Kanada se chystá v rámci programu Canadian Patrol Submarine Project vyřadit ponorky třídy Victoria s kořeny v sedmdesátých letech a pořídit 12 nových plavidel v hodnotě 60 mld. CAD. To samozřejmě budí horečnou aktivitu světových výrobců a Kanada už vede konzultace s výrobci z Jižní Koreje, Japonska, Španělska, Německa, Francie a Švédska.
Švédský Saab Kockums chce nabízet novou konstrukci, "expediční" ponorku C71, poprvé v historii firmy oceánské třídy. Stávající model A26 ze kterého vychází ponorky třídy Blekinge jsou určené pro specifické podmínky Baltického moře s hustou lodní dopravou, oblastmi s různou slaností vody a minovým nebezpečím, pocházejícím ze dvou světových válek. Má délku 66,7 m a výtlak okolo 2 000 t. C71 by pak měla mít rozměry přes 80 m a výtlak okolo 3 300 t. Projekt C71 byl už neúspěšně nabízený holandskému námořnictvu - to si vybralo francouzskou konstrukci Barracuda.
Kresba projektu C71 - Zdroj: Saab
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),