Gerhard Fieseler

vojáci a jejich velitelé, politici

Moderátoři: Pátrač, Tkuh, kacermiroslav, Rase

Odpovědět
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Gerhard Fieseler

Příspěvek od kacermiroslav »

Gerhard Fieseler
*1896 - +1987


Obrázek

německé stíhací Eso ve WW1, mistr světa v letecké akrobacii, konstruktér a výrobce

Gerhard Fieseler se narodil dne 15.dubna 1896 ve městě Glesch, dnes součást města Bergheim v Severním Porýní-Vestfálsku jako syn tiskaře Augusta Fieselera a jeho ženy Kathariny z Koblenze. Od svých šesti let pomáhal v otcově tiskárně v Bonnu. V mládi se díky svému zájmu o techniku věnoval stavbě leteckých modelů.

Období WW1
Do běhu první světové války Fieseler vstoupil jako dobrovolník k Fliegerabteilung v Berlíně. Díky nedostatků pilotů se zařadil v roce 1915 do výcviku létání. Během výcviku se však při nehodě těžce zranil a z nemocnice byl propuštěn až v únoru 1916. Poté působil jako pozorovací pilot na dvoumístném stroji. V říjnu 1916 byl převelen k Fliegerabteilung 243 a později k Fliegerabteilung 43. Následovalo přeškolení na jednomístné stíhací letouny. V květnu 1917 následoval přesun na makedonskou frontu k Jastě 25. Zde dne 20.srpna 1917, krátce po svém nástupu na frontu, dosáhl svého prvního leteckého vítězství, když sestřelil nepřátelský Nieuport 17. Do konce války ještě stihl sestřelit dalších 18 letadel plus 3 pravděpodobné. Na této frontě byl znám jako „Tygr z Makedonie“. Do příchodu Fieslera k Jastě 25, byla tato silně demoralizována pro ztrátu pilotů, nedostatečném technickém vybavení atd. Fiesler, však dokázal svými úspěchy náladu v Jastě 25 výrazně zlepšit. K jeho fenomenálnímu leteckému umění patřila i jeho přirozená vynalézavost a konstruktérský um. Kupříkladu si na svůj letoun Fokker DVII instaloval ukořistěný kulomet Lewis a to pod úhlem 45°. Tímto způsobem mohl střílet i na letadla nad sebou. Toto technické řešení bylo znovu použito až v průběhu WW2, tzv Schräge Musik.

Za své zásluhy byl vyznamenán Zlatým záslužným křížem a Železným křížem 1914 druhé a první třídy.

Letecká vítězství Gerharda Fieselera ve WW1
01............ 20.08.1917............... Nieuport 17
02............ 30.01.1918............... Nieuport 17
03............ 05.04.1918............... Nieuport 24
04............ 05.07.1918............... SPAD
05............ 05.07.1918............... Nieuport 24
06............ 24.07.1918............... Nieuport Scout
07............ 25.07.1918............... Nieuport Scout
08............ 28.07.1918............... Bréguet 14
09............ 04.08.1918............... Nieuport Scout
10............ 05.08.1918............... Nieuport Scout
11............ 11.08.1918............... Nieuport Scout
12............ 16.08.1918................AR2
13............ 23.08.1918............... SPAD 2
14............ 04.09.1918................Bréguet (nebo SPAD 2)
15.............13.09.1918...............Nieuport
16............ 15.09.1918................Nieuport
17............ 18.09.1918................SPAD
18............ 19.09.1918................Nieuport
19............ 20.09.1918................Bréguet (nebo Nieuport)

Z tohoto součtu vítězství Gerharda Fieselera je vidět, že za poměrně krátkou dobu, kdy působil u stíhacího letectva dokázal sestřelit poměrně velké množství letadel. Mnoho leteckých es muselo na stejný počet sestřelů být nasazeno v boji i o několik let déle. V posledních měsících války si na své konto připisoval vítězství téměř každý druhý, třetí den. Jeho přezdívka „Tygr z Makedonie“ byla opravdu na místě.


