Německo rok 1896 - 1900

Lodě ve třídě:
- KAISER FRIEDRICH III. _ (3/1895 – 1.7.1896 – 7.10.1898)
- KAISER WILHELM II. _ (10/1896 – 14.9.1897 – 13.2.1900)
- KAISER WILHELM DER GROSSE _ (1/1898 – 1.6.1899 – 5.5.1901)
- KAISER KARL DER GROSSE _ (9/1898 – 18.10.1899 – 4.2.1902)
- KAISER BARBAROSSA _ (8/1898 – 21.4.1900 – 10.6.1901)
* Poznámka: první datum je datum zahájená stavby, dále je datum spuštění na vodu a poslední je datum zařazení do stavu námořnictva.
V době, kdy Velká Británie a další námořní velmoci vyvíjely moderní bitevní loď, bylo císařské Německo ještě druhořadou zemí co se námořních sil týče. A tak zatímco Velká Británie, Francie, Rusko a další země již stavěly moderní bitevní lodě ve velkých sériích, začalo vilémovské Německo se stavbou lodí obdobných parametrů až koncem 19.století. Avšak zatímco mnohé jiné námořní velmoci postupovaly procesem teorie pokusů a omylů, Německo ke stavbě bitevních lodí přistoupilo velice cílevědomě a odborně a budovalo jej podle Britského vzoru, vždy několik jednotek od stejné třídy a stejných takticko-technických parametrů. Tím bylo možno vytvořit homogenní eskadru. Od každé třídy bylo následně stavěno pět jednotek.
Pořizovací náklady:
- Kaiser Friedrich III. _ 21.472.000,- Marek
- Kaiser Wilhelm II. _ 20.387.000,- Marek
- Kaiser Wilhelm der Grosse _ 20.254.000,- Marek
- Kaiser Karl der Grosse _ 20.385.000,- Marek
- Kaiser Barbarossa _ 20.301.000,- Marek

KONSTRUKCE
První moderní německou konstrukcí bitevních lodí, podle vzoru tehdy stavěných bitevních lodí Velké Británie, byla plavidla třídy Kaiser, která byla složena z těchto pěti plavidel: Kaiser Friedrich III. (1896), Kaiser Wilhelm II. (1897), Kaiser Wilhelm der Grosse (1899), Kaiser Karl der Grosse (1899) a Kaiser Barbarossa (1900). První dvě bitevní lodě byly stavěny v loděnici Kaiserliche Werft Wilhelmshaven, loď Kaiser Wilhelm der Grosse byla stavěna v Germaniawerft v Kielu, Kaiser Barbarossa byla stavěna v Schichau (Danzing, dnes Gdaňsk) a poslední Kaiser Karl der Grosse byla stavěna u firmy Blohm and Voss v Hamburku.
Lodě této třídy měly trup o délce 125,3 m (na vodorysce 121 m), šířce 20,4 m a ponor 8,2 m. Standardní výtlak byl 11.097 t a plný 11.894 t. Loď poháněly tři trojčinné expanzní stroje o celkovém výkonu 9.922 kW (13.500 k), pro které vyrábělo páru 14 vodotrubních kotlů systému Schulz. Pohonná jednotka dokázala lodi udělit maximální rychlost 18 uzlů (33,3 km/h). Dojezd lodi při ekonomické rychlosti 10 uzlů představoval 3.410 námořních mil. Posádka čítala celkem 658 mužů.
