New Space Technologies (NST)
New Space Technologies (NST)
New Space Technologies (NST)
Malá firma, která se jmenuje New Space Technologies (NST), je stará jen něco přes tři roky. Svými nápady si ale už stihla získat respekt nejen v českém leteckém (a automobilovém) průmyslu. Myšlenka samotné inovativní konstrukční kanceláře se zrodila asi před osmi lety, kdy dvojice Ivo Kryl a Martin Drštička přišla s nápadem na jedinečný bezpilotní letoun, který je dnes znám pod označením Cantas. "Na projektu jsme začali pracovat někdy zhruba před pěti lety. Asi před třemi lety jsme pro něj začali hledat strategického partnera, který by nám pomohl nejen s financováním, ale následně také s prodejem našeho dronu," vysvětluje Ivo Kryl, jak se malá firma sídlící v Zerzavicích, část Starého Města zrodila. "Zájem projevila skupina Czechoslovak Group a jelikož ta měla zájem i o naše konstruktérské práce pro své vlastní dosavadní podniky, založili jsme společně právě NST," dokresluje spoluzakladatel příběh vzniku. Hlavním projektem NST ale momentálně zůstává právě letoun Cantas, který se firma snaží dotáhnout do produkční fáze. Až bude Cantas hotový, NST kromě samotného stroje bude nabízet i výcvik pilotů tak, aby ti mohli s letounem legálně a bezpečně létat. Ovšem zajímavostí z hlediska aktuálních legislativních požadavků je to, že v některých zemích, včetně České republiky, zatím legislativa v běžných výškách plně autonomní let neumožňuje. Pilot dronu totiž musí například obstarávat i běžnou komunikaci s Řízením letového provozu. O prodej letounu se budou starat dceřiné společnosti, NST zajistí vývoj, výrobu a konečnou montáž letounu a také jeho následný servis. „Dceřiné firmy zodpovídají za marketingovou strategii a jednání s klienty, ať už z civilní nebo vojenské sféry," vysvětluje Kryl. Podle něj je přitom poptávka velmi silná a to se teprve projekt blíží do finální fáze vývoje. "Už před dvěma lety jsme na veletrhu IDEX v Abú Dhabí vzbudili velkou pozornost a po obchodní stránce tak existuje velký tlak," naznačuje jednatel NST, že kdyby firma sama řešila prodej, bude čelit velkému dilematu z hlediska rychlosti a kvality dokončení projektu. Cantas se bude zhruba z 90% vyrábět v tuzemsku, s velkým podílem českých dílů a letoun se bude montován ve výrobním závodě, který NST vybuduje poblíž svého sídla.
Firma má momentálně asi 31 zaměstnanců a na dokončení projektu se jich aktivně podílí asi deset. S nástupem výroby ovšem firma počítá s náborem dalších zaměstnanců na nové pozice. Většina konstruktérů NST se ale momentálně věnuje zakázkám z oblastí letectví nebo automobilového průmyslu pro externí klienty, ať už ze skupiny CSG, nebo mimo ni. Firma například pracovala na vylepšení brzdy pro společnost DAKO (o firmě jsme psali zde). Vznikl nový typ brzdy, jehož přidanou hodnotou je zejména nízká hmotnost. Podobně firma konstruovala například panceřované dveře pro společnost Excalibur Army (o firmě jsme psali zde) a řadu zajímavých dílčích projektů "V letecké sekci máme špičkové odborníky, kteří mají zkušenosti s projekty jako EV55, Cobra, A270, nebo L410. Vše, co v Česku souviselo s křídly, k tomu přičichli," říká kryl. Tento tým letos dokončil konstrukční práce na jedenáctimístném letounu pro jednoho ze zákazníků, teď pracuje na vývoji dvou- a čtyřmístného letounu. "S naší nabídkou konstrukčních prací bychom rádi uspěli i v zahraničí . Proto posilujeme obchodní oddělení," naznačuje jednatel firmy chystaný rozvoj. Firma má ale i další vlastní ambiciózní projekt. "Vyvíjíme speciální civilní záchranářské obojživelné vozidlo," chlubí se Kryl. Podle něj jde opět o ojedinělý projekt. "Od druhé světové války tu snad nic takového nebylo," usmívá se. "Vývoj jsme odstartovali na základě průzkumu trhu," vysvětluje, že to firma nezkouší jen tak na slepo. Jednoduše záchranné složky po univerzálním obojživelném vozidle prahnou, moc variant v tomto sektoru není. Vozidlo by mělo být schopné zásahu třeba v oblastech, které byly zasaženy povodněmi, hurikánem nebo tsunami. V zaplaveném a těžko prostupném terénu mají dnes záchranné složky jen omezené možnosti dopravy. Ty navíc komplikuje i množství trosek a nepořádku, což ohrožuje pohonné ústrojí člunů. Novinka od NST to má vše zvládnout a přidá k tomu ještě další schopnosti. Díky kombinaci kovových a pryžových pásů se bude moci pohybovat terénem i po zpevněné vozovce, poradí si s písečnými dunami, mělo by zvládnout i pohyb po neklidném moři. "Právě kompletujeme demonstrační prototyp, na něm si ověříme některé základní principy a především funkčnost jednotlivých celků. Pak bude následovat klasický prototyp, na kterém budeme už vše ladit," prozrazuje Kryl s tím, že k přechodu mezi těmito dvěma fázemi by mělo dojít v polovině příštího roku. Chytré nápady je totiž potřeba rozvíjet rychle. I když se zdá, že konkurence neexistuje, ve skutečnosti je jen otázka času, kdy se nějaký soupeř objeví.
Zdroj:
https://www.lidovky.cz/byznys/firmy-a-t ... y-trhy_vlh
https://newspacetechnologies.cz/kariera ... 73l-I30YO8
Naposledy upravil(a) Rase dne 13/7/2023, 19:01, celkem upraveno 2 x.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Bezpilotní letoun CANTAS
Taky mě to napadlo, teda původně jsem si myslel že je fungl nový pásák se stejnou funkcí, ale vlastně by to mohla být i jen překopávka zmíněného.
ps. práce by to ale bylo tolik, že by možná mělo smysl rovnou postavit nové vozidlo .)
ps. práce by to ale bylo tolik, že by možná mělo smysl rovnou postavit nové vozidlo .)

