Juraj Tichý píše: ↑20/2/2024, 11:33
1) DPET je Vera-NG. Tak ho označuje aj výrobca a DPET je len skratkou, že sa jedná o mobilnú verziu (Deployable Passive ESM Tracker)
A teda ERA v tejto
správe hovorí, že pred 13.12. AČR prevádzkovala len staršie systémy S/M.
Neviem teda kde je pravda, snáď výrobca vie kam dodal aké zariadenia.
Vera-NG je novšou verziou S/M, ale nemyslím si, že dobehli západnú konkurenciu. Kým naše podžívené spolocnosti urobia jeden krok, francúzske, talianske, švédske či americké urobia tri. Preto má VERA zákazníkov v doma, ázii a u nás, lebo máme KRTP starších verzií, jednu NG doma a ďalšiu na ceste s dodávkou 2025. To je proste realita. Veď ten systém stojí 20mil €. Prehladové radary boli drahšie...
2) akú má komunikačnú výbavu aktuálne namontovanú vozidlo netušíš. Takže tvrdenie či je lepšie alebo nie vieš ťažko dokázať. Ja len viem, že naša je postavená na technológii Aliteru, ktorý dodáva pre NATO, napríklad aj pre AGS a na Harriskach.
Ale zopakujem, nové auto je nové auto. Len je preťažené, zbytočne pancierované. Dnes v dobách dátového toku, satelitnej komunikácie môže byť veliace vozidlá desiatyk kilometrov ďaleko. A potom to vyzerá aj
takto alebo
.
Aj práve FMTV je nepancierovaná rozložiteľná nadstavba používaná u Stryker brigád s hmotnosťou okolo 20 ton. Nepotrebuješ L3/4 keď si 70km od fronty.
5) drvivá väčšina je postavená na socialistickej produkcii. 23 reinkarnacia Tatry 815, dizajn z 1976 Albatrosu, vývoj z Tamary, novo vyrobený PRAM s digitalizáciou, rozvoj koncepcie DANA,... Podvyživene spoločnosti, ktoré cele 90 az do 2022 žili z opráv šrotu, predaja prebytkov z armádnych skladov odkázaný na chudobných afrických zákazníkov a sem tam nejaká ázia, ktorá ak nemá hlboko do vrecka produkcia z ex ČS vôbec nezaujíma.
To je realita. Jediný kto dokázal priniesť produkty, ktoré nestoja na socialistických základoch je CZUB, EVPU, ALITER, SEC Technologie a štandardná delostrelecká munícia z Konštrukty, ktorá schová západnú konkurenciu do vačku. Všetko ostatné je len rozvoj zo socializmu. Aj ten Titus má francúzsku licenciu a Pandur rakúsku...
Ale áno, čo je doma to sa počíta.
6) zo vzájomných nákupov som už vyrástol. Obidve krajiny ak si nedokážu vyrábať doma sa majú obrátiť na kvalitu na západe a pokúsiť sa časť know-how doniesť domov.
7) prepáč, starkom je výsledkom vývoja štátnej spoločnosti. Všetci vieme aké výkony podávajú. Trpí na typické "východné" neduhy. Ak to má byť výkonné, je to obrovské a ťažké. V tomto som skeptický a nemyslím si, že SR bude mať záujem. Respektíve som o tom presvedčený. Máme domácich výrobcov, etablovaných zahraničnom na trhu s väzbami na špičkové západné firmy. Už Zuza ma EB, pôvod je tajný, šušká sa o Izraeli. VVÚ pre mňa naozaj nie je garant
Nesher: bud kľudný, nikto to od nás nechce. Aj keď je zaujimavé, že robíte NGŠ prezentáciu ak ho nechcete predať. Ukazujete riešenie, interiér... Taký trochu rozpor, nemyslíš? Skôr by som tipol, že ste dostali informácie o nezáujme, tak teraz hráte že to nepredáte.