VÝZBROJ
Hlavní výzbrojí této třídy byla námořní Kruppova děla ráže 240mm L/40 v počtu čtyř, přičemž vždy byla děla umístěna po dvou v jedné dělové věži. V každé věži byla obsluha v počtu 20 mužů. První dělová věž byla umístěna na přídi lodi a druhá na zádi. Obě ležely v ose lodě. Hmotnost střely se dle typu a modelu munice pohybovala od 140 do 151 kg. Sekundární výzbroj se skládala z 18 děl ráže 150 mm L/40, která byla umístěna vždy po jednom v šesti dělových věžích, přičemž věže byly rozmístěny po bocích lodi. Vezená zásoba munice činila 120 střel na hlaveň. Hmotnost střely byla 40 kg. První dvě věže střední ráže stáli na úrovni předního komínu, druhá dvojice před zadním komínem a třetí dvojice stála mezi zadním komínem a zadním bojovým stěžněm. Zbylých 12 děl ráže 150 mm bylo umístěno v malých kasematách v nástavbě lodi, a to dvě před přední dělovou věží, dvě na úrovní této věže, další dvě na úrovni předního bojového stěžně, další dvojice na úrovni zadního stěžně, zadního velitelského můstku a za zadní věží hlavního dělostřelectva. Proti útokům torpédových plavidel bylo na palubě celkem 14 děl ráže 88 mm L/30. Taktéž mělo každé plavidlo z této třídy k dispozici 6 torpédometů ráže 450 mm, z nichž pět bylo podhladinových a jeden nadhladinový umístěn na zádi lodi (jiné zdroje uvádí pouze 4 torpédomety a to všechny pod úrovní hladiny).
TTD _ Kruppovo námořní dělo ráže 240mm - 24 cm/40 (9.4") SK L/40 (model 1898)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Celková délka hlavně: 9,55 m
* Délka vývrtu hlavně: 8,86 m
* Hmotnost hlavně: 25.640 kg
* Hmotnost střely: 140 kg (za WW1 HE projektil o váze 151 kg)
* Hmotnost prachové náplně: 42 kg
* Počáteční rychlost střely: 835 m/s
* Průraznost:
* Počet ran za minutu: 1,5 x
* Dostřel: 16.900 m (elevace 30°)
Hmotnost boční salvy:
4 x 240 mm = 604,0 kg
9 x 150 mm = 360,0 kg
Celkem: 964 kg
* Při výpočtu použit projektil HE L/4,1 nose fuze - 332.9 lbs. (151 kg)

PANCÉŘOVÁNÍ
Boky plavidla chránil pancéřový pás, který byl na úrovni čáry ponoru. Tento pás vyčníval nad úroveň ponoru pouhých 50 cm. Plavidlo kryl po celé délce. Ve střední části měl největší tloušťku a to 225 mm, směrem k přídi se pak zeslaboval na 100 mm a k zádi na 75 mm. Pod tímto hlavním pancířem od firmy Krupp pak ještě byla 100mm podložka z teakového dřeva. Další ochranou lodi byla pancéřová paluba o tloušťce 50 až 119 mm. Kasematy středního dělostřelectva ráže 150 mm kryl 140 mm pancíř, věže hlavního dělostřelectva pak chránil 250 mm pancíř. Strop děl hlavní ráže kryl 50 mm pancíř. Velitelská věž byla rovněž chráněna 250 mm pancířem, přičemž strop měl tloušťku 30 mm. Kromě výše uvedených míst byly chráněny pancířem i šachty výtahů střeliva a to u děl hlavní ráže o síle 230 mm a šachty u děl střední ráže kryl 100 mm pancíř. Výška ochrany těchto šachet sahala až k pancéřové palubě.
