
lehký tank TNH 57/900
-
- štábní rotmistr
- Příspěvky: 232
- Registrován: 21/10/2008, 12:17
- Bydliště: Praha
On to byl rekord už tenkrát. Každopádně je to slušná ukázka kompetentnosti našich konstruktérů a v neposlední řadě i vysoké schopnosti peruánských mechaniků-opravářů.


Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:
JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
-
- vojín
- Příspěvky: 13
- Registrován: 5/1/2009, 02:19
V třetím čísle časopisu HPM z ročníku XIX byl popsaný další osud prototypu tanku TNH n.A. později TNH 57/900. Trošku to tady zjednoduším.
Tedy. Československá armáda zaujatá a zaslepená "zděděnými" polopásy po německém okupantovi, vysloveně propásla vývojový potenciál plně pásového obrněného tahače DT-III (přímo v časopise se udává označení DTH-III) z konstrukce firmy ČKD. Tento stroj později firma prodala do Švýcarska. Teprve po tomto prodeji si naše velení uvědomilo, že čas kolopásů pominul a začalo se zajímat o plně pásové stroje. Jenže v naší zemi už žádný takový stroj nebyl a zahraniční konstrukce nevyhovovaly. Pro testy konané v roce 1957 byl tedy místo DT-III vybrán jediný funkční stroj, téměř stejné konstrukce. A to silně opotřebený a odzbrojený prototyp tanku THN n.A. Během testů porazil téměř ve všech zkouškách sovětský ATS. Problémy mu činila jen jízda ve velmi rozbahněném terénu. Tento problém způsoboval vysoký měrný tlak na půdu. Promlémy se vyskytly i během zkoušek stoupání, ale komise došla k názoru, že tyto problémy způsobovala silně opotřebená spojka a že za normálních okolností by to tanktahač zvládl.
Jaké jsou další osudy, tak to je opět těžké říct. Teď už opravdu asi šel do šrotu. Škoda. Ale co když se někomu náhodou podaří otevřít starou halu v areálu ČKD nebo nějakých kasáren a vyvalí se na něj kupa zrezlého plechu v podobě TNH...
Tedy. Československá armáda zaujatá a zaslepená "zděděnými" polopásy po německém okupantovi, vysloveně propásla vývojový potenciál plně pásového obrněného tahače DT-III (přímo v časopise se udává označení DTH-III) z konstrukce firmy ČKD. Tento stroj později firma prodala do Švýcarska. Teprve po tomto prodeji si naše velení uvědomilo, že čas kolopásů pominul a začalo se zajímat o plně pásové stroje. Jenže v naší zemi už žádný takový stroj nebyl a zahraniční konstrukce nevyhovovaly. Pro testy konané v roce 1957 byl tedy místo DT-III vybrán jediný funkční stroj, téměř stejné konstrukce. A to silně opotřebený a odzbrojený prototyp tanku THN n.A. Během testů porazil téměř ve všech zkouškách sovětský ATS. Problémy mu činila jen jízda ve velmi rozbahněném terénu. Tento problém způsoboval vysoký měrný tlak na půdu. Promlémy se vyskytly i během zkoušek stoupání, ale komise došla k názoru, že tyto problémy způsobovala silně opotřebená spojka a že za normálních okolností by to tanktahač zvládl.
Jaké jsou další osudy, tak to je opět těžké říct. Teď už opravdu asi šel do šrotu. Škoda. Ale co když se někomu náhodou podaří otevřít starou halu v areálu ČKD nebo nějakých kasáren a vyvalí se na něj kupa zrezlého plechu v podobě TNH...
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...