Vývoj ponorek od počátku k první moderní ponorce
- Destroyman
- Kapitán
- Příspěvky: 1288
- Registrován: 25/6/2008, 08:35
- Kontaktovat uživatele:
No dobrá, pro velký zájem prásknu nejdřív tu roudnickou ponorku:
Někdy ve dvacátých letech minulýho století tam žil jeden domácí kutil, který si ponorku vyrobil doma ve stodole. Když usoudil, že už je hotová, naložil ji na žebřiňák a odvezl k Labi. Tam ji složil a za pomoci místních chasníků ji nějak dotlačil na vodu. Snad nemusím dodávat, že vše se dělo za bujarého zájmu a veselí místních obyvatel.
"Ponorkář" pak nastoupil, zamával davům, zvolal "na shledanou v Hamburku" a zabouchl za sebou poklop. Ponorka se po chvíli skutečně ponořila, ale vzápětí vír bublin dával tušit, že něco není v pořádku. Místní chasa obětavě naskákala do Labe a "ponorkáře" vytáhla ven. No a ta ponorka - nebo její zbytky - tam jsou dodnes.
Mám to od chlapů ze Spolku přátel plavby. Ti o podobnejch kuriozitách momentálně připravujou knížku a tuhle historku vyhrabali v litoměřickým archívu. Jo a ještě ty TTD:
Typ: Jednomístná jednorázově použitelná ponorka originální československé výroby.
Další TTD jsou bohužel neznámá.
Někdy ve dvacátých letech minulýho století tam žil jeden domácí kutil, který si ponorku vyrobil doma ve stodole. Když usoudil, že už je hotová, naložil ji na žebřiňák a odvezl k Labi. Tam ji složil a za pomoci místních chasníků ji nějak dotlačil na vodu. Snad nemusím dodávat, že vše se dělo za bujarého zájmu a veselí místních obyvatel.
"Ponorkář" pak nastoupil, zamával davům, zvolal "na shledanou v Hamburku" a zabouchl za sebou poklop. Ponorka se po chvíli skutečně ponořila, ale vzápětí vír bublin dával tušit, že něco není v pořádku. Místní chasa obětavě naskákala do Labe a "ponorkáře" vytáhla ven. No a ta ponorka - nebo její zbytky - tam jsou dodnes.
Mám to od chlapů ze Spolku přátel plavby. Ti o podobnejch kuriozitách momentálně připravujou knížku a tuhle historku vyhrabali v litoměřickým archívu. Jo a ještě ty TTD:
Typ: Jednomístná jednorázově použitelná ponorka originální československé výroby.
Další TTD jsou bohužel neznámá.
さようなら。
Ale musíme uznat že ponorka to byla. Ponořila se . A to až ke dnu. To většina plavidel zvláně jen jednou za svoji kariéru. A tato to koneckonců zvládla taky.
Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:
JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
- Destroyman
- Kapitán
- Příspěvky: 1288
- Registrován: 25/6/2008, 08:35
- Kontaktovat uživatele:
Pátrač: To jo, ponorka to byla každopádně. A teď k těm slíbenejm ponorkám.
Za občanské války v Americe obě strany dost zajímavě s ponorkami experimentovaly. Pravda, obvykle to nebyly ponorky v přímém slova smyslu, protože nějaká jejich část vždycky čouhala nad hladinu - takže se o nich dá mluvit i jako o torpédových člunech - ale v podstatě je to tak, jak mi kdysi napsal kolega Norad: vše záleží na definici.
Nejdřív začnu s Konfederací, protože byla v tomto ohledu přece jen aktivnější. Tak tedy nejdřív ta říční ponorka. Jednalo se samozřejmě o řeku Mississippi, ale možná se s ponorkou počítalo i s transportem na oceánské pobřeží – těžko říct. Každopádně se v loděnici Basin v New Orleansu koncem roku 1861 rozeběhla stavba ponorky Pioneer, materiál dodala slévárna v Leedsu. Posádku tvořili tři muži – dva točili hřídelí lodního šroubu a třetí kormidloval. Výzbroj tvořila nálož na dlouhé tyči, tedy „torpédo“. Stavba rychle pokračovala a v březnu 1862 dostala Pioneer korzárský patent, podle kterého měla posádka nárok na vyplacení prémie ve výši 20 % z odhadované ceny každé potopené nepřátelské lodi. Ale dříve než došlo k jakékoli akci, byl New Orleans obsazen Seveřany a Pioneer byla těsně před jejich příchodem potopena. Vrak v přístavu ale asi dost překážel, protože byl v roce 1878 vyzdvižen a ponechán svému osudu. Teprve v roce 1952 se ho ujalo muzeum státu Luisiana, kde je k vidění dodnes.
TTD:
Výtlak: 4 tuny
Rozměry: 10,3 x 1,2 x 1,2 metru
Pohon: 1 lodní šroub poháněný lidskou silou
Výzbroj: 1 výbušná nálož
Spuštěna na vodu: únor 1862
Pioneer po rekonstrukci v r. 1953
A teď k mořským ponorkám. Od počátku války Seveřané uzavřeli většinu přístavů blokádou. Ponorky možná mohly tuto blokádu narušit, a proto vznikla celá řada nápadů a dokonce i prototypů. Souhrnně se jim říkalo „David“ - to si vymyslely noviny podle reklamního prospektu na (mě blíže bohužel neznámou) německou ponorku. Původně se tedy nejednalo o narážku na biblický příběh, ale tehdejší veřejnost to tak chápala a chápe to tak v podstatě dodnes.
Jeden z „Davidů“ byl nasazen v říjnu 1863 k útoku na lodě blokující charlestonský přístav. Člun byl poháněn parním strojem a mohl po hladině uhánět až rychlostí kolem sedmi uzlů. Výzbroj tvořilo obligátní tyčové torpédo. Velení bylo svěřeno poručíku Glassellovi, strojník se jmenoval Tombs, jména dalších námořníků jsou mi bohužel neznámá. Ponorka 5. října zaútočila na loď New Ironsides vyzbrojenou cca dvacítkou děl. Glassell k útoku zvolil soumrak a dobře udělal. Posádka New Ironsides si nejdřív myslela, že je to jen nějaký strom, a když zjistila svůj omyl, bylo už pozdě – dělostřelci nedokázali sklonit hlavně svých kanónů dostatečně nízko. Vypukla panika a někteří námořníci ostřelovali ponorku z pušek, posádka Davida palbu opětovala. Glassell se tím ovšem nijak nenechal vyrušit a připravil torpédo k odpálení. New Ironsides výbuchem poskočila zpět, David byl odmrštěn, potopil se, a pak se znovu vynořil. Posádka až na dva muže byla přesvědčená, že se David potápí, naskákala do moře a byla vzata do zajetí. Na palubě zůstal jen chladnokrevný Tombs a jeden námořník. Ti znovu nastartovali stroj a odpluli do bezpečí. Útok však svůj účel nesplnil - škody na New Ironsides nestály ani za to, aby loď odplula do oprav.
TTD:
Výtlak: ???