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: New Space Technologies (NST)
Ze stránky NST jsem postahoval docela zajímavé obrázky, kterými se prezentují. Rovněž jsem pro tuto společnost založil samostatný chlíveček. Ten obojživelný transportér WOL-10 vypadá docela dost dobře - má pomáhat především v případě povodní, někdy je zbarvené v hasičském stylu, ale nově i vojenském (i voják vedle něj), tak uvidíme.
Naposledy upravil(a) Rase dne 13/7/2023, 19:00, celkem upraveno 3 x.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: New Space Technologies (NST)
New Space Technologies aktuálně pracuje na projektu STILETO a cílem společnosti je jednou uvést na trh letoun z kategorie General Aviation.
Naposledy upravil(a) Rase dne 13/7/2023, 18:59, celkem upraveno 1 x.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: New Space Technologies (NST)
Koncem loňského roku koupil NST (New Space Technologies) od CSG zpět Ivo Kryl, jeden ze zakladatelů společnosti.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: New Space Technologies (NST)
Vývoj obojživelného vozidla KALAN pokračuje v plném proudu. Konstruktéři z NST pracují na výpočtech konstrukce a ladí design, aby se drželi cíle modulární, inovativní platformy. Díky tomu se KALAN bude bez obtíží pohybovat jak na souši a v terénu, tak i ve vodě. To umožní dosáhnout nepřístupných míst a poskytnout včasný zásah tam, kde bude nejvíce potřeba. Tento projekt je spolufinancován se státní podporou Technologická agentura ČR v rámci programu TREND.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: New Space Technologies (NST)
Nějaké nové obrázky k obojživelnému transportéru Kalan. Bohužel mi víc obrázků nejde stáhnout, pro představu ale snad vyhovující.
https://www.newspacetechnologies.cz/kalan
https://www.newspacetechnologies.cz/kalan

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: New Space Technologies (NST)

