Lockheed Martin F-35 Lightning II
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Ta situace ve výrobních a dodavatelských řetězcích v USA není vůbec dobrá, a to ani v letecké, ani námořní, nebo kosmické výrobě. Je otázka, jestli je to ještě důsledek kovidových problémů a nebo jestli ty jenom hrály úlohu testovacího nárazu, který odhalil problémy a nedostatky, způsobené přetrvávající snahou požívat "mírovou dividendu" po vítězství ve Studené válce a naivních "restartech" B. Obamy. Typicky se nákaza přenesla do Evropy, podporovaná voluntaristickými sluníčkářskými doporučeními a opatřeními Evropského parlamentu a ztrátou rozumu vedení Německa včetně "kapitánů průmyslu".
No, situace se už mění, a třeba situace v Číně svědčí o tom, že v tom Západ není sám.
No, situace se už mění, a třeba situace v Číně svědčí o tom, že v tom Západ není sám.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Tak můj odhad je že se Izraelci nespoléhají na systém dodávek dílů když je potřebujete, ale hromadí zásoby. Což je samozřejmě hodně drahé. Ovšem zase jim to umožňuje udržovat se na nasaditelnosti 80%+. USAF si takovéhle v jejich případě obrovské hromaděni zatím nemůžou dovolit. Už kvůli kapacitě výrobců vytížených dodávkami do výroby.
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Nevím, jestli už USAF akceptovala ten Lockheedem navrhovaný systém dodávek ND a SD podle diagnostiky letadel v provozu (probíhá po každém letu a data jdou on-line Lockheedu). Mělo to stát nějaký prachy a vyřadit objednávky podle tabulek na sklad a následně násobně ušetřit. Ale...samozřejmě, když se dodávky přeruší a Just-in-Time selže, je king ten, který to má doma na regálu. Zrovna Izrael už byl několikrát v historii vystavený přerušení dodávek střeliva a ND v kritickou chvíli - Francie, Německo, USA - takže není divu, že má radši zásoby, ať to stojí, co to stojí.Scotty87 píše: ↑29/6/2024, 15:55 Tak můj odhad je že se Izraelci nespoléhají na systém dodávek dílů když je potřebujete, ale hromadí zásoby. Což je samozřejmě hodně drahé. Ovšem zase jim to umožňuje udržovat se na nasaditelnosti 80%+. USAF si takovéhle v jejich případě obrovské hromaděni zatím nemůžou dovolit. Už kvůli kapacitě výrobců vytížených dodávkami do výroby.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Ten Lockheed systém by dobře fungoval třeba u dopravních letadel, kde lze provoz a opotřebení poměrně dobře predikovat. U bojových letounů jako je F-35 jsou problémy, jelikož stroje často létají na hraně technických možností a v boji lze jen těžko předvídat, jaké manévry a kolik jich bude nutno při plnění mise provést. Převedeno na auta, Lockheed udělal systém fungující pro flotilu dodávek DHL, jenže ho zavedl u závodních speciálů rallye.
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
ono neni potreba drzet 80% dostupnost v dobe miru.. Dostupnost je treba drzet tak, aby letka dokazala plnit zadane ukoly. Snazit se to drzet nad touhle urovni jen zvysuje naklady.
Pokud kazdy stroj v USAF ma litat 187h rocne (snizili z 250h, kvuli prodlouzeni provozu o 7 let), to je 15-16 hodin mesicne / max 4 lety tydne. Dlouhodobe nedostupny stroj je tak lehce nahrazeny jinym, ktery bude litat o neco vic. Treninkove letky nemusi mit stroje v pohotovosti jako my, to bude platit i pro letky co se vraci z nasazeni. Takze drzi vysokou dostupnost jen u nazazenych letek, nebo u tech co se na nasazeni pripravuji.
U nas je to jen 150h, tedy 12,5h mesicne.
To nic nemeni na tom, ze nakup novych stroju ma prioritu nad nakupem nahradnich dilu a tomu tak bylo vzdy.
Co se tyka Izraele, tak ti nemaji zadny pristup ke zdrojovym kodu, je to pravdepodobne ten posledni partner, ktery by neco takoveho dostal, vzhledme k jejich minulosti preprodavani US technologii... Misto ALIS proste funguji postaru a drzi vysokou dostupnost, protoze maji prioritu na nahradni dily, takze by stejne po par tydnech bez externich dodavek byli v haji.
Takze hlavni rozdil u ALIS je, jestli nasazena letka dostane dostatecne velky balik nahradnich dilu, co si sebou priveze a nebo pak budou cekat, az jim to doruci a nemusi resit problemy spojene s ALIS.
Pokud kazdy stroj v USAF ma litat 187h rocne (snizili z 250h, kvuli prodlouzeni provozu o 7 let), to je 15-16 hodin mesicne / max 4 lety tydne. Dlouhodobe nedostupny stroj je tak lehce nahrazeny jinym, ktery bude litat o neco vic. Treninkove letky nemusi mit stroje v pohotovosti jako my, to bude platit i pro letky co se vraci z nasazeni. Takze drzi vysokou dostupnost jen u nazazenych letek, nebo u tech co se na nasazeni pripravuji.
U nas je to jen 150h, tedy 12,5h mesicne.
To nic nemeni na tom, ze nakup novych stroju ma prioritu nad nakupem nahradnich dilu a tomu tak bylo vzdy.
Co se tyka Izraele, tak ti nemaji zadny pristup ke zdrojovym kodu, je to pravdepodobne ten posledni partner, ktery by neco takoveho dostal, vzhledme k jejich minulosti preprodavani US technologii... Misto ALIS proste funguji postaru a drzi vysokou dostupnost, protoze maji prioritu na nahradni dily, takze by stejne po par tydnech bez externich dodavek byli v haji.
Takze hlavni rozdil u ALIS je, jestli nasazena letka dostane dostatecne velky balik nahradnich dilu, co si sebou priveze a nebo pak budou cekat, az jim to doruci a nemusi resit problemy spojene s ALIS.
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Lockheed Martin publikoval přehled aktivit F-35 v Evropě a NATO za první pololetí 2024. Mj. jak americké F-35A posílily v dubnu polské letectvo nebo že se k programu F-35 letos připojila ČR.
Viz:
https://www.lockheedmartin.com/f35/news ... -NATO.html
https://ukdefencejournal.org.uk/lockhee ... o-defence/
Viz:
https://www.lockheedmartin.com/f35/news ... -NATO.html
https://ukdefencejournal.org.uk/lockhee ... o-defence/
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Dodávky F-35 americké armádě budou obnoveny, i když je nový standard TR-3 připraven pouze z „95 %“
https://www.defenseromania.ro/livrarile ... 29206.html
Zdroj:Lockheed Martin usilovně pracuje na integraci standardu TR-3 do stroje 5. generace F-35 Lightning II, jde však o složitý proces. „Plně bojeschopná“ verze by měla být dostupná až v roce 2025, potvrdil generální ředitel Lockeheed Martin Jim Taiclet
…
Navzdory obnovení dodávek bude Pentagon nadále zadržovat část – ne-li celou – závěrečnou platbu za každé letadlo. Dosud bylo zadrženo asi 7 milionů dolarů z konečné platby za každé letadlo.
https://www.defenseromania.ro/livrarile ... 29206.html
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Pentagon po ročním přerušení obnovil přebírání stíhaček F-35. Letouny budou dodávané s prozatímním SW, který umožní využití celé letové a funkční obálky, ale nebude se jednat o plně funkční modernizaci TR-3, která zatím nebyla dokončená. K dnešnímu dni byly předané dvě nové stíhačky, jedna na Dannelly Field v Alabamě, druhá na Nellis Air Force Base v Nevadě.
Výrobce motorů F135 oznámil, že návrh modernizace motorů ECU [Engine Core Upgrade] úspěšně prošel projektovou prověrkou "preliminary design review (PDR)" a může tak zahájit fázi inženýringu a přípravy výroby. Modernizovaný motor je určený pro upgrade Block4. Vyřešené problémy s chlazením motoru by měly přinést prodloužení jeho životnosti a snížení nákladů na údržbu.
Výrobce motorů F135 oznámil, že návrh modernizace motorů ECU [Engine Core Upgrade] úspěšně prošel projektovou prověrkou "preliminary design review (PDR)" a může tak zahájit fázi inženýringu a přípravy výroby. Modernizovaný motor je určený pro upgrade Block4. Vyřešené problémy s chlazením motoru by měly přinést prodloužení jeho životnosti a snížení nákladů na údržbu.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Řecko podepsalo LoA na dodávku 20 letounů F-35A. První kusy mají přebrat v roce 2028
https://www.onalert.gr/enoples-dynameis ... as/584216/
https://www.onalert.gr/enoples-dynameis ... as/584216/
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Lockheed informoval, že vypíše výběrové řízení pro vývoj a dodávku nového systému chlazení a distribuce energie letounu F-35, resp. jeho rekonstrukci. Nabídky by měly podat firmy Honeywell Aerospace a dceřinka RTX Collins Aerospace. Aplikace nového systému Power and Thermal Management Unit (PTMU) spolu s úpravami motoru F135 Engine Core Upgrade by měly odstranit stávající provozní omezení a umožnit případně integraci nově vyvíjených systémů.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
US Námořní pěchota schválila počáteční operační schopnost druhé perutě letounů F-35C, jednotky Marine Fighter Attack Squadron (VMFA) 311 "Tomcats". Schválení předcházelo 1 700 letových a 800 simulátorových hodin výcviku a 2 400 cvičných úkonů údržby a předletové přípravy.
Mechanik Marine Corps Cpl. Larry Casas připravuje pilota (VMFA) 311Capt. Joshua G. Falgouse - Autor: Lance Cpl. Jennifer Sanchez/Marine CorpsSlyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Polsko a Lockheed Martin oslavují debut prvního polského letounu F-35A „Husarz“
Společnost Lockheed Martin dnes představila polské vládě první polský letoun F-35A Lightning II během slavnostního roll-outu ve výrobním závodě Lockheed Martin F-35 ve Fort Worth, Texas.
Zdroj:
https://news.lockheedmartin.com/2024-08 ... assets_all
Společnost Lockheed Martin dnes představila polské vládě první polský letoun F-35A Lightning II během slavnostního roll-outu ve výrobním závodě Lockheed Martin F-35 ve Fort Worth, Texas.
Zdroj:
https://news.lockheedmartin.com/2024-08 ... assets_all
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Přestože letová obálka nově předávaných F-35 Lightning II už není v důsledku instalace pouze přechodného SW ("Zkrácený TR-3") silněji omezená a letouny vykazují "robustnější bojové výcvikové schopnosti", zadržuje Pentagon společnosti Lockheed stále ještě téměř 5,0 mld. USD do finálního potvrzení jejich letových schopností, nejlépe v boji.
A to nás na VÚMLu učili, jaká je výroba zbraní v USA bezproblémová "rejže" na úkor hladových černošských dětí! Bejvávalo!
A to nás na VÚMLu učili, jaká je výroba zbraní v USA bezproblémová "rejže" na úkor hladových černošských dětí! Bejvávalo!
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Co jsem všude četl, tak je to 5 mil USD na letoun s TR-3 a nikoliv 5 mld USD (celkově?).
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Asi to bude za souhrn pro vice kusu. Neb 5miliard dolaru je celkem darda.
Ale je dobre ,ze se na vyrobce ze strany vyviji tlak,treba i neprevzetim.
Ten problem byl markantni.
Jarnym prikladem byla benevolence vuci Boeingu. Pruser na pruseru.
Ale je dobre ,ze se na vyrobce ze strany vyviji tlak,treba i neprevzetim.
Ten problem byl markantni.
Jarnym prikladem byla benevolence vuci Boeingu. Pruser na pruseru.
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
V největší továrně na stíhačky s rolloutem v pozadí
Maciej Szopa
https://defence24.pl/przemysl/w-najwiek ... utem-w-tle
Maciej Szopa
Zdroj:Žádná fotografie nedokáže vyjádřit velikost továrny F-35 ve Fort Worth. Výrobní linka, která kdysi produkovala tisíce F-16, je dlouhá přes 1,6 km a prostě není celá vidět ani očima, ani objektivem.
Díky laskavosti Lockheed Martin měli novináři z Polska možnost navštívit velkou část této výrobní linky. Na rozdíl od jiných leteckých závodů, které autor této zprávy navštívil, byly haly tak velké, že je nebylo možné projít pěšky, nebo by to bylo přinejmenším dlouhé a únavné. Místo toho nás vzali na projížďku v elektrických trolejbusech, typických dopravních prostředcích v továrně, vedle jízdních kol. Kolem nás se na obou stranách pohybovalo více F-35, verze A, B a C ve finální montáži. Těchto letadel bylo celkem 54. Každé stanoviště bylo vybaveno obrazovkou s informací o procentech postupu prací. Nechyběla ani vlajka země, pro kterou byl stroj postaven.
Existovala i stanoviště, kde se montovaly pouze příďové sekce a křídla. Většina letadel byla samozřejmě postavena pro americké letectvo, ale k vidění byly i japonské, nizozemské a izraelské vlajky. Napočítali jsme sedm polských letadel. Osmý byl prakticky dokončen a čekal v samostatné hale na slavnostní rollout.
Co nás během cesty upoutalo, byla dobrá kvalita vzduchu a relativní ticho panující v závodě. To vše přesto, že práce v závodě Fort Worth jsou v plném proudu a v současnosti se zde ročně vyrábí přes 150 F-35. Toto číslo je větší než výroba všech bojových letadel v kterékoli zemi světa. Připomeňme, že Rusko v letech 2022-2023 stavělo 20 až 30 bojových letounů všech typů. Francie vyrábí přes 20 letadel Rafale ročně a plánuje vyrábět 36 letadel ročně, produkce F-15EX dosahuje 18 ročně a očekává se, že v příštích letech dosáhne 24 a v roce 2025 se očekává, že produkce F-16 dosáhne 48 kusů.
Navzdory panujícímu tichu se očekává, že jen na výrobní lince budou pracovat čtyři tisíce lidí a další tisíce se budou podílet na logistice. Doba výroby F-35 ve Fort Worthu je 24 měsíců. To znamená, že za mnohem méně než dva roky Polsko obdrží všech osm letadel, která se tam aktuálně vyrábí. Minimálně část z nich půjde na základnu v Ebbingu a bude sloužit k výcviku prvních 24 polských pilotů.
První dva dorazí do Ebbingu v roce 2024. První polský pilot s ním zase poletí v lednu 2025. Bude jedním z pilotů ze skupiny, která v září 2024 zahájí teoretický a simulátorový výcvik. V prosinci 2024 zahájí výcvik na simulátoru druhá skupina pilotů.
Dodávka dalších šesti F-35A je plánována na rok 2025, což zvýší zásoby Polska na osm kusů. Rok 2026 bude pro produkci Huszarů nejdůležitější a bude předáno 14 strojů a letadla se začnou objevovat v Polsku. V roce 2027 by mělo být dosaženo počáteční operační způsobilosti první letky F-35A v Polsku. Další 4 letadla pak budou předána. 2028 budou další čtyři stroje a 2029 budou poslední dva.
https://defence24.pl/przemysl/w-najwiek ... utem-w-tle
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Chtel bych videt klon te tovarny v Italii.A jeji takt vyroby.
A taky si doplnim znalosti o historii vyroby Migu u nas.
To byla zase zlata era vyroby ,montaze letectvi u nas.I kdyz tady srovnavame neporovnatelny vyrobek. Tedy ne ve vsech parametrech.
A taky si doplnim znalosti o historii vyroby Migu u nas.
To byla zase zlata era vyroby ,montaze letectvi u nas.I kdyz tady srovnavame neporovnatelny vyrobek. Tedy ne ve vsech parametrech.

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Viz:
Zdroj:„Cameri je evropské konstrukční centrum pro výrobu letadel F-35, bylo vybráno americkou vládou poté, co splnilo nezbytná kritéria,“ řekl ředitel závodu Roberto Volpe. Ročně sestaví dohromady osmnáct až dvacet strojů a produkci by mohli ještě zvýšit. Specializují se zejména na technologicky náročnou výrobu křídel.
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/sv ... adu-348681
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
U nas :
1959 (MiG-21F) do 1985 (MiG-21bis)
Vyrobeno kusu:194 ks.
Takova bokovka.I kdyz ,jsou to stovky.
1959 (MiG-21F) do 1985 (MiG-21bis)
Vyrobeno kusu:194 ks.
Takova bokovka.I kdyz ,jsou to stovky.
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
U nás se krom F-13 žádné 21 nevyráběly .
Biska u nás ani nesloužila
Biska u nás ani nesloužila