Rozměry: 15 x 2,7 x ??? metru
Pohon: lodní šroub poháněný parním strojem
Výzbroj: 1 x tyčové torpédo
Maximální rychlost: 7 uzlů
První David
Útok však ukázal jistou použitelnost ponorek a dodal odvahy k dalším více či méně šíleným pokusům. Z několika návrhů se nakonec prosadila koncepce kapitána Horace Hunleyho. Ten začal svůj člun stavět ještě v New Orleansu, ale před dobytím města jej stačil zachránit a dokončil ho v Mobile. Pak se však při vlečení z Mobile do Fort Morganu nedaleko Charlestonu David potopil v bouři. Hunley se vrátil do Mobile a postavil ponorku novou, jejím velitelem se stal poručík Paine. Ale již při první plavbě se i tento nový David potopil. Na vině byly jednak vlny z nedaleko proplouvajícího kolesového parníku a jednak otevřené poklopy, kudy vnikla dovnitř voda. Ty otevřené poklopy však byly víceméně nutností, protože člun pohánělo osm mužů ručně a při zavřených poklopech se při těžké práci uvnitř rychle vydýchal vzduch. Každopádně následky byly tragické – osm mužů zahynulo, zachránil se jen Paine, který jediný stihl vyskočit ven. Po několika týdnech se Davida podařilo vylovit a záhy dostal novou posádku, samozřejmě opět čistě dobrovolnickou. A historie se opakovala – při první plavbě vnikla voda poklopy dovnitř, zachránil se zase jen Paine a tentokrát i dva námořníci, šest zbývajících tam zůstalo. David byl opět vyzdvižen, nebožtíci pohřbeni a Paine dostal další posádku. Tentokrát se ale ponorka nijak nežinýrovala a potopila se ještě na kotvě. Paine se opět obligátně zachránil a s ním tentokrát ještě tři další muži. Není divu, že potom byl jaksi problém sehnat další dobrovolníky. Paine byl považován v horším případě za vrahouna, v tom lepším za biblického Jonáše. Proto byl Paine zbaven velení, což mělo ten následek, že nějací dobrovolníci se opět našli. Při příští plavbě však zahynuli všichni i s novým velitelem. Znovu Davida vyzvedli a znovu dostal novou posádku. Při dalším pokusu se ale opět potopil ještě v přístavu a tentokrát přežili dva muži.
To už měli ponorky plné zuby jak námořníci, tak velení, které bylo toho názoru, že je na čase, aby H.L Hunley (tak se ten vrah námořníků jmenoval) začal potápět i něco jiného než sám sebe. Novým velitelem se stal poručík pěchoty (!!!) Dixon. Ten nějak sehnal jen šest dobrovolníků - patrně životních ztroskotanců a zoufalců se sebevražednými sklony - zbývající dva muže už splašit nedokázal. A to se ve finále možná ukázalo jako osudné.
Podobné pokusy v té době ale dělalo i námořnictvo Unie, a protože i jejich špionážní síť o jižanských pokusech věděla, byli na útok duševně připraveni i námořníci na korvetě Housatonic, která se stala cílem H.L. Hunleye. Dixon byl však všemi mastmi mazaný. 17. února 1864 nechal svůj člun vyvézt na tyči z přístavu a zaútočil ze strany od moře, odkud se dal útok sotva očekávat. Teprve krátce před devátou večer uviděl ponorku poručík Crosby. Sice okamžitě vyhlásil poplach, ale bylo už pozdě. Torpédo explodovalo na pravoboku poblíž skladiště střeliva, které vyletělo do vzduchu. Housatonic podélně praskl jako ořech a okamžitě šel ke dnu. Zahynul jeden důstojník a tři námořníci, zbytek posádky hbitě vyšplhal do ráhnoví – Housatonic byl zakotven v mělké vodě a stěžně zůstaly trčet nad vodou.
Mezitím se naplnil i osud ponorky. Ačkoli posádka zcela jistě dělala, co mohla, aby se dostala před výbuchem co nejdál, přece jen jí chyběli dva muži. A to byl konec. Vodní vír strhl Davida do otvoru lodi, kterou zničil a všichni se utopili.
Další pokusy s ponorkami již Konfederace radši nepodnikala, protože už na nich zkrátka nikdo sloužit nechtěl.
TTD H.L Hunley:
Výtlak: asi 2 tuny
Rozměry: 12 x 1 x 1,2 metru
Pohon: jeden lodní šroub poháněný lidskou silou
Maximální rychlost: asi 2,5 uzlu
Výzbroj: 1 x tyčové torpédo
Do služby: 1883
Ztracena: 17. února 1864
Hunley
TTD Housatonic:
Výtlak: 1 964 tun
Rozměry: 62 x 11,5 x 5 metrů
Pohon: 1 x lodní šroub poháněný bezkřižákovými parními stroji
Maximální rychlost: 10 uzlů
Hlavní výzbroj: 1 x 280 mm dělo, 1 x 100 liberní dělo, 3 x 30 liberní děla
Do služby: 1861
Ztracena: 17. února 1864
Zajímavost: v r. 1862 se Housatonic krátce střetla s pancéřovou lodí Chicora
Housatonic
Jak jsem se již zmínil, podobné pokusy s ponorkami prováděli i Seveřané. Zajímavým hybridem byla pancéřová loď Keokuk, která se mohla částečně ponořit po naplnění balastních nádrží. V roce 1863 byl Keokuk vyslán k ostřelování přístavu v Charlestonu a pevnosti Fort Sumter, kterou chtěli Seveřané dobýt. Pobřežní dělostřelci však nespali, nízké plavidlo odhalili a asi devadesátkrát zasáhli. Keokuk se v mělké vodě potopil, jeho děla Jižané vylovili a nadále vesele používali.
TTD:
Výtlak: 687 tun
Rozměry: 48,6 x 10,9 x 2,6 metru
Pohon: dva lodní šrouby poháněné kondenzačními parními stroji
Hlavní výzbroj: dvě 280 mm děla
Pancíř: 102 mm pásy na bocích
Posádka: 100 mužů
Keokuk
Jiným pokusem námořnictva Unie byla ponorka s podivným názvem Intelligent Whale (inteligentní velryba). Tentokrát se nejednalo o ponorku vyzbrojenou torpédem, její zbraní měly být miny. Zkoušky proběhly skvěle. Generál Sweeney si osobně oblékl potápěčský oblek a upevnil nálož pod kýl obětované lodě, která se po odpálení miny rychle potopila. Poté byla Intelligent Whale zařazena do námořnictva a – záhy začala vraždit vlastní námořníky. Do roku 1872 na ní zahynulo 39 mužů, což byly tři kompletní posádky! Pak ji vytáhli na břeh a umístili na trávník loděnice ve Washingtonu. Těžko říct jestli jako památník mrtvým nebo jako výstrahu pro živé.
TTD:
Výtlak: není znám
Rozměry: 9,4 x 2,6 x 2,6 metru
Pohon: jeden lodní šroub s ručním pohonem
Maximální rychlost: 4 uzly
Posádka: 13 mužů (šest ponorku pohánělo, ostatní opouštěli trup horním poklopem a kladli miny)
Do služby: 1862
Vyřazena: 1872
Intelligent Whale
No a to je asi tak všechno. Myslím, že jsem se k tomuhle tématu naspamoval ažaž, tož končím. Ale jestli chce kolega El Diablo pokračovat – rád si počtu. Člověk si vždycky rád přečte něco, co vychází z knížek a není to jen přes google přeložená internetová encyklopedie...
Za občanské války v Americe obě strany dost zajímavě s ponorkami experimentovaly. Pravda, obvykle to nebyly ponorky v přímém slova smyslu, protože nějaká jejich část vždycky čouhala nad hladinu - takže se o nich dá mluvit i jako o torpédových člunech - ale v podstatě je to tak, jak mi kdysi napsal kolega Norad: vše záleží na definici.