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: New Space Technologies (NST)
Oficiální představení revolučního obojživelného vozidla KALAN na IDET 2025
https://www.youtube.com/watch?v=Y-X3W3XmKgE&t=4s
https://www.youtube.com/watch?v=Y-X3W3XmKgE&t=4s
Re: New Space Technologies (NST)
Vypadá fakt zajímavě a doufám že bude mít pořádné prodeje - i u nás by se jich nemálo hodilo.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: New Space Technologies (NST)
Kalimero alebo colštók je určite prvý v poradí aby na ňom mohli voziť tohto šaša.
"Alea iacta est"
Re: New Space Technologies (NST)
Nové české obojživelné vozidlo Kalan od New Space Technologies při testování ve VTÚPV.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: New Space Technologies (NST)
Vypadá to super, těším se na finální parametry a o kolik to bude lepší než PTS-10. Budou zajímavé i detaily jestli to bude moci nosit třeba kontejnery nebo jestli bude nějak automatizované zaplachtování nákladového prostoru.
Re: New Space Technologies (NST)
Podle stránek výrobce to pohání V12ka od Tatry. Rychlost maximální je 60 km/h, rychlost ve vodě 12 km/h. Užitná nosnost je 9 tun. A ano, může to přepravovat nákladní automobily, kontejnery, mají tam verzi s jeřábem, hasičskou a také s MLRS a VSHORAD.
Re: New Space Technologies (NST)
Danik:
Jo, za fotky díky Danikovi, příště to třeba sem na Palbu dá i sám
Mě osobně se ta mašina hodně moc líbí a umím si dost dobře představit, že jich nějakých počet nakoupí i AČR s tím, že kdyžtak mohou být využita i při povodních. Moc pěkné je že dokáže nést menší náklaďáky, nebo různé vojenské moduly. Právě modulárnost AČR dost citelně chybí (všechno je napevno).
Jo, za fotky díky Danikovi, příště to třeba sem na Palbu dá i sám

Mě osobně se ta mašina hodně moc líbí a umím si dost dobře představit, že jich nějakých počet nakoupí i AČR s tím, že kdyžtak mohou být využita i při povodních. Moc pěkné je že dokáže nést menší náklaďáky, nebo různé vojenské moduly. Právě modulárnost AČR dost citelně chybí (všechno je napevno).

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: New Space Technologies (NST)
Není vůbec za co, jsem rád že se sem dostaly i bez mého přičinění RaseRase píše: ↑23/1/2025, 18:00 Danik:
Jo, za fotky díky Danikovi, příště to třeba sem na Palbu dá i sám![]()
Mě osobně se ta mašina hodně moc líbí a umím si dost dobře představit, že jich nějakých počet nakoupí i AČR s tím, že kdyžtak mohou být využita i při povodních. Moc pěkné je že dokáže nést menší náklaďáky, nebo různé vojenské moduly. Právě modulárnost AČR dost citelně chybí (všechno je napevno).

Taky se mi to pozdává. Tím že záchranné prapory AČR, respektive zejména 157. záchranný prapor a části 156. jakožto záchranných praporů civilní ochrany byly převedeny pod HZS a dodnes funguje i s emblémem 157. zp jako záchranný útvar HZS ČR, tak PTS-10 by primárně měli mít obměněné oni. PTS-ka jakož i další specializovanou techniku mají ve svém inventáři a i během posledních povodní ostatně jako vždy potvrdili jaký mašiny a srdcaři to jsou. Takže tyhle kousky k ZÚ HZS ČR a bude to krása.
Samozřejmě PTS-10 bude třeba vyměnit i u armádních ženistů (mimochodem např dnešní 152. žp je bývalý 154. záchranný prapor. Části 154 vlastně pohltil i 151).
Re: New Space Technologies (NST)
Hlavně těch vozidel bude ve službě docela málo, tak by jejich náhrada MO nezruinovala. Co jsem koukal, tak před 19 lety měly záchranné prapory AČR 24 kusů. Od jejich vyřazení z aktivního používání je zachránily povodně v roce 2002. Nějakou náhradu by to tedy už více než chtělo.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček