Tatra Kopřivnice

Odpovědět
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 19009
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Tatra Kopřivnice

Příspěvek od skelet »

Co mám tak vypozorováno z debat na pozary.cz, tak se často porovnávají ceny silničních podvozku s podvozky, které mají náhon na všechna kola. Když už se porovnává totéž, tak ty rozdíly už nejsou tak velké.
ObrázekObrázekObrázek
tomas.kotnour
podporučík
podporučík
Příspěvky: 660
Registrován: 10/9/2010, 23:43

Re: Tatra Kopřivnice

Příspěvek od tomas.kotnour »

Bohužel teď podvozek pod CASku s kabinou pro mužstvo vychází od Tatry o mil. dráž jak od Scanie. Ano Tatra nabízí předek na vzduchu, což Scanie neumí, ale zase v průběhu zásahu se ta hmotnost CASky tak nemění, aby se to nějak poznalo, co by se nechalo, tak porovnat cenu příplatkového vzduchového odpružení nehnané přední nápravy místo listových pér a tuto částku přičíst. Dále pak má Tatra nezávislé zavěšení, což zase nikdo jiný nenabízí, ale třeba Volvo ji nehnanou mělo jako příplatek za 5 000 € do FH16 x2 nebo x3 u 6x6 a už to tak smutné není.
A pak je tu pochopitelně efektivita výroby. DAF do svoji fabriky na kabiny za posledních 10 let investoval 300 mil. €, je větší jak celá Tatra a cca 3 000 lidí a 500 robotů vyrobí necelých 20 kabin za hodinu. Takže na jednu kabinu je třeba 150 člověkohodin a 25 robotohodin a to jsou prostě hodnoty pro tatrováckou manufakturu nedosažitelné, i když se jim to daří zlepšovat.
Ještě doplním že tahle cenová válka Tatra vs. Scania se zlomila po krizi 2008, kdy Tatře spadla produkce a místo nepřetržitého provozu začala vyrábět jen na jednu směnu.
Naposledy upravil(a) tomas.kotnour dne 25/2/2025, 19:48, celkem upraveno 1 x.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4904
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Tatra Kopřivnice

Příspěvek od Scotty87 »

Tady by si měli hasiči sami určit kolik aut potřebují na teréním podvozku a kolik jim stačí na standardu. Protože kupovat Tatru třeba do Prahy není nic než vyhazování peněz.
tomas.kotnour
podporučík
podporučík
Příspěvky: 660
Registrován: 10/9/2010, 23:43

Re: Tatra Kopřivnice

Příspěvek od tomas.kotnour »

To už je teď, že se na Cčkové stanice ve velkých městech kupují Scanie 4x2 s trochu spornou zvýšenou kabinou. Tento boj se vede o venkovské CASky, především pro dobráky, kde státní dotace je jenom na Tatru. Kromě samotné ceny pak odpor ještě dále stupňuje fakt, že Tatra nestíhá dodávat podvozky a zkušenosti s prototypovým kusem, kvůli kterému panují obavy, že auta budou stát více v servisu než ve stanici, protože těch novot je tam skutečně hodně. (Pak ještě fakt, že s allisonkou s intardérem musí mít Tatra delší rozvor než Scania, což omezuje manévrovatelnost auta, ale to je jenom takový detail pro maniaky, na jehož odstranění se pracuje).
stirling
praporčík
praporčík
Příspěvky: 353
Registrován: 31/8/2018, 09:58

Re: Tatra Kopřivnice

Příspěvek od stirling »

Díky za zajímavé info tomas.kotnour, tušíš jak je to s cenou motoru a převodovky, pokud by tatra opustila svůj vývoj a výrobu jestli by na tom ve finále neušetřila? Přijde mě to, že v současné globalizované době je mít svůj malosériový motor/převodovku spíše koule u nohy a každý (koŕ zahraniční zákazník bude chtít spíše něco na co sežene díly všude).
Teď dělají vlastně všechno svoje, neuvažoval někdo v Tatře zkusit vytvořit rámový podvozek pro svojí kabinu a ostatní součástky, který by snadno mohl mít např jen jednu hnanou nápravu a mohl oslovit pravě třeba hasiče, popeláře a jiné služby do měst? Tedy ne t810, ale rámový podvozek právě primárně na silnici, aby sdílel co nejvíce dílů právě s force. Nová Tatra City - když vidím jak pracují na alternativních pohonech tak jestli ty baterky k tomu terénnímu podvozku vůbec jdou, ale jsem rád, že investují do budoucna a nemají hlavu v písku.
tomas.kotnour
podporučík
podporučík
Příspěvky: 660
Registrován: 10/9/2010, 23:43

Re: Tatra Kopřivnice

Příspěvek od tomas.kotnour »

