
Poslední plavba Jamato-Válka v Pacifiku č 281
Re: Poslední plavba Jamato-Válka v Pacifiku č 281
Myslím, že někteří z vás by napsali lepší kratší článek než na novinkách, ale tohle bylo i s video-rozhovorem.
Přitom je dnes snadné fotky vyhledat na webu a porovnat umělou inteligencí, když už mu to hlava nebere.
Jinak u Jamato se uvádí, kromě jiných zásahů, slabší barbety středního dělostřelectva, a také průnik protipancéřových bomb do podpalubí, kde způsobily požáry, které pronikly do muničních skladů.
Jarl píše, že i výbuchy torpédových hlavic "rozervaly" protitorpédovou přepážku, načež se do útrob obrněnce nahrnulo 3000 tun vody, která zaplavila jednu strojovnu i s oddělením hydrauliky a kotelny.
Ale na závěr dodává, že hlavní příčina zůstává dodnes neznámá, byť se postupně objevila řada teorií.
Japonci spíše preferovali možnost, že "osudový" (silný) výbuch inicioval některý z uvolněných granátů ráže 460 mm, které se v okamžiku kdy se loď silně naklonila, uvolnily a jako utržené vagóny putovaly podpalubím, tomu by nasvědčoval silný výbuch prachárny a munice pro 460 mm kanóny.
VRAK lodě byl objeven, a je silně rozerván. Střední část, citadela v podstatě chybí - což by svědčilo verzi, že při potápění explodoval velký muničák.
Příď a záď lodě lze identifikovat, přitom je velká díra na pravoboku a dnu zádí lodě v oblasti zadní věže, která mohla už bohatě stačit k potopení spolu s dalšími poškozeními.
Zajímavé by mohlo být vyzvednout nějakou věž Jamata, pokud to neberou jako památník. Nicméně připojuji alespoň fotečku.
Štábní důstojník pověřený přidělováním paliva se domníval, že „i když je skutečně malá šance, že se lodě vrátí, tak dát jim pouze dostatek paliva
pro jednu cestu není v souladu se samurajským duchem“ ?! Pak zřejmě načerpal dostatek paliva, aby dostal flotilu domů.
Jamato bylo vybaveno 4 000 metrickými tunami těžkého oleje seškrábnutého ze zdrojů Spojeného loďstva - dost na to, aby se bitevní loď vrátila
do Japonska. Jeho eskortní torpédoborce neměly dostatek těžké ropy na zpáteční cestu a rozdíl vyrovnaly nahrazením sójového a jiného oleje.
Dochovalo se svědectví, že komíny lodí „voněly jako vroucí fazole“.
Zdroj: https://mainichi.jp/english/articles/20 ... na/020000c
Ten článek od Švamberka, to je tak, když chce být každý na vše odborník, zaměřuje se sice i na historii, ale ani nepozná Jamato podle fotek.Jj, jednou tam mají Nagato, pak Kongo a teprve napotřetí se trefili.
Přitom je dnes snadné fotky vyhledat na webu a porovnat umělou inteligencí, když už mu to hlava nebere.
Jinak u Jamato se uvádí, kromě jiných zásahů, slabší barbety středního dělostřelectva, a také průnik protipancéřových bomb do podpalubí, kde způsobily požáry, které pronikly do muničních skladů.
Jarl píše, že i výbuchy torpédových hlavic "rozervaly" protitorpédovou přepážku, načež se do útrob obrněnce nahrnulo 3000 tun vody, která zaplavila jednu strojovnu i s oddělením hydrauliky a kotelny.
Ale na závěr dodává, že hlavní příčina zůstává dodnes neznámá, byť se postupně objevila řada teorií.
Japonci spíše preferovali možnost, že "osudový" (silný) výbuch inicioval některý z uvolněných granátů ráže 460 mm, které se v okamžiku kdy se loď silně naklonila, uvolnily a jako utržené vagóny putovaly podpalubím, tomu by nasvědčoval silný výbuch prachárny a munice pro 460 mm kanóny.
VRAK lodě byl objeven, a je silně rozerván. Střední část, citadela v podstatě chybí - což by svědčilo verzi, že při potápění explodoval velký muničák.
Příď a záď lodě lze identifikovat, přitom je velká díra na pravoboku a dnu zádí lodě v oblasti zadní věže, která mohla už bohatě stačit k potopení spolu s dalšími poškozeními.
Zajímavé by mohlo být vyzvednout nějakou věž Jamata, pokud to neberou jako památník. Nicméně připojuji alespoň fotečku.
A k tomu palivu...Jj, ten mýtus s tím palivem je opravdu snad všude.
Štábní důstojník pověřený přidělováním paliva se domníval, že „i když je skutečně malá šance, že se lodě vrátí, tak dát jim pouze dostatek paliva
pro jednu cestu není v souladu se samurajským duchem“ ?! Pak zřejmě načerpal dostatek paliva, aby dostal flotilu domů.
Jamato bylo vybaveno 4 000 metrickými tunami těžkého oleje seškrábnutého ze zdrojů Spojeného loďstva - dost na to, aby se bitevní loď vrátila
do Japonska. Jeho eskortní torpédoborce neměly dostatek těžké ropy na zpáteční cestu a rozdíl vyrovnaly nahrazením sójového a jiného oleje.
Dochovalo se svědectví, že komíny lodí „voněly jako vroucí fazole“.
Zdroj: https://mainichi.jp/english/articles/20 ... na/020000c





Re: Poslední plavba Jamato-Válka v Pacifiku č 281
Jj, to by opravdu zajímavé bylo - přesné konstrukční řešení těch věží je jednou z těch ztracených věcí, neboť v tomto případě byly ztraceny všechny podrobné plány (z části díky americkému bombardování loděnice v Kure a o zbytek se postarali sami Japonci po císařově projevu o vyhlášení kapitulace).Zajímavé by mohlo být vyzvednout nějakou věž Jamata, pokud to neberou jako památník. Nicméně připojuji alespoň fotečku.
雷電
Re: Poslední plavba Jamato-Válka v Pacifiku č 281
To máš pravdu, přesto došlo k nějakému relativně přesnému zpětnému DOKRESLENÍ.





Re: Poslední plavba Jamato-Válka v Pacifiku č 281
Jj, dost se povedlo zrekonstruovat ale řada podrobností je bohužel ztracena.
雷電
Re: Poslední plavba Jamato-Válka v Pacifiku č 281
To je bohužel pravda. Zrovna Jamato a Musaši mě hluboce zajímají.
雷電
Re: Poslední plavba Jamato-Válka v Pacifiku č 281
Viz Janusz Skulski: Battleships Yamato and Musashi (Anatomy of The Ship).
Pokud to nechceš přes Amazon, tak prodávají také u nás např. Megaknihy, ale na Amazonu se zdá, že to je o něco mladší vydání, ale asi v tom nebude rozdíl. Ale podobných knížek tam mají zase větší výběr.
https://www.megaknihy.cz/odborna-naucna ... sashi.html
Nebo ?
The Battleships Yamato and Musashi: Selected Photos from the Archives of the Kure Maritime Museum; (The Japanese Naval Warship Photo Albums)
Pokud to nechceš přes Amazon, tak prodávají také u nás např. Megaknihy, ale na Amazonu se zdá, že to je o něco mladší vydání, ale asi v tom nebude rozdíl. Ale podobných knížek tam mají zase větší výběr.
https://www.megaknihy.cz/odborna-naucna ... sashi.html
Nebo ?
The Battleships Yamato and Musashi: Selected Photos from the Archives of the Kure Maritime Museum; (The Japanese Naval Warship Photo Albums)





Re: Poslední plavba Jamato-Válka v Pacifiku č 281
Tu od Skulského mám, lepší zdroj o těchto lodích snad ani není.
雷電
Re: Poslední plavba Jamato-Válka v Pacifiku č 281
Raidene, možná by nám měl dát něco za propagaci
Ale Palba je zde hlavně pro edukativní účely, a diskusi. JESTLI z toho máš nějaké další poznatky, tak je klidně napiš. Je tam hodně 3D vizualizací, ale co dál ? Já se už nechci zbytečně opakovat a nosit dříví do lesa.
Tady je vidět rozložení strojoven, kotlů a turbín, 3D pohled odněkud z netu.
Výkresy přepážek, palub, citadely, z knihy, a to může mnohým technikům stačit.
I když by jsi asi uvítal rozměry a sílu materiálů detailněji ?
I pro ostatní DOPLNÍM kompletní dvoustránku, a detail často diskutovaného spoje
Podhladinová ochrana byla založena hlavně na odolnosti pancéřové přepážky. Ta svou horní hranou, kde měla sílu 200 mm (v oblasti muničních skladů až 270 mm) přímo navazovala na hlavní pancéřový pás.
Směrem ke dnu se pod postupně ztenčovala až na konečných 50 mm a podle propočtů měla teoreticky vydržet explozi 400 kg TNT u lodního boku. Problematickým se ale jevilo její napojení na hlavní pancíř, protože to bylo skoro tak odolný, jako nejslabší článek, jak se říká
Nešlo totiž o svar (kvalitně ručně provařit 20 cm a více hlubokou spáru by bylo obtížné), a tak obě pancéřové desky byly sešroubovány a snýtovány pomocí úhelníků. To bylo bohužel japonskými konstruktéry shledáno nakonec jako dostatečné, a tak nebyl použít původně navrhovaný vícevrstevný systém založený na kombinaci palivových nádrží a suchých prostor, který se jevil o něco více konstrukčně a výrobně náročnější.
KAPITOLA O EXPEDICÍCH K VRAKŮM
Například první a druhá k Jamato, ale třetí expedici provedl multimilionář Paul G. Allen k bitevní lodi Musaši.
O ní je ale na Palbě samostatný článek, kde se to už řešilo!

Tady je vidět rozložení strojoven, kotlů a turbín, 3D pohled odněkud z netu.
Výkresy přepážek, palub, citadely, z knihy, a to může mnohým technikům stačit.
I když by jsi asi uvítal rozměry a sílu materiálů detailněji ?
I pro ostatní DOPLNÍM kompletní dvoustránku, a detail často diskutovaného spoje

Podhladinová ochrana byla založena hlavně na odolnosti pancéřové přepážky. Ta svou horní hranou, kde měla sílu 200 mm (v oblasti muničních skladů až 270 mm) přímo navazovala na hlavní pancéřový pás.
Směrem ke dnu se pod postupně ztenčovala až na konečných 50 mm a podle propočtů měla teoreticky vydržet explozi 400 kg TNT u lodního boku. Problematickým se ale jevilo její napojení na hlavní pancíř, protože to bylo skoro tak odolný, jako nejslabší článek, jak se říká

Nešlo totiž o svar (kvalitně ručně provařit 20 cm a více hlubokou spáru by bylo obtížné), a tak obě pancéřové desky byly sešroubovány a snýtovány pomocí úhelníků. To bylo bohužel japonskými konstruktéry shledáno nakonec jako dostatečné, a tak nebyl použít původně navrhovaný vícevrstevný systém založený na kombinaci palivových nádrží a suchých prostor, který se jevil o něco více konstrukčně a výrobně náročnější.
KAPITOLA O EXPEDICÍCH K VRAKŮM
Například první a druhá k Jamato, ale třetí expedici provedl multimilionář Paul G. Allen k bitevní lodi Musaši.
O ní je ale na Palbě samostatný článek, kde se to už řešilo!