Nejdřív začnu s Konfederací, protože byla v tomto ohledu přece jen aktivnější. Tak tedy nejdřív ta říční ponorka. Jednalo se samozřejmě o řeku Mississippi, ale možná se s ponorkou počítalo i s transportem na oceánské pobřeží – těžko říct. Každopádně se v loděnici Basin v New Orleansu koncem roku 1861 rozeběhla stavba ponorky Pioneer, materiál dodala slévárna v Leedsu. Posádku tvořili tři muži – dva točili hřídelí lodního šroubu a třetí kormidloval. Výzbroj tvořila nálož na dlouhé tyči, tedy „torpédo“. Stavba rychle pokračovala a v březnu 1862 dostala Pioneer korzárský patent, podle kterého měla posádka nárok na vyplacení prémie ve výši 20 % z odhadované ceny každé potopené nepřátelské lodi. Ale dříve než došlo k jakékoli akci, byl New Orleans obsazen Seveřany a Pioneer byla těsně před jejich příchodem potopena. Vrak v přístavu ale asi dost překážel, protože byl v roce 1878 vyzdvižen a ponechán svému osudu. Teprve v roce 1952 se ho ujalo muzeum státu Luisiana, kde je k vidění dodnes.
TTD:
Výtlak: 4 tuny
Rozměry: 10,3 x 1,2 x 1,2 metru
Pohon: 1 lodní šroub poháněný lidskou silou
Výzbroj: 1 výbušná nálož
Spuštěna na vodu: únor 1862
Pioneer po rekonstrukci v r. 1953
A teď k mořským ponorkám. Od počátku války Seveřané uzavřeli většinu přístavů blokádou. Ponorky možná mohly tuto blokádu narušit, a proto vznikla celá řada nápadů a dokonce i prototypů. Souhrnně se jim říkalo „David“ - to si vymyslely noviny podle reklamního prospektu na (mě blíže bohužel neznámou) německou ponorku. Původně se tedy nejednalo o narážku na biblický příběh, ale tehdejší veřejnost to tak chápala a chápe to tak v podstatě dodnes.
Jeden z „Davidů“ byl nasazen v říjnu 1863 k útoku na lodě blokující charlestonský přístav. Člun byl poháněn parním strojem a mohl po hladině uhánět až rychlostí kolem sedmi uzlů. Výzbroj tvořilo obligátní tyčové torpédo. Velení bylo svěřeno poručíku Glassellovi, strojník se jmenoval Tombs, jména dalších námořníků jsou mi bohužel neznámá. Ponorka 5. října zaútočila na loď New Ironsides vyzbrojenou cca dvacítkou děl. Glassell k útoku zvolil soumrak a dobře udělal. Posádka New Ironsides si nejdřív myslela, že je to jen nějaký strom, a když zjistila svůj omyl, bylo už pozdě – dělostřelci nedokázali sklonit hlavně svých kanónů dostatečně nízko. Vypukla panika a někteří námořníci ostřelovali ponorku z pušek, posádka Davida palbu opětovala. Glassell se tím ovšem nijak nenechal vyrušit a připravil torpédo k odpálení. New Ironsides výbuchem poskočila zpět, David byl odmrštěn, potopil se, a pak se znovu vynořil. Posádka až na dva muže byla přesvědčená, že se David potápí, naskákala do moře a byla vzata do zajetí. Na palubě zůstal jen chladnokrevný Tombs a jeden námořník. Ti znovu nastartovali stroj a odpluli do bezpečí. Útok však svůj účel nesplnil - škody na New Ironsides nestály ani za to, aby loď odplula do oprav.
TTD:
Výtlak: ???
Rozměry: 15 x 2,7 x ??? metru
Pohon: lodní šroub poháněný parním strojem
Výzbroj: 1 x tyčové torpédo
Maximální rychlost: 7 uzlů
První David
Útok však ukázal jistou použitelnost ponorek a dodal odvahy k dalším více či méně šíleným pokusům. Z několika návrhů se nakonec prosadila koncepce kapitána Horace Hunleyho. Ten začal svůj člun stavět ještě v New Orleansu, ale před dobytím města jej stačil zachránit a dokončil ho v Mobile. Pak se však při vlečení z Mobile do Fort Morganu nedaleko Charlestonu David potopil v bouři. Hunley se vrátil do Mobile a postavil ponorku novou, jejím velitelem se stal poručík Paine. Ale již při první plavbě se i tento nový David potopil. Na vině byly jednak vlny z nedaleko proplouvajícího kolesového parníku a jednak otevřené poklopy, kudy vnikla dovnitř voda. Ty otevřené poklopy však byly víceméně nutností, protože člun pohánělo osm mužů ručně a při zavřených poklopech se při těžké práci uvnitř rychle vydýchal vzduch. Každopádně následky byly tragické – osm mužů zahynulo, zachránil se jen Paine, který jediný stihl vyskočit ven. Po několika týdnech se Davida podařilo vylovit a záhy dostal novou posádku, samozřejmě opět čistě dobrovolnickou. A historie se opakovala – při první plavbě vnikla voda poklopy dovnitř, zachránil se zase jen Paine a tentokrát i dva námořníci, šest zbývajících tam zůstalo. David byl opět vyzdvižen, nebožtíci pohřbeni a Paine dostal další posádku. Tentokrát se ale ponorka nijak nežinýrovala a potopila se ještě na kotvě. Paine se opět obligátně zachránil a s ním tentokrát ještě tři další muži. Není divu, že potom byl jaksi problém sehnat další dobrovolníky. Paine byl považován v horším případě za vrahouna, v tom lepším za biblického Jonáše. Proto byl Paine zbaven velení, což mělo ten následek, že nějací dobrovolníci se opět našli. Při příští plavbě však zahynuli všichni i s novým velitelem. Znovu Davida vyzvedli a znovu dostal novou posádku. Při dalším pokusu se ale opět potopil ještě v přístavu a tentokrát přežili dva muži.
To už měli ponorky plné zuby jak námořníci, tak velení, které bylo toho názoru, že je na čase, aby H.L Hunley (tak se ten vrah námořníků jmenoval) začal potápět i něco jiného než sám sebe. Novým velitelem se stal poručík pěchoty (!!!) Dixon. Ten nějak sehnal jen šest dobrovolníků - patrně životních ztroskotanců a zoufalců se sebevražednými sklony - zbývající dva muže už splašit nedokázal. A to se ve finále možná ukázalo jako osudné.
Podobné pokusy v té době ale dělalo i námořnictvo Unie, a protože i jejich špionážní síť o jižanských pokusech věděla, byli na útok duševně připraveni i námořníci na korvetě Housatonic, která se stala cílem H.L. Hunleye. Dixon byl však všemi mastmi mazaný. 17. února 1864 nechal svůj člun vyvézt na tyči z přístavu a zaútočil ze strany od moře, odkud se dal útok sotva očekávat. Teprve krátce před devátou večer uviděl ponorku poručík Crosby. Sice okamžitě vyhlásil poplach, ale bylo už pozdě. Torpédo explodovalo na pravoboku poblíž skladiště střeliva, které vyletělo do vzduchu. Housatonic podélně praskl jako ořech a okamžitě šel ke dnu. Zahynul jeden důstojník a tři námořníci, zbytek posádky hbitě vyšplhal do ráhnoví – Housatonic byl zakotven v mělké vodě a stěžně zůstaly trčet nad vodou.