Ale to je len osobný pocit.
1) DPET je dále vylepšená Věra NG dle požadavků AČR, což se odrazilo i ve vyšší ceně. Proto jsem psal o 1,5 generaci nad S/M.
Tak ta tisková zpráva to má špatně. AČR má jeden komplet NG zaveden od 2013. Ve 2014 s tím byli i v Norsku. Takže AČR má 2x DPET, 1x NG a 2x S/M pro AZ.
Co doběhli a nedoběhli nevíme. Cena špičkových izraelských přehledových MMR, což je úplně jiná kategore, technologie a užití je pro nějakou komparaci zcela irelevantní.
2) Víme. Titus konkrétně KOVS má 3x radiostanice AN/PRC-117G, anténa RF-3187-AT320, anténa RF-3193TB-AT520, anténa SATCOM, terminál INMARSAT BGAN, radiostanice AN/PRC-160(V), anténa RF-3134-AT005, anténní systém RF-1944-AT150. Datová infrastruktura vozidla: vnějšími propojovacími schránami RED a BLACK, BLACK Ethernet switchem na platformě CISCO ES3300, RED Ethernet switchem na platformě CISCO ES3300, výpočetní platformou LMCP-28H, zařízením jednotné datové komunikace JDK, multifunkčním terminálem řidiče pracovní stanicí velitele vozu (BVIS), pracovními stanicemi operátorů (BVIS)
Tatrapan nemá ani půlku z toho a Harriska to nezachrání.
Přetížené není. Podvozek je v klidu, motor stačí, i když samozřejmě pár kobyl navíc by bylo k dobru. Ad ta ochrana. Takže znovu. Žijeme v době, kde detekce i přesný zásah jsou na stovky km. Takže ochrana vozidla když vedle něj něco dopadne, nebo najede na minu, to není od věci. Navíc Titus se v AČR neužívá jen jako spojovák a místo velení, ale i jako koordinace palebné podpory, kde ve 3 ze 4 rolích je spolu s dělostřeleckou či její podpůrnou jednotkou. Takže bude taktéž blíže čáry.
To co jsi poslal je něco jiného než to co je na Titusu. Jestli chceš cca analog (mínus přívěs) tak zde.
https://data.militaryembedded.com/uploa ... -figures-5
Samozřejmě komunikační prostředky nižší úrovně se dají dát i na 4x4, můžou se také použit jako retranslatory (zejména ve výškově rozmanitém prostředí), to už pak je na komunikační architektuře dané armády.
"Nepotrebuješ L3/4 keď si 70km od fronty."
Takže naposledy. Houfnice co bude 35 nebo s RAP 50km od čáry ochranu potřebuje, ale komunikační či velící uzel, tedy prioritní cíl co navíc bude svítit v ELINTU, ve vzdálenosti 70km najednou ne? To je trochu divné že. Dnešní detekce je na stovky km a přesná munice s CEP 10m či drony na tyhle vzdálenosti v klidu působí. Mít tyto prostředky chráněné není na škodu, právě naopak. Mimochodem právě US Army a USMC teď řeší, že na základě zkušeností z UA, jsou jejich komunikační body málo mobilní a chráněné. Tak si říkám, že časem uvidíme něco jako je Griffon nebo obrněné 8x8 v roli signals i v US Army
5) Ano část čerpá z časů ČSSR. A? Leopard je tu s námi od 70. let. Přesto 2A8 je momentálně jeden z nejlepších MBT. To samé Abrams. F-16 už je tu také dlouho. Každý jeden obranný průmysl čerpá z historie. Různé nové "mk" nebo "mod" nebo "A4/5". Modernizace a nové generace starších systémů. Není na tom nic divného. Zcela normální. M4, Patriot. Můžeme dlouho pokračovat.
