Kroky Kalináka jsou poměrně radikální,ale zase se mi líbí,že dospěli k tomu o čem já sem přesvědčený celé roky a to,že letouny C-27 či CASA,které nakoupili skoro všechny postkomunistické země jsou vesměs k ničemu.Stačí se podívat na ostatní Evropské státy NATO,které používají jako standart Hercules či Transall a ted je nahrazuje A-400 či KC-390.Tyhle menší letouny jsou vhodné jako doplněk těch větších,ale jako jediný transportní typ v armádě to není žádná výhra.Nic většího to neuveze,má to malý dolet a ani rychlost nic moc.A hlavně v počtu dvou kusů to opravdu nemá moc cenu.Pressburger píše: ↑28/11/2024, 17:26 Kaliňák bez súťaže rozhodol, že chce lietadlá z Brazílie. Vyradenie Glváčových Spartanov budí rozpaky
zdroj: https://e.dennikn.sk/4330321/kalinak-be ... i-rozpaky/
OSSR, kampak kráčíte?
Moderátor: jarl
Pravidla fóra
Pokud příspěvek v Aktualitách neodpovídá charakteru a úrovni "veřejné" Palby, moderátoři mají právo jej okamžitě, bez upozornění přesunout do skryté Hospody, která byla za tímto účelem zřízena.
Pokud nemáte přístup do Hospody a chtěli byste jej, musíte být na Palbě registrováni nejméně půl roku a poté můžete napsat SZ adminům "skelet" nebo "jarl".
Ve vlákně o Ukrajině v sekci "Aktuality" platí pravidla, která budete dodržovat. Postih za nedodržování bude následující:
- smazání příspěvku
- BAN uživatele (minimálně 24hodin, maximálně na vždy)
- uzamčení vlákna
Všechny tyto postihy budou uplatňovány bez jakéhokoliv varování a vysvětlování, na základě úsudku přítomného moderátora.
Pravidla jsou následující:
- příspěvek bude věcný v českém nebo slovenském jazyce (případně s českým nebo slovenským překladem), žádné "emotivní" výlevy nebudou trpěny
- diskuze ve vlákně "Válka na Ukrajině" není povolena, k tomu je určeno patřičné vlákno v Hospodě (o vstup můžete zažádat u administrátora)
Pokud příspěvek v Aktualitách neodpovídá charakteru a úrovni "veřejné" Palby, moderátoři mají právo jej okamžitě, bez upozornění přesunout do skryté Hospody, která byla za tímto účelem zřízena.
Pokud nemáte přístup do Hospody a chtěli byste jej, musíte být na Palbě registrováni nejméně půl roku a poté můžete napsat SZ adminům "skelet" nebo "jarl".
Ve vlákně o Ukrajině v sekci "Aktuality" platí pravidla, která budete dodržovat. Postih za nedodržování bude následující:
- smazání příspěvku
- BAN uživatele (minimálně 24hodin, maximálně na vždy)
- uzamčení vlákna
Všechny tyto postihy budou uplatňovány bez jakéhokoliv varování a vysvětlování, na základě úsudku přítomného moderátora.
Pravidla jsou následující:
- příspěvek bude věcný v českém nebo slovenském jazyce (případně s českým nebo slovenským překladem), žádné "emotivní" výlevy nebudou trpěny
- diskuze ve vlákně "Válka na Ukrajině" není povolena, k tomu je určeno patřičné vlákno v Hospodě (o vstup můžete zažádat u administrátora)
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Tohle je dané tím, že postkomunistické země provozovaly An-24/An-26 a jen naprosté minimum větších transportérů, např. An-12. Tudíž se nahrazovaly dvoumotorové Antonovy odpovídající západní technikou.
Jen Polsko a Rumunsko mají flotilu C-130 z druhé ruky a kromě nich pořídili nové C-27J a C-295. Když si teď ČR dokoupí k C-295 ty C-390, tak to bude super. V SR je vyřazení Spartanů skutečně rozpačité.
Jen Polsko a Rumunsko mají flotilu C-130 z druhé ruky a kromě nich pořídili nové C-27J a C-295. Když si teď ČR dokoupí k C-295 ty C-390, tak to bude super. V SR je vyřazení Spartanů skutečně rozpačité.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
AČR ale vždy požadovala stroj vyšší kategorie. To nemá s minulostí nic společného, právě naopak. Vždyť právě ty An 12 provozovala. I ty Herkulesy málem dopadly. To jen Covid a rusák donutil politiky pustit grešli. Ačkoliv zde byl dlouhodobý požadavek.