TTD _ bitevní lodě třídy KAISER
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Země původu: Německo
* Doba vzniku: - Kaiser Friedrich III. (1896)
- Kaiser Wilhelm II. (1897)
- Kaiser Wilhelm der Grosse (1899)
- Kaiser Karl der Grosse (1899)
- Kaiser Barbarossa (1900)
* Délka: 125,3 m (121 m na úrovní vodní hladiny)
* Šířka: 20,4 m
* Ponor: 8,2 m
* Výtlak standardní: 11.097 t (výtlak maximální 11.894 t)
* Výzbroj: 4x240 mm (2xII), 18x150 mm (18xI), 12x88 mm (12xI), 6x Torpédomet
* Pancéř paluba: 50 - 119 mm
* Pancéř boky: 225 mm + 100 mm teakového dřeva
* Pancéř dělostřelecká věž: 250 mm
* Pancéř velitelská věž: 250 mm
* Výkon strojů: 9.922 kW / 13.500 k
* Rychlost: 18,0 uzlů (33,3 km/h)
* Posádka: 658 mužů (podle jiných zdrojů 622 mužů)
Rychlost a výkon jednotlivých lodí:
Kaiser Friedrich III 13,053 k = 17.3 uzlů
Kaiser Wilhelm II 13,922 k = 17.6 uzlů
Kaiser Wilhelm Der Grosse 13,658 k = 17.6 uzlů
Kaiser Karl Der Grosse 13,874 k = 17.8 uzlů
Kaiser Barbarossa 13,949 k = 17.8 uzlů
BOJOVÁ KARIÉRA
Kaiser Friedrich III. (1896)
Po svém dokončení v říjnu roku 1898 byla tato bitevní loď zařazena k Německému císařskému námořnictvu. V roce 1910 byla spolu se svými sesterskými plavidly zařazena k III. Eskadře Širomořské flotily. Pro průběh WW1 byla tato loď shledána boje schopna jen s určitým omezením. Počítalo se s ní především jako s lodí pobřežní obrany a byla zařazena k V. eskadře císařského námořnictva, kde sloužila až do roku 1915. V roce 1916 byla zakotvena v Kielu jako vězeňská loď. V této roli sloužila až do konce války. V roce 1917 byla přemístěna do Flensburgu a poté do Swinemunde. Po ukončení světové války byla dále používaná v roli ubytovací lodě. V roce 1919 byla Kaiser Friedrich III vyškrtnuta ze seznamu císařského námořnictva a prodána na šrot. Její čelní ozdobný ornament je v současné době k vidění v Drážďanech.
Kaiser Wilhelm II. (1897)
Po svém dokončení v únoru roku 1900 prodělala bitevní loď Kaiser Wilhelm II několik cvičných plaveb v Severním a Baltském moři v roli vlajkové lodi. Při svých cestách se Kaiser Wilhelm II dostal i do norských a španělských přístavů. Během manévrů v roce 1908 v Atlantském oceánu zavítala i na Azorské ostrovy. V roce 1910 byla začleněna do III. Eskadry Širomořského loďstva spolu se svými sesterskými loděmi. Po zahájení WW1 byla Kaiser Wilhem II spolu se sesterskými loděmi začleněna k V. eskadře lodí pobřežní obrany. Od roku 1915 byla zakotvena jako velitelská loď ve Wilhelmshavenu. Dne 6.prosince 1919 byla poškozena a o dva roky později v roce 1921 šla v Ronnebecku do šrotu.
Kaiser Wilhelm der Grosse (1899)
Spolu se svými sesterskými loděmi byla Kaiser Wilhelm der Grosse na začátku Velké války zařazena k 5. eskadře lodí pobřežní obrany. Z aktivní služby byla vyřazena v roce 1915. Poté až do konce války následovala její kariéra vězeňského plavidla. V roce 1920 byla prodána do šrotu a následně sešrotována.
Kaiser Karl der Grosse (1899)
Spolu se svými sesterskými loděmi byla loď Kaiser Karl der Grosse na začátku Velké války zařazena k 5. eskadře lodí pobřežní obrany. Z aktivní služby byla vyřazena v roce 1915. Poté až do konce války následovala její kariéra vězeňského plavidla. V roce 1920 byla prodána do šrotu a následně sešrotována.
Kaiser Barbarossa (1899)
Spolu se svými sesterskými loděmi byla loď Kaiser Barbarossa na začátku Velké války zařazena k 5. eskadře lodí pobřežní obrany. Krátce poté však byla převelena k pobřežní obraně a dále působila i jako loď pro výcvik torpédového útoku. V roce 1920 byla bitevní loď Kaiser Barbarossa prodána na šrot a následně sešrotována.
PS: Závěrem bych chtěl poděkovat Martanovi (Martan), za kontrolu pravopisu a celkovou pomoc s koncepcí.

Zdroje:
http://www.d3.dion.ne.jp/~ironclad/ward ... gress5.htm
Válečné lodě (2) – Vladimír Hynek a Petr Klučina – 1986
www.warshipsww2.eu
www.wikipedia.org