Mezitím se naplnil i osud ponorky. Ačkoli posádka zcela jistě dělala, co mohla, aby se dostala před výbuchem co nejdál, přece jen jí chyběli dva muži. A to byl konec. Vodní vír strhl Davida do otvoru lodi, kterou zničil a všichni se utopili.
Další pokusy s ponorkami již Konfederace radši nepodnikala, protože už na nich zkrátka nikdo sloužit nechtěl.
TTD H.L Hunley:
Výtlak: asi 2 tuny
Rozměry: 12 x 1 x 1,2 metru
Pohon: jeden lodní šroub poháněný lidskou silou
Maximální rychlost: asi 2,5 uzlu
Výzbroj: 1 x tyčové torpédo
Do služby: 1883
Ztracena: 17. února 1864
Hunley
TTD Housatonic:
Výtlak: 1 964 tun
Rozměry: 62 x 11,5 x 5 metrů
Pohon: 1 x lodní šroub poháněný bezkřižákovými parními stroji
Maximální rychlost: 10 uzlů
Hlavní výzbroj: 1 x 280 mm dělo, 1 x 100 liberní dělo, 3 x 30 liberní děla
Do služby: 1861
Ztracena: 17. února 1864
Zajímavost: v r. 1862 se Housatonic krátce střetla s pancéřovou lodí Chicora
Housatonic
Jak jsem se již zmínil, podobné pokusy s ponorkami prováděli i Seveřané. Zajímavým hybridem byla pancéřová loď Keokuk, která se mohla částečně ponořit po naplnění balastních nádrží. V roce 1863 byl Keokuk vyslán k ostřelování přístavu v Charlestonu a pevnosti Fort Sumter, kterou chtěli Seveřané dobýt. Pobřežní dělostřelci však nespali, nízké plavidlo odhalili a asi devadesátkrát zasáhli. Keokuk se v mělké vodě potopil, jeho děla Jižané vylovili a nadále vesele používali.
TTD:
Výtlak: 687 tun
Rozměry: 48,6 x 10,9 x 2,6 metru
Pohon: dva lodní šrouby poháněné kondenzačními parními stroji
Hlavní výzbroj: dvě 280 mm děla
Pancíř: 102 mm pásy na bocích
Posádka: 100 mužů
Keokuk
Jiným pokusem námořnictva Unie byla ponorka s podivným názvem Intelligent Whale (inteligentní velryba). Tentokrát se nejednalo o ponorku vyzbrojenou torpédem, její zbraní měly být miny. Zkoušky proběhly skvěle. Generál Sweeney si osobně oblékl potápěčský oblek a upevnil nálož pod kýl obětované lodě, která se po odpálení miny rychle potopila. Poté byla Intelligent Whale zařazena do námořnictva a – záhy začala vraždit vlastní námořníky. Do roku 1872 na ní zahynulo 39 mužů, což byly tři kompletní posádky! Pak ji vytáhli na břeh a umístili na trávník loděnice ve Washingtonu. Těžko říct jestli jako památník mrtvým nebo jako výstrahu pro živé.
TTD:
Výtlak: není znám
Rozměry: 9,4 x 2,6 x 2,6 metru
Pohon: jeden lodní šroub s ručním pohonem
Maximální rychlost: 4 uzly
Posádka: 13 mužů (šest ponorku pohánělo, ostatní opouštěli trup horním poklopem a kladli miny)
Do služby: 1862
Vyřazena: 1872
Intelligent Whale
No a to je asi tak všechno. Myslím, že jsem se k tomuhle tématu naspamoval ažaž, tož končím. Ale jestli chce kolega El Diablo pokračovat – rád si počtu. Člověk si vždycky rád přečte něco, co vychází z knížek a není to jen přes google přeložená internetová encyklopedie...
さようなら。
- El Diablo
- Kapitán
- Příspěvky: 1886
- Registrován: 21/11/2008, 14:11
- Bydliště: Xeenemünde
- Kontaktovat uživatele:
Koukám že záměna Davida s Hunley se kopíruje dál a dál... (David na rozdíl od Huleye nebyl schopen ponoru! V podstatě se jednalo o nízkosiluetový člun, taková praverze technologie stealth ) Hunley výbuch nepoškodil ani nebyla stržena potápějícím se Housatonicem, kdyby ano byla by nalezena někde v blízkosti vraku neboť ten byl poměrně brzy vyzdvižen, ohrožoval totiž plavební koridor. V místě potopení není velká hloubka a posádka se zachránila na stožárech které zůstali trčet nad hladinou. Hunley mezitím odplula do bezpečné vzdálenosti a vyčerpaná posádka se rozhodla odpočinout si, přistáli tedy na dně, nejspíš aby je proud neodnesl na širé moře. Bohužel v ponorce nebylo zařízení na obnovu vzduchu a jeho dýchatelnost hlídala hořící svíčka, člen posádky který byl pověřen její kontrolou však nejspíše usnul také a posádka se udusila ve spánku. To že se posádka neutopila dosvědčují krápníky vytvořené na stropu ponorky které se v podmořských jeskyních nemohou vytvořit, kvůli chybějící skapávající vodě. Tohle dokazuje že ponorka byla nezatopena po mnoho měsíců... Také kostry námořníků byli nalezeny na svých místech, což značí že se nepokusili o únik z potápějící se ponorky.
BTW V roce 1999 by natočen film http://www.csfd.cz/film/10263-ponorka-h ... unley-the/
BTW V roce 1999 by natočen film http://www.csfd.cz/film/10263-ponorka-h ... unley-the/
Myslím že kačermiroslav ani netušil co se ztohoto vlákna nakonec vyklube. Myslím si že nabito zajímavostmi a novinkami pro hodně lidí, pro mě určitě. Takže všichni co na tom děláte pokračujte. Jeto skvělé.
Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:
JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
- El Diablo
- Kapitán
- Příspěvky: 1886
- Registrován: 21/11/2008, 14:11
- Bydliště: Xeenemünde
- Kontaktovat uživatele:
Odkazy týkající se Hunley
http://bob.zbroj.info/clanky/clanek4.html CZ
http://en.wikipedia.org/wiki/H.L._Hunley ENG
Spolek Friends of the Hunley http://www.hunley.org/ ENG ale je tam animace vyzdvižení
Pro zájemce Seznam loďstva Konfederace (včetně Hunley): http://bob.zbroj.info/lodstvo.html
BTW ta kniha se je: Vyzdvižení ponorky Hunley : pozoruhodná historie a návrat ztracené konfederační ponorky. / Brian Hicks & Schuyler Kropf ; přeložil Lumír Mikulka. (Zatím sem ji nenašel možná sem ji někomu půčil )
Vystřihovánka! http://www.vystrihovanky.net/shop1/sind ... akc=detail
http://bob.zbroj.info/clanky/clanek4.html CZ
http://en.wikipedia.org/wiki/H.L._Hunley ENG
Spolek Friends of the Hunley http://www.hunley.org/ ENG ale je tam animace vyzdvižení
Pro zájemce Seznam loďstva Konfederace (včetně Hunley): http://bob.zbroj.info/lodstvo.html
BTW ta kniha se je: Vyzdvižení ponorky Hunley : pozoruhodná historie a návrat ztracené konfederační ponorky. / Brian Hicks & Schuyler Kropf ; přeložil Lumír Mikulka. (Zatím sem ji nenašel možná sem ji někomu půčil )
Vystřihovánka! http://www.vystrihovanky.net/shop1/sind ... akc=detail
- Destroyman
- Kapitán
- Příspěvky: 1288
- Registrován: 25/6/2008, 08:35
- Kontaktovat uživatele:
Pátrač: Checheche, přesně tak, je to tady čím dál veselejší. Člověk se dozví novinky a "pravdy" ze světa Hollywoodu a je tu k mání i dokonce vystřihovánka.
El Diablo: Možná jsem to blbě napsal, ale napsal jsem toto: Pravda, obvykle to nebyly ponorky v přímém slova smyslu, protože nějaká jejich část vždycky čouhala nad hladinu - takže se o nich dá mluvit i jako o torpédových člunech - ale v podstatě je to tak, jak mi kdysi napsal kolega Norad: vše záleží na definici.
A dále jsem napsal toto: vznikla celá řada nápadů a dokonce i prototypů. Souhrnně se jim říkalo „David“
Čili se dá říci asi tak toto:
1) Kruciš, když mě chceš opravovat, čti nejdřív pořádně.
2) I Hunley může být nazýván "David". neb se v podstatě jednalo o "lodní třídu David", jasný?
3) Odkazy na wiki jsou sice momentálně z mě nepochopitelných důvodů v módě, ale radši jim moc nevěř. Tolik lidí se už spálilo... Zkus radši něco relevantního, třeba nějakou publikaci pod hlavičkou Jane´s (jestli víš, co to je). Tam se člověk spálit prostě nemůže.
El Diablo: Možná jsem to blbě napsal, ale napsal jsem toto: Pravda, obvykle to nebyly ponorky v přímém slova smyslu, protože nějaká jejich část vždycky čouhala nad hladinu - takže se o nich dá mluvit i jako o torpédových člunech - ale v podstatě je to tak, jak mi kdysi napsal kolega Norad: vše záleží na definici.
A dále jsem napsal toto: vznikla celá řada nápadů a dokonce i prototypů. Souhrnně se jim říkalo „David“
Čili se dá říci asi tak toto:
1) Kruciš, když mě chceš opravovat, čti nejdřív pořádně.
2) I Hunley může být nazýván "David". neb se v podstatě jednalo o "lodní třídu David", jasný?
3) Odkazy na wiki jsou sice momentálně z mě nepochopitelných důvodů v módě, ale radši jim moc nevěř. Tolik lidí se už spálilo... Zkus radši něco relevantního, třeba nějakou publikaci pod hlavičkou Jane´s (jestli víš, co to je). Tam se člověk spálit prostě nemůže.
さようなら。
- El Diablo
- Kapitán
- Příspěvky: 1886
- Registrován: 21/11/2008, 14:11
- Bydliště: Xeenemünde
- Kontaktovat uživatele:
ad. 1- neopravoval sem tě jen sem napsal vlastní definici...
ad. 2- nesouhlasím nazývat Hunley Davidem je zcestné. To je jako řadit ponorky z 1 a 2 sv. do torpédových člunů protože útočili torpédy...
Pro mě je to jasné Hunley byla ponorka protože byla schopna ponoření a vynoření, David ne...
ad. 3- já vycházím ze zmíněné publikace, odkaz na viki sem sem dal pro doplnění, kdo chce vědět více může se obrátit na spolek "Přátel Hunley"
ad. 2- nesouhlasím nazývat Hunley Davidem je zcestné. To je jako řadit ponorky z 1 a 2 sv. do torpédových člunů protože útočili torpédy...
Pro mě je to jasné Hunley byla ponorka protože byla schopna ponoření a vynoření, David ne...
ad. 3- já vycházím ze zmíněné publikace, odkaz na viki sem sem dal pro doplnění, kdo chce vědět více může se obrátit na spolek "Přátel Hunley"
- Destroyman
- Kapitán
- Příspěvky: 1288
- Registrován: 25/6/2008, 08:35
- Kontaktovat uživatele:
Zdravím - chlapi nepřete se. Zatím je co číst. Ale když se domluvíte a proselektujte to - blbosti pokud tam jsou vypíchntěte a tím se to srovná. Včera si to četl můj juior a byl nadšen.
Mě se to také líbí.
kačermiroslav - budeš dávat další díly? Nebylo by to od věci a myslím si, že tak jak jsi to načal měl bys pokračovat.
Mě se to také líbí.
kačermiroslav - budeš dávat další díly? Nebylo by to od věci a myslím si, že tak jak jsi to načal měl bys pokračovat.
Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:
JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
- kacermiroslav
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 5286
- Registrován: 25/3/2008, 14:07
- Kontaktovat uživatele:
Ponorka - NARVAL
rok 1899 (Francie)
Narval byla jedna z prvních francouzských ponorek moderní konstrukce, s vnitřním tlakovým tělesem a vnějším trupem tvaru lodě. Byla také první francouzskou ponorkou s kombinací dvou pohonů — na hladině plavidlo poháněl parní stroj, pod hladinou elektromotor. Na vodu byla spuštěna 6. října 1899 a během dalších dvou let byly pro francouzské námořnictvo vyrobeny ještě další 4 kusy.
Na webu www.21stoleti.cz je o této tématice toto (viz. text kurzívou):
Zrození moderní ponorky
Roku 1896 francouzské ministerstvo námořnictva vypsalo soutěž na plavidlo, které by při výtlaku maximálně 200 tun mělo na hladině rychlost alespoň 12 uzlů (22 km/h) a pod hladinou 8 uzlů (15 km/h). Především ale muselo mít akční radius nejméně 160 kilometrů.
Soutěže se účastnilo 29 návrhů, vítězem se stal ing. Maxime Labeuf, jehož ponorka Narval specifikace ministerstva ještě v mnohém překonala: na hladině mohla uplout 400 kilometrů při rychlosti 11 uzlů (nebo 800 km při rychlosti 7,5 uzlů), pod hladinou mohlo rychlostí 15 km/h urazit 40 kilometrů - nebo dokonce 115 kilometrů při rychlosti 9 km/h.
Labeuf těchto na svou dobu fantastických parametrů dosáhl toho, že místo ponorky vymyslel ponořující se loď - plavidlo určené k tomu, aby převážnou část operační doby trávilo na povrchu a potápělo se pouze v případě útoku (nebo útěku).
Příprava Narvala na ponoření však trvala neúměrně dlouho, celých 21 minut. Série ponorek Sirene, která na něj navázala, už měla celou řadu vylepšení, které mimo jiné zkrátily dobu přípravy k ponoru na 6 až 9 minut a prodloužily operační dosah na 600 námořních mil. Dočkaly se ještě první světové války, během níž operovaly v oblasti průlivu La Manche. Francie stavěla parní ponorky ještě během první světové války, většině konstruktérů v jiných zemích však bylo jasné, že to není správná cesta.
Konstrukce
Trup nebyl konstruován celý jako tlakové těleso (tlakové těleso mělo tvar válce a bylo vloženo dovnitř trupu tvarovaného jako člun), ale jako dvě do sebe vložené konstrukce spojené nosníky, přičemž vnitřní odolával tlaku vody a měl pro to vhodný válcovitý tvar, zatímco lehký vnější byl zkonstruován tak, aby plavidlo mělo dobré plavební vlastnosti. Vnější trup (v němž byly i zátěžové nádrže) mohl pak být vyroben z tenkého a tedy i lehkého plechu s aerodynamickými parametry. To byla základní výhoda například proti konstrukcím jednoplášťových ponorek amerického konstruktéra J. P. Hollanda. Většina zařízení byla umístěna mezi vnitřním a vnějším trupem, čímž bylo dosaženo úspory vnitřního prostoru. Šlo vlastně o první moderní ponorku, která se po úspěšných zkouškách provedených v květnu 1901 začala vyrábět sériově. Od koncepce Narvala se odvíjely všechny ponorky 20. století až do nástupu jaderného pohonu.
Pohon
K pohonu plavidla na hladině sloužil parní stroj, v kterém se topilo olejem Podle jiných zdrojů naftou). Hřídel lodního šroubu současně otáčela i dynamem, které nabíjelo baterie. Před ponořením bylo potřeba uhasit oheň pod kotlem, utěsnit všechny otvory a z dynama se stal elektromotor. Pod vodou se tedy používal elektromotor. Předchozí francouzské ponorky, kupříkladu Gymnote spuštěná na vodu roku 1888 (viz. úvodní článek), měly pohon pouze elektromotorem, bez možnosti dobití akumulátorů během plavby, což značně omezovalo jejich akční rádius. Předchozí typy ponorek tak byly spíše pouze experimentálními či zkušebními plavidly, s takřka nulovou bojovou hodnotou. Kombinaci parního stroje a elektromotoru používala i řada britských ponorek, ale neosvědčila se a byla brzy opuštěna. Pohon parním strojem totiž přinášel řadu komplikací. Přípravy k potopení byly díky němu velmi dlouhé - ukončení práce kotle (který i tak přinášel pod vodou problémy se zbytkovým teplem) a zatažení komína trvalo celkem asi 15-20 minut.
Sériově vyrobené ponorky typu Narval se ještě dočkaly zahájení první světové války, během ktéré operovaly v oblasti průlivu La Manche. Francie pokračovala ve stavbě parních ponorkek i v průběhu první světové války, i když většině konstruktérů v ostatních zemích bylo jasné, že to je slepá cesta vývoje.
TTD _ Narval
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Rok vzniku: 1899
* Země původu: Francie
* Délka: 34,0 m
* Šířka: 3,15 m (jiné zdroje 3,8 m)
* Ponor: 1,6 m
* Výtlak standardní: 106 t (jiné zdroje 117 t)
* Výtlak plný: 160 t (jiné zdroje 202 t)
* Výzbroj: 4x Torpédomet
* Výkon motoru: 184 kW (250 k) parní stroj / pod hladinou 60 kW (80 k) elektromotor
* Rychlost na hladině: 12 uzlů (22,2 km/h)
* Rychlost pod hladinou: 5 - 8 uzlů (14,8 km/h)
* Posádka: 11 mužů (13 mužů)
* Dojezd:
o Na hladině: 345 nám. mil (639 km)
o Pod hladinou: 58 nám. mil (107 km)
o Na hladině: 252 nám. mil / 12 uzlů nebo 624 nám. mil/ 8 uzlů
o Pod hladinou: 25 nám. mil / 8 uzlů nebo 72 nám. mil/ 5 uzlů
Zdroje:
Hynek, Klučina: Válečné lodě 2, Naše Vojsko 1986
www.wikipedia.org
www.21stoleti.cz
rok 1899 (Francie)
Narval byla jedna z prvních francouzských ponorek moderní konstrukce, s vnitřním tlakovým tělesem a vnějším trupem tvaru lodě. Byla také první francouzskou ponorkou s kombinací dvou pohonů — na hladině plavidlo poháněl parní stroj, pod hladinou elektromotor. Na vodu byla spuštěna 6. října 1899 a během dalších dvou let byly pro francouzské námořnictvo vyrobeny ještě další 4 kusy.
Na webu www.21stoleti.cz je o této tématice toto (viz. text kurzívou):
Zrození moderní ponorky
Roku 1896 francouzské ministerstvo námořnictva vypsalo soutěž na plavidlo, které by při výtlaku maximálně 200 tun mělo na hladině rychlost alespoň 12 uzlů (22 km/h) a pod hladinou 8 uzlů (15 km/h). Především ale muselo mít akční radius nejméně 160 kilometrů.
Soutěže se účastnilo 29 návrhů, vítězem se stal ing. Maxime Labeuf, jehož ponorka Narval specifikace ministerstva ještě v mnohém překonala: na hladině mohla uplout 400 kilometrů při rychlosti 11 uzlů (nebo 800 km při rychlosti 7,5 uzlů), pod hladinou mohlo rychlostí 15 km/h urazit 40 kilometrů - nebo dokonce 115 kilometrů při rychlosti 9 km/h.
Labeuf těchto na svou dobu fantastických parametrů dosáhl toho, že místo ponorky vymyslel ponořující se loď - plavidlo určené k tomu, aby převážnou část operační doby trávilo na povrchu a potápělo se pouze v případě útoku (nebo útěku).
Příprava Narvala na ponoření však trvala neúměrně dlouho, celých 21 minut. Série ponorek Sirene, která na něj navázala, už měla celou řadu vylepšení, které mimo jiné zkrátily dobu přípravy k ponoru na 6 až 9 minut a prodloužily operační dosah na 600 námořních mil. Dočkaly se ještě první světové války, během níž operovaly v oblasti průlivu La Manche. Francie stavěla parní ponorky ještě během první světové války, většině konstruktérů v jiných zemích však bylo jasné, že to není správná cesta.
Konstrukce
Trup nebyl konstruován celý jako tlakové těleso (tlakové těleso mělo tvar válce a bylo vloženo dovnitř trupu tvarovaného jako člun), ale jako dvě do sebe vložené konstrukce spojené nosníky, přičemž vnitřní odolával tlaku vody a měl pro to vhodný válcovitý tvar, zatímco lehký vnější byl zkonstruován tak, aby plavidlo mělo dobré plavební vlastnosti. Vnější trup (v němž byly i zátěžové nádrže) mohl pak být vyroben z tenkého a tedy i lehkého plechu s aerodynamickými parametry. To byla základní výhoda například proti konstrukcím jednoplášťových ponorek amerického konstruktéra J. P. Hollanda. Většina zařízení byla umístěna mezi vnitřním a vnějším trupem, čímž bylo dosaženo úspory vnitřního prostoru. Šlo vlastně o první moderní ponorku, která se po úspěšných zkouškách provedených v květnu 1901 začala vyrábět sériově. Od koncepce Narvala se odvíjely všechny ponorky 20. století až do nástupu jaderného pohonu.
Pohon
K pohonu plavidla na hladině sloužil parní stroj, v kterém se topilo olejem Podle jiných zdrojů naftou). Hřídel lodního šroubu současně otáčela i dynamem, které nabíjelo baterie. Před ponořením bylo potřeba uhasit oheň pod kotlem, utěsnit všechny otvory a z dynama se stal elektromotor. Pod vodou se tedy používal elektromotor. Předchozí francouzské ponorky, kupříkladu Gymnote spuštěná na vodu roku 1888 (viz. úvodní článek), měly pohon pouze elektromotorem, bez možnosti dobití akumulátorů během plavby, což značně omezovalo jejich akční rádius. Předchozí typy ponorek tak byly spíše pouze experimentálními či zkušebními plavidly, s takřka nulovou bojovou hodnotou. Kombinaci parního stroje a elektromotoru používala i řada britských ponorek, ale neosvědčila se a byla brzy opuštěna. Pohon parním strojem totiž přinášel řadu komplikací. Přípravy k potopení byly díky němu velmi dlouhé - ukončení práce kotle (který i tak přinášel pod vodou problémy se zbytkovým teplem) a zatažení komína trvalo celkem asi 15-20 minut.
Sériově vyrobené ponorky typu Narval se ještě dočkaly zahájení první světové války, během ktéré operovaly v oblasti průlivu La Manche. Francie pokračovala ve stavbě parních ponorkek i v průběhu první světové války, i když většině konstruktérů v ostatních zemích bylo jasné, že to je slepá cesta vývoje.
TTD _ Narval
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Rok vzniku: 1899
* Země původu: Francie
* Délka: 34,0 m
* Šířka: 3,15 m (jiné zdroje 3,8 m)
* Ponor: 1,6 m
* Výtlak standardní: 106 t (jiné zdroje 117 t)
* Výtlak plný: 160 t (jiné zdroje 202 t)
* Výzbroj: 4x Torpédomet
* Výkon motoru: 184 kW (250 k) parní stroj / pod hladinou 60 kW (80 k) elektromotor
* Rychlost na hladině: 12 uzlů (22,2 km/h)
* Rychlost pod hladinou: 5 - 8 uzlů (14,8 km/h)
* Posádka: 11 mužů (13 mužů)
* Dojezd:
o Na hladině: 345 nám. mil (639 km)
o Pod hladinou: 58 nám. mil (107 km)
o Na hladině: 252 nám. mil / 12 uzlů nebo 624 nám. mil/ 8 uzlů
o Pod hladinou: 25 nám. mil / 8 uzlů nebo 72 nám. mil/ 5 uzlů
Zdroje:
Hynek, Klučina: Válečné lodě 2, Naše Vojsko 1986
www.wikipedia.org
www.21stoleti.cz
Naposledy upravil(a) kacermiroslav dne 2/12/2008, 13:48, celkem upraveno 2 x.
- kacermiroslav
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 5286
- Registrován: 25/3/2008, 14:07
- Kontaktovat uživatele:
Ponorky Hollandova typu
rok 1897 (USA)
Na webu www.21stoleti.cz je o této tématice toto (viz. text kurzívou):
Ponorky irského teroristy
Francie sice investovala do ponorek na svou dobu značné sumy, v praxi však s nimi mnoho štěstí neudělala. Opravdovou válečnou hrozbu z nich udělal až irský emigrant, učitel a jeden čas i terorista John Philip Holland.
Holland se narodil 24. února 1841 v irském Liscannoru, v rodině úředníka britské pobřežní stráže. Vyšší vzdělání získal ve školách řádu Křesťanských bratří, z nichž jeden z nich Bernard O°Brien v něm probudil zájem o přírodní vědy. Holland nakonec do řádu vstoupil pod řádovým jménem bratr Philip a začal působit jako učitel. Tehdy se také poprvé začal zajímat o ponorky - ale i o letadla, astronomické teleskopy, mechanické hračky a řadu dalších technických zařízení.
Dlouho nic nenasvědčovalo tomu, že se z nenápadného řádového bratra a učitele stane otec jedné z nejstrašnějších zbraní současnosti. Rozhodující se stal rok 1872, kdy měl sérii krátkodobých řádových slibů nahradit jeden slib trvalý - a Holland místo toho emigroval do Spojených států. Tam brzy získal místo učitele a také kontakty na irskou tajnou organizaci jménem Fenianské bratrstvo, které by dnes asi nemělo daleko k označení za teroristický spolek. Fanatičtí irští nacionalisté Hollanda pověřili konstrukcí ponorky, která by (po vzoru Nautila Julese Verna) potápěla nenáviděné irské lodě. A co víc: dali mu na to i nezanedbatelný obnos. Výsledkem byl malý ponorný člun Fenian Ram (Fenianský beran) a několik dalších konstrukčních studií.
Roku 1883 se Holland se svými podivnými mecenáši ve zlém rozešel a získal místo kresliče v jedné z newyorských železáren. O rok později se podílel na stavbě ponorky vyzbrojené pneumatickým dělem, kterou navrhl poručík Edmond Zalinski. V tomto období se oženil, vedle toho ale také stihl zvítězit v soutěži vypsané americkým námořnictvem na konstrukci podmořské lodi. Ke stavbě však nakonec nedošlo.
Na webu www.21stoleti.cz je o této tématice toto (viz. text kurzívou):
První ponorka ve službě
Roku 1893 Holland s několika společníky založil firmu Holland Torpedo Boat Company - a sotva tušil, že podnik bude jednou pod názvem Electric Boat Company stavět jaderné raketonosné ponorky, které se stanou nejmocnější zbraní 20. století.
Hollandova společnost se zpočátku podílela na stavbě ponorky Plunger, nad níž drželo ochrannou ruku námořnictvo. Neustálé zásahy vlivných diletantů však práce protahovaly a Holland začal tušit, že výsledek nebude šťastný. Souběžně s Plungerem proto začal se stavbou vlastní ponorky, kterou prostě označil jako Holland VI. Na vodu ji spustil v květnu 1897 - a výsledek přesvědčil natolik, že se pod jménem USS Holland stala první ponorkou oficiálně zařazenou do služby u amerického námořnictva.
Holland byl první konstruktér, který dokázal ponorce dát prakticky použitelnou podobu. Přísně hydrodynamické tvary, spalovací motor pro plavbu na hladině kombinovaný s elektromotorem činným při ponoření, společně s několika torpédomety z ní udělaly zbraň, s níž se muselo počítat. Ve své době však už měl řadu zdatných konstruktérů, v USA to byl například Simon Lake.
Po lodi Holland VI následovaly zakázky na další ponorky a brzy šlo o nejrozšířenější plavidlo svého druhu na světě. Zájem měli i zahraniční odběratelé. Jedním z největších se stala Velká Británie - paradoxně tatáž mocnost, jejíž obrněnce chtěli kdysi potápět členové Fenianského bratrstva...
Ponorky Hollandova typu se ovšem někdy stávaly postrachem i pro vlastní posádky, protože jednoplášťový trup byl v případě jakékoliv kolize velmi zranitelný. John Holland ovšem na své koncepci tvrdošíjně lpěl, dokud jej roku 1904 společníci z firmy (v té době již skutečné Electric Boat) nevymanévrovali. Zemřel v srpnu 1914 - pouhých pár týdnů před tím, než německá ponorka U-9 během jediného dne potopila tři velké britské křižníky.
TTD Holland VI
--------------------------------------------------------------------------
* konstruktér: John Holland
* země stavby: USA
* rok spuštění na vodu: 1900
* délka: 15 m
* průměr trupu: 3 m
* výtlak: 74 t
* pohon: spalovací motor na petrolej/elektromotor
* výzbroj: 1x torpédomet
Zdroje:
Hynek, Klučina: Válečné lodě 2, Naše Vojsko 1986
www.wikipedia.org
www.21stoleti.cz
rok 1897 (USA)
Na webu www.21stoleti.cz je o této tématice toto (viz. text kurzívou):
Ponorky irského teroristy
Francie sice investovala do ponorek na svou dobu značné sumy, v praxi však s nimi mnoho štěstí neudělala. Opravdovou válečnou hrozbu z nich udělal až irský emigrant, učitel a jeden čas i terorista John Philip Holland.
Holland se narodil 24. února 1841 v irském Liscannoru, v rodině úředníka britské pobřežní stráže. Vyšší vzdělání získal ve školách řádu Křesťanských bratří, z nichž jeden z nich Bernard O°Brien v něm probudil zájem o přírodní vědy. Holland nakonec do řádu vstoupil pod řádovým jménem bratr Philip a začal působit jako učitel. Tehdy se také poprvé začal zajímat o ponorky - ale i o letadla, astronomické teleskopy, mechanické hračky a řadu dalších technických zařízení.
Dlouho nic nenasvědčovalo tomu, že se z nenápadného řádového bratra a učitele stane otec jedné z nejstrašnějších zbraní současnosti. Rozhodující se stal rok 1872, kdy měl sérii krátkodobých řádových slibů nahradit jeden slib trvalý - a Holland místo toho emigroval do Spojených států. Tam brzy získal místo učitele a také kontakty na irskou tajnou organizaci jménem Fenianské bratrstvo, které by dnes asi nemělo daleko k označení za teroristický spolek. Fanatičtí irští nacionalisté Hollanda pověřili konstrukcí ponorky, která by (po vzoru Nautila Julese Verna) potápěla nenáviděné irské lodě. A co víc: dali mu na to i nezanedbatelný obnos. Výsledkem byl malý ponorný člun Fenian Ram (Fenianský beran) a několik dalších konstrukčních studií.
Roku 1883 se Holland se svými podivnými mecenáši ve zlém rozešel a získal místo kresliče v jedné z newyorských železáren. O rok později se podílel na stavbě ponorky vyzbrojené pneumatickým dělem, kterou navrhl poručík Edmond Zalinski. V tomto období se oženil, vedle toho ale také stihl zvítězit v soutěži vypsané americkým námořnictvem na konstrukci podmořské lodi. Ke stavbě však nakonec nedošlo.
Na webu www.21stoleti.cz je o této tématice toto (viz. text kurzívou):
První ponorka ve službě
Roku 1893 Holland s několika společníky založil firmu Holland Torpedo Boat Company - a sotva tušil, že podnik bude jednou pod názvem Electric Boat Company stavět jaderné raketonosné ponorky, které se stanou nejmocnější zbraní 20. století.
Hollandova společnost se zpočátku podílela na stavbě ponorky Plunger, nad níž drželo ochrannou ruku námořnictvo. Neustálé zásahy vlivných diletantů však práce protahovaly a Holland začal tušit, že výsledek nebude šťastný. Souběžně s Plungerem proto začal se stavbou vlastní ponorky, kterou prostě označil jako Holland VI. Na vodu ji spustil v květnu 1897 - a výsledek přesvědčil natolik, že se pod jménem USS Holland stala první ponorkou oficiálně zařazenou do služby u amerického námořnictva.
Holland byl první konstruktér, který dokázal ponorce dát prakticky použitelnou podobu. Přísně hydrodynamické tvary, spalovací motor pro plavbu na hladině kombinovaný s elektromotorem činným při ponoření, společně s několika torpédomety z ní udělaly zbraň, s níž se muselo počítat. Ve své době však už měl řadu zdatných konstruktérů, v USA to byl například Simon Lake.
Po lodi Holland VI následovaly zakázky na další ponorky a brzy šlo o nejrozšířenější plavidlo svého druhu na světě. Zájem měli i zahraniční odběratelé. Jedním z největších se stala Velká Británie - paradoxně tatáž mocnost, jejíž obrněnce chtěli kdysi potápět členové Fenianského bratrstva...
Ponorky Hollandova typu se ovšem někdy stávaly postrachem i pro vlastní posádky, protože jednoplášťový trup byl v případě jakékoliv kolize velmi zranitelný. John Holland ovšem na své koncepci tvrdošíjně lpěl, dokud jej roku 1904 společníci z firmy (v té době již skutečné Electric Boat) nevymanévrovali. Zemřel v srpnu 1914 - pouhých pár týdnů před tím, než německá ponorka U-9 během jediného dne potopila tři velké britské křižníky.
TTD Holland VI
--------------------------------------------------------------------------
* konstruktér: John Holland
* země stavby: USA
* rok spuštění na vodu: 1900
* délka: 15 m
* průměr trupu: 3 m
* výtlak: 74 t
* pohon: spalovací motor na petrolej/elektromotor
* výzbroj: 1x torpédomet
Zdroje:
Hynek, Klučina: Válečné lodě 2, Naše Vojsko 1986
www.wikipedia.org
www.21stoleti.cz
Naposledy upravil(a) kacermiroslav dne 2/12/2008, 13:49, celkem upraveno 3 x.
- Destroyman
- Kapitán
- Příspěvky: 1288
- Registrován: 25/6/2008, 08:35
- Kontaktovat uživatele:
Myslíš? Nechci bejt kverulant, ale Kacermiroslav jen použil Ctrl+C a Ctrl+V, a to odsaď:Pátrač píše:Nejlepší možná odpověď
http://www.21stoleti.cz/view.php?cisloclanku=2005081919
Nevím, jestli je to tady zvykem....
さようなら。
- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3773
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
No zdroj tam napsán je, ale poprosil bych Kačermíru a případně ostatní, aby při přejímání celých textů zvýraznili tento fakt, například takto:
Na webu www.21stoleti.cz je o této tématice toto:
Ponorky Hollandova typu se ovšem někdy stávaly postrachem i pro vlastní posádky, protože jednoplášťový trup byl v případě jakékoliv kolize velmi zranitelný. John Holland ovšem na své koncepci tvrdošíjně lpěl, dokud jej roku 1904 společníci z firmy (v té době již skutečné Electric Boat) nevymanévrovali. Zemřel v srpnu 1914 - pouhých pár týdnů před tím, než německá ponorka U-9 během jediného dne potopila tři velké britské křižníky.
Kopírování celých statí z jiných stránek mi úplně nevoní a raději se tomu vyhýbejme.
Na webu www.21stoleti.cz je o této tématice toto:
Ponorky Hollandova typu se ovšem někdy stávaly postrachem i pro vlastní posádky, protože jednoplášťový trup byl v případě jakékoliv kolize velmi zranitelný. John Holland ovšem na své koncepci tvrdošíjně lpěl, dokud jej roku 1904 společníci z firmy (v té době již skutečné Electric Boat) nevymanévrovali. Zemřel v srpnu 1914 - pouhých pár týdnů před tím, než německá ponorka U-9 během jediného dne potopila tři velké britské křižníky.
Kopírování celých statí z jiných stránek mi úplně nevoní a raději se tomu vyhýbejme.
- kacermiroslav
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 5286
- Registrován: 25/3/2008, 14:07
- Kontaktovat uživatele:
Ano je to tak, v tomto vyjímečném případě jsem většinu textu skutečně zkopíroval v dobré víře, že stačí uvést zdroj. Opravím to tedy dle návodky od Hans.S a tímto se i omlouvám za neznalost.Destroyman píše: Myslíš? Nechci bejt kverulant, ale Kacermiroslav jen použil Ctrl+C a Ctrl+V, a to odsaď:
http://www.21stoleti.cz/view.php?cisloclanku=2005081919
Nevím, jestli je to tady zvykem....