Mne by spíš zajímalo, jestli tutéž zkušenost se Spartany má i jiné letectvo. Neb je to letoun opravdu výkonný.
Mne by spíš zajímalo, jestli tutéž zkušenost se Spartany má i jiné letectvo. Neb je to letoun opravdu výkonný.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Ah ano, AČR, ale řeč byla o postkomunistických zemích jako celku. A tam to s výjimkou Rumunska, které si v polovině 90. let pořídilo staré C-130B z USAF, jelo jak přes kopírák. Konkrétně AČR provozovala jen jeden An-12 po ČSLA, druhý skončil na Slovensku. Oba šly v obou zemích z provozu dost rychle a nebyla vůle je nahradit. A je celkem jedno, že AČR vždy žádala vyšší kategorii, téměř třicet let se - politicky - nedělo skoro nic. Podobně v Polsku, tam šla zbylá An-12 z provozu také záhy a až o dost později šli Poláci do ex-USAF Herculesů C-130E.
Tak třeba v Rumunsku jich provozují sedm a větší komplikace jsem v posledních letech nezaznamenal. Loni v červenci měl jeden poruchu motoru za letu. Naopak, když loni v listopadu při evakuaci Rumunů z Gazy měl Hercules RoAF poruchu, vyslalo letectvo obratem C-27J s opraváři a díly na opravu C-130. Stejně tak C-27J provádějí v Rumunsku třeba i letecké hašení.Mne by spíš zajímalo, jestli tutéž zkušenost se Spartany má i jiné letectvo. Neb je to letoun opravdu výkonný.
V USA sice C-27J vyřadilo USAF po pouhých pěti letech provozu, ale to bylo kvůli škrtům v rozpočtu a po letounech hrábly SOCOM a USCG.
Naposledy upravil(a) Wolfhound dne 29/11/2024, 00:28, celkem upraveno 1 x.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Air China odpredava celu flotilu B787-8. Priemerny vek flotily je 11r. Nie je to nic nezvycajne.
Mne na zmene typu lietadla C27J -> C390 nic nevadi. V dobe nakupu SK C27 (tusim niekto spominal podpis zmluvy v r2008) neboli C390 k dispozicii.
Je jasne komunikovane, ze so zmenou bezpecnostno-politickej situacie dosli do popredia ine zamyslane nasadenie. Napr by som spomenul prepravu rakiet do Baraku z Izraelu, s takym cargom by si C27J poradila tazsie ako C390. To ze Kalinak chce hrat aj s bartrom hufnic je len dalsi argument za. Hned by mali spravit nejaku skusobnu nakladku Eva 2 do C390.
Mne na zmene typu lietadla C27J -> C390 nic nevadi. V dobe nakupu SK C27 (tusim niekto spominal podpis zmluvy v r2008) neboli C390 k dispozicii.
Je jasne komunikovane, ze so zmenou bezpecnostno-politickej situacie dosli do popredia ine zamyslane nasadenie. Napr by som spomenul prepravu rakiet do Baraku z Izraelu, s takym cargom by si C27J poradila tazsie ako C390. To ze Kalinak chce hrat aj s bartrom hufnic je len dalsi argument za. Hned by mali spravit nejaku skusobnu nakladku Eva 2 do C390.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Wolfhoud, fajn, jen jsem to myslel tak že žádný postkomunistický mindrák nebyl, jen nedostatečná politická vůle, respektive nechuť pustit do dopravního letectva kačku. Což platí ale pro celou armádu obecně, jak jsem bohužel v dnešní době svědky.
Právě na toto narážím. Prostě je úplně na palici vyřazovat po pár letech provozu takto výkonné letouny. Úplně mi z toho číší klasický šlendrián. A je jedno jestli už chybným zadáním objednavatele, blbě napsaných či dokonce absencí servisních smluv apod. By mne zajímalo jestli někdo spočítá tu finanční ztrátu která tím státu vznikne.Tak třeba v Rumunsku jich provozují sedm a větší komplikace jsem v posledních letech nezaznamenal. Loni v červenci měl jeden poruchu motoru za letu. Naopak, když loni v listopadu při evakuaci Rumunů z Gazy měl Hercules RoAF poruchu, vyslalo letectvo obratem C-27J s opraváři a díly na opravu C-130. Stejně tak C-27J provádějí v Rumunsku třeba i letecké hašení.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Presne toto isté ma napadlo.Zemakt píše: ↑29/11/2024, 07:45 Wolfhoud, fajn, jen jsem to myslel tak že žádný postkomunistický mindrák nebyl, jen nedostatečná politická vůle, respektive nechuť pustit do dopravního letectva kačku. Což platí ale pro celou armádu obecně, jak jsem bohužel v dnešní době svědky.
