
Vznik a vývoj
RLM v roce 1933 vyhlásila soutěž na stíhací letoun novég enerace.
Požadavky na nový letoun byli zaslány
firmě Arado , Heinkel , Focke-Wulf a Messerschmitt.
Na podzim 1934 byl pro nový letoun vybrán motor Jumo 210.
V listopadu 1934 objednal RLM u firmy Heinkel stavbu tří prototypů.He 112 V1 s motorem Kestrel,
He 112 V2 a V3 s motorem Jumo.První prototyp He 112 vzlétl v září 1935, jeho konkurent Bf 109 vzlétl již o tři měsíce dříve.
V této fázi soutěže vypadly Arado a Focke-Wulf.

Neoficiálním favoritem soutěže byl He 112.Bohužel náročnost výroby a několik nehod prototypu přispěly k vítěztví Bf 109.
V březnu 1936 RLM rozhodlo že výtězem je Bf 109, přesto objednala u obou firem stavbu deseti strojů.
Jedinou možností pro Heinkela bylo soustředit se na zahraniční odběratele.
Aby He 112 mohl konkurovat Bf 109 byl radikálně upraven.Tato úprava byla označena He112 A.
Prototyp této verze byl He 112 V4 a V5 které vycházely z V3.Oba měly motor Jumo 210 D o výkonu 493 kw.
Třílistá vrtule byla nahrazena dvoulistou stavitelnou vrtulí.Došlo ke zmenšení VOP.Díky širokému podvozku
byl He 112 na zemi stabilnější než BF 109.He 112 V5 byl v listopadu 1936 odeslán do Španělska kde se účastnil bojů.
He 112 V4 se účastnil předváděcích výstav v zahraničí.
Další prototyp He 112 V8 krátce létal s motorem DB 600 A o výkonu 570 kw.Motor DB měl řadu problémů a proto
se neosvědčil a byl záhy nahrazen motorem Jumo 210 E.
První kompletně přepracovaný stroj He 112 V9 vzlétl v červenci 1937.Hmotnost a plošné zatížení křídla se blížilo parametrům Bf 109.
Velký chladič byl kvůli aerodynamice nahrazen menším, částečně zatahovatelným.Motor Jumo 210 E o výkonu 500kw s dvoulistou stavitelnou vrtulí.
Výzbroj 2x MG FF v křídlech a 2x MG 17 nad motorem.Stroj byl v roce 1938 odeslán do španělska.
V roce 1937 při návštěvě německa,byl japonské delegaci prezentován He 112.Japonci byli nadšeni a objednali 24ks s opcí na dalších 100ks.
Během téhož roku Heinkel obdržel také objednávku rakouského letactva na 42kusů He 112B.
Z dodávky Rakousku sešlo , v roce 1938 bylo připojeno Rakousko k Německu.
V březnu 1938 bylo lodí odesláno prvních 12kusů He 112B do Japonska.
Zatím byly dokončeny prototypy He 112 V10 s motorem DB601A který měl představovat prototyp He 112 E ,verze pro export.
He 112 V10 byl zničen při nehodě.
Jako alternativní verze pro export vznikl He112 V11 s motorem Jumo 210 G.He 112 V12 létal s motorem DB600A a DB601A
potom byl prodán do japonska.
Druhá část zásilky pro Japonsko měla odplout v květnu 1938. Z důvodu obsazení a možné války s ČR se dodávka nerealizovala.
Všechny stroje byli poté zařazeny k jednotce JG 132.
Japonsko poté pro zpoždění zakázku zrušilo.
Po přezbrojení jednotky JG 132 na BF 109 bylo všech dvanáct kusů prodáno Španělsku. Španělsko poté ještě objednalo pět kusů He 112 B-0.Poslední He 112 Španělském letectvo vyřadilo v 50letech.
Na jaře roku 1939 projevilo Rumunsko zájem o nákup Bf 109, to samozřejmě nebylo povoleno. A proto Rumunsko objednalo 30 kusů He 112 B-1
Rumunsko nasadilo stroje He 112 od roku 1941 na ruské frontě.Z fronty byli ztaženy na podzim 1942.Během bojů bylo ztraceno devět strojů.
Zbývající stroje H 112 sloužily do konce války především k výcviku.
V lednu 1939 objednalo Maďarsko 36 strojů He 112.V únoru 1939 byl do maďarska přelétnut He 112 V9 který byl záhy zničen při nehodě.
Obratem byl dodán jeden ze sériových He 112 B-1.
Protože firma Heinkel byla plně vytížena, zakoupily maďaři licenci na He 112.
V srpnu 1939 byli dodány první tři He 112 vyrobené v licenci.Letadla nedosahovala dobrých výkonů a proto nebyla zahájena sériová výroba.