Tyto myšlenky až do poloviny 80. let kdy se řešila řada 162 jakožto nástupce 815, kdy bílý kapotovaný sklápěč měl nehnanou přední nápravu s lichoběžníkovými rameny odpruženými vzduchem, v 90.letech se pak objevila vnitropodniková studie 163, která v rámci řady 161 měla mít jak 100% tatrovácký podvozek, tak kombinaci s přední nehnanou nápravou s lichoběžníkovými rameny a tatrováckým zadkem po klasický rámový podvozek s pevnou nápravou. Po přelomu století se v rámci hybridní koncepce realizovala stavba prototypů řady 165, kdy se postavily tahače s nezávislou přední nápravou s lichoběžníkovými rameny, která se pak zkusila nahradit lichoběžníkovou nápravou ZF. Problém je, že tatrovácká náprava je pořád výrobně náročnější než pevná, proto i kdyby byla vyráběna se stejnou úrovní automatizace ve stejném množství jako pevná, bude pořád dražší.

Když padala v roce 2008 výroba, tak Adams říkal že vlastní motor a kabina zvyšuje cenu vozidla o 10%, resp. je to na úkor ziskovosti, to znamenalo cca 250 tis, ale to se jich pořád dělalo přes tisíc za rok. Jenže už je to nějaký rok, kdy se nechala přihlásit 100% Tatra pro běžný komerční provoz. Phoenix modelový rok 2024 dostal řadu asistentů, které jsou nutné pro provoz vozidla v EU a tyto asistenty Force zatím nemá.
stirling
praporčík
praporčík
Příspěvky: 353
Registrován: 31/8/2018, 09:58

Re: Tatra Kopřivnice

Příspěvek od stirling »

Ok, takže ve finále se o to Tatra nikdy nepokusila s tím, že to bude čistě rám a ani část nebude roura (to mě tedy hodně překvapuje hlavně u toho tahače).
Zároveň díky za vysvětlení, že to tatra ani teď nepotřebuje, protože ani s novou force nemá vlastně možnost udělat normální civilní vozidlo a to ne kvůli pohonu (ten může použít cizí), ale kvůli asistentům kde tu možnost nákupu má asi omezenou nebo by to bylo příliš drahé.
Ohledně motoru tam mě to přijde spíše, že se to vyplatí jen kvůli nějakým těm dotacím co čerpají na vývoj.
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 835
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Re: Tatra Kopřivnice

Příspěvek od knezdub »

Vžyť Ti to píše, že to Tatra zkoušela. Ale nápravy na rouře prostě nejsou na silnici to pravé, jsou zbytečně drahé a těžké, ve srovnání s klasickou tuhou nápravou, takže by to byly neprodejné auta. Traktorem taky nebudeš vozit děti do školky, i když by to šlo.
Asistenti v autě: Nákup není problém, problémem je homologace, která je hodně drahá a pokud bys ji musel rozpočítat na omezený počet vozů, zvedne to o dost cenu, proto je řada Force jen pro zákazníky, kteří mají výjimku.
Motory: vzduchem chlazené motory požadují někteří zákazníci (armáda) pro jejich pozitiva a kteří nemusí řešit emise
ObrázekObrázek
svxsvx
vojín
vojín
Příspěvky: 12
Registrován: 8/5/2024, 22:02

Re: Tatra Kopřivnice

Příspěvek od svxsvx »

stirling píše: 25/2/2025, 11:41 Tatře přeji to nej, ale co tak občas koukám na hasiče tak začínají být nejspíše cenově úplně jinde a vyhrává jen díky specifikaci od hasičů, tak snad s tím něco udělají. Ve finále by bylo zajímavé kolik stojí nákup převodovek a motorů vs ta malovýroba v8. Možná se toho drží s tím, že budou spalovat vodík, ale za mě bych se toho zbavil a snažil se auta tímto zlevnit.
stirling píše: 25/2/2025, 18:12 Díky za zajímavé info tomas.kotnour, tušíš jak je to s cenou motoru a převodovky, pokud by tatra opustila svůj vývoj a výrobu jestli by na tom ve finále neušetřila? Přijde mě to, že v současné globalizované době je mít svůj malosériový motor/převodovku spíše koule u nohy a každý (koŕ zahraniční zákazník bude chtít spíše něco na co sežene díly všude).
Teď dělají vlastně všechno svoje, neuvažoval někdo v Tatře zkusit vytvořit rámový podvozek pro svojí kabinu a ostatní součástky, který by snadno mohl mít např jen jednu hnanou nápravu a mohl oslovit pravě třeba hasiče, popeláře a jiné služby do měst? Tedy ne t810, ale rámový podvozek právě primárně na silnici, aby sdílel co nejvíce dílů právě s force. Nová Tatra City - když vidím jak pracují na alternativních pohonech tak jestli ty baterky k tomu terénnímu podvozku vůbec jdou, ale jsem rád, že investují do budoucna a nemají hlavu v písku.
Absolutně se v Tatře neplánuje skončit s V8, naopak, loni přibyla i V12 a bude se s nimi pokračovat dál a pokračuje i vývoj, už se začalo s pracemi na vzduchem chlazené V8 EURO VII. V minulém roce šly do série T3-928 RE V8 a nově i T3-930 RE V12, oba s elektronickým řízením a oba ve verzích Euro III a Euro V a v několika výkonových provedeních, a k tomu ještě manuální převodovky s novým elektronickým řazením F-shift, které zvládají i nejvýkonnějším verze V8 RE i V12 RE. Navíc v Tatře začali dělat i na vlastní velmi výkonné automatické CVT převodovce. Ano, už se vyvíjí i V8 spalující vodík, a to ve spolupráci s ČVUT. Rámový podvozek je pro Tatru nezajímavý, což ukázal i osud Avie pod stejným majitelem. Vyvíjet další rámový podvozek pro malé série aut je nerentabilní, což se potvrdilo u toho tahače s rozvidleným podvozkem, který stojí v muzeu v Kopřivnici, jak tu již bylo řečeno. Jen tak mimochodem, nedaleko od něj visí na stojanu i T3-928 EURO VI. Rám ale není úplně mrtvý, brzy bude T 810M...
stirling
praporčík
praporčík
Příspěvky: 353
Registrován: 31/8/2018, 09:58

Re: Tatra Kopřivnice

Příspěvek od stirling »

Já vím, že se čerpali dotace už na v8 euro 6 a nevim jestli se to někam prodalo stále se dává euro 3 a 5? Takže s euro 7 jsem velice skeptický.
Ostatně to podstatné ví někdo z vás jak je vůbec současná v8 efektivní ve srovnání s moderníma západníma v6? Další věc, kdo dnes chce manuální převodovku je to opravdu někde vysloveně vyžadováno?
Na tu anabázi s avii jsem už zapomněl, ale pokud znovu oživí t810 (ostatně asi opravdu není důvod proč by měla mít armáda vše na 815) a povede se kabina (ta poslední mě přišla zbytečně velká a ještě měla dělené přední sklo) tak by se dala posadit i na podvozek Avie a mít i variantu do města. I když jsem zase zpět u těch asistentů jak tu někdo popisoval, že je to příliš nákladné. Možná by nebylo od věci se vrátit k osvědčené spolupráci právě třeba s Renaultem a mít možnost novu 810 dělat i pro civilní sektor jak v terénní tak silniční variantě.
stirling
praporčík
praporčík
Příspěvky: 353
Registrován: 31/8/2018, 09:58

Re: Tatra Kopřivnice

Příspěvek od stirling »

STV získá 17,5 procenta akcií v Tatře, kterou většinově vlastní konkurenční zbrojař Strnad
https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika ... d-40516587
Uživatelský avatar
Orlok
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 130
Registrován: 18/3/2025, 12:00

Re: Tatra Kopřivnice

Příspěvek od Orlok »

To je zajimava transakce.
tomas.kotnour
podporučík
podporučík
Příspěvky: 660
Registrován: 10/9/2010, 23:43

Re: Tatra Kopřivnice

Příspěvek od tomas.kotnour »

... která klidu nepřidá.
Uživatelský avatar
Orlok
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 130
Registrován: 18/3/2025, 12:00

Re: Tatra Kopřivnice

Příspěvek od Orlok »

tomas.kotnour píše: 8/4/2025, 18:01 ... která klidu nepřidá.
Vis o tom neco vic?
stirling
praporčík
praporčík
Příspěvky: 353
Registrován: 31/8/2018, 09:58

Re: Tatra Kopřivnice

Příspěvek od stirling »

Já tom nic nevím, ale vypadá to jasně CSG se snažil Promet vyštípat z Tatry, Matera se naštval a přizval na truc posilu což opravdu není asi dobré pro nikoho.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 14111
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Tatra Kopřivnice

Příspěvek od Zemakt »

Jako menšinový akcionář mohou vidět své konkurenci do karet. A nebo také časem svůj podíl za drobet tučnější obnos prodat.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4904
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Tatra Kopřivnice

Příspěvek od Scotty87 »

[url=https://www.garaz.cz/clanek/reportaze-t ... 14590Tatra má několik zásadních novinek pro své náklaďáky. Hlavně se vrací motor, který tady 30 let nebyl[/url]
Uživatelský avatar
Orlok
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 130
Registrován: 18/3/2025, 12:00

Re: Tatra Kopřivnice

Příspěvek od Orlok »

To jsem tedy zvedav a taky mam obavy...
Nové jednotky nesou označení „RE“ a přinášejí celou řadu zlepšení: jsou osazeny turbodmychadly značky ČZ a jsou také vybaveny mechanickým řadovým vstřikovacím čerpadlem paliva rovněž od české společnosti Motorpal s tím, že jsou zcela nově opatřeny elektronicky řízeným regulátorem napojeným na elektronickou řídicí jednotku motoru.
Odpovědět

Zpět na „Zbrojní průmysl“