Právě na toto narážím. Prostě je úplně na palici vyřazovat po pár letech provozu takto výkonné letouny. Úplně mi z toho číší klasický šlendrián. A je jedno jestli už chybným zadáním objednavatele, blbě napsaných či dokonce absencí servisních smluv apod. By mne zajímalo jestli někdo spočítá tu finanční ztrátu která tím státu vznikne.Tak třeba v Rumunsku jich provozují sedm a větší komplikace jsem v posledních letech nezaznamenal. Loni v červenci měl jeden poruchu motoru za letu. Naopak, když loni v listopadu při evakuaci Rumunů z Gazy měl Hercules RoAF poruchu, vyslalo letectvo obratem C-27J s opraváři a díly na opravu C-130. Stejně tak C-27J provádějí v Rumunsku třeba i letecké hašení.
"Alea iacta est"
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6188
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Logistické zmluvy boli.
Posledná z 2023 na 4 roky je za 42mil€.
Cena jedného nového lietadla.
So Spartanmi neboli problémy, až po nehodu 1931.
Podľa mňa tam vznikol celý problém. Buď sa to Leonardo snažilo využiť a zákazníka pumpnúť alebo len nedokázali dlho lietadlo opraviť. Nakoniec sa to síce podarilo, ale dôvera je v nenávratne.
A ak má stáť 30 rokov servisu to, čo 6 nových lietadiel, tak nech si trhnú nohou.
O kvalite Glváčových zmlúv tiež nemusíme pochybovať. V prvom rade výhodne pre správne firmy, nie pre štát.
Posledná z 2023 na 4 roky je za 42mil€.
Cena jedného nového lietadla.
So Spartanmi neboli problémy, až po nehodu 1931.
Podľa mňa tam vznikol celý problém. Buď sa to Leonardo snažilo využiť a zákazníka pumpnúť alebo len nedokázali dlho lietadlo opraviť. Nakoniec sa to síce podarilo, ale dôvera je v nenávratne.
A ak má stáť 30 rokov servisu to, čo 6 nových lietadiel, tak nech si trhnú nohou.
O kvalite Glváčových zmlúv tiež nemusíme pochybovať. V prvom rade výhodne pre správne firmy, nie pre štát.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Ako som pisal vyssie, C27J sa ukazuje vo svetle novych poziadaviek ako nedostatocny.
Vymenit 10r lietadla je bezna vec , ako som tiez pisal vyssie.
Lietadla nepojdu do srotu, ale na odpredaj.
Aby ste to pochopili, vy nechapavi, niektori ludia menia auta po roku-dvoch.
Vymenit 10r lietadla je bezna vec , ako som tiez pisal vyssie.
Lietadla nepojdu do srotu, ale na odpredaj.
Aby ste to pochopili, vy nechapavi, niektori ludia menia auta po roku-dvoch.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Ve své kategorii je výborný, koupit si dvoumotorový taktický letoun této třídy a chtít s ním létat po celém světě, je poněkud chucpe.
Ne, desetiletá letadla není běžné měnit, máš sotva pár let zalétané piloty a zacvičený manšaft. Nejsou to fusekle. A něco to stálo.
Jo za půl darma.
Abys pochopil, letadlo není auto. A auta mění po dvou letech jenom vataři. Je Slovensko ve vatě?
Ne, desetiletá letadla není běžné měnit, máš sotva pár let zalétané piloty a zacvičený manšaft. Nejsou to fusekle. A něco to stálo.
Jo za půl darma.
Abys pochopil, letadlo není auto. A auta mění po dvou letech jenom vataři. Je Slovensko ve vatě?


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Vyssie som pisal, napr Air China odpredava CELU FLOTILU B787-8 s priemernym vekom 10r. Napriklad.
No ked C27J s cargom nedoleti z Izraela, tak je problem.
Ked sa kupovali C27J tak o Barak nebolo ani zdania. A uz bude. Skratka sa zmenila situacia.
No ked C27J s cargom nedoleti z Izraela, tak je problem.