Takže pak třeba ta Tatra 815 Force 3. generace, má už s původní 815 málo společného. Vlastně jen koncepci podvozku. Nová kabina, již digitalizovaná, jiný motor, vylepšený podvozek, nový brzdový systém. L-39NG má s původním Albíkem také málo společných jmenovatelů. Zůstal podobný vzhled a uspořádání. Nový kokpit, avionika, motor, mokré křídlo atd. Tamara má s Věrou-NG společného leda tak výrobce a obecný princip detekce... EVA/BIA má s Vz.77 společné princip nabíjení a uložení munice. Zbytek jiný. Leopard 2A8 vychází z 2A4, štve to někoho? Ne
To co je napsáno dál. Asi ti chybí velká dávka informací. Např. SAE co fakt do kapsy hluboko nemá, od nás bere kromě jiného i tu "nicmoc" Věru NG, Tatry, Patrioty, Trevu-30 a ještě něco. Indonésie co sice má spoustu lidí, ale jinak to chudý stát není, ty Věry má také, plus další výbavu. Tatra se užívá od australských těžařů, přes německé hasiče Bundeswehru, belgickou či nizozemskou armádu až po armádu Brazilskou. Nestíhají to vyrábět. Zvyšují se kapacity, linka plná do 2026, objednávky na 2027. Těm je taky jedno, že Kopřivnice tu byla během ČSSR, ona tu byla i během C.K. monarchie. Když máš dobrý výrobek. Zákazníkům je to jedno. Když je modernizace/nová generace na dostatečné kvalitativní úrovni samozřejmě.
Taky v tom výčtu chybí dost českých firem. Namátkou. PBS (Pratt&Whitney si je vybral na vývoj APU pro letouny 6-té generace a Britové jejich motor zvolili pro svůj nový útočný dron), VRgineers což je český startup co teď vyvíjí a dodává simulátory XTAL pro americké letectvo, URC Systems, Ray Service, AXI (motory pro drony po světe, např polský Warmate), či Eldis co dodává přibližovací radary např. německému letectvu a teď vyhráli tendr pro norské královské letectvo. Jen abych vyjmenoval pár...
6) Myslím to tak, že když jsou na obou stranách některé konkurenceschopné projekty a systémy, tak je možné udělat v tendru prioritizaci na bázi, "když ty můj, tak já tvůj"
7) To jak (ne)fungují státní společnosti u Vás je Vaše věc. Mimochodem. Není konštrukta státní? Třeba Nexter státní je...
VTÚ/VVÚ aplikuje inteligentní přístup, kdy u Starkomu stejně jako u části dalších projektů v podstatě hlavně kontrolují, aby to bylo dle armádních požadavků a specifikací. Samotné technologie pak užívají od subkontraktorů ze soukromého sektoru, kteří mají dostatečné know-how. Takže STARKOM je defacto produktem Tatry a TDV když jde o vozidlo a nástavbu a URC a JISR institute když jde o samotnou výbavu EB. VTÚ je kontrola a záštita. Starkom je velký. Je těžší, opět nic co by podvozek nezvládl. Ta velikost je poplatná tomu v jak širokém spektru EB dokáže STARKOM působit.
O slovenských výrobcích co fušují do EB nevím. Co má Z2 za EB?
To, že pro tebe VTÚ není garant je sice super. Pro mne je důležitější, že např. pro Italské ministerstvo obrany zřejmě garantem je. Nechali si od VTÚ vyvinout a vyrábí se tam sety přídavného pancéřování věže Centauro II.
Dále. Třeba naše LOM Praha teď po novým ředitelem dost jede. Jedna smlouva za druhou s Lockheed Martin i Bell.
------
Ad tvoje odpověď Nesherovi. Ukázky techniky pro zahraniční návštěvy jsou klasika... Nic specifického. Dělá to třeba i MN BG Slovakia když se tam jede podívat delegace. Ukázku pro NGŠ dělala každá jedna posádka ve které byl. Fakt to není o tom, že se chce STARKOM prodat...