Ubránili bychom se v roce 1938??

Legie, První republika, politika, okupace, rozpad ČSR, Protektorát,Slovenský štát, odboj, partyzáni, SNP.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Rosomak
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2318
Registrován: 7/8/2007, 08:54

Příspěvek od Rosomak »

Ad Pátrač:
Úvodem - jak to píšeš, tj. upřesňuješ předchozí text, tak se mnoho věcí vyjasňuje, jak jsi je myslel a obráceně.

Ad elita národa - Já za elitu národa nepovažuji primárně politiky nebo politickou reprezentaci, kteří tvoří tzv. vrstvu inteligence a aktivního odporu. Je jedno, zda-li je to důstojník, inženýr, nebo topič, podstatné je to, že člověk aktivně vystupuje proti nespravedlnosti na něm či jiných páchané. Tj. jestli je to katolík nebo komunista, nehraje roli.

Ad odbojové organizace:
Za svoji likvidaci si mohli sami dílem nezkušeností a dílem naivitou, která bere dech.
Ano, tak to bylo a je prezentováno, ale skutečnost je bohužel jiná. Využívá se jistoty, že mrtví nemluví.
Pravda je však taková, že jakýkoliv radiový kontakt s Londýnem pro organizaci odboje znamenal likvidaci dané struktury.
Plukovník Moravec neznaje šifry používal a vyžadoval pro komunikaci tak lehké šifrování (mj. jak se bude následně "kódovat" použil v radiodepeši při předchozím schematu), takže německá kontrarozvědka neměla žádný problém pak jít po jménech, adresách, mrtvých schránkách apod.

Je prokázané, že zprávy prokazatelně luštili Němci (a Švédové!) od roku 1939 do roku 1940, pak přechod na jiný typ šifry, kterou rutině dešifrovali až do roku 1945 - tj. od roku 1940 se šifrovalo pořád stejně!!!
Probíráno na Palbě krátce zde
První informace veřejnosti o této skutečnosti poodhalil ve své knize Jiří Janeček, Válka šifer, v roce 2001.


ad Vrácené zlato - ano vrátilo, ale mělo to drobný problém. Museli jsme si za něj zaplatit jeho aktuální cenu v tehdejší době.

ad Maďarsko - přečti si od Michana jeho pojednání o fungování Malé dohody a nemožnosti agrese ze strany Maďarska.

ad Polsko - Polsko bylo přímo varováno sovětským velvyslancem, že pokud by zaútočilo na ČSR, vyvolalo by to odvetnou reakci SSSR (tj. SSSR by měl vhodnou záminku k získání ztracených území), tj. ne že by si z toho nic nedělalo. Ale od Francie vědělo, že získá to co chce, viz Mnichovská dohoda.

ad Beneš a tragikomické - zvolil sis taký úhel pohledu, já jen z toho hlediska to považuji za tragikomické z toho důvodu, že voják bere kapitulaci bez boje jako výhru - tj. že používá takový obrat.

ad Posílený a nedotčený průmysl - a toto jsi vzal prosím kde?
ČSR byla díky hospodářské krizi v totálním útlumu, měli jsme přes 1.000.000 nezaměstnaných, zatímco např. celá Francie jen 400.000. Investice do rozvoje byly během 30 let prakticky žádné, používalo se zhusta zařízení ještě z R-U - jedním z problémů byly celní sazby v průměrné výši 35,8% (železo 50%).
Také díky tomu náš podíl strojírenských výrobků na exportu v roce 1937 tvořil jen 3%. Co se především vyváželo, víme.
Podíl ČSR na světovém exportu poklesl v roce 1937 na 1,6% z 1,9% v roce 1929.
Za celou válku se v podstatě neinvestovalo, protože nebylo z čeho - vázané půjčky a účty v říši.
Jediný podnik, který snesl měřítko aktuální kvality, protože Němci do něj masivně investovali, byl v závěru války vybombardován (BBC klidně ráno vydá zprávu, v kolik se má bombardovat a Němci nic + protiletadlová palba zahájí palbu až po svržení bomb) - tvořil v roce 1945 30% zbrojní produkce Německa. Obnova Škodovky přišla na 25% ročního předválečného HDP - a to si zaplatilo ČSR samo, neboť reparace Německo nezaplatilo.
Ano, zbraní jsme vyváželi dost, ale kdo by chtěl po válce zbrojit? Škodovka měla před válkou 62% zbrojní výroby.

Jinak souhlasím s Tvým závěrem.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Nevím na kolik by se dalo považovat za "vítězství" vzdání se bez boje. Pokud vezmeme jen ekonomickou stránku tak byla následující:


Z procesu proti Dr. Ing. Zaťkovi ve znaleckém posudku Prof. Dr. Matury, je uveden rozdíl v ekonomických následcích WW2 na území Čech a Moravy na jedné straně a Slovenska jako samostatného státu s vlastní politikou na straně druhé. Tato čísla měla ospravedlňovat vznik Slovenského státu a jeho činnost v období WW2.

Slovenský průmysl utrpěl ve válečných letech škody za 1 Mld, zatímco český za 38 Mld Kč. Slovenská národní banka přišla o 2,555 Mld Kč, zatímco Česká národní banka o 135 Mld Kč. Slovenská finanční správa za financování clearingové špičky 2,727 Mld Kč, zatímco Česká finanční správa 60 Mld Kč. Celková hodnota škod na Slovensku byla kolem 6 Mld Kč, ale v Českých zemích to bylo 429 Mld Kč. Slovensko až do vypuknutí SNP neutrpělo ztráty na svém zemědělství.


Pro Pátrače:
ve svém rozboru počítáš s Německým útokem na Československo v září/říjnu 1938. Několikrát tu již bylo zmiňováno, že mnohem pravděpodobnější termín útoku by bylo jaro (asi březen) 1939, protože Německá ekonomika, především logistika, nebyla připravena na vedení boje delšího než 14 dní! Za tu dobu, do jara 1939 by Československý vojenský průmysl dokázal výrazně posílit armádu, především pak tanky (dle objednávky již v březnu měla být hotova celá první objednávka 150 ks LT-38, která byla kompletně rozestavěna již na přelomu roku 38/39, ale po Mnichovu se na ní nijak moc nespěchalo). Kromě LT-38 mohla být zabavena exportní výroba, která již v době Mnichova byla v různém stupni rozpracovanosti. Do března 1939 by tak Čs. armáda mohla mít i pár desítek těchto strojů.