Období po WW2
Po ukončení války se vrátil do otcovy tiskárny,ale toužil po tom se vrátit k létání. Kvůli mírovým podmínkám z Versailles však nebylo vojenské letectvo ve Výmarské republice povoleno od roku 1922. V roce 1926 Fieseler otcovu tiskárnu prodal a dál pracoval jako instruktor létání u firmy Raab-Katzenstein v Kasselu. Zde se zdokonaloval v létání a jako mnoho válečných pilotů se věnoval akrobacii. V roce 1927 předváděl v Zurichu odvážné kousky a začal se věnovat i prvkům vyšší akrobacie. Jako jeden z prvních předváděl tři po sobě jdoucí přemety. O rok později navrhl svůj první akrobatický letoun Fieseler F1 vyrobený firmou Raab-Katzenstein. Koncem 20.let se podílel na vývoji a návrhu letounu RK-26 Tigerschwalbe, který byl poté odprodán švédské společnosti AB Svenska. Ta počátkem 30.let vyrobila celkem 25 těchto letounů pro švédské letectvo. V roce 1930, v době hospodářské krize, však společnost Raab-Katzeinstein zkrachovala a tak se Fieseler rozhodl postavit na vlastní nohy. Začal s penězi ušetřenými za akrobatická vystoupení. Koupil společnost Segelflugzeugbau Kassel, která vyráběla kluzáky a přejmenoval ji na Fieseler Flugzegbau (1.dubna.1930). Od roku pak byl název změněn na Gergard-Fieseler-Werke-HmbH). Ve své firmě ještě nějakou dobu pokračoval ve stavbě větroňů, ale od roku 1932 se začal věnovat výrobě sportovních letounů podle vlastní konstrukce. S jednim ze svých výtvorů Fi 2 „Tiger“, se v roce 1934 zúčastnil prvního Mistrovství světa v letecké akrobacii v Paříži. Zvítězil a domů si odvezl prémii 100.000 francouzských franků. Ty samozřejmě investoval do své společnosti. Po mistrovství na kterém zahynuli dva z jeho soupeřů však akrobacii nadobro opustil.

Nejen díky svému členství v NSDAP získal v roce 1935 státní kontrakt na stavbu licenčních letadel pro Luftwaffe. Skuteční osobní úspěch následoval o rok později, když zvítězil v soutěži vypsané Technickým oddělením na pozorovací a spojovací letoun s krátkým startem a přistáním. Tento letoun měl používat řadový motor Argus As 10 o výkonu 240 koní. Stroj se zakrátko začal vyráběl jako Fieseler Fi 156 Storch. Do konce války bylo vyrobeno celkem 2.549 ks.

Kromě toho se v jeho továrně licenčně i dle jeho vlastních projektů za války vyráběli mnohé další stroje, jako například Me 109 T, Fw 190, Fi 98, Fi 167 nebo Fi 103 známá to neřízená střela s plochou dráhou letu V1. Tato byla firmou Fieseler vyvinuta a dále vyráběna v dalších 50 společnostech.

Dne 29.května 1944 byl Gerhard Fieseler z vedení společnosti sesazen z odůvodněním, že nesplnil plánovanou produkci letadel. V té době již měla jeho společnost více jak 10.000 pracovníků, mimo jiné i několik tisíc nuceně nasazených dělníků z Nizozemska.

Po druhé světové válce byl Fieseler nějakou dobu držen ve vazbě v USA. Po propuštění znovu zprovoznil část své firmy a vyráběl součástky pro automobilový průmysl.

Gerhard Fieseler zemřel v Kasselu ve věku 91 let dne 1.září 1987.

Zdroje:
www.wikipedia.org
http://www.theaerodrome.com
Naposledy upravil(a) kacermiroslav dne 4/6/2008, 11:44, celkem upraveno 2 x.
Odpovědět

Zpět na „Osobnosti“