Standart. Teprve po sestřelení se ukázalo, že šlo o iránský Airbus A-300 letící na běžné lince. Selhání počítače a omyl důstojníka na můstku nepřežilo všech 298 lidí letících z Iránu do Dubaje.

CG-47 Ticonderoga

CG-48 Yorktown zadní část nástavby

Zatím poslední CG-73 Port Royal