Co se letadla Avia B-35 (prototyp) a B-135 (série) týče, tak na to určitě umí odpovědět Hans.S. Prototyp B-35 byl zalétán v září 1938. Od sériového stroje se lišil především pevným podvozkem (se zatahovacím mechanismem byly technické problémy). Nedokážu tak odhadnout, jestli bylo v silách Avie postavit v případě nouze sérii Avii B-35 s pevným podvozkem do jara 1939. Předpokládám, že v případě války s Německem by jsme se tedy bez nich museli obejít. Pokud by však přeci jenom naše letectvo mělo alespoń B-35 s pevným podvozkem, nebyl by jich dostatek, chyběla by zkušenost pilotů a pozemního personálu a i přes výrazně lepší výkony než B-534, by nestačily na německé Me-109.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Mantra
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1018
Registrován: 19/2/2008, 08:57
Bydliště: Platan

Příspěvek od Mantra »

Jenom k té Škodovce, jednou byl v Tv dokument o jejím zisku za dobu válečné výroby a jestli si dobře pamatuji tak říkali 10mld. říšských marek.
Obrázek
"Will screw them hard, fast, and in an elegant manner."
Major General Haim Bar-Lev 1967
Uživatelský avatar
Ramon
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 432
Registrován: 18/9/2007, 17:30
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Ubránili bychom se v roce 1938??

Příspěvek od Ramon »

Johan píše:Ještě poznámku k letectvu. Po taktické stránce měli Němci určitou výhodu, že se ZAČÍNALI učit nový způsob boje, ale na podzim roku 1938 ho i u nich ovládalo jen pár osobností.
Ten se ale v Německu u jednotek vyzbrojených Bf-109 začal cvičit už od začátku roku 1938, takže bych řekl že ho na podzim ovládalo více než pár osobností.
Johan píše:Co do strategie byl náš přístup velmi moderní a naopak LW ho nedokázala převzít do konce 2.sv.v. Značná síla bitevního letectva (nad LW jsme měli v tomto ohledu dokonce převahu)
O převaze bych teda moc nemluvil. U nás měly bitevní úkoly plnit stíhačky ve spojení s lehkými bombardéry. Pro piloty stíhaček B-534 by to možná bylo nebezpečnější než střetnutí s Bf-109. Zranitelnost Avií při útocích na pozemní cíle se za 2.světové války jasně projevila. Ztráty Avií při bitevních náletech, by ještě více oslabily naši PL obranu. To Němci měli k dispozici přes 400 bitevních letadel a střemhlavých bombardérů čistě pro podporu útočících vojsk.
Na druhou stranu, právě jednotky bitevních letounů, střemhlavých ale i nomálních bombardérů LW se v té době potýkaly s nedostatkem vycvičených posádek.
Uživatelský avatar
Rosomak
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2318
Registrován: 7/8/2007, 08:54

Příspěvek od Rosomak »

ad ekonomická stránka - pokud to přepočteme na dnešní kurz, činní to 30 bilionů korun, tj. 30 současných rozpočtů.
Nebo je to cca trojnásobek sumy, kterou Německo bude sanovat banky.
Prachy které Německo z nás vytáhlo, z Německa nezmizely, ty se přelily do soukromých rukou bank.
Za to náš stát se s poválečnými následky potýká doposud.

ad zlato - doplnění - v roce 1938 vlastnila NBČS 94,722 tun zlata.
Třetina patřila státu, zbytek fyzické a právnické osoby.
Německo získalo 6,363 tun umístěných v ČSR, ostatní jim daly banky, které zlato vlastnily (např. již zmíněná Bank of England), celkem 45,3 tuny zlata.
Spojenci (tj. bez SSSR) nám po válce přisoudili vrácení 24,5 tuny nalezeného zlata. 6 tun nám vrátili až v roce 1947, zbylých 18 tun až v roce 1982.
Kde skončilo více než 20 tun zlata, se samozřejmě nedozvíme. I když zlato se v podstatě nedá zničit, tak jako papírové peníze.
Naposledy upravil(a) Rosomak dne 13/11/2008, 14:17, celkem upraveno 1 x.
Johan
podporučík
podporučík
Příspěvky: 604
Registrován: 12/8/2007, 22:27
Bydliště: Praha

Ubránili bychom se v roce 1938??

Příspěvek od Johan »

I) Budeme-li se bavit o jaru 1939 (a nemusí to být až tak od věci) pak jsme někde jinde. Časový odklad by ale opravdu pomohl zřejmě více nám, než Němcům.

Ona-ta úvaha byla ovšem spíše vojenská. Není tomu tak dávno, co jsem zaznamenal rozbor, že není jisté, zda by si Áda troufnul riskovat změnu v politckém smýšlení Evropy té doby. Tkaže vše je hodně spekulativní.

Co se týče B-35 je také nutná jistá opatrnost. Leč byla-by (ZŘEJMĚ) lepší než Bf 109-D (to byl i Huricane-právě pro součinitel letových vlastností, náročnosti na údržbu a odolnosti vůči poškození) a nepochybně horší než 109-E. A teď by záleželo na tom, kdo více a rychleji (my B-135 s motorem o 1000 koních, nebo Němci s Emilama). Jenže to dnes už určit nelze.

