Ruský AWACS

Letouny všech typů a použití.

Moderátor: Julesak

Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Ruský AWACS

Příspěvek od KOLT »

Skoro jo. A taky to vypadá, že začínají pomocí dronů dokazovat neuvěřitelné věci. Vypadá to u nich na zlom ve způsobu myšlení. Jsou v přemýšlení nad tím, co se s dronem dá všechno udělat, mnohem méně omezení než NATO.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17795
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Ruský AWACS

Příspěvek od skelet »

Jen bych doplnil, že Indové nepoužívají ruský A-50, ale svou vlastní odvozeninu, kdy se de facto použil jen drak A-50 s pylonem pro radiolokátor. Radar a elektronika je izraelská, a to EL/W-2090.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13223
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Ruský AWACS

Příspěvek od Rase »

Zemakt píše: 26/2/2024, 12:03Rychlý přehled ruské flotily A-50

Protože se zdá, že na Ukrajině je každý únor lovecká sezóna na ruské A-50, a v návaznosti na již druhou takovou ztrátu během jednoho měsíce, se objevuje spousta otázek ve stylu: "a kolik (Berijevových) letounů A-50 SDRLO (AEW) v Rusku zůstalo"? Tak mě napadlo: OK, pojďme se podívat.

***
Začněme tím, že ještě v letech 1980-1990 (přesněji: 1985-1993) vyráběla továrna v Taškentu celkem 3 prototypy (Borty 10, 15 a 20) a 24 provozuschopných letounů A-50 (Borts 30-53). Během následujících 20 let bylo oznámeno několik projektů modernizace, včetně A-50U, pak A-50M, pak dalšího A-50U a nakonec A-100. Jako obvykle Rusové vynikali v plánování a ohlašování, ne však v realizaci. Kromě onoho "dalšího" nebo "nového" projektu A-50U se totiž téměř nic z toho neuskutečnilo. V dnešní době je nalezení fotografií "vanilkových" (nemodernizovaných) A-50 den ode dne těžší. A pokud se nějaké najdou, zdá se, že dotyčné letouny jsou opotřebované a už se s nimi dávno nehýbalo. Podle všeho se staly vzácností už asi před 10 lety.

Bort 20 (jeden z prototypů): na výstavě v Taganrogu

Bort 30: RF-?????, zdá se, že byl používán k výcvikovým účelům, přinejmenším kolem roku 2010; osud nejasný;

Bort 44: RF-?????; osud nejasný;

Bort 46: RF-?????; osud nejasný;

Bort 50: RF-50601; možná je stále funkční, dokonce se uvádí, že byl sestřelen 14. 1. 24;

Bort 51: RF-50606; možná je stále funkční (poslední fotografie pocházejí z roku 2008);

Bort 52: RF-93953; přestavěn na prototyp A-100.

***
Sověti také vyrobili (nejméně) tři letouny Il-976. Ačkoli vypadá jako A-50, ve skutečnosti se jednalo o "civilní" derivát, který se používal k monitorování zkušebních letů v Žukovském. Jejich sériová čísla byla (RA-)76453, (RA-)76455 a (RA-)76456. AFAIK byl tento letoun naposledy spatřen kolem roku 2017.

***
Projekt A-50U, který byl původně zahájen v roce 1999, poté zrušen a znovu zahájen v roce 2000, se rozvíjel velmi pomalu. Jeho podstatou byla generální oprava vybraných letounů A-50 a instalace moderních procesorů a plochých displejů. Nové procesory zlepšily "rozlišení" radarového obrazu, rychlost zpracování a zvýšily celkový počet cílů, které mohl letoun sledovat najednou (ze 45 na 150).

Prvním radarem A-50U byl Bort 37, zavedený do výzbroje v roce 2005. Protože sloužil jako prototyp, byl předán VKS až v roce 2014. Následovaly Bort 47 (2011), Bort 33 (2013), Bort 41 (2017), Bort 45 (2018), Bort 42 (2019) a Bort 43 (2022).

Znamená to, že VKS vyrazily do totální invaze na Ukrajinu s následujícími A-50U:

Bort 33: RF-50602; měl by být v provozu; přezdívka Vladimir Ivanov;

Bort 37: RF-93966; měl přezdívku Sergej Atayanc; (údajně) sestřelen 14. ledna 2024;*

Bort 41: RF-94268; měl by být ve službě; přezdívka "Taganrog";

Bort 42: RF-50610; (údajně) sestřelen 23. února 2024;

Bort 43: RF-50608; poškozen 25. února 2023;

Bort 45: RF-93952; měl by být v provozu;

Bort 47; RF-93957; měl by být v provozu.

***
V roce 2006 zadali policisté z moskevského Keystone Group zakázku na další modernizaci: A-100 s kódovým označením Premier. Tento projekt "pohltil" jeden ze starších A-50 (Bort 52/RF-93953), který byl přestavěn na první prototyp A-100 - a byl také prvním exemplářem, který měl přídavný radom nad pilotní kabinou.

Další dva prototypy vycházely z letounů Il-76MD-90A 78651 a 78652. Projekt se však poté zastavil a v roce 2013 byl reorganizován na Premier-476. První lety jednoho z prototypů se uskutečnily v roce 2017 a bylo oznámeno, že nový typ vstoupí do provozu v roce 2020. Zatím jsem jej neviděl v provozu VKS, ale: v dubnu 2021 byl letoun s "volacím znakem" 78651 sledován na Flightradar24, přičemž - zřejmě - stínoval let průzkumného bezpilotního letounu Northrop-Grumman RQ-4 Global Hawk nad Černým mořem. Rusové tedy s největší pravděpodobností využili příležitosti k otestování své nové hračky.

***
Závěry: je nepravděpodobné, že by VKS stále disponoval provozuschopnými letouny A-50; ze 7 A-50U, o nichž je známo, že vstoupily do služby, by jich mohlo být stále provozuschopných 5, pokud byl mezitím opraven Bort 43; ze 3 prototypů A-100, o nichž je známo, že byly zkonstruovány, není žádný potvrzen jako sloužící u VKS, ale nikdo netvrdí, že je Rusové pravděpodobně nepustí do provozu. Sečteno a podtrženo: VKS má pravděpodobně stále k dispozici celkem 7 nebo 8 letounů A-50U a A-100.

Pravděpodobně po dvou letech intenzivních operací nad Ukrajinou je prý dostupnost zbývajících A-50U "nízká". Přitom ani v "nejlepších dobách" (na počátku války) je Rusové nikdy nenasadili tak, jak by to dělalo NATO: tj. nikdy nedrželi 2-3-4-5 letounů ve vzduchu a "na stanovišti" 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Takto VKS prostě nefungují. Místo toho byly nasazovány ke zlepšení ochrany zón zvláštního zájmu (na počátku to byla podpora velkých vrtulníkových operací v oblasti Kyjeva a Vozněsenska, jen pro příklad; v poslední době to bylo posílení protivzdušné obrany Krymského poloostrova), nebo k podpoře specifických rozsáhlých operací taktického letectva (jako podpora náletů v oblasti Avdijivky).

***
*Píšu "údajně", protože i když byla ztráta nakonec potvrzena, neviděl jsem žádný důkaz, že by se skutečně jednalo o zde uvedený letoun.

https://xxtomcooperxx.substack.com/p/a- ... ssian-a-50
www.deepl.com
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3651
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Ruský AWACS

Příspěvek od seabee »

Špionážní poklad Rusů sestřelen. Tvrzení Ukrajinců ale nesedí, experti mají převratnou teorii
.....Tvrzení Ukrajinců, že oba stroje zlikvidovali „upravenou střelou S-200“, považují odborníci za naprosto nepravděpodobné. Maximální dosah jejich raket by se zvýšil jen zhruba o 50 kilometrů a navíc by musely překonat stovky kilometrů v ruském vzdušném prostoru, což je podle jejich názoru zcela vyloučené.

Ačkoliv se na první pohled zdá tvrzení Rusů, že oba stroje sestřelila jejich vlastní armáda, jako lehce úsměvné, je možná nejpravděpodobnější, píše Bild s odvoláním na telegramový kanál Spy Dossier. Podle něj „nastala chyba v systému a záměně přítel-nepřítel. Stroj A-50 AWACS se stal cílem protiletadlové střely. Výsledek znáte,“ píše kanál Spy Dossier. Znamená to, že Ukrajina možná našla způsob, jak hacknout elektronický systém a ruské stroje vydávat za ukrajinské útočníky. Tuto teorii má dokládat video, které ruští vojáci zveřejnili v pátek večer. Ukazuje pohyb, který byl identifikován jako stroj A-50. Ovšem vojáci u elektroniky se domnívají, že je to nepřítel a během 17 sekund míří k jeho likvidaci protiletadlová střela.

