Středověký filtr
Moderátor: jarl
Středověký filtr
Když se občas dívám na staré filmy ze středověku, tak jsou všechny barevné, přesněji tím mířím na používání barev na šatech, zdech apod. Víceméně tam jak to bylo i v reálu.
Nemáte tušení, kdy se zrodil onen středověký filtr? Tedy všichni nosí šedou a jsou pokrytí blátem ?
Nemáte tušení, kdy se zrodil onen středověký filtr? Tedy všichni nosí šedou a jsou pokrytí blátem ?



Re: Středověký filtr
To je dobrá úvaha. Podle mě to bude až dost moderní trend. Takový Příběh rytíře (2001) je dost špinavý, tam to vidím spíš jako art a srandu. Pak je tady třeba Jméno růže (1986), které ale tu špinavost nemá prvoplánovitě a spíš jde o celé prostředí co popisuje (tam u těch nuzných vesanů ten vhled asi odpovídá). To je případ i třeba Markéty Lazarové a Údolí včel. Podle mě je možná problém v samotném autorovi - takový Ridley Scott toho "pomrvil" fakt hodně a asi má tu špínu fakt rád a vyžívá se v ní. Stejně tak jako všude cpe hrozně moc vlajících praporů - i k Římanům
No a ostatní filmaři se snaží ten jeho styl kopírovat no.


"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Středověký filtr
Markéta Lazarová a Údolí včel jsou černobílé filmy. A mám za to, že i tam jsou vidět různé odstíny šedi naznačující barevnost kostýmů.
Nejstarší film se středověkým filtrem, který si pamatuju z hlavy je Monty Python a Svatý grál.
Nejstarší film se středověkým filtrem, který si pamatuju z hlavy je Monty Python a Svatý grál.



Re: Středověký filtr
Jestli že to dobře chápu, tak jakože novější filmy jsou moc víc špinavé a málo barevné?


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Středověký filtr
No, to záleží. Spíš se přikláním k té větší špíně. Tehdy nebyla kanalizace, kadilo se na hromadu. Nebyly pračky, barvy byly a hodně, ale kde a v jaké míře?! Určitě mé oko trpí víc když vidí nažehlené puky, volánky jak ze šatníku. Viz Vávrovo filmy, ale i americké filmy z tohoto období. Ale nějak zvlášť to neřeším. Nicméně ocením když je to poněkud více špinavé což zdaleka není normou. Více mne ale prudí filmy dnešní nebo relativně moderní zasazené do 20. století a v nich jezdící leštěnky co vypadají jakoby jsi je právě vytáhl z muzea. Dále pak vojáci jak ze žurnálu co zrovna leží v zákopu apod.
Ono ale to minimální použití barev ne vždy musí vyjadřovat tehdejší barevnou škálu, ale může to být zaměřeno či evokovat ponurost, beznaděj doby v které se film odehrává. Viz kritiky druhé řady Krále Šumavy.
Ono ale to minimální použití barev ne vždy musí vyjadřovat tehdejší barevnou škálu, ale může to být zaměřeno či evokovat ponurost, beznaděj doby v které se film odehrává. Viz kritiky druhé řady Krále Šumavy.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
- palo satko
- Kapitán
- Příspěvky: 2571
- Registrován: 16/9/2013, 17:59
- Bydliště: Pezinok, Slovensko
Re: Středověký filtr
Zachovali sa obrazy a sochy plne farebných odevov. Jasné že maliarske pigmenty sa nedajú použiť na farbenie látok, ale museli farebné zobrazovať realitu minimálne u portretovanych. Otázkou je čistota a množstvo odevov ktoré obyčajný človek vlastnil. Tam to bude horšie. Podľa posledných výskumov prenasacom moru boli viac satove vši než blchy. Keďže elita mala viac odevov, hlavne bielizne, bola úmrtnosť elity menšia.

Re: Středověký filtr
Asi tak, elita vs plebs a s tím související minorita vs majorita


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Středověký filtr
Špína byla na ulici, ne na lidech. Lidé by těžko chodili špinaví, a extra ženy. O roztrhaných šatech ani nemluvě.
Žádná žena která není duševně chorá nebude chodit ve špinavém či potrhaném
Chlapi jo, chlapi jsou prasata
ale jen pár hodin - a taky se hned po šichtě myjeme a převlékáme... jako ty ženy 
Výjimkou můžou být malování. Dnes mejkap
včera třeba "válečné pomalování" z Mayovek 
Plus, veškerá špína byla z biologických zdrojů plus něco bláta - vyprat to bylo mnohem jednodušší než ty dnešní chemické srajdy!
Co se barev týče, byly poměrně jasné a přes to že pocházely hlavně z biologických zdrojů, tak i různě míchané. Jedině modrá byla vzácná, v přírodě se moc modrých barviv nevyskytuje, a fialová kvůli své ceně. Modrá pro obrazy a miniatury se vyráběla z kamene lápis lazuli, který se dovážel snad ze dvou - třech tehdy známých nalezišť na světě, žádné nebylo v Evropě, a fialová se vyráběla z "římské škeble" - ve skut. mořského šneka rodu murex. Dost dlouhou dobu bylo použ. tohoto barviva zakázáno pod trestem smrti, pokud čovek nebyl římským císařem
Žádná žena která není duševně chorá nebude chodit ve špinavém či potrhaném



Výjimkou můžou být malování. Dnes mejkap


Plus, veškerá špína byla z biologických zdrojů plus něco bláta - vyprat to bylo mnohem jednodušší než ty dnešní chemické srajdy!
Co se barev týče, byly poměrně jasné a přes to že pocházely hlavně z biologických zdrojů, tak i různě míchané. Jedině modrá byla vzácná, v přírodě se moc modrých barviv nevyskytuje, a fialová kvůli své ceně. Modrá pro obrazy a miniatury se vyráběla z kamene lápis lazuli, který se dovážel snad ze dvou - třech tehdy známých nalezišť na světě, žádné nebylo v Evropě, a fialová se vyráběla z "římské škeble" - ve skut. mořského šneka rodu murex. Dost dlouhou dobu bylo použ. tohoto barviva zakázáno pod trestem smrti, pokud čovek nebyl římským císařem

"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Re: Středověký filtr
plus co vím, tak se používaly hlavně vlněné a lněné látky. A ty jsou do velké míry špínoodolné.