II) Nedělám dějiny ekonomie, a tak se k věci vyjádřím jen rámcově. V čase 2.sv.v. dostalo hospodářství 3 základní údery. 1) Jelo z podstaty-investic bylo opravdu málo; 2) Přímé válečné škody (ne jen bombardování, ale třeba i sabotáže a útoky proti dopravnímu systému); 4) Platby-v říšských mařenách-ty byly, zvláště po válce, poněkud složitě uplatnitelné (byť ne zcela neuplatnitelné).

ad Rosomák:

Německo po válce platilo jen málo reparací. Spojenci, krom SSSR, se jich zřekli. I Sověti je vybírají v naturáliích. Jiné státy (např. i ČSR a PL) realizují odsun a majetek takto zabavený je veden jako reparace. Problém je, že ostatní státy si reparace sice nevybíraly přímo, ale individuální odškodňování postižených bylo též vedeno v téhle katergorii. Takže, když jsme se po 1989 začli domáhat indv.odškodňování dali jsme Sudeťákům krásnou záminku vznést si nároky na zabavený majetek :roll:
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Ubránili bychom se v roce 1938??

Příspěvek od kacermiroslav »

Johan píše: Takže, když jsme se po 1989 začli domáhat indv.odškodňování dali jsme Sudeťákům krásnou záminku vznést si nároky na zabavený majetek :roll:
Majetkové vyrovnání Československo vs. Německo
Někdy v letech 1973 nebo 1974 ČSSR a SRN podepsali vzájemnou smlouvu o zrušení všech závazků (týká se to i prodeje vojenského materiálu do Německa v letech 1938/39...atd.) Sice jsme tím přišli o slušnou sumičku za prodej voj. materiálu, ale toto vzájemné zrušení všech závazků zároveň potvrdilo platnost Benešových dekretů, které se týkaly vystěhování a vyvlastnění německého majetku v roce 1945. Což byla finanční částka nepoměrně vyšší v prospěch Československa. Současné aktivity Sudetského spolku tak jsou v rozporu s touto smlouvou, kterou podepsala Německá vláda, jakožto nevyšší právní zástupce Německa. Proto by žádná diskuze se Sudeťáky neměla již připadat v úvahu a už vůbec ne na ČR vládní úrovni.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rosomak
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2318
Registrován: 7/8/2007, 08:54

Příspěvek od Rosomak »

Johane, majetek odsunutých byl započítán. Německo mělo odsunuté odškodnit. Tj. pokud Německo odsunuté neodškodnilo, mělo by zaplatit celé válečné reparace a z nich se pak může odškodnění vyplatit.
Jak asi chápeš, je to velmi ožehavá otázka a každá německá vláda ji obvykle odmítá komentovat.
Lom
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 109
Registrován: 24/10/2008, 10:45

Příspěvek od Lom »

Rosomák napsal:
"Polsko bylo v nárocích vůči ČSR pacifikováno Francií a především SSSR."

Přestože Polsko bylo pacifikováno podává president republiky na mimořádné schůzi vlády 28.9.1938 informaci o jednání s Polskem: "...obsahuje žádosti ,termíny a vyhrůžky i data, která nutno odmítnouti".

Poláci se musili notně leknout když jim velvyslanci F a A (L.Noel a H.Kennard) 29.9.1938 sdělili tuto demarši:

1) Československá vláda odpoví ještě dnes polské vládě pozitivně a velice konkrétně a přesně.
2) ...vzhledem k poradám Mnichovským Německo nesmí se o tom dozvědět, že odevzdání území může být Československem uskutečněno před opuštěním sudetského území.
3) Vláda Československá, jsouc ochotna vyhlásiti dnes, že postupuje (ne postoupí) Polsku území, jehož rozsah bude v odpovědi vymezen, prohlásí, že fakt odevzdání území se uskuteční před skutečným odstoupením sudetského území Německu a nejpozději do určitého, v československé nótě přesně označeného termínu. ...

Oba velvyslanci naléhali na našeho velvyslance Slávika, aby se postoupilo celé Polskem kategoricky žádané území. Sdělili mu, že úředník zamini již čeká na poště na československou odpověď a Noel dodal, že již třikrát bylo na vlásku zakročení polských vojsk na Těšínsku. Dále sdělili, že je třeba dohodnout polskou věc před tím, než bude znám výsledek z Mnichova.

A teď si představte co by asi chtěli kdyby Polsko nebylo včas pacifikováno...

Dále Rosomák napssal:

"To že zabralo Těšínsko, je pouze parcelace po kapitulaci, je zakotvena přímo v Mnichovské dohodě, dodatek č. 1. a závěrečném prohlášení."

Ve světle výše popsaného se zdá, že to bylo poněkud jinak. Někteří říkají, že Polsko bylo dotčeno tím, že nebylo pozváno do Mnichova a chtělo se ukázat.
Johan
podporučík
podporučík
Příspěvky: 604
Registrován: 12/8/2007, 22:27
Bydliště: Praha

Ubránili bychom se v roce 1938??

Příspěvek od Johan »

ad kacermiroslav a Rosomak:
Ošetřeno bylo i jinými ujednáními-např. těmi kapitulačními již roku 1945; ty určují, že (zjednodušeně řěčeno) veškré majetkové individuální nároky (tedy i odsunutých :!: ) jdou za Německem. Proto jsem použil slovo "záminku"-tenhle příspěvek byl psán mnohem méně kriticky, než jak možná vyzněl.

ad Lom:
Máte pravdu, že účinný tlak na PL představovalo opravdu hlavně oněch 40 divizí A.SSSR na hranicích. Příslušné nóty Moskvy sice Warszava sice hlasitě odmítla, ale armáda se nehýbala. Historie pak ukázala, že Rusové opravdu jen čekali na příležitost.
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Rosomak – zdravím a děkuji Tobě i všem co reagujete na moje připomínky.
Myslím si, že se asi posunujeme což je prima.

Takže se pokusím pokračovat.

Ta naivita - já to nemyslím nijak špatně. Statečnost a vlastenectví těch lidí je nezpochybnitelné a nikdy bych si to nedovolil. Ta naivita je v myšlení. Tito stateční a čestní lidé se chovali při své konspirační práci tak, jako by předpokládali že i gestapo se bude chovat stejně. A na toto doplatili hloubkovou infiltrací a těžkými ztrátami. Navíc jejich rádiová korespondence přímo vybízela k jejich vytrvalému pronásledování.

Komunisté díky svojí paranoidní povaze a ideologii nevěřili ani sami sobě a tak i přes opakované tvrdé údery si udrželi kontinuitu a akceschopnost.

K té Malé dohodě, Polsku a Maďarsku. Zcela jistě je možné, že je to tak jak říkáš. Ale já to vidím tak jak píšu. Pokud se ani jedna z těchto zemí svým faktickým jednáním nepostavila na naši stranu tak jsme automaticky byli povinni se na ně dívat jako na protivníky. Navíc dobře víme, že mezi námi a Polskem i Maďarskem bylo hodně nedořešených věcí z minulosti
Jakékoliv hrozby Polsku ze strany SSSR byly jalové - a Poláci to dobře věděli. A pokud navíc měli jak píšeš jisté, že si vezmou Těšínsko tak proč by si dělali nervy?

Znovu říkám – co pro Beneše při jeho rozhodování bylo stěžejní? Kdo nám opravdu pomůže. A na rovinu si můžeme říci, že nikdo nebyl ochotný si za nás pálit prsty.

Benešovo rozhodnutí bylo provedeno v reálné době, v reálné politické situaci a při jeho vyhodnocení reálných možností země. Nikdy jsem ho nepovažoval za „vítězství“ to abych reagoval na první větu kaceramiroslava. A koneckonců i na rosomaka - pánové, nikdy jsem v této souvislosti nepoužil termín výhra.

Nám se to dneska lehce počítají tanky, letadla a hodnotí to či tamto. Máme odstup, informace a víme jak to nakonec všechno dopadlo. A hlavně a na to nikdy nezapomínám - my neneseme odpovědnost za zemi a národ.
Beneš na tom byl podstatně hůře. Takže já se necítím oprávněn ho odsuzovat.

Při posuzování jeho postojů a rozhodování tedy spíše než k horování pro obranu za každou cenu posuzuji celkový výsledek, který jeho rozhodnutí přineslo. A proto jsem napsal, že jeho rozhodnutí se nakonec ukázalo jako vlastně to řešení, co způsobilo nejméně škod - na životech a na potenciálu země. S duší národa to bylo horší. Ale jak jsem uvedl:
- my jsme byli oběť a ne viník války
- my jsme stáli v řadách vítězů
- my jsme se stali ceněným spojencem
- my jsme získali nový potenciál a možnosti. Že jsme toto všechno prošustrovali je pouze a jen naše vina a Beneš za to nemůže.

I ta duše národa a její pošlapání je tvrzení o kterém lze pochybovat. Koneckonců sem nakonec přišli dvě naše armády - jedna malá a jedna relativně silná, které tvrdě bojovaly na postech kde jim bylo dáno a koneckonců nemalou část našeho území osvobodil náš sbor vlastními silami.

Jinak moje hodnocení průmyslu po válce je takové jaké je.Oponovat mi hospodářskou krizí a průmyslovým úpadkem do roku 1939 je zavádějící. Náš průmysl se za války musel rozvinout, jinak by nevyrobil pro Německo tolik zbraní a materiálu kolik vyrobil.
Že nám možná úplně zbytečně - protože válka byla vlastně u konce – zničil náš nejlepší výrobní závod náš vlastní spojenec je příznačné, stejně jako anabaze našeho zlata.

kačermiroslav – přenesením možného konfliktu o cca 6 až 7 měsíců se dostaneme do neřešitelných fabulací kdy se dopustíme nepodloženého teoretizování co by náš průmysl mohl ještě vyrobit, jak by jsme se ještě stihli vycvičit, kolik bunkrů by jsme ještě stihli postavit-do toho nejdu.Rozhodnutí která byla učiněna byla realizována v době Mnichova – zůstanu tedy u této časové roviny. Dál se nepustím. Ale se zájmem si budu číst na co přijdete.

Johan – nebudeme se přít o počty - pokud někdo někde vydedukuje 2,2 milionu vojáků je to spíše rozvinutá zmobilizovaná plní armáda plus možné doplňky při totálním vybrání bojeschopné mužské populace ale není to s čím bylo možno počítat v době kdy se rozhodovalo o tom co s námi bude.
Porovnávat materiální zajištění wehrmachtu a naší ČSA nemůžu.Nemám relevantní údaje z druhé strany. Také posouzení na kolik dnů by co vystačilo si netroufám provést - neznám předpokládané spotřeby obou armád v palebných průměrech, náplních, resursu kilometrů a letových hodin.

Na prudký nárůst výroby tanků a letadel nevěřím. Ale přít se nemůžu, bylo by to pouze o postoji nikoliv o znalosti a do toho se opravdu nepustím. Jen bych chtěl upozornit, že stejný čas na nárůst válečných možností by mělo i Německo a že by dokázalo za stejný čas díky svým výrazně větším kapacitám čehokoliv vyrobit adekvátně více a o možnostech povolání živé síly ani nemluvím.

O žádných zásobovacích trasách přes Balkán jsem nikdy nic neslyšel. Kdo by nám přes ne ě něco posílal když naši jediní spojenci - Francie a Velká Británie nám na rovinu řekli, že pokud se nevzdáme Sudet, že nás označí za viníky budoucí války a dají od nás ruce pryč? Zde bych prosil kdybyste se trochu rozepsal.

O vleklém konfliktu už nebudu uvažovat vůbec. Letecká převaha protivníka by ho prostě nepřipustila.

Pane kolego, v jedné věci si myslím, že jste mimo realitu.

Naše první republika vznikla jako umělý stát pouze a jen z blahovůle tehdejších vítězných mocností. V prvním období se v politice a v armádě bez povolení jejich představitelů. My jsme na spojencích byli závislí politicky, prakticky i mentálně. Proto ten propad myslí. Takže pokud nechceme zabřednout do diskuse zda naše země měla vůbec vzniknout a zda tedy bylo potřeba rozbít stařičkou monarchii tak se od tohoto raději vzdálím.

Naši zemi nepovažuji za formálního vítěze. A šmidra

K Vašim odpovědím vencourovi bych měl dost výhrad ale necítím se povolán se s Vámi přít. Musel bych se podívat do literatury a to můžu až přes víkend. A to jsem v Otrokovicích, takže zatím nic.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Johan píše:
Hans S. píše:Zkus se na to dívat třeba obráceně. Když by hrozil konflikt, Luftwaffe by se ze Španělska stáhla. Nehledě na to, že ve Španělsku sloužil skutečně jen zlomek sil celé Luftwaffe.
…………....................................................................................................
Nebylo by to tak snadné. F ani It. totiž, v případě konfliktu, nechtěly dovolit LW přelet svého území, a to bez ohledu na Mnichov. Samozřejmě-každý z jiných důvodů.
Ovšem dobu útoku by si určoval Wehrmacht. Pokud by španělské síly moc chyběly, jistě by se počkalo, než dorazí loď s piloty, ev. i rozebranými Bf 109/Ju 87/He 111 :) Týden navíc? Nicméně očekávám spíše potřebu pilotů, než těch letadel. Těch měla Luftwaffe dost i bez několika málo kousků dislokovaných ve Španělsku.
Hans S. píše:Uch..? Co má společného umístění nádrže na Bf 109 s tímto tématem? Znáš snad na Bf 109 vhodnější místo pro nádrž? Obecně vzato jsou nádrže s palivem pilotovi dosti blízko u většiny druhoválečných stíhaček. To je spojené s výhodným soustředěním hmotnosti blízko těžiště letounu (a u nádrží to platí dvojnásob).
Johan píše:………………...............................................................................................
Ono nepotěší sedět na barelu benzínu a nechat po sobě střílet zápalnejma :D. Umístění nádrží u B-534 bylo výrazně bezpečnější-jak čas ukázal. Hlavní je však to, že nad PL (kde sami Němci své letecké úspěchy hodnotily jako nečekaně slabé vzhledem k síle soupeře-letectvo PL totiž do konce bojů bylo schopno startovat a operovat/byť s výsledky nevalnými/) již Němci nádrže, poučeni z předchozích nezdarů :twisted:, pancéřovali. Nad ČSR by tyhle případné nezdary byly zřejmě velmi krvavé. Připomeňme si, že ta opovrhovaná B-534 měla, v posledním provedení, abs.rychlost nad 400Km/h (krom jiných viz Macoun), excelentní manévrovatelnost, minimální náročnost údržby a schopnost bezpečně zvládat vysokou míru poškození v boji. K tomu nezapomínejme ještě na faktor násobitele sil, který LW ve všech svých bojových vystoupeních prakticky ignorovala (ale o tom již na „ROK 1938 - Mohli jsme se bránit? A ubránit?"). Já tím neříkám, že by ČSL na podzim 1938 získalo vzdušnou převahu. Jen zastávám názor, že by nebylo vyřazeno ze hry, a to by mohlo stačit-viz dále.


- Co to? Čas ukázal, že umístění nádrží u B-534 je výrazně bezpečnější? Jako kde? Podobně jako B-534, tedy před pilotem, měly nádrže umístěné třeba Spitfiry. Podobně jako Bf 109 měly nádrž umístěnou třeba Fw 190, P47... Ve skutečnosti obě umístění mají svá pro a proti, ale tvrdit, že jedno z nich je výrazně bezpečnějším, než druhé jen proto, že při jednom sedíš před sudem s benzinem a při druhém nad ním?
- Není pravda, že by nádrže byly pancéřované po nějakých nezdarech z Polska, ostatně nádrže na stíhačkách u Luftwaffe až na úplné výjimky pancéřované nebyly nikdy (a nejen u Luftwaffe, pancéřování nádrží se konalo jen u bitevníků a ani tam se to nestalo pravidlem). Samosvorné nádrže u Bf 109 byly zavedeny mnohem později, v roce 1941. To nemá s pancéřováním ale nic společného.
- Nejsem si jist, zda výsledky Luftwaffe v Polsku nebyly dostatečně přesvědčivé. Každopádně polské letectvo porazila dle mého názoru celkem jednoznačně. To, že se nepodařilo úplné vyhlazení není směrodatné. Jde spíš o vybudování vzdušné nadvlády.
- Avia B-534 rychlost přes 400 km/h? U posledního typu IV jsem obvykle nacházel údaj 375 km/h. Stále ale je otázka, jak si to držela v závislosti na výšce, resp. kolik kde ztrácela. Bf 109 už měly dvoustupňové kompresory a relativně slušný průběh rychlosti na výšce. B-534 neměla žádné prvky pasivní ochrany a měla také kapalinou chlazený motor. Strukturální odolnost Bf 109 nebyla zase tak nízká. Na základě dochovaných informací nemůžeme jednoznačně říci, které letadlo přestojí větší poškození v boji. Jumo 210 není zdaleka tak náchylné, jako pozdější "vysokotlaké" DB 601/605.
Ano, B-534 byla obratnější, než Bf 109. Ale to byl i Hurricane, nebo MS.406, nebo PZL.11c, nebo Zero proti Hellcatu. A víš k čemu jim to bylo platné? K ničemu.
- Co je faktor násobitele sil?
Hans S. píše:Co se týká B-35 a B-135, tak nesmíme zapomínat, že po září 1938 ustal vývoj téměř všech našich konstrukcí. Nebo spíše byl utlumen, takže se dá předpokládat, že v případě opravdového ohrožení by byl vývoj urychlen. Třeba jako právě u trbou zmiňovaného Fw 190A.
Johan píše:…………………………......................................................................................
Souhlas-je však třeba ještě připočíst i to, že do ekonomiky, jako celku, ihned přestávají proudit peníze z vyzbrojovacích úvěrů. Stejně tak k B-35 není nejvhodnější argumentovat podmotorovaností. Je pravda, že jí to naši piloti vyčítali, ale do značné míry proto, že doufaly v 1000 koní (předpokládáno až pro B-135, ty stroje NELZE volně zaměňovat). B-35 byla výslovně projektována pro maximálně rychlé zavedení do výroby. Největší časovou náročnost by tak mohlo přinést přezbrojování útvarů. Nové stroje samozřejmě dostávají nejdříve útvary elitní-což snižuje i nároky na zaškolování. To za války probíhá většinou vůbec celkem rychle-vzpomeňme, že letci Normandie (později Normandie-Jemen) přesedávají ze západních strojů (=velmi odlišná pilotáž) na JAKy a již po 14-ti dnech (od jejich obdržení-JAKů) operují nad frontou-s velmi dobrými výsledky.
A ještě k jinými zmiňované podmotorovanosti B-35; on na tom, po této stránce, Bf 109-D také nebyl nejlépe. Konečně v míru zaváděný Havcker huricane byl z 2-oj plošníku na dolnoplošník předělán prakticky za chodu a obratem po zadání této koncepce výrobci. Přístup ke konstrukci B-35 (ano B-135 je další typ) byl velmi podobný. Rychlost zavádění Havckeru (1935/1937) tak byla dána spíše ochotou britské vlády k vojenským nákupům.
- Podmotorování je terminus technicus. Nikoliv cosi, co si pilot vycucá z prstu na základě "očekávání silnějšího motoru v budoucnu". Spíše se jedná o to, že očekává silnější motor hned teď, tedy aktuální stav.
- Nezdá se mi, že by B-35 (jako taková, jak si ji dnes představujeme) byla projektována na co nejrychlejší zavedení do sériové výroby. Předně je dobré si uvědomit, že to letadlo s pevným podvozkem do sériové výroby vůbec jít nemělo. B-35.1 a B-35.2 vznikly kvůli urychlení testovacího procesu. Aby mohly být letové testy zahájeny dříve, než se podaří vyřešit potíže s nedostatečnou pevností křídla a zástavbou zatahovacího podvozku obecně. To, že nakonec skutečně došlo k objednávce (nerealizované) na letoun víceméně ve standardu B-35.2, považuji spíše za projev větších potíží s podvozkem, než se původně očekávalo. A jen tak mimochodem - tento letoun rozhodně nebyl ideální pro rychlé zavedení do výroby. Měl eliptické náběžné hrany křídla a právě takováto křídla jsou výrobně velice náročná. To je ostatně také důvod, proč bylo křídlo později u B-35.3 (B-135) zjednodušeno. Stejný proces kvůli optimalizaci výroby prodělal třeba i He 111.
- Kdy že byl k dispozici řadový kapalinou chlazený motor o výkonu 1000 k.? Luftwaffe jej získala na podzim 1938 v podobě DB 601 A (vzletový výkon 1100 PS). Mám za to, že v době, o které mluvíme, se testoval tak maximálně na brzdě.
- Letci Normandie-Niemen přecházeli ze strojů podobných vlastností a charakteristik. To vše urychlilo. Přecházet na Jaky z Gladiatorů, jistě by přizpůsobení se trvalo delší dobu.
- Ano, Bf 109 B, C, D byly také docela podmotorované letouny. Poměr výkonu k hmotnosti činil 0,32 PS/kg. Prototyp B-35.1 na tom byl lépe - 0,36 PS/kg. B-35 má nevýhodu v nestavitelné vrtuli (nevím o tom, že by tam v této době byla instalována stavitelná vrtule). Ta pak nepracovala optimálně v celém spektru rychlostí. Bf 109 dokázal výkon svého motoru přenést efektivněji.
- Hawker Hurricane jistě nebyl z dvojplošníku na jednoplošník přestavěn přes noc. U budoucího F4F tento proces trval dlouhé měsíce. Návrh křídla je zdlouhavá a klíčová záležitost.
- B-135 je možná další typ, ale jen pokud slovo "typ" budeš vztahovat na odlišnou subverzi stejného letounu :)
Johan píše:Rychlost postupu v případě B-135 vytváří předpoklad, že by věc nemusela být až tak bídná.
Tím mi chceš naznačit, že to, co jsem psal o stránku, nebo dvě, zpátky o vývoji letadla, je asi zbytečné, co? :( B-135 mohl jít do výroby při nejsebevědomějších odhadech někdy v roce 1940, pokud by byly rozšířené týmy vývojářů, dostaly maximální prostředky..atd. B-35 o pár měsíců dříve. Když ti prototyp vzlétne na podzim 1938, tak ho na jaře 1939 k jednotkám prostě NEDOSTANEŠ(!)
Johan píše:Ještě poznámku k letectvu. Po taktické stránce měli Němci určitou výhodu, že se ZAČÍNALI učit nový způsob boje, ale na podzim roku 1938 ho i u nich ovládalo jen pár osobností. Uvážíme-li, že všechna letectva, která se s LW střetávala po delší dobu (a domnívám se, že to by byl i náš případ) dokázala od Němců jejich metodu okopírovat velmi rychle a prakticky za chodu (Anglání přímo v průběhu bitvy o Británii; za bojů o Francii to zvládli i „žabáci“). Problém by to tedy byl (hrubím odhadem) do listopadu, a to v situaci, kdy by se učili jedni od druhých za velmi podobných výchozích podmínek co do kvalit pilotů. Navíc ČS piloti měli jeden z nejintensivnějších letových výcviků vůbec a počasí podzimu 1938 bylo létání velmi nepříznivé-i v tom má argument p.kolegy „Hydra“ svou váhu.
Ano, začínali se učit nový způsob boje. Jestli to znalo jen pár osobností? Proč? Co ti, co se vrátili v roce 1937 a všichni piloti, kteří s nimi přišli do styku se jejich taktické poučky a postupy dozvěděli? Jistě, nebylo to bojově ověřené a stále se na tom pracovalo. Systém létání v párech a širokých formacích byl ještě více v plenkách. Ale přesto.
To, co píšeš o převzetí taktiky letectvy, která se s LW potkala, je mimo. O Francouzích nemůže být řeč, o Britech v době BoB taky rozhodně ne. Podrobnosti ať podá nějaký odborník na RAF, ale široké čtyřprsté formace..byly vůbec u RAF za války zavedeny? Mám za to, že RAF sice přejala čtyřčlenné roje, ale formace byly stále dosti semknuté. No a nauka o úderech s převahou rychlosti, zteči a odpoutání..to se v RAF také zrovna moc nenosilo.
Na základě čeho si myslíš, že by se ČSL piloti na podřadných letounech, které jim (jen tak mimochodem) provádění podobné taktiky jistě neusnadňovaly, ba dokonce dosti znemožňovaly, byli schopni stáhnout taktický náskok Luftwaffe za dva měsíce? Proč se to Japonci nenaučili nikdy? Proč to Američanům trvalo v Pacifiku půl roku a proč to Britové pobírali ještě mnohem pomaleji? Na všechno najdeš velice jednoduché odpovědi na předcházejících stránkách.
Johan píše:Co do strategie byl náš přístup velmi moderní a naopak LW ho nedokázala převzít do konce 2.sv.v. Značná síla bitevního letectva (nad LW jsme měli v tomto ohledu dokonce převahu), strategická bombardovací záloha (naopak slabina-nedostatečná výrobní základna) a stíhací svazy 2-ou typů (menší-pro ochranu jednotek v poli a bitevníků; a větší na 26-ti vnitrozemských základnách). Plán předpokládal zachycování nepřátelských vzdušných úderů a následně prudké stíhací údery proti nim ze zápolí (s tím uspěli Britové), dále pak útoky bitevníků proti nastupujícím jednotkám a strategických bombardérů do jejich (nastupujících jednotek) seřadišť a výchozích prostor (s úspěchem používáno Rusy-mimochodem i na Kukuruzinech :wink: ).
Strategie ČSL moderní, kterou LW nedokázala převzít? Jakou strategii máš na mysli?
Kukuruzniky otravovaly pěchotu, ne Luftwaffe. Zachycení bombardérů ze zápolí? S bombardéry měly dost práce i Spitfiry + Hurricany s dvojnásobnou palebnou silou. Co by s nimi dělaly B-534? Dost možná by na tom vykrvácely.
Johan píše:Velmi dobrá byla i struktura leteckých základen. Většina našich strojů mohla startovat z kdejaké louky-což roku 1938 i činily. Páteřní základny pak byly dobře kryty. Není náhodou, že Tri duby ani po potlačení SNP Němci nedokázali dohledat. Systém byl tedy takový, že útoky (zvláště vzdušné) by znamenaly „honění po lese velmi mnoha zajíců“, a to ještě když ti „zajíci“ umí velmi obstojně střílet. Konečně i v bitvě o Británii se útoky proti základnám, kombinované s ignorováním faktoru násobitele sil, nakonec ukázaly být 1.krokem LW do pekel.
- Startovat z každé louky? No, přeneseně vzato třeba ano. Bf 109 také neoperovaly z velkých betonových letišť. Mimimálně na té louce musíš mít zázemí. Pro LW bylo ale jistě výhodné vylákat ČSL do vzduchu. Takže jen ať startují.
- Faktor násobitele sil? Co to je? :)
- Útoky proti pozemním základnám vedle útoků proti radarovým stanicím bylo to nejúčinnější, na co se LW během BoB zmohla. Nechápu, kde jsi vzal to, co píšeš.
Johan píše: I) Budeme-li se bavit o jaru 1939 (a nemusí to být až tak od věci) pak jsme někde jinde. Časový odklad by ale opravdu pomohl zřejmě více nám, než Němcům.