Pokud je tato teorie správná a Ukrajina může tímto způsobem ať už zmást nebo přeprogramovat „rozpoznávání ruského přítele-nepřítele“, je to obrovský posun v oblasti elektronického boje, který si Kyjev pravděpodobně nevyvinul úplně sám.

Celý článek: https://www.msn.com/cs-cz/zpravy/other/ ... 840b&ei=25
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Wolfhound
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 571
Registrován: 28/1/2022, 21:03

Re: Ruský AWACS

Příspěvek od Wolfhound »

Rusové chtějí obnovit výrobu A-50 poté, co Ukrajina zdecimovala jejich flotilu a říkají, že mají také požadavky na export navzdory dvěma sestřeleným AWACS.

Zdroj:
https://www.defenseromania.ro/rusii-vor ... 27152.html
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11613
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Ruský AWACS

Příspěvek od Zemakt »

Při tom jejich ukrutném tempu výroby Il 76 tak snad v další pětiletce.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3651
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Ruský AWACS

Příspěvek od seabee »

Jestli by chtěli obnovit výrobu A-50, tak by to byl krok zpět do minulého století. Stávající A-50 díky žravosti zastaralých motorů s nízkým obtokem musí nést hodně paliva, navíc zstaralá elektronika má vysokou spotřebu a hmotnost, takže už nezbývá energie a nosnost na pokročilý komunikační systém, aby mohl plnit řídící funkci PVO - ono "C = Control" ve zkratce AWACS. Pokud se má plnit i tahle úloha, musí s ním letět velitelský Il-22, který to ale už taky odnesl, podle různých informací i se ztrátami vyšších důstojníků na palubě. Jinak musí A-50 jenom komunikovat poznatky nezpracované na pozemní PVO řídící stanoviště.
Takže spíš musí vyvinout nový letoun - i ta rotující anténa nad trupem je už zastaralá a energeticky náročná - jak na pohyb, tak i aerodynamicky. Modernější vlastní motory Aviadvigatěl PS-90 už si museli tak jako tak vyvinout na IL-96-400M resp. TU-214 (P&W 2037 už nedostanou a doufám, že ani Snecma už jim nepomáhá se Sam-146.). Ale pokud budou tak úspěšné jako Klimov TV7-117ST na Il-112V, tak uvidíme - nebo spíš neuvidíme :D
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13223
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Ruský AWACS

Příspěvek od Rase »

Při posledním náletu ukrajinských dronů na leteckou továrnu Berijev v Taganrogu, měl být zničen stejný A-50 (Rudá 43) poškozený již dříve v Bělorusku a později vydávaný za nový stroj. Tento A-50 byl opravován v zastřešeném hangáru podniku Berijev. Minimálně čtyřem ukrajinským dronům se mělo podařit dosáhnout cíle a letoun byl zničen. Toho dne mělo na cíle v Rusku (v Rostově, Bělgorodu, Kursku a Volgogradské oblasti) útočit 47 ukrajinských dronů.

https://twitter.com/The_Real_ITDUDE/sta ... 2684835882

432248424_384691544510887_8899677297366374086_n.jpg
Výstřižekrerttttt.JPG
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Ruský AWACS

Příspěvek od KOLT »

Zajímavé je také ohořelé místo nalevo od letounu nejvíc napravo. Tam totiž ještě pár dní předtím nějaký A-50 stál, dost možná právě ten, který měl být zničen v hangáru (o jehož zničení bohužel nemáme důkazy).
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11613
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Ruský AWACS

Příspěvek od Zemakt »

A-100
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13223
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Ruský AWACS

Příspěvek od Rase »

Pohřeb kompletní posádky letounu včasné výstrahy a řízení A-50U číslo 42 z letecké základny Ivanovo Severnyj, sestřeleného nad Krasnodarským krajem 23. února 2024. Najdeme zde 5 majorů, 3 kapitány, jednoho poručíka a praporčíka.

https://twitter.com/KilledInUkraine/sta ... 4388568368
https://t.co/ftU85o567C

GKAOgjjXUAAXMLQ.jpg
GKAOSM5XsAAk9wz.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Letadla“