Technické údaje
Heinkel He 112 B-0,jednomístný stíhací letoun
motor řadový dvanáctiválec , chlazený kapalinou, Jumo 210 E o výkonu 500kw
výzbroj 2x MG FF 20mm , 2x MG 17 7,92mm
rozpětí 9,10m
délka 9,30m
výška 3,85m
vzl.hmot. 2250kg
max.rychl. 500km/h
cest.rychl. 375km/h
dostup 7100m
dolet 690km

-------------------------------------------------------------------------------------
Heinkel He 100

Vznik a vývoj
I přesto že He 112 neuspěl v soutěži na nový stíhací letoun Luftwaffe, pokračoval prof.Heinkel ve vývoji stihačky.
Prof.Heinkel chtěl vytvořit nejrychlejší stíhací letoun na světě a překonat ostatní výrobce.
vývoj stroje začal na jaře roku 1937,byl označen jako "projekt 1035"
Konstruktéři poučeni neúspěchem He 112, se snažily navrhnout letoun který bude co nejméně náročný na výrobu.
Během výroby se mělo používat co nejvíce již předem smontovaných podcelků.
Aby odstranily hlavní nectnost konkurenčního stroje Bf 109, malou stabilitu na zemi.
Snaha o co největší aerodynamickou čistotu vedla konstruktéry, k použití povrchového odpařovacího chlazení.
Toto chlazení se již uplatnilo v He 119.
Motor DB 601 dostal speciálně tvarovaný kryt.Oválný trup a štíhlé křídlo s mírním vzepjetím.To vše pro nejvyšší rychlost.
V říjnu 1937 objednalo RLM tři prototypy a deset předsériových strojů.První prototyp He 100 V1 vzlétl v lednu 1938.
Mnoho problémů způsoboval komplikovaný a málo učinný systém motoru.Rozdíl teplot mezi dolním a horním potahem křídla
způsoboval poruchy chlazení a způsoboval kroucení potahu.Proto již u druhého prototypu He 100 V2 byl systém chlazení zlepšen
díky 22 elektrickým čerpadlům.Došlo k zvětšení SOP.
He 100 V2 měl instalován motor DB 601R 11 s výkonem 1176kw.V červnu roku 1938 dosáhl rychlostního rekordu 634,75km/h.
Pro zvýšení prodejnosti He 112 , byl rekordní pokus připsán He 112U.
Další prototyp He 100 V3 měl křídlo menšího rozpětí a tím i menší nosnou plochu.A také nový překryt kabiny.
Pohon obstarával motor DB 601 Rv který měl zvýšené otáčky na 3000ot/min.Dále do motoru bylo zavedeno přídavné
vstřikování metylalkoholu.Výkon motoru tím vzrostl na 1324kw.Byl připraven pro překonání světového rychlostního rekordu.
Během pokusu o rekord došlo k závadě podvozku a pilot opustil stroj na padáku.
Další stroj He 100 V4 byl měl představovat vzor verze HE 100-B.Druhý prototyp verze B stroj He 100 V5 byl předveden
generálovi Vuilleminovi jako nejnovější německá stíhačka, která je již zavedená do výzbroje.
Stroje He 100 V6 a V7 představovaly prototyp verze He 100C s motorem DB 601A o výkonu 864kw.Letoun He 100 V8 měl nahradit
He 100 V3 a překonat rychlostní rekord.Opět dostal krátké křídlo a ještě dokonalejší překryt kabiny. Motor DB 601RV.
V březnu 1939 stroj He 100 V8 ustavil absolutní rychlostní rekord 746,6 km/h.
Stroj He 100 V9 představoval prototyp verze He 100 C byl dokončen v létě 1939.He 100 V10 byl určen pro pozemní zkoušky.
Poslední tři stroje představovaly verzi He 100 D-0.
Drak verze He 100 D se skládal z 969 dílů což ve srovnání s He 112 který se skládal z 2885 dílů byla velká výhoda.
Na stroji He 100 D bylo použito 11 543 výbušních nýtů.He 112 měl 126 864 nýtů.
Na jednom letadle He 100 tak bylo ušetřeno 1150 výrobních hodin o proti He 112.Byl zvětšen objem palivových nádrží.

V září 1939 navštívila továrnu zástupci SSSR a Japonska.Inženýry z SSSR zaujalo především chlazení He 100 a proto zakoupily
šest HE 100 ( V1,V2,V4,V5,V6 a V7 ).Japonci koupily tři He 100 D-0 a práva na licenční výrobu.Do japonska letouny přišly
na jaře 1940. Velký podíl má konstrukce He 100 na vzniku stroje Ki 61 Hien
Během roku 1940 se zbylé kusy zůčastnily natáčení propagandistických filmů , jako nové masově zaváděné stroje "He 113".
Zbylé stroje pak sloužily při obraně továrny Heinkel.


Technické údaje
Heinkel He 100 D,jednomístný stíhací letoun.
Motor řadový dvanáctiválec, chlazený kapalinou .DB 601 A o výkonu 757 kw
výzbroj 1x MG FF 20mm , 2x MG 17 7,92mm
rozpětí 9,40m
délka 8,20m
výška 3,60m
vzl.hmot. 2500kg
max.rychl. 670km/h
cest.rychl. 520km/h
dostup 11000m
dolet 1000km

Pokračováním stroje He 100 měl byl Projekt 1076 .O vývoji tohoto stroje prof.Heinkel začal uvažovat již v roce 1940 . Pro P.1076 se počítalo s motorem o výkonu více než 3000 k,
měl to být motor DB 603N. Vypočítaná rychlost byla více než 860km/h ve výšce 9800m.
Ale to už je jiná kapitola vývoje.
-------------------------------------------------------------------------------------
Otevřené Německo
Nová fáze vojenské a hospodářské spolupráce mezi SSSR a Německem začala ihned po podpisu smlouvy o neútočení.
Již v říjnu 1939 mělo SSSR seznam vojenského vybavení, které chtěli koupit aby mohlo být podrobně prozkoumáno.
Především velký zájem ze strany SSSR byl samozřejmě o Bf 109 ,He 100 s odpařovacím chlazením ,Do 215 a He 118.
A dále vrtulníky , motory Jumo a DB601 , dieslové motory Ju. Letecké přístroje např.vysílačky,zaměřovače a palubní zbraně.
Veškeré položky se měly zakoupit v několika exemplářích od každého druhu.aby mohly být pečlivě vyzkoušeny a prostudovány.
Celková částka vyčleněná pro nákup vojenské techniky byla 1 miliarda říšských marek!!
Před nákupem německé techniky, ještě skupina leteckých odborníků z SSSR, podnikla více než měsíc trvající cestu po Německu.
během níž navštívila podniky na výrobu letadel, motorů , ložisek , slévárny ,el.přístroje atd.Dále navštívily univerzity , výzkumné ústavy a mnoho dalších.
Během návštěvy ruské delegace v německu , bylo předvedeno veškeré vybavení Luftwaffe , jak na zemi tak i ve vzduchu.
Některé z letadel si mohly také rusové vyzkoušet a jedním z nich byl i He 100.A ruským pilotem Suprunem byl hodnocen velmi kladně.
Celá monstr akce byla jen demonstrací síly , vyspělosti německého průmyslu a měla SSSR dezinformovat a zastrašit.
Po návratu z cesty po Německu delegace upravila seznam a doporučila k nákupu.
Letadla mimo jiné 3x He 100 s odpařovacím chlazením + 9 motorů,3x He 100 s klasickým chlazením + 9motorů, Bf 109E ,Bf 110C, Ju 88, Do 215, Bu 131/133,Fw 58 ,Me 209 a Fa 226.
Každý stroj měl být vybaven plnou sadou náhradních dílů a příslušenství.
A dále motory a příslušenství - dva Jumo 211D, čerpadla ,vstřikovací trysky , svíčky, pístní kroužky, kompresory ,palivové hadičky a trubičky,šrouby , matky , podložky , nýty, měřící ,testovací a zkušební přístroje ,přetlakové kabiny,kanony, kulomety, bomby,munice, nářadí, mazadla, těsnění a další letecké vybavení.
Na začátku roku 1940 odjela skupina cca 40 leteckých odborníků do německa na školení.Většina objednaných letounů do SSSR dorazila vlastní silou letecky.
Letouny He 100 V1,V2,V4,V5,V6,V7 a náhradní díly , byly do SSSR dopraveny vlakem.
Ihned po dodání převzala letouny a díly CAGI a byli podrobeny podrobnému testování.Každý letoun byl podroben důkladnému leteckému testování.
Poté co byli letouny prověřeny ve všech režimech, byli letouny rozebrány a podrobeny rozboru.
Heinkel He 100 byl studován především pro své vysoké výkony,moderní konstrukci a řešení chlazení.Podobný systém použil konstruktér Iljušin.
u stíhacího experimentálního stroje CKB-32(I-21). Bohužel ale na stroji I-21 chlazení bylo málo účinné a proto byl He 100 považován za vhodný k prostudování.
Velmi pečlivě byla prostudována konstrukce letounu.Poznatky z konstrukce He 100 se pak promítaly do vývoje strojů LaGG-3 ,Mig-1 a Jak-3.
He 100 nebyl sám , i další letouny dodané německem do SSSR byli zdrojem cenných informací, jak co se týká parametrů a konstrukce.
" Je ironií že německé letadlo, takovým dílem přispělo k tomu že byla úspěšně sestřelována letadla Luftwaffe" Jakovlev.
Zdroj
Wagner, Ray and Nowarra, Heinz .German Combat Planes 1971
Hirsch,R.S.Heinkel 100,112 1967
Heinkel,Ernst.Stormy Life 1956
Muzeul Militar National " Regele ferdinand I "
Bundesarchiv/Militararchiv Freiburg
"Net"
Mnoho lidí si myslí že He 100 a He 112 jsou dva stejné stroje. Doufám že tento malý článek přispěje k tomu že se již tyto dva stroje nebudou plést.