Co se týče B-35 je také nutná jistá opatrnost. Leč byla-by (ZŘEJMĚ) lepší než Bf 109-D (to byl i Huricane-právě pro součinitel letových vlastností, náročnosti na údržbu a odolnosti vůči poškození) a nepochybně horší než 109-E. A teď by záleželo na tom, kdo více a rychleji (my B-135 s motorem o 1000 koních, nebo Němci s Emilama). Jenže to dnes už určit nelze.
- Jak píšu výše. Jaro 1939 je naprosto nereálné datum. Prototyp Bf 109 E s motorem DB 601 A-0 (v té době ještě nebyl schválený pro sériovou výrobu) vzlétl v létě 1938. Letadlo bylo vyzkoušené v bojových podmínkách, výrobní linky připravené na výrobu. Vše maximálně ověřené. Motor byl schválen v pozdním podzimu 1938, linky se rozjely takřka okamžitě a první Bf 109 E-1 dorazily k jednotkám počátkem roku 1939. B-35 neměl ověřeného lautr nic, navíc byly díky svému křídlu výrobně dosti náročné, třeba i náročnější, než Bf 109.
- B-35 by mohla být lepší, než Bf 109 D? Dost možná ano, ještě aby také ne. Škoda, že jde o současníka spíše Bf 109 E, vůči kterému je na tom asi tak, jako MS.406 :). Navíc výrobní linky začaly Bf 109 E chrlit v obrovském množství - do srpna 1939 1100 ks. Přeškolení pilotů z Bf 109 B, C, D na 109 E bylo velice rychlé, takřka několikadenní.
- Součinitel letových vlastností Hurricane lepší, než Bf 109? Potom je mi záhadou, proč Britové tak kvalitní letadlo přestali vyrábět a v Říši produkce Bf 109 pokračovala do konce války :) Nic jako součinitel letových vlastností neexistuje. Letadla jsou kompromisem, kdy je kladen důraz na něco a na něco jiného ne. Bf 109 byl ve své době nejdokonalejším kompromisem na nebi.
Uživatelský avatar
Ramon
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 432
Registrován: 18/9/2007, 17:30
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ramon »

Pátrač píše:Jaké je tedy možné hodnocení: Ano byly to na tehdejší dobu pokrokové svazky. Jejich zásadní chybou byla nedoplněnost předepsanou technikou které chybělo v průměru 60%. A to za cenu, že mimo pancéřové vlaky a samostatné tankové roty zbytku armády nezbylo nic.
To je trošku nepřesné. Technika útočné vozby chyběla rychlým divizím zčásti právě kvůli tomu, že byla poskytnuta jiným jednotkám. Např. jeden celý prapor lehkých tanků byl od RD 1 odvelen do severních Čech. To co chybělo motorizovaným přezvědným oddílům (motocyklisti a obrněné automobily), bylo nasazeno u pohotovostních jednotek v pohraničí. Stejně tak byly u pohotovostních jednotek nasazeny tankové čety, které pak chyběly u mobilizačních praporů lehkých tanků. Další skutečností toho, že armádě něco zbylo jsou tankové čety smíšených přezvědných oddílů (i když tady šlo hlavně o LT vz.34, ale některé čety měly myslím i LT vz.35).
Pátrač píše:Velká nasycenost jezdectvem byla spíše ke škodě - v té době to byl anachronismus a o tom jsem přesvědčen. Briti to věděli od roku 1916.Divize nebyly v době krize secvičené a velitelé neměli zkušenost s řízením takto moderních svazků.
Já to s jízdou v ČSA tak černě nevidím. Vždyť po transformaci jezeckých pluků na pluky dragounské šlo "jen" o na koních se přesouvající pěchotu. Dragounský pluk sice neměl takovou palebnou sílu jako pěší pluk a početně odpovídal spíše pěšímu praporu, ale stále byl mnohem více mobilnější, což je pro jednotky záloh docela důležité.
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Hansi - to je příspěvek. :up:

Ramon: jenže tím že ty tanky a obrněná vozidla tyto rychlé divize ztratily hlavní jádro svých předpokládaných sil a tím že z nich stalo něco, co bylo k ničemu.

Jaká byla filozofie jejich použití by nám mělo ukázat to, že byli podřízeny teritorálnímu veltelství - ne polní armádě. Kdo by zaručil, že by místo vyztužení obrany Brna, Prahy Pardubic a Bratislavy bojovaly v otevřeném terénu.

Dragouni. No jo ale vem si tu masu živé hipomobilní síly, tu spotřebu krmiva, snadnost napadení ze vzduchu.

Byl to krok správným směrem. Ale jen krok místo sprinttu.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Ramon
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 432
Registrován: 18/9/2007, 17:30
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ramon »

Pátrač píše:Ramon: jenže tím že ty tanky a obrněná vozidla tyto rychlé divize ztratily hlavní jádro svých předpokládaných sil a tím že z nich stalo něco, co bylo k ničemu.
Jasně, byly oslabeny, některé. U 3. RD to tak nevadilo, na Maďary by ta rota bohatě stačila. U 4. RD byl jen o něco snížen počet tanků v praporech. 1. a 2. RD měla jen jeden prapor LT. Ale byla tu snaha ty tanky od pohotovostních jednotek k tankovým praporům vracet. Rozhodně nebyly k ničemu. Třeba 4. RD představovala stále velkou údernou sílu.
Ale původně jsem reagoval na tvé tvrzení, že rychlé divize neměly dostatek techniky a na zbytek armády nic nezbylo. To zkrátka v tom druhém případě nebyla pravda.
Pátrač píše:Jaká byla filozofie jejich použití by nám mělo ukázat to, že byli podřízeny teritorálnímu veltelství - ne polní armádě. Kdo by zaručil, že by místo vyztužení obrany Brna, Prahy Pardubic a Bratislavy bojovaly v otevřeném terénu.
Pokud myslíš zemská vojenská velitelství, tak ta se za mobilizace přetvářela na velitelství armád. Tedy jde o polní armádu a nevidím na tom nic špatného, že v míru podléhaly přímo zemskému vojenskému veliteli a že nebyly podřízeny veliteli sboru. Počítalo se s nimi jako s armádními zálohami, takže se mi to zdá pochopitelné, že byly podřízeny těm velitelům, pod kterými měly sloužit za války.
Pátrač píše:Dragouni. No jo ale vem si tu masu živé hipomobilní síly, tu spotřebu krmiva, snadnost napadení ze vzduchu.
Vem si masu motorizované síly, tu spotřebu benzínu, ta pořizovací cena, ta snadnost napadení ze vzduchu.:lol:

Tím nechci říct, že motorizace je špatná, ale v době kdy teprve probíhá motorizace jednotek a není dokončena, jsou jezdecké jednotky jako mobilní záloha docela dobré.
Pokud jde o motorizaci ČSA tak přednost dostaly jednotky dělostřelectva.
Na podzim 1938 se podařilo zmotorizovat většinu armádního dělostřelectva, PL dělostřelectva a část dělostřelectva sborového. Tady byla ale rychlost motorizace ovlivněna dodávkami děl určených pro mototrakci. Takže u sborového dělostřelectva se např. čekalo na opožděné dodávky hrubých houfnic vz.37. Dodávky lehkých kanónů vz.30 taky ještě neskočily. O motorizaci divisního dělostřelectva se zatím neuvažovalo, stejně jako u sborového dělostřelectva určeného pro hraniční pásma.
Probíhala také motorizace 14. divize. Měla být ukončena k 1.říjnu 1938, ale v mobilizačních plánech figurovala divize jako motorizovaná až od února 1939. Divize tak za mobilizace odevzdala svou techniku automobilním jednotkám. Dále byly motorizovány některé menší samostatné jednotky. Např. část rot KPÚV, roty VKPL, ženijní prapory atd.
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Ramon píše:Vem si masu motorizované síly, tu spotřebu benzínu, ta pořizovací cena, ta snadnost napadení ze vzduchu.:lol:
Koledoval jsem si o to. :evil: Dobře mi tak

Jinak je ta diskuse stále zajímavější. Uvidíme co přinese dál.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

DNESKA, 20:00 ČT2
válka je vůl
Uživatelský avatar
Rosomak
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2318
Registrován: 7/8/2007, 08:54

Příspěvek od Rosomak »

Taky jsem zvědav.
Uživatelský avatar
vencour
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 517
Registrován: 1/6/2007, 00:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od vencour »

Obrázek
Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny. (Jonathan Archer, Enterprise)
Uživatelský avatar
Mantra
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1018
Registrován: 19/2/2008, 08:57
Bydliště: Platan

Příspěvek od Mantra »

Jak tak na to koukám, kdyby němci došli k Vltavě jak by ji překročili?
Věřím tomu že by jsme mosty zničili a pak by němci neměli jak řeku překročit, aspoň dočasně.
Obrázek
"Will screw them hard, fast, and in an elegant manner."
Major General Haim Bar-Lev 1967
Odpovědět

Zpět na „Československá Republika“