Ked sa kupovali C27J tak o Barak nebolo ani zdania. A uz bude. Skratka sa zmenila situacia.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Civilní dopravce není vojenské letectvo. Neporovnatelné.
A proč by jako nedoletěl do Izraele? Když CASA dolétne do Mongolska, tak to dá i Spartan.
A proč by jako nedoletěl do Izraele? Když CASA dolétne do Mongolska, tak to dá i Spartan.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: OSSR, kampak kráčíte?
V com je to neporovnatelne? Ze civilny dopravca ma absolutny tlak na efektivitu? Ci nasaditelnost? Keby mali cargo lietadla OSSR taku vytazenost , nasaditelnost a efektivitu ako civilne cargo spolocnosti, mohli by sme si gratulovat.
Spartan obleti aj zemeGULU, ale s akym nakladom a s kolkymi medzipristaniami?
Raketa Barak ER s dosahom 70km ma startovaciu hmotnost 400kg . Plus balenie, nech to je 500kg brutto. Kolko rakiet by odviezol C27J z Izraelu do Kuchyne bez medzipristatia?
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Ok, tak som sa pozrel na tu Air China, ktorou tak vehementne argumentujes.
Priemerny vek lietadiel u Air China je 9,4 roku, takze tie B787-8 patria k tomu starsiemu, co maju.
Tych B787-8 planuju predat 10 kusov, lebo tolko ich maju. To je ta cela flotila.
Cela Air China vlastni nejakych 657 kusov lietadiel. Takze idu predat tak 1,5% lietadiel zo svojej flotily.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
O to práve ide, mentalita riaditeľov a úradníkov na MO sa za tie roky nezmenila, hoci je situácia dávno iná. Myslenie - nahradíme vyslúžilú techniku podobnou, nebudeme sa púšťať do žiadnych väčších akcií.Wolfhound píše: ↑28/11/2024, 22:27 Tohle je dané tím, že postkomunistické země provozovaly An-24/An-26 a jen naprosté minimum větších transportérů, např. An-12. Tudíž se nahrazovaly dvoumotorové Antonovy odpovídající západní technikou.
Jen Polsko a Rumunsko mají flotilu C-130 z druhé ruky a kromě nich pořídili nové C-27J a C-295. Když si teď ČR dokoupí k C-295 ty C-390, tak to bude super. V SR je vyřazení Spartanů skutečně rozpačité.
Na druhú stranu Glváč nemohol s tým rozpočtom čo mal robiť žiadne veľké nákupy.
https://dennikn.sk/31634/glvac-nakupuje ... ce-platit/
- RezortineR
- rotmistr
- Příspěvky: 139
- Registrován: 5/5/2024, 10:44
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Však hej. Není to ale každý pátek přece.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Ještě nedávno tu mnozí tvrdili že C-27 je super letadlo plnící všechny potřeby Slovenska. Ze dne na den je nedostatečné a zralé na vyřazení. C-390 je zcela jistě letadlo kategorii výš. Ovšem stále bude třeba platit jeho (dražší) provoz. C-27 se vytýká že jsou málo provozuschopné a nevybavené. Což je ovšem zase hlavně o penězích, které je potřeba na jejich provoz dát. Pokud se tohle nezmění, tak nějaká další vláda za pár let začne řešit náhradu C-390 protože stále sedí na zemi...
A měnit vojenské letadlo po 10 letech normální není.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Ale ono nie je vyradene - odsunute do skladu, alebo na srotovisko. Je urcene na odpredaj.
Potreby vzdusnej prepravy OSSR v novej situacii narastli, ako som spominal vyssie.
Takze podla vas radsej hodit vidle do rozvijajucej sa spoluprace s Braziliou, zarezat potencialny predaj hufnic..
Potreby vzdusnej prepravy OSSR v novej situacii narastli, ako som spominal vyssie.
Takze podla vas radsej hodit vidle do rozvijajucej sa spoluprace s Braziliou, zarezat potencialny predaj hufnic..
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Je úplně jedno co s nimi uděláte. Prostě z armády budou vyřazené.
Prodej houfnic je minimálně zatím jen vlhký sen. Ovšem chápu že vztahy s tak zásadní zemí jako je Brazílie je nutno střežit a opečovávat...
Prodej houfnic je minimálně zatím jen vlhký sen. Ovšem chápu že vztahy s tak zásadní zemí jako je Brazílie je nutno střežit